Aihe: Pääteputkien kesto?
1
Noidan Nuoli
02.03.2003 11:56:13
Kun on tämä käytetyn putkivahvistimen osto lähellä, niin semmosta kysysin, että kuinka monta vuotta pääteputket kestää? Nimittäin jos ostan jonku vahvistimen 10 vuoden takaa, eikä pääteputkia ole vaihdettu, niin pitääkö heti lähteä viemään vahvistinta huoltoon. Eikä se huoltokaan sitten ilmainen ole..
"En se minä ollut..."
Kitarasankari
02.03.2003 14:49:23
itse olen joutunu vaihtamaan kerran vuodessa, joskus useamminkin, tosin soitan aika paljon ja vahvistin on yleensä kovalla...
Pulla on inspiraation lähde...
Tinmo
02.03.2003 14:54:21
itse olen joutunu vaihtamaan kerran vuodessa, joskus useamminkin, tosin soitan aika paljon ja vahvistin on yleensä kovalla...

mitähän tuo remppa mahtaa maksaa?
Let there be light, Let there be sound, Let there be drums, Let there be guitar, LET THERE BE ROCK!
mikko kankaanpaa
04.03.2003 14:58:12

mitähän tuo remppa mahtaa maksaa?

Suomesta ostettuna sovitettu pari laadukkaita pääteputkia (Svetlana, JJ ; 6L6GC tai EL34) maksavat 40-60 euroa ostopaikasta riippuen. Biasointi hinnoitellaan yleensä erikseen.

Mikko Kankaanpää
dsp drv
04.03.2003 15:15:59
Tuo vaihtamisen tarvehan riippuu ihan vahvistimesta, sen käyttämistä putkista ja käytöstä...niin ja biasoinnista...etc. etc...

Esimerkkinä mun Peaveyn Classic 30 (22W, A/B luokka ja EL84 putket), on käytetty vain himassa soitteluun (mitä nyt muutaman kerran luukutettu kellarissa tai kesämökillä) ja pääteasteen putket on olleet ostamisesta saakka samat , eli nyt on olleet käytössä about vajaa neljä vuotta ja hyvin vielä pelaa...siis tämä nyt esimerkkinä pitkästä kestosta...

Mutta kyllä tuo 10 vuotta on jo paljon, varsinkin jos sillä on soitettu ;)
kojones
05.03.2003 08:19:58
Ihan näin aihetta sivuten että mites putkistyrkkari toimii todella hiljaisella volyymilla? Eli tyyliin kerrostalo-volyymi yöllä. Särönä boostattu hevimetalli-sekameteli.
dsp drv
05.03.2003 08:38:11
Ihan näin aihetta sivuten että mites putkistyrkkari toimii todella hiljaisella volyymilla? Eli tyyliin kerrostalo-volyymi yöllä. Särönä boostattu hevimetalli-sekameteli.

Varmaan riippuu ihan vahvistimesta, tuo C30 toimii minusta hyvin, tosin putkia on vaihdettu tätä silmällä pitäen. Tosin enpä koskaan soita yöllä tai todella hiljaa tai edes hiljaa. Siis kyllä sitä kuitenkin tulee jokin verran huudatettua, mutta ei nyt sen kovemmalla kuin stereoita...eikä kukaan ole vielä valittanut asiasta...ei ne uskalla... ;)

Musta jotenkin tuntuu, että jos pitää soittaa todella hiljaa (siis kerrostalossa yöllä) parempi on soittaa kuulokkeet päässä, mikä kyllä yleensä sulkee putkivahvistimen pois laskuista.
kivi
05.03.2003 08:44:11
Tuosta biasoinnin tarpeellisuudesta - kuten viesteistä näkyy, niin Kitarasankari ostaa sovittamattomia putkia ja vaihtaa itse, ja niin ollen joutuu vaihtamaan loppuun palaneet putket vuosittain tai useammin.

Mä ostan sovitettuja pareja, ja biasointi hoidetaan aina jos ei ihan samanlaiseen (merkki, säröarvo) pariin vaihda, ja putket kestää plexi-marshallissa vuositolkulla. Mielestäni selviän halvemmalla.

Tosin, eri merkkiset vahvistimet syövät eri lailla putkia. Oliko se Pulliainen, joka valitti AC30:n vaativan uudet putket "joka toinen kuukausi"...
:-)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)