Aihe: Ensimmäinen efektiprojekti!?
1 2
Pitkavirta
27.01.2005 08:47:44
Ajattelin perehtyä vähän paremmin elektroniikan pariin.

Mitäs olette mieltä, sopisko tommonen remolo http://www.generalguitargadgets.com … task=view&id=108&Itemid=138 ensimmäiseksi itsetehdyksi purnukaksi? Toi on noista (tremolo)vaihtoehdoista mulle käyttökelpoisin, ehkä myös vaikein. ei kovin hankalalta näytä.

Onks se nyt niin, että ostetaan vaan ne osat ja tinataan kohilleen? mikä hel*etti niissä tehtaan pedaaleissa sit maksaa niin paljon? :)

Ja kuinka paljon veikkaatte että tommonen tremolo tulis maksamaan?

dänks
there's only one colour
the colour of human skin
different shades of darkness
are frightening only the weak
Niq
27.01.2005 09:10:19

Onks se nyt niin, että ostetaan vaan ne osat ja tinataan kohilleen? mikä hel*etti niissä tehtaan pedaaleissa sit maksaa niin paljon?

Kyllä. Niissä maksaa osat, kotelointi, kytkin(kun teet itse, niin tämä tulee maksamaan yhtä paljon kuin muut osat yhteensä), työ, pintakäsittely, markkinointi, rahtikulut, takuuhuollot jne. Ja vielä pienen voitonkin kannattava liikeyritys haluaa tuommoisesta purkista.
Muah!
Pitkavirta
27.01.2005 09:23:14
Kyllä. Niissä maksaa osat, kotelointi, kytkin(kun teet itse, niin tämä tulee maksamaan yhtä paljon kuin muut osat yhteensä), työ, pintakäsittely, markkinointi, rahtikulut, takuuhuollot jne. Ja vielä pienen voitonkin kannattava liikeyritys haluaa tuommoisesta purkista.

No onko se itsetekeminen sitten kuinka halpaa? Hauskaa ja sitä kautta palkitsevaa se varmasti on, mutta mites taloudellisuus?
there's only one colour
the colour of human skin
Lego
27.01.2005 11:50:58
No onko se itsetekeminen sitten kuinka halpaa? Hauskaa ja sitä kautta palkitsevaa se varmasti on, mutta mites taloudellisuus?

Riippuu ihan lähtökohdista. Mitä työkaluja sulla on jne. Itse sain koulussa tehtyä säröpedaalin ihan viimesen päälle, osat joutui maksamaan itse (tottakai).
P = U * I
Volle
27.01.2005 16:27:53
Kotelossa voi säästää tekemällä itse tai ottamalla jonkun muun turhan laitteen kotelon parempaan käyttöön. Itse tekeminen tosin yleensä vaatii työkaluja ja mieluiten myös tilaa, jossa tehdä. Kytkimiinkin on jotakin releviritelmiä, jolloin kytkin voi olla halpa ja surkea, mutta niistä en liiemmin tiedä. On niistäkin ollut juttua.

Kuitenkin hintaa tulee, vaikka itse tekeekin ja elektroniikka on (tai on ainakin olevinaan) yksinkertaista. On todellakin tapauskohtaista mitä kannattaa itse väsäillä ja mitä ei. Joku sd-1/tubescreamer on aika monimutkainen ja hankala rakentaa verrattuna esim. Fuzz Face -tyyliseen viritelmään, jossa on piirilevyllä muutama hassu komponentti. Toisaalta uusi boss on halpa ja fuzz kallis.

Itselläni on rakentelussa Matchless Hot box -täysputkisärkijä. Vastaava maksaisi varmaankin muutaman satasen kaupasta ostettuna. Itse sain muuntajat ja kotelon ilmaiseksi ja ostettavaksi jäi putket, kannat ja muut komponentit. Potikoihin mennee suurin raha, kun niissä ei hirveästi viitsisi säästää. Joskus nimittäin ostin bebekistä kitaraan volume-potikan eikä hirveän kauaa mennyt, kun se jo rohisi.
Nam.
zorro
27.01.2005 20:00:24
niin ja ottakaa huomioon myös ne piirilevyn valmistukseen tarvittavat tarvikkeen ja aineet. poran terätkin maksavat ja porakonekkin maksaa.
ostetaan:danelectro tuna melt tremolo, EMG-81 myydään:
Woodoo
27.01.2005 22:08:50
Tosin jos ei ole liian raskaskenkäinen, saa kotelon puoli-ilman tutulta ja etc... niin itse pistin ekan pudjetiksi 15e ja jos moinen tekele osoittautuu hyväksi, voi siihen jälkeenpäin vaihtaa paremman kytkimen sumuuta...
Työpäivän pelastus -muusikoiden.net-
Teijo K.
28.01.2005 06:34:51

