Aihe: Ei teoriaa ----> Hyvä kitaristi ?
1 2 3
JasonBeckerWannabe
02.03.2003 16:06:38
Voiko teidän mielestä tulla hyväksi kitaristiksi jos ei teoriaa ole koskaan opetellut ?

Teoriasta en muuta harjoittele kuin skaaloja ja sointuja. Koskaan en ole tunneilla käynyt enkä käy.

Kertokaa mielipiteene !
Referring Jason as a genious is an understatement :Marty Friedman
noir
02.03.2003 16:14:49
Siinä mielessä voi tulla hyväksi kitaristiksi, että voi kuullostaa hyvältä, osata tehdä kappaleita ja esittää niitä, tai soittaa muiden kappaleita.

Ongelmaksi tuleekin esim. sävellajin vaihto sekä muut hauskat temput, mitä muiden kanssa soitettaessa joutuu usein tekemään. Itse en moisia vielä hallitse, mutta vielä jonakin päivänä...
No pain, no delight.
Herra Rapu
02.03.2003 16:25:20

Voiko teidän mielestä tulla hyväksi kitaristiksi jos ei teoriaa ole koskaan opetellut ?

Teoriasta en muuta harjoittele kuin skaaloja ja sointuja. Koskaan en ole tunneilla käynyt enkä käy.

Kertokaa mielipiteene !

voi tulla, mutta tarvii vaan aikamoisen sävelkorvan..
Rakkaudesta musiikkiin ja poroihin.

FAT = MOTION
Nuages
02.03.2003 17:04:15
No kyllähän sitä rokkia voi aina soittaa vähemmälläkin teorian tuntemuksella, mutta jos meinaat soittohommia enemmän "ammatillisessa" mielessä, kuten esim. opettajana tai sessiomuusikkona on teorian hallinta tärkeää.
Mutta jos teorian opiskelu yksinkertaisesti on sinulle vastenmielistä, ei kannata väkisin yrittää. Soittamisenhan kuuluu olla ennenkaikkea hyvä ja mukava harrastus!
Kaukana väijyy ystäviä...
ozz y
02.03.2003 17:24:38
No kyllähän se teoria avittaa soittamaan oppimimisessa, mutta ei se vielä ammattimuusikkoa tee... Ja kyllä ilman teoriaakin voi tulla hyväksi soittajaksi.
Lennu
02.03.2003 17:26:32

Soittamisenhan kuuluu olla ennenkaikkea hyvä ja mukava harrastus!

Hieno kommentti. Tahtoo aina välillä unehtua itse kultakin.

Missä tahansa työssähän tulee tuntea menetelmät, joilla homman saa suoritettua, mutta harrastaa voi omilla standardeillaan.
www.whoax.tk
"they knew all the right people, they took all the right pills"
Nuages
02.03.2003 19:04:57
Koskaan en ole tunneilla käynyt enkä käy.

Tuo ei ole yhtään hyvä asenne! Kannattaa ottaa muutama tunti ainakin, jos vaan mahdollista.
Mursuviiksi
02.03.2003 20:27:22

No sehän riippuu myös aika paljon siitä, että mikä on kenenkin käsitys hyvästä kitaristista?
+7min
Pörhö
03.03.2003 02:36:44

Ei kai tuo ole huono vaihtoehto. Oppii ehkä enemmän soittamaan omia juttuja, eikä jotain oppikirja-sooloja..
Kai sitä jotain teoriaa tietysti voisi tarvita. Itse olen soittanut 8v. enkä ole ikinä myöskään käynyt tunneilla. Enkä aio myöskään käydä. Se että olenko hyvä ei varmaan kuitenkaan ole minun päätettävissä..
keijo moon
03.03.2003 08:41:06
Niin, ei rockin soittoon periaatteessa mitään teorioita tarvita. Kaikki asiat on mahdollista omaksua korvakuuloltakin. Teoria on vain yksi työkalu muiden joukossa ja monilla se nopeuttaa asioiden omaksumista kun on olemassa teoriapohja johon niitä uusia juttuja peilaa. Mutta on aika urpoa väittää että teorian hallitseminen johtaisi "oppikirjasooloihin" - kyse on aivan eri asioista.

Lukekaa aiemmin käyty "nuottien luku"-aiheinen keskustelu, siellä nämä kaikki pointit on vatvottu jo moneen kertaan.

Ja vielä: koittakaa nyt arvoisat pellavapäät tajuta että teorian taidot/soittotunneilla käyminen/nuotinlukutaito yms. koulutus ei ole mikään välttämättömyys ollenkaan, itseoppineita todella kovia pelimiehiä on ollut maailman sivu, mutta kyllä niistä koulutuksella saanutettavista asioista on hyötyäkin - kuten jo sanottu ne ovat TYÖKALUJA sinun oman musiikkisi toteuttamiseen. Eli asiassa on kaksi puolta, joista kumpikaan ei ole toista väärempi tai oikeampi.
lxi
03.03.2003 11:10:58
Ei kai tuo ole huono vaihtoehto. Oppii ehkä enemmän soittamaan omia juttuja, eikä jotain oppikirja-sooloja..

Anteeksi.

