THE RIPPER 24.01.2005 22:21:27 | |
---|
eli tommosen aion tehdä loppu työks koulussa onks kellään siihen cnc-ohjelmaa et ei tarvi ite ohjelmoida :D ..maksalaatikko on hyvää.. |
LaKe 24.01.2005 22:26:37 | |
---|
eli tommosen aion tehdä loppu työks koulussa onks kellään siihen cnc-ohjelmaa et ei tarvi ite ohjelmoida :D Kannattaa mielummin teettää se jossain, pääsee vielä helpommalla.. =) Tekstiviesti kitaristilta ostettuaan uuden putkinauhakaiun:
"Kyllä nyt on hieno vehjeh jeh jeh jeh jeh..." |
vrajala 24.01.2005 23:40:39 (muokattu 25.01.2005 12:06:36) | |
---|
Niin mitä sä aattelit tehdä? Laittaa aihion paikalleen ja sulkea suojat, osoittaa lähtöpisteen ja painaa starttia? Tuskinpa löydät valmista ohjelmaa. Ps. Ja ole varovainen ettet nyrjäytä itteäs. Vaikka tekisit sen useammastakin palasta tulee aihioille helposti monta kymmentä kiloa painoa. Edit: Pahoittelen, jos vaikutti kauhian ilkeältä. Oikeesti mä olen ihan kiltti jamppa, ei vaan aina jaksa käsittää. Juu, varmast näi, mää kysyi? |
justus5 25.01.2005 07:50:21 | |
---|
Remember to rebel against authorities, kids! |
PL 25.01.2005 09:06:10 | |
---|
Niin mitä sä aattelit tehdä? Laittaa aihion paikalleen ja sulkea suojat, osoittaa lähtöpisteen ja painaa starttia? Tuskinpa löydät valmista ohjelmaa. Ps. Ja ole varovainen ettet nyrjäytä itteäs. Vaikka tekisit sen useammastakin palasta tulee aihioille helposti monta kymmentä kiloa painoa. Alumiinin ominaispaino on 2,7kg/l. Tuommoinen bodyaihio 400x450x50mm painaa n.25 kg, joten jonkinverran kevennyksiä joutunee tekemään. |
ts0mbi 25.01.2005 09:06:58 | |
---|
spyykko 25.01.2005 09:37:39 (muokattu 25.01.2005 09:37:57) | |
---|
Alumiinin ominaispaino on 2,7kg/l. Tuommoinen bodyaihio 400x450x50mm painaa n.25 kg, joten jonkinverran kevennyksiä joutunee tekemään. Jep, esim. mahongin ominaispaino taitaa olla alle 500kg/m^3, joten samoilla kuvilla tehtynä Al-kitara painaisi lähes kuusinkertaisesti puiseen verrattuna. Mäkin olen joskus haaveillut alumiinitelecasterin tekemisestä, valitettavasti vaan käytössä ei ole sen kokoluokan NC-konetta että homma onnistuu, eikä myöskään oikein taitoja koneen ajamiseen. Muutama hahmotelma aiheesta kuitenkin löytyy, mutta pidetään ne nyt ainakin toistaiseksi vielä omana tietona (kyllä, paino-ongelma on suurimmaksi osaksi ratkaistu...) EDIT: Typo Ite olis taas tarvinnu tehdä |
PIM 25.01.2005 09:47:44 | |
---|
Mun Molonator telen body on tehty n. millin paksuisesta alumiinipellistä hitsaamalla eli se on käytännössä ontto. Eipä taida kannattaa lähteä jyrsimään billetistä jos 95% raaka-aineesta menee haaskuun. Autokuume iski, kamat myyntiin. Klikkaa nimimerkkiä ja tsekkaa kuvauksesta mitä on tarjolla. Jos joku tavara kiinnostaa niin tee tarjous tai kysy päivän hintaa. |
vrajala 25.01.2005 12:04:15 | |
---|
