Aihe: Telecaster ja Fenderin laatu..
1
Urmas Potkuri
26.01.2005 04:19:49

Pitkän tauon jälkeen on aika ostaa sähköinen. Telecaster
kiinostaa eniten.
Siispä..Pyydän viisaammilta neuvoa.
Onko Fenderin laatu edelleen yhtä vaihtelevaa, kuin se oli
kymmen ja kaksikymmentä vuotta sitten?
G&L? Mitä mieltä olette moisesta merkistä?
Hitaluokka olisi tuollaista 600-1200€ ja enemmän luusia
kuin kirkonpolttomusiikkia. Jotta neuvokaa, kun itse
olen kyydistä tipahtanut vuosien saatossa.
Kiitooos.
Walrus
26.01.2005 09:58:35
Kyllä nuo Fenderin amerikan pelit aika tasaisen hyvää laatua on, mehikolaisetkin aikalailla hyviä myös. G&L:lällä on ainakin laatusoittimien maine mutta ei ole kyllä hirveesti kokemusta.
Well - The house is a rockin' Don't bother knockin' Yeah - The house is a rockin' Don't bother come on in
artzie
26.01.2005 10:27:40
Mielestäni Fenderin kalliimmissa jenkkimalleissa laatu ei juuri vaihtele. Samat hyvät ja huonot ominaisuudet toistuu. Telecasterin mikit välttämättä ole huppulaatua, hurinaa esiintyy jonkin verran. Oman kokemukseni mukaan kitaran kyljessä oleva hintalappu kertoo jonkin verran kitaran hyvyydestä. Tosin Fendereistä on vaikea löytää viimeistelyä, joka yltäisi esimerkiksi Ruokankaan kitaroiden tasolle. Mut onhan Fenkun jenkki Tele perus skitta, joka jokaisella kitaristilla tulisi olla. Kokemukseni perustuvat jenkeissä valmistettuihin Fenkkuihin, mexicolaisista ja muista en osaa sanoa. Alapuolella on mielenkiintoinen linkki, jossa on tietoa Fenderin skitoista.

http://www.provide.net/~cfh/fender.html
Tompsi
26.01.2005 10:29:00 (muokattu 26.01.2005 11:06:08)
Joo kyllä Fendää uskaltaa uskaltaa tukea ilman sen suurempaa pelkoa, ei se mikään Gibson ole. GL:n tuotteista ei ole kuin hyvää sanottavaa, laatupelejä kaikin puolin ja jopa se Tribute-mallisto joka Koreassa valmistetaan on oivaa vastinetta rahalle.

Edit: Oho, tulipa käytettyä tehotoistoa. Uskaltaa, uskaltaa, uskaltaa!! Uskokaa nyt, kyllä uskaltaa!
Dinorocker
26.01.2005 10:54:03
Joo kyllä Fendää uskaltaa uskaltaa tukea ilman sen suurempaa pelkoa, ei se mikään Gibson ole.

Mennää pihal koittamaa, ´kele!

; )
Outrider
Shaft
26.01.2005 10:54:42
Mielestäni Fenderin kalliimmissa jenkkimalleissa laatu ei juuri vaihtele. Samat hyvät ja huonot ominaisuudet toistuu. Telecasterin mikit välttämättä ole huppulaatua, hurinaa esiintyy jonkin verran.

Työn laadussa ei mielestäni ole suuriakaan eroja, mutta puiden erot tekevät kitaroista kuitenkin yksilöitä. Toiset soivat paremmin kuin toiset. Laatu on tehdaskitaroiksi kai kuitenkin melko tasaista. Mikin hurinat eivät taas välttämättä kerro mitään laadusta.

Tosin Fendereistä on vaikea löytää viimeistelyä, joka yltäisi esimerkiksi Ruokankaan kitaroiden tasolle.