niin ja ottakaa huomioon myös ne piirilevyn valmistukseen tarvittavat tarvikkeen ja aineet. poran terätkin maksavat ja porakonekkin maksaa.

No joo. Aika harva todennköisesti ostaa porakonetta pelkästään efektipedaalin tekoa varten. Sama kaikissa muissa työkaluissa. Ei niitä nyt aleta laskemaan kustannuksiin tällaisessa.
Nälkä!
-Knut Hamsun.
Operaatio Live : Jyväskylä
charvette
28.01.2005 08:30:09 (muokattu 28.01.2005 08:30:56)
Olen tehnyt efektejä muutaman vuoden säännöllisesti ja jos haluaa ostaa kunnollisen kotelon, niin hinnat on 10€ ja ylöspäin. Dpdt kytkin on n. 8€ ja ylöspäin. Muut komponentit
eivät maksa paljoa paitsi jos haluaa käyttää esim. alphan potikoita tms. Sitten tietysti potikan nupit jotka ovat yllättävän kalliita. Ja pintakäsittely jos sellaista haluaa etc. etc. Kotelon voi aina itse tehdä vaikka mistä purkista tai taivutella alumiinista.
Mukavaa ja rentouttavaa puuhaa kunhan pääsee alun tuskasta (ei ole oikein ymmärrystä ja mikään ei toimi...)
mutta jos pelkästään haluaa halvalla esim. äänensärkijän,
niin BigMuff ei paljoa maksa.
Toisaalta jonkin univiben tinaaminen on aikamoinen homma
mutta toisaalta se kyllä sitten ostettuna maksaakin paljon.
Mutta hyvä alku on esim. Fuzz Face ja tässä kuvitettu ohje:
http://smallbox.zeonhost.com/
Pitkavirta
28.01.2005 10:39:40
Mutta hyvä alku on esim. Fuzz Face ja tässä kuvitettu ohje:
http://smallbox.zeonhost.com/

No ei kyllä vaikealta hommalta vaikuta. Kiitoksia vastauksista!

Ai niin, mites se tremolo? Kannattaako yrittää?

Niin, ja porat/terät löytyy kyllä. Piirilevyn saan varmaan tehtyä entisellä koululla. Oli sen verran kiltti tekunmaikka. :)
there's only one colour
the colour of human skin
Zeni
28.01.2005 10:40:18
Hyvä sattuma, itse ajattelin juurikin kyseistä projektia yksinkertaisuuden vuoksi. Laskin osille hintaa n. 8euroa. Tuosta puuttuu siis kotelo, jakit, kytkin,dc jakki ja potikoiden nupit. Todella halpa projekti, mutta kaipaisin lisää noita ääninäytteitä. Boss TR kuulosti todella hyvältä ja harkitsenkin vakasti sellaisen ostoa.
charvette
28.01.2005 10:53:24
Jos et ole aiemmin kolvaillut mitään kasaan, niin suosittelen
tekemään muutaman yksinkertaisemman efektin ihan vain
harjoituksen vuoksi koska ea-tremolo on kertaluokkaa mutkikkaampi kuin esim. FuzzFace ym.
(Itse tein aikoinaan ko. tremolon Bebekin rasterilevylle)
Zeni
28.01.2005 11:31:01
http://www.commonsound.com/tremulus.html

Tossa olisi sitten jo vähän haastellisempi efekti. Pitänee vielä tutustua tarkemmin. Olen kyllä oikeasti sitä mieltä, että elektroniikka hommia osaa kuka tahansa kunhan hiukan keskittyy ja viitsii kysyä muilta. Kolvaus on helppo, piirilevyt saa aina järjestettyä ja netissä on hyvät ohjeet.
85423321
28.01.2005 11:43:34
Minusta ei kannata ruveta tekemään ihan mitä tahansa projektia vain koska se sattuu olemaan helppo. Mielummin joku vähän haastavampi jota oikeasti tarvitsee. Ei se homma niin vaikeaa ole.
Joka pizzaa säästää, se lastaan vihaa.
Jamminen
28.01.2005 12:29:32
...Itselläni on rakentelussa Matchless Hot box -täysputkisärkijä. Vastaava maksaisi varmaankin muutaman satasen kaupasta ostettuna.