Mäkin olen joskus haaveillut alumiinitelecasterin tekemisestä, valitettavasti vaan käytössä ei ole sen kokoluokan NC-konetta että homma onnistuu, eikä myöskään oikein taitoja koneen ajamiseen. Mikäli telen muoto kokonaan onttona kelpaa, ei tuo niin kovin monimutkainen homma ole. Jos kone ymmärtää splinekäyrää ja voit itse tehdä tarvittavat poraukset, selviää tuosta rungosta melko vähällä ajamisella helpoin asetuksin. Jos oikea tekijä löytyy, ei tuon pitäisi suhteettoman kallistakaan olla. Jostain ammattikoululta voisit saada koneistukset pilkkahintaan. Tällöin menee kyllä pikkasen oman tekemisen meiningistä. Mutta halvemmalla pääset kun teet niinkuin PeteH ja hitsaat sen kasaan. Jos ei ole pakko käyttää lentokonelujuuksia, taipuu vielä parimillinenkin alumiini noihin reunoihin ihan mukavasti jopa käsin. Tietysti hommaan tarvitaan tiginkäsittelytaitoa, varsinkin nuin ohkaisilla aineilla. Mä en silti itselleni ottaisi alukitaraa. Kovin, kovin kylmää soittamista ilman villapaitaa ja kintaita. Niin, ja komea Molonator. Juu, varmast näi, mää kysyi? |
efunkelist 25.01.2005 14:29:49 | |
---|
No mutta jos tekee ohuen rungon ja kairaa koloja taustan täyteen niin sillähän se volyymi tippuu ja paino sen myötä. Kalamies#9 >-)))> Pastilli? Tästä tietoa rauhasta. |
Juzzu 25.01.2005 14:54:28 | |
---|
No mutta jos tekee ohuen rungon ja kairaa koloja taustan täyteen niin sillähän se volyymi tippuu ja paino sen myötä. Ei lankkusähkiksen akustisen ääneen voimakkuus ole suoraan verrannolinen kitaran massaan tai kokonaistilavuuteen vaan äänen voimakkuuteen vaikuttaa värähtelyiden herätteet ja resonointi - mulle on jäänyt monasti mielikuva että vähemmän massaa takaa melkeinpä voimakkaamman akustisen soundin. Tähän kun sotkee vielä sustainin niin ollaan monimutkaisessa yhtälössä. Vissiin liian monimutkaisessa ettei olisi edes tämän vertaa kannattanut minunkaan vastata :o) Noh, sanokaas wiisaammat jotain viksua tähän? Yritys on ensimmäinen askel epäonnistumiseen |
PIM 25.01.2005 15:43:30 | |
---|
Ei lankkusähkiksen akustisen ääneen voimakkuus ole suoraan verrannolinen kitaran massaan tai kokonaistilavuuteen vaan äänen voimakkuuteen vaikuttaa värähtelyiden herätteet ja resonointi - mulle on jäänyt monasti mielikuva että vähemmän massaa takaa melkeinpä voimakkaamman akustisen soundin. Itse olen tuumaillut että mitä vähemmän massaa on verrattuna värähtelevään pinta-alaan sitä enemmän ääntä syntyy. Tästä syystä akustinen kitara, jossa on siis paljon pinta-alaa mutta vähän massaa tuottaa samalla kielten värähtelyenergialla paljon enemmän ääntä kuin vaikka Les Paul, joka on monta kertaa raskaampi ja omaa huomattavasti pienemmän pinta-alan. Toisaalta myös mitä tehokkaamin kielten värähtelyenergia siirtyy kitaran ja sitä ympäröivän ilman rajapintaan, ts. mitä vähemmän sitä kuluu puun sisäiseen kitkaan, sitä voimakkaammin kitara soi. Mistä taas vois päätellä että mitä voimakkaammin kitara soi sitä nopeammin värähtelyenergiaa virtaa kitarasta ilmaan, mikä taas näkyy lyhyempänä sustainin. Ota tästä nyt sitten selvää, kun kaikki tuntuu vaikuttavan kaikkeen. Autokuume iski, kamat myyntiin. Klikkaa nimimerkkiä ja tsekkaa kuvauksesta mitä on tarjolla. Jos joku tavara kiinnostaa niin tee tarjous tai kysy päivän hintaa. |