Viimeistely on kautta linjan vaatimattomampaa, custom shop mukaanlukien.
goose
26.01.2005 12:12:02
Jenkkifendereihin löytyy luottoa myös täältä. G&L kitarat todettu myös hyviksi. Onhan herra Fenderillä näpit siinäkin sopassa. Kitarapajalla myynnissä Asat special eli G&L tele p90:llä. Siinä on mahtava työkalu soundeiltaan, laadultaan ja vähän näöltäänkin ;)
http://www.kitarapaja.com/pics/glasatsp2.jpg
Elämää suurempia tavaroita myytävänä!!!
fox
26.01.2005 12:20:41

Joo kyllä Fendää uskaltaa uskaltaa tukea ilman sen suurempaa pelkoa, ei se mikään Gibson ole.
Uskaltaa, uskaltaa, uskaltaa!! Uskokaa nyt, kyllä uskaltaa!

Jaa, odottaisin perusteita miksi Gibsonia ei uskalla uskalla uskalla hankkia? Olematon laatu? Yleinen dissaus-mieliala ja runsas hypetys? Tuntuu vaan siltä?...Tsaijai. Noin kovia steitmentteja jos heittelee niin kyllä olis syytä perustella.. ;)
Tompsi
26.01.2005 12:37:44
Jaa, odottaisin perusteita miksi Gibsonia ei uskalla uskalla uskalla hankkia? Olematon laatu? Yleinen dissaus-mieliala ja runsas hypetys? Tuntuu vaan siltä?...Tsaijai. Noin kovia steitmentteja jos heittelee niin kyllä olis syytä perustella.. ;)

No Fenkkuun verrattuna laatu heittelee vähän liiankin kanssa näissä uusissa vehjeksissä. Niistä muutamasta kymmenestä mallista joita tämän vuoden aikana olen testannut ei yksikään ollut niin järkevässä kunnossa että siitä olisi rahaa voinut maksaa (kaulat aina vähän toispuoleisia, aaltoilivat puolelta toiselle, nauhat ja satulat miten sattuu, yhdessä Veessä puuttui otelautapiste kokonaan ja paikalla oli pelkkä tyhjä reikä). Perseestähän tuo on, varsinkin kun itse poden akuuttia Gibson-GASia kaiken aikaa kun kaikilla isoilla pojillakin on mutta kyllä järki on vielä tähän asti voittanut. Kyllä niitä hyviäkin on olemassa, kaverilla on ihan mukiinmenevä SG Standard mutta se pahkeinen ei suostu luopumaan lelustaan. :)
fox
26.01.2005 12:45:42

Kyllä niitä hyviäkin on olemassa, kaverilla on ihan mukiinmenevä SG Standard mutta se pahkeinen ei suostu luopumaan lelustaan. :)

OK, olen valistunut. ;) Eipä ihme ettei tuo sun kaveri omastaan luovu, kun on edes jonkunmoisen Giban löytänyt. =)
Dinorocker
26.01.2005 13:28:14
Mulla on ainaki ollut sit ´elvetillinen säkä kun mul on ollu/ON 2 Gibsonii - ei moitteita, mitä nyt Veen konehuone oli sekaisin... Uudessa Gibsonissa.... se on siinä - se SOI.
Outrider
Tompsi
26.01.2005 13:55:09
Mulla on ainaki ollut sit ´elvetillinen säkä kun mul on ollu/ON 2 Gibsonii - ei moitteita, mitä nyt Veen konehuone oli sekaisin... Uudessa Gibsonissa.... se on siinä - se SOI.

Joo, tai sitten mulla on vaan jonkinlaista synnynnäistä huonoa tuuria näiden kanssa. Born under a bad sign tjms, kyllä kaikilla muilla tuntuu olevan ihan hyviä vehjeksiä mutta kun minä menen kauppaan kokeilemaan niin on hyllyt täynnä suutareita.
fox
26.01.2005 14:11:58

Joo, tai sitten mulla on vaan jonkinlaista synnynnäistä huonoa tuuria näiden kanssa. Born under a bad sign tjms, kyllä kaikilla muilla tuntuu olevan ihan hyviä vehjeksiä mutta kun minä menen kauppaan kokeilemaan niin on hyllyt täynnä suutareita.

