Aihe: Infoa ja korjauksia käsityksiin suurista efektimääristä
1 2
ReBeat
28.01.2005 13:48:55

Niin, mutta erillisissä "räkki" efekteissä (en siis tarkoita multiefektiä) on myös midiohjaukset.

Joissain on. Ei suinkaan kaikissa.

Sana "erillinen" ei siis aina tarkoita samaa kuin "lattiapedaali", vaan esim. räkissä olevia erillisiä laitteita jotain tiettä tarkoitusta varten (kaiku, EQ...)

Edellisessä viestissäni ajattelin pelkkiä yksittäisiä lattiapedaaleita, koska dropD oli puhunut polkusimien polkemisesta. Toki polkusin voi tarkoittaa myös räkkimallisen yksittäisen efektin bypass-kytkintä. Joissain on liitäntä sellaiselle. Paljon on myös sellaisia varsinkin vanhempia laitteita, joissa ei ole midi-liitäntää ja laitteessa itsessään ei ole bypass-kytkintä eikä myöskään liitäntää sellaiselle. Sellaisenkin laitteen voi tietysti kytkeä jonkinlaiseen ohjelmoitavaan loopperiin, jossa efekti on päällä vain silloin kun halutaan.

Useimmissa (missään?) multiefekteissä ei myöskään saa samaa efektiä yhäaikaa eri kohtaan signaaliketjua. Esim. kompura sekä eteen että taakse, tai EQ ennen säröä ja signaaliketjun loppuun. Paitsi loopin avulla joka tietysti vaatii sitten erillisen laitteen.

Miten tämä onnistuu pedaaleilla tai ylipäätään yksittäisillä mono-efekteillä, oli ne sitten lattialla tai räkissä?
Vaikka pojat kivittävät sammakoita huvikseen, eivät sammakot kuole huvikseen vaan tosissaan. -Plutarkhos-
Fortune
28.01.2005 13:53:43

Miten tämä onnistuu pedaaleilla tai ylipäätään yksittäisillä mono-efekteillä, oli ne sitten lattialla tai räkissä?

Madonreikiä ja teleporttausta käyttämällä, tietty!
"Look behind you, a three-necked guitar!"
Tilaa Mnet-paita!
dropD
28.01.2005 14:07:54 (muokattu 28.01.2005 14:12:07)

Edellisessä viestissäni ajattelin pelkkiä yksittäisiä lattiapedaaleita, koska dropD oli puhunut polkusimien polkemisesta

Tällaisia minäkin mielessäni ajattelin. Makuasioitahan nuo on, mutta henkilökohtaisesti rakentaisin systeemin erillisistä palikoista. Jää lisäksi mahdollisuus laittaa palikoita tarpeen mukaan etuasteen eteen ja jälkeen. Kohtapa joku tietää kertoa, että näin voi tehdä myös multihärpäkkeillä. Empä niihin ole juuri perehtynyt.

Huono olen noita efektiasioita kommentoimaan kun toistaiseksi (parikymmentä vuotta) on efektiksi riittänyt se musta piuha;-) No, kotona olen salaa zoomeilla leikkinyt.

Edittiä ja offtopiccia: Onko vahvareissa oma EQ yleensä etuasteen etu- vai takapuolella? Vai riippuuko vahvarista? Thunder? Ymmärsikö kukaan kysymystä???
pwallin
28.01.2005 14:29:47 (muokattu 28.01.2005 14:34:18)

Helposti. Hommataan toinen samanlainen (tai niin monta kuin tarvitaan) ja laitetaan ne miten halutaan. Huomautan samalla että normaalissa sarjakytkennässä tulee taas noi kohina ym ongelmat, joten taas on se switcher/router kätevä...paitsi jos laitteet on aina päällä tietysti jolloin kohinat lienevät taas ongelma.
Kyllä, se olen minä kuten arvasitkin...
pwallin
28.01.2005 14:33:01

Edellisessä viestissäni ajattelin pelkkiä yksittäisiä lattiapedaaleita, koska dropD oli puhunut polkusimien polkemisesta. Toki polkusin voi tarkoittaa myös räkkimallisen yksittäisen efektin bypass-kytkintä.

Tämä "polkusin" minua sekoittikin kun en tiennyt puhutaanko efektipedaaleista, vai jalkakytkimistä.
pwallin
28.01.2005 14:35:06

Edittiä ja offtopiccia: Onko vahvareissa oma EQ yleensä etuasteen etu- vai takapuolella? Vai riippuuko vahvarista? Thunder? Ymmärsikö kukaan kysymystä???

Yleisimmin takapuolella ennen pääteastetta mielestäni.
Sammo
28.01.2005 14:57:46
Yleisimmin takapuolella ennen pääteastetta mielestäni.

