On ollut aika paljon juttua siitä, onko myöhäistä aloittaa kitaransoitto siinä ja siinä iässä. Esimerkiksi monet 16-vuotiaat tai sitä vanhemmat muusikonalut kamppailevat usein tämän kysymyksen parissa. Voiko ihminen siis koskaan olla liian vanha tulemaan HYVÄKSI muusikoksi? Ei. Muusikkoa on monenlaista. Klassinen koulutus ja soitannon varhainen aloittaminen toki takaa hyvän perusosaamisen, mutta haluaisin muistuttaa, että monet tunnetut muusikot ovat itseoppineita ja esim. Nightwishin basisti/laulaja Marco Hietalahan on aloittanut sen basson pömpöttelyn tietääkseni joskus 15- tai 16-vuotiaana ja nyk. Hanoi Rocks-kitaristi, jonka nimeä en muista on myös aloittanut vasta joksus 16-vuotiaana. Itse olen tavannut ammattimuusikon, joka on aloittanut musiikkiharrastuksensa 20-vuotiaana! Kaikkein tärkein ominaisuus muusikolla on kiinnostus siihen, mitä hän itse tekee. Usein luullaan, että kaikka taitavat muusikot ovat aloittaneet harjoittelun jo varhain lapsena, mutta se ei pidä paikkaansa. Jos motivaatiota riittää, ei ole koskaan liian myöhäistä aloittaa. ..tuli ehkä hieman turhahko kirjoitus, mutta kun tästä asiasta niin usein täällä kinataan..=) Kommentoikaa! Kaukana väijyy ystäviä... |
Jabbe 02.03.2003 18:52:01 | |
---|
Näinhän se on. Minäkin olen tuon kysymyksen kanssa pohtinut, kylläkin vaan siltä osin, että opettelisinko lisää soittimia. Mutta miksi kitarat-osastolle? "Eiku..." |
Nuages 02.03.2003 18:54:21 (muokattu 02.03.2003 18:55:48) | |
---|
Näinhän se on. Minäkin olen tuon kysymyksen kanssa pohtinut, kylläkin vaan siltä osin, että opettelisinko lisää soittimia. Mutta miksi kitarat-osastolle? Meinaatko, että aloittelijat-osasto olis ollut parempi? Noh.. kitaristina päädyin tänne=) Ehdottomasti lisää soittimia. Väh. kaksi soitinta kannattaa hallita. Mulla on kitara ja koskettimet, tosin kumpaakaan en hallitse..=P Kaukana väijyy ystäviä... |
funkypick 03.03.2003 11:50:31 | |
---|
Jooh, eihän tuo siis koskaan ole liian myöhäistä. Harjoittelu varsinkin "rock-instrumenteilla" ja itse opetellen esim 12-vuotiaana ja 20-vuotiaanan on ihan eri tasoista. Enpä usko että olisin mitenkään huonompi soittaja vaikka olisinkin aloittanut vasta 16- tai 17-vuotiaana. Ei se sillon tosi nuorena nulikkana mitään järkevää ajan käyttöä ollut. Eri asia tietenkin jos olisin nyt 10v käynyt opettajalla, mutta kun en :) Ja useita soittimia pitää tietenkin 'hallita'. nim. Nokkahuilu haussa :) You can play anything on any chord as long as you phr^H^H^H play it fast enough. |
Nuages 03.03.2003 17:33:58 | |
---|
Nokkahuilu!? AAAARGH!!! Kaukana väijyy ystäviä... |
Valdemar 03.03.2003 18:18:11 | |
---|
oha se hynynenkin 20v alottanu vai mitä olkaan. |
arcana 04.03.2003 00:33:25 | |
---|
olen päättänyt että opettelen soittaan selloa vielä jossain välissä elämääni. Vaikka sitten seitenkymppisenä eläkkeellä jos ei muuten. Kyllä muuten klassisiakin juttuja voi aloitella myöhään. Minä yksityisenä nyt kitaralle otan tunteja. Pitää katella että josko sitä konsalle pääsis ens syksynä. Pitäs päästä. |
funkypick 04.03.2003 08:46:39 | |
---|
Arvaa mitä, karvanen setä? Mulla on nokkahuilu. En osaa soittaa sitä. Mutta aattelin silti vetää sillä soolon yhteen biisiini. Haluisitteko että laittasin sen sitten nettiin ja voisitte käydä kuuntelemassa? Kävin eilen katsomassa alttoa, maksaa jotain 20 - 25e. siis Muovia. Puisesta en tiedä kyllä. Nyt rööki.