Mitä tekemistä musiikin teorialla ja "oppikirjasooloilla" on keskenään?
Vastaus kysymykseesi löytyy osoitteesta http://www.google.com.
Nuages
03.03.2003 11:40:48
Ja vielä: koittakaa nyt arvoisat pellavapäät tajuta että teorian taidot/soittotunneilla käyminen/nuotinlukutaito yms. koulutus ei ole mikään välttämättömyys ollenkaan, itseoppineita todella kovia pelimiehiä on ollut maailman sivu, mutta kyllä niistä koulutuksella saanutettavista asioista on hyötyäkin
Ihan hyviä pointteja, mutta kyllä itseopiskelussakin voi kiinnittää huomiota teoriaan. Opettaja ei siis ole välttämättömyys, mutta suositeltava.
funkypick
03.03.2003 11:54:36
Ihan hyviä pointteja, mutta kyllä itseopiskelussakin voi kiinnittää huomiota teoriaan. Opettaja ei siis ole välttämättömyys, mutta suositeltava.

Kaikille ei sovi tuo opettaja kyllä ollenkaan. Mutta kyllähän nyt jokaisen pitäisi teoriaa opiskella. Sen verta pitäis olla mielenkiintoa siihen mitä on aikojen alussa keksitty. Miksi pähkäillä uudestaan pyörän kera kun se on ollut jo käytössä monta sataa vuotta.

Eikä se teoria mitenkään poista luovuutta sen enempää kuin nuottien lukeminenkaan. Eihän tarinankertojastakaan tule tylsää ja kaavamaista siksi että hän osaa lukea ja kirjoittaa. Päin vastoin, se voi lisätä mielenkiintoa soitossa, kun teorian pohjalta kehittää korvaansa kuulemaan uusia asioita. Enemmänhän noita oppikirjasooloja (rock-kliseitä) soittaa ne jotka eivät teoriaa ole koskaan opiskelleet ja saavat siit kaiken uuden materiaalinsa levyiltä. Äh. Molemmissa on puolensa. Opetellakko A vai Opetellakko B, -Opettele Molemmat.
You can play anything on any chord as long as you phr^H^H^H play it fast enough.
StoRBa
03.03.2003 14:00:21

Milestäni aina kun opettelet jonkin biisin opettelet samalla teoriaa halusit tai et. Soitat jotain skaaloja ja luet nuotteja/kuuntelet biisiä ja opit sen korva kuulolta. Nuokin ovat kyllä teoriaa.
StoRBa
Sir Härö
30.12.2003 13:29:38
Hienoltahan se kuulostaa vaikkei teoriaa osaiskaan.
Muistakaa vanha sääntö, Tekemällä Oppii!
Mut mun mielestä kitaristin täytyy osata teoriaa jonkun verran. Se on suuri apu jos säveltelee ja silleen.
KTR
30.12.2003 13:40:14
No teoria ainakin auttaa ymmärtämään, miksi jotkut äänet kuulostavat hyvältä ja jotkut ei. Teorian ymmärtämisestä ei ole kyllä mitään haittaakaan. Jos sen kitaransoiton ottaa tosissaan, niin kyllä silloin sitä teoriaakin pitää opetella. Kyllä se sitten jossain vaiheessa elämää alkaa v*tuttaa, kun ei ymmärrä nuoteista tai harmoniasta mitään.
Tai mistä minä tiedän, kuinka hyvin kukin pärjää ilman teorian tuntemusta. Nämä ovat kuitenkin minun mietteeni tästä..
Härski
30.12.2003 14:19:59 (muokattu 30.12.2003 14:20:57)
Jaa-a. En ole minäkään tunteja ottanut, lähinnä sellasen semi-oikeen- kirjekurssin. En oppinut nuotteja, sointumerkintöjä, en poikeestaan mitään "tärkeää". Mutta soinnut opin ja vahvistui myös käsitteeni teorista ja sen sopimattomuudesta minulle. Aivan kuten lukio. Tuskin olisivat lukioon edes päästäneet, vaan enpä ollu sinne menossakaan. Noh, soittelin (ja edelleen) kovakuulolta ja hiffasin tabulatuurit. Sitä on jatkunut näihin päiviin saakka. Enkä ymmärrä nuottiviivastosta vieläkään mitään.

En väitä, ettei nuoteista olisi hyötyä. Ne vaan ei sovi mulle. Mielelläni soitan jonkun biisin, kuin luen siitä nuotteja. Sama on esim. rakennus hommissa. Ennemmin teen sitä hommaa, kuin luen papereita Rakennusmääräyskokoelma toisessa kädessä. Mutta nämä jutut ei ehkä sovi jollekin toiselle.
weelie
30.12.2003 14:51:25
voin auttaa sen verran että osaan jotain teoriasta mutta olen aivan surkea kitaristi. Ehkä olet siis oikeassa. ;)
Ronnie Earl: 'Music is not a sport, there's no competition'
Kitaravirtuaali
30.12.2003 15:55:02

Eikös nuo Vuorisen Emppu ja Liimataisen Jani ole tietääkseni kanssa itseoppineita, eli ei kitaratunteja? Janilla tosin taisi pari olla, mutta ei kuitenkaan paljoa. Eikä noita kahta hemmoa voi juuri huonoiksi kitaristeiksi haukkua, vaikka eivä ole sibelius-akatemiassa opiskelleetkaan.

"Ilman muuta ja muut ilman!"
"Sata lasissa ja pakki päällä"
"Jos sä et tienaa, sä et elä"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)