Mun käsitys on että jos vahvistin jaetaan etuasteseen ja pääteasteeseen (joka sisältää varmaankin vaiheenkääntäjän?) niin EQ sijaitsee etuasteen sisällä. Fender-tyyppisissä vahvistimissa se sijaitsee etuasteen alkupäässä (ensimmäisen gain-stagen jälkeen, ennen volumea) ja Marshall-tyyppisissä etuasteen loppupäässä (juuri ennen vaiheenkääntäjää, volumen jälkeen). Hi-gain vahvistimissa (kuten Mesa, Soldano ja vaikkapa Dumble) on sitten lisätyy alkuun tai loppuun yksi tai useampi gainstage. Tai sitten olen ymmärtänyt täysin väärin ...
pwallin
28.01.2005 15:33:02

Mun käsitys on että jos vahvistin jaetaan etuasteseen ja pääteasteeseen (joka sisältää varmaankin vaiheenkääntäjän?) niin EQ sijaitsee etuasteen sisällä.

Jep, eli siis "ennen" pääteastetta. Vastaukseni oli ehkä liian yksinkertaistettu...

Fender-tyyppisissä vahvistimissa se sijaitsee etuasteen alkupäässä (ensimmäisen gain-stagen jälkeen, ennen volumea) ja Marshall-tyyppisissä etuasteen loppupäässä (juuri ennen vaiheenkääntäjää, volumen jälkeen). Hi-gain vahvistimissa (kuten Mesa, Soldano ja vaikkapa Dumble) on sitten lisätyy alkuun tai loppuun yksi tai useampi gainstage. Tai sitten olen ymmärtänyt täysin väärin ...

Huomautettakoon että mikäli EQ asetetaan suoraan ennen gainia, EQ vaikuttaa myös gainiin. Muistaakseni esim. Peaveyllä on tällainen pre/post -kytkin jota äkkiseltään ajateltuna voisi käyttää juuri gainin käyttäytymiseen. Sama asia periaatteessa kuin kytkisi säröpedaalin boostaamaan etuasteen gainia.
pwallin
28.01.2005 15:38:30 (muokattu 28.01.2005 16:26:33)

Paljon on myös sellaisia varsinkin vanhempia laitteita, joissa ei ole midi-liitäntää ja laitteessa itsessään ei ole bypass-kytkintä eikä myöskään liitäntää sellaiselle. Sellaisenkin laitteen voi tietysti kytkeä jonkinlaiseen ohjelmoitavaan loopperiin, jossa efekti on päällä vain silloin kun halutaan.

No tietysti näin onkin. On olemassa jopa syntikoita joissa ei ole midiä.

Edullinen looppiratkaisu löytyy monelta valmistajalta, jossa käytetään lattiapedaalimallista loopperia. Varsinkin tuollainen kaksi looppia käsittävä pedaalimalli on jo ihan kohtuu käyttökelpoinen. Sopii hyvin peruskäyttöön, mutta laatu voi olla yllätys jos ostaa sitä halvinta...lisäksi ohjelmointiominaisuudet ovat lähes olemattomat.
pwallin
28.01.2005 19:04:49

Onkos muuten jollain looppisysteemiä joka toimii luotettavasti livenä?
zorro
28.01.2005 19:30:49
hoho
 Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus! 
ostetaan:danelectro tuna melt tremolo, EMG-81 myydään:
McNulty
28.01.2005 20:04:08
Huoh... johan oli yleistystä parissa ekassa kirjoituksessa.
Sanotaanko näin, että kannattaisi pikemminkin tyytyä valistamaan aloittelevia soittajia, kuin yksinkertaisesti yleistämään että "high gain säröt on vaan virheiden peittelemiseen" tms. Esim. rankempia metallin alatyylejä onkin ihana soitella cleanilla ja choruksella. Niin... ja oikeasti HYVÄ soittaja osaa myös käyttää efektejä oikein (oli ne sitten ultrahighgain säröttimiä tai pitch-shifter,chorus,tremolo,delay whatever).

paremmat työkalut = mukavampi tehdä töitä
pwallin
28.01.2005 20:14:13 (muokattu 28.01.2005 20:27:01)

Huoh... johan oli yleistystä parissa ekassa kirjoituksessa.
Sanotaanko näin, että kannattaisi pikemminkin tyytyä valistamaan aloittelevia soittajia, kuin yksinkertaisesti yleistämään että "high gain säröt on vaan virheiden peittelemiseen" tms. Esim. rankempia metallin alatyylejä onkin ihana soitella cleanilla ja choruksella. Niin... ja oikeasti HYVÄ soittaja osaa myös käyttää efektejä oikein (oli ne sitten ultrahighgain säröttimiä tai pitch-shifter,chorus,tremolo,delay whatever).

paremmat työkalut = mukavampi tehdä töitä

Siis, tietysti kyse on "yleistämisestä" kun kirjoituksiin kootaan yleisimpiä kysymyksiä ym.