You can play anything on any chord as long as you phr^H^H^H play it fast enough. |
Nuages 04.03.2003 14:19:07 | |
---|
Pitää katella että josko sitä konsalle pääsis ens syksynä. Pitäs päästä. Pitääkö sinne olla jotain pohjakoulutusta. Kauanko olet itse soittanu? Kaukana väijyy ystäviä... |
funkypick 04.03.2003 14:23:24 | |
---|
Pitääkö sinne olla jotain pohjakoulutusta. Kauanko olet itse soittanu? Ei kai sinne pidä. Riippunee varmaan konsasta. Tietyt tiedot ja taidot pitää varmaan hallita, mutta ne tulee esille sit pääsykokeessa. Minäkin aion nyt hakea, enkä luultavasti pääse. Menen katsomaan. Soittanut olen jotain 11v.
You can play anything on any chord as long as you phr^H^H^H play it fast enough. |
pwallin 12.06.2003 22:32:19 | |
---|
Kai se haudassa ainakin on vähän myöhäistä tai kun sormet on jo kuin puupökkelöt ja istut vanhainkodissa tärisemässä? Kyllä, se olen minä kuten arvasitkin... |
Peter Gunn 12.06.2003 23:38:46 | |
---|
Hanoi Rocks-kitaristi, jonka nimeä en muista on myös aloittanut vasta joksus 16-vuotiaana. Jos Costelloa tarkoitat, niin kyllä se on siinä 10-12 vuotiaana aloittanut. |
HCW 12.06.2003 23:43:40 | |
---|
Muistaakseni Chris Rea aloitti soiton joskus 20 v. hujakoilla, eikä se mies muusikkona ole huonoimmasta päästä. Ei sillä iällä ole mitään merkitystä,soittajaa on monelaista.Vaikka motoriikka kehittyy parhaiten nuorena, on asioiden sisäistäminen helpompaa vanhemmiten. |
Aardfather 12.06.2003 23:51:16 | |
---|
Totta, kyllä soittamisen voi aloittaa vanhempanakin ja silti tulla hyväksi soittajaksi ja muusikoksi. Itte alottelin tossa 14-15 vuotiaana opettelemaan kitaransoittoa ja viitisentoista vuotta sitä nyt on tullu harjoteltua. Itseopiskelua all the way. Vielä kun joskus tulisi hyväksi. :-D Muuten Joe Satrianikin aloitti kitaransoiton vasta melko myöhäisellä iällä. Oli tosin soittanut aiemmin muita soittimia jonkin verran. Ja itseopiskeli sekin pääosin. Silti on heppu aivan loistava kitaristi ja muusikko. :-) - Aardfather |
Walrus 13.06.2003 13:21:18 | |
---|
oha se hynynenkin 20v alottanu vai mitä olkaan. Ja sen kyllä huomaa :D Ei vaan, vaikka ei äijä mikään virtuoosi olekkaan, tekee se silti vitun tiukkoja biisejä. Well - The house is a rockin' Don't bother knockin' Yeah - The house is a rockin' Don't bother come on in |
Timesby 13.06.2003 17:47:09 | |
---|
tuon kysmyksen parissa olen kamppaillut, koska alotin soittamaan kunnolla joku vuos sitten eli 15 vuotiaana. joskus ei jaksa treenata yhtään just sen takia, ku on nii "vanha" ja huono, jos vertaa muihin. mut ei pidä vertaileman :) ~Ensi kerralla, Ikaros lentää yöllä~ J. Tervo |
re infecta 13.06.2003 18:32:48 (muokattu 13.06.2003 18:33:53) | |
---|
tuon kysmyksen parissa olen kamppaillut, koska alotin soittamaan kunnolla joku vuos sitten eli 15 vuotiaana. joskus ei jaksa treenata yhtään just sen takia, ku on nii "vanha" ja huono, jos vertaa muihin. mut ei pidä vertaileman :) No entäs minä sitten? Aloitin kitaran soittamisen 20,5 vuotiaana. Ei musta kyllä tulekaan mitään...tässäkään suhteessa... |
pwallin 13.06.2003 19:20:23 | |
---|
Niin ja jos on jo aiemmin soittanut jotain muuta instrumenttia, niin siitä on huomattavasti helpompi vaihtaa toiseen melko kypsässäkin iässä ja kehittyä aika nopeasti. Kyllä, se olen minä kuten arvasitkin... |
Aardfather 14.06.2003 04:14:37 | |
---|
Se on tahdosta ja aidosta kiinnostuksesta kiinni, ei iästä. - Aardfather |