Hei, tuota minäkin rupean kohta väsäämään. Minkä kytkiksen mukaan teet? Entä layoutin?

Kaupastahan noita ei käytännössä saa, sillä niitä ei enää valmisteta. Jossain näin joskus käytettynä (netissä) ja maksoi ~400e.

Itse teen turret levylle, osat uraltonelta, maksaa n.200e (huippulaatuiset osat, mm. 2xcarling DPDT)
Maybe nothing matters anyway...
Volle
28.01.2005 14:37:59
Hei, tuota minäkin rupean kohta väsäämään. Minkä kytkiksen mukaan teet? Entä layoutin?

Kaupastahan noita ei käytännössä saa, sillä niitä ei enää valmisteta. Jossain näin joskus käytettynä (netissä) ja maksoi ~400e.

Itse teen turret levylle, osat uraltonelta, maksaa n.200e (huippulaatuiset osat, mm. 2xcarling DPDT)

tommonen on kytkis:
http://www.freeinfosociety.com/electronics/schematics/hotbox.html

Layoutti ei ole vielä ihan selvillä, kun en ole osiakaan saanut.

Ehkä jotakin tohon suuntaan:
http://www.kotipolttoinen.com/sisalto/kitara/hotbox/index.php

Mihin muuten tarviit kaksi dpdt:tä? Ajattelitko tehdä erikseen ihan koko vehkeen bybassin?
Nam.
Pitkavirta
28.01.2005 15:00:55 (muokattu 28.01.2005 15:01:16)
Jos et ole aiemmin kolvaillut mitään kasaan, niin suosittelen
tekemään muutaman yksinkertaisemman efektin ihan vain
harjoituksen vuoksi koska ea-tremolo on kertaluokkaa mutkikkaampi kuin esim. FuzzFace ym.
(Itse tein aikoinaan ko. tremolon Bebekin rasterilevylle)

Siitähän ei ole kyse, ettenkö olisi kolvia käyttänyt, kyllä noi varmaan onnistuu tosiaan kun vähän keskittyy. Saatoin antaa itsestäni ihan räkänokka-amatöörivaikutelman. Mitä pienistä.. :)

Minusta ei kannata ruveta tekemään ihan mitä tahansa projektia vain koska se sattuu olemaan helppo. Mielummin joku vähän haastavampi jota oikeasti tarvitsee. Ei se homma niin vaikeaa ole.

Joo, tremolon hommaaminen on ollu jo pitkään ajatuksissa. Tosin olis tommonen FuzzNaamakin ihan kiva suristin..? :) Eipä noita koskaan liikaa ole. (No empä tiijä!)
there's only one colour
the colour of human skin
Jamminen
28.01.2005 23:39:40
Ehkä jotakin tohon suuntaan:
http://www.kotipolttoinen.com/sisalto/kitara/hotbox/index.php

Kiitos linkistä, minullakin on yksi layout haettu netistä...
Tuo:

http://www.generalguitargadgets.com/diagrams/hotboxlo.jpg

Mihin muuten tarviit kaksi dpdt:tä? Ajattelitko tehdä erikseen ihan koko vehkeen bybassin?

Kyllä ajattelin.
Maybe nothing matters anyway...
Teijo K.
29.01.2005 01:13:40

Olen tehnyt efektejä muutaman vuoden säännöllisesti ja jos haluaa ostaa kunnollisen kotelon, niin hinnat on 10€ ja ylöspäin.

Pakkoko sen on olla valmis ja kaikkein kallein. Vähän mielikuvitusta niin kotelo ja parempi kotelo kuin 10e valmis kotelo tulee vaikka mistä. Sähkökourun pätkästä esim. Kirpputoreilta löytyy usein kaikkia metallikoteloita muutamalla sentillä. Vähän mielikuvitusta peliin.
Nälkä!
-Knut Hamsun.
Operaatio Live : Jyväskylä
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)