Lisäksi tuntuu että et oikein lukenut mistä topicissa on kysymys...eli suurista efektimääristä! Ja tietysti siihen liittyvistä seikoista jotka johtivat keskustelussa asiasta toiseen. Toisekseen, vedit aika outoja päätelmiä mitä kirjoituksissa todella käsiteltiin ja vääristelit niitä kirjoituksessasi. Lisäksi huomautan että topicissa ei ole tarkoitus käsitellä MITEN efektejä PITÄÄ käyttää (vaikka olisikin hyvä/huono soittaja). Lisäksi ei todellakaan ole selvää että "hyvä" soittaja osaa käyttää efektejä "oikein".
McNulty
28.01.2005 20:34:41
Siis, tietysti kyse on "yleistämisestä" kun kirjoituksiin kootaan yleisimpiä kysymyksiä ym.

Yleiset kysymyksethän ovat vain lähde ja/tai referenssi tässä tapauksessa (mistä työstit kirjoituksesi). Se ei mielestäni ole syy yleistää, että high-gainillä soittelijat ovat huonoja kitaristeja ja vain paikkaavat virheitään sillä.

Lisäksi tuntuu että et oikein lukenut mistä topicissa on kysymys...eli suurista efektimääristä! Ja tietysti siihen liittyvistä seikoista jotka johtivat keskustelussa asiasta toiseen. Toisekseen, vedit aika outoja päätelmiä mitä kirjoituksissa todella käsiteltiin. Lisäksi huomautan että topicissa ei ole tarkoitus käsitellä MITEN efektejä pitää käyttää (vaikka olisikin hyvä/huono soittaja). Lisäksi ei todellakaan ole selvää että "hyvä" soittaja osaa käyttää efektejä "oikein".

Hmm, jos kyseessä on suuret efektimäärät, niin yleensä oletetaan että niiden käyttäjä myös hallitsee ne. Eikö silloin kysymyksessä nimenomaan ole niiden efektien käyttäjän taidot? Huomatan, etten kyllä kirjoituksessani ketään opastanutkaan MITEN jotain efektiä tulisi käyttää. Totesin vain asiasta ns. sivuilmauksena. Voin toki olla väärässä, mutta totesin vain että hyvä kitaristi osaa myös käyttää efektejä oikein... tästä esimerkkinä Wallin Pete tai vaikka Joe Satriani.
Tämä ei todellakaan tarkoita sitä, etteikö joku voisi olla hyvä soittaja, mutta mielestäni hyvälläkin soittotekniikalla varustettu henkilö voi mennä metsään efektien kanssa. Etenkin jos niitä on suuri määrä. Voin toki olla väärässäkin...
pwallin
28.01.2005 20:52:36 (muokattu 28.01.2005 20:53:24)

Se ei mielestäni ole syy yleistää, että high-gainillä soittelijat ovat huonoja kitaristeja ja vain paikkaavat virheitään sillä.

Ei minustakaan kun en sellaista väittänytkään ja senhän jo mielestäni toin esiin kirjoituksessani...
Jormaz
28.01.2005 21:45:46
Huomautettakoon että mikäli EQ asetetaan suoraan ennen gainia, EQ vaikuttaa myös gainiin. Muistaakseni esim. Peaveyllä on tällainen pre/post -kytkin jota äkkiseltään ajateltuna voisi käyttää juuri gainin käyttäytymiseen. Sama asia periaatteessa kuin kytkisi säröpedaalin boostaamaan etuasteen gainia.

Vahvarien EQ:t on yleensä niin vajavaisia että kunhan tilaus saapuu niin mä pistän erilliset EQ:t ennen ja jälkeen etuasteen. Tarkoitus olis syöttää etuasteelle mahdollisimman puhdasta middlesignaalia ja hoitaa master-EQ etusen jälkeen. Saa nähä miten käy.
Dragonheros - Autumn in the Temporary Labyrinth
pwallin
28.01.2005 22:37:02

Vahvarien EQ:t on yleensä niin vajavaisia että kunhan tilaus saapuu niin mä pistän erilliset EQ:t ennen ja jälkeen etuasteen. Tarkoitus olis syöttää etuasteelle mahdollisimman puhdasta middlesignaalia ja hoitaa master-EQ etusen jälkeen. Saa nähä miten käy.

Kerrohan kokemukset kun aika koittaa....ja mukaan mahdollisimman tarkkaa infoa!
Jormaz
28.01.2005 23:24:07
Näin tehrähän.
Dragonheros - Autumn in the Temporary Labyrinth
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)