mulle on jäänyt monasti mielikuva että vähemmän massaa takaa melkeinpä voimakkaamman akustisen soundin. ja Itse olen tuumaillut että mitä vähemmän massaa on verrattuna värähtelevään pinta-alaan sitä enemmän ääntä syntyy. Näinhän se on, ihan laskennallisestikin. Mitä kevyempi on liikuteltava massa, sitä enemmän se liikkuu vastaavalla energiamäärällä ja näin liikuttaa enemmän myös vieressä olevaa ilmaa. Periaatteessa on myös niin, kuten PeteH sanoi, että mitä kovempi akustinen soundi, sitä heikompi sustain. Näin siis jos poimitaan tarkasteltavaksi vain yksi osa kokonaissoinnista. Voimakkaampi akustinen soundi tarkoittaa värähtelyenergian tehokkaampaa siirtymistä pois soittimesta. Ja mitä suurempi on kappaleen värähtelyliike sitä enemmän näkyy ulkopuolisen aineen (esim. ilma, farkut, kaljamaha) värähtelyä vaimentava vaikutus. Juu, varmast näi, mää kysyi? |
THE RIPPER 25.01.2005 17:09:33 | |
---|
No mutta jos tekee ohuen rungon ja kairaa koloja taustan täyteen niin sillähän se volyymi tippuu ja paino sen myötä. jep porailua meinasin et paino putoo ja tulee hienoja pyöreitä reikiä ..maksalaatikko on hyvää.. |
THE RIPPER 25.01.2005 17:12:40 | |
---|
Mun Molonator telen body on tehty n. millin paksuisesta alumiinipellistä hitsaamalla eli se on käytännössä ontto. Eipä taida kannattaa lähteä jyrsimään billetistä jos 95% raaka-aineesta menee haaskuun. hmm mites tommosta lähtis tekee.. tulee varmaan vaikeeta ..maksalaatikko on hyvää.. |
NoCo 25.01.2005 20:43:54 | |
---|
hmm mites tommosta lähtis tekee.. tulee varmaan vaikeeta Aika vähän vaikeeta... Vaikka olsi paras TIG-kone käytössä niin luulen, että tuloksena on kuuma alumiinilammikko. Alun hitsaus erittäin vaikeaa ja vieläpä noin ohuen. Ei mahdotonta, mutta unohda. N.C. |
Juniper 26.01.2005 00:32:34 | |
---|
Aika vähän vaikeeta... Vaikka olsi paras TIG-kone käytössä niin luulen, että tuloksena on kuuma alumiinilammikko. Alun hitsaus erittäin vaikeaa ja vieläpä noin ohuen. Ei mahdotonta, mutta unohda. Höpö, höpö. Alumiinin hitsaus ei ole niin kauhean vaikeaa. Itse en ole mikään hitsari ja silti kelpo saumaa olen saannut puikolla, migillä ja tigillä. Ohutta alumiinia on migillä helpointa hitsata. Paksua taas puikolla tai tigillä... |
NoCo 26.01.2005 17:35:05 | |
---|
Höpö, höpö. Alumiinin hitsaus ei ole niin kauhean vaikeaa. Itse en ole mikään hitsari ja silti kelpo saumaa olen saannut puikolla, migillä ja tigillä. Ohutta alumiinia on migillä helpointa hitsata. Paksua taas puikolla tai tigillä... No siehän sälli oot. N.C. |
Safaweb 26.01.2005 17:50:39 | |
---|
Mun Molonator telen body on tehty n. millin paksuisesta alumiinipellistä hitsaamalla eli se on käytännössä ontto. Onko sulla tuosta Molonaattorista minkäänlaista ääninäytettä? "miestä ei satu vaikka hakattaisiin kuinka, mutta kun nainen puhdistaa hänen haavojaan, hän irvistelee tuskasta" -elokuvatotuuksia |
Puavali 26.01.2005 20:38:21 | |
---|
No mutta jos tekee ohuen rungon ja kairaa koloja taustan täyteen niin sillähän se volyymi tippuu ja paino sen myötä. Siinä siis tippuu alumiinin volume eli tilavuus... Tuo hitsaamalla tehty koppa voisi olla pähee, mutta kannataisi tehdä kaulan kiinnitys jostain blokista. Mikä kitaramerkki oli se, jolla on telen ja lespan näköisiä onttoja metallirunkokitaroita? Pinnoitus mielen mukaan maalattu tai "ruostutettu". Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. |