Sä oot salaliiton uhri. Jollekulle erehdyksessä sanot, et "Olen menossa tsekkailemaan Gibsoneja", ilmoitus soitinmyymälään.. "Hei Tompsi tulee! Heti kaikki defektit ja hylkiöt räkkiin ja hyvät pois - noin! " =)

En väitä etteikö moisia olisi, matka Suomeen on pitkä ja valitettavasti vaan tuollaista sattuu. Aikoinaan ei, mutta tuo pre-sales -fiksailu on nykyään valitettavan huonoa ja harvinaista.
Tietämättä noita nimenomaisia kitaroita en voi ottaa minkäänmoista kantaa, onko kyseessa se, että tehtaalta on lähetetty epäkuranttia kamaa. Ehkä sitten.
Perusteita kaipasin ja niitä sain...:)
J-PPP
26.01.2005 14:58:44
Kitarapajalla myynnissä Asat special eli G&L tele p90:llä. Siinä on mahtava työkalu soundeiltaan, laadultaan ja vähän näöltäänkin ;)
http://www.kitarapaja.com/pics/glasatsp2.jpg

Mikit noissa eivät ole varsinaisesti P-90:set, vaan aikalailla omankuuloisensa G&L:n omat MFD-mikit.

http://www.glguitars.com/features/index.asp#magnetic

Mulla on ollut tommonen ja G&L Legacy (stratocaster), molemmat olivat hyviä.
Urmas Potkuri
30.01.2005 18:49:23

Kiitoksia asiantuntemuksenne jakamisesta. Vahvistitte
uskoani ja usko se on tärkeä asia näissäkin jutuissa.
Toki tiedän, että kitarat ovat yksilöitä ja vielä enemmän
kitaristit ovat yksilöitä. Kuitenkin on hyvä saada
mielipiteitä oman päänsä ulkopuolelta tai homma ei
kestä objektiivisena. Se usko nääs....Kun jotakin tekee
mieli, niin ne mahdolliset puutteet jäävät liiankin vähälle
huomiolle. Kiitokset siis kaikille opastuksesta.
Mikko Kankaanpää
30.01.2005 19:01:20

Ostin tuollaisen Mehiko 50´s telen joku aika sitten ja kyllä se on kaikinpuolin hintansa väärtti. Mikkejä KAI voisi päivittääkkin, mutta eipä tuossa moitteen sijaa paljoa löydy. Viimeistely on kaikinpuolin ok.

Laadun tasaisuudesta en tiedä kun en ole verrannut tätä muihin yksilöihin.

t,
Mikko
http://www.uraltone.com
LaKe
30.01.2005 19:09:40
Kaverini osti juuri uuden Japanin Tokai Telecasterin, todella hyvä peli ja viimeistelykin oli huippuluokkaa. Väri oli sunburst, laadukkaita, suorasyisiä puita, mutta sovitusta ei paljon ollu "funteerattu". Kaiken kaikkiaan todella loistava kitara myös ammattikäyttöön, melkein ostaisin itse ennemmin Tokain Telecasterin kun Fenderin.
Tekstiviesti kitaristilta ostettuaan uuden putkinauhakaiun: "Kyllä nyt on hieno vehjeh jeh jeh jeh jeh..."
Kossu
31.01.2005 11:14:12 (muokattu 31.01.2005 11:28:20)
Amerikan G&L:t ovat selkeästi laadukkaampia kuin Fenderit ja vertautuvatikin lähinnä Custom Shop Fendereihin - myös hinnaltaan.

IMO: Kahdesta suuresta Amerikkalaisesta Gibson on pitänyt laatunsa tasaisempana tai ainakin mallinsa helpommin vertailtavina kuin Fender, joka valmistuttaa kitaroita omalla nimelllään alihankintana milloin missäkin niin ettei kai kukaan ole enää selvillä oliko tämä kaupan räkissä roikkuva "vintageclassicindiaaartistroutetomexicocustomUSApremium" -malli se joka kannattaa ostaa, vai se johon ei pidä koskea pitkällä kepilläkään.

Tietysti soitamallahan se selviää.
ChuckJimiJeffThundersJohnyBoHooker
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)