Aihe: harjottelu
1 2
hmm...
17.02.2003 19:52:42
kiinnostais vaan tietää et paljon porukka käyttää aikaa harjottelemiseen?
ite soitan n. 2-3h päivässä

ja mitä kaikkee yleensä harjottelette?
peGe
17.02.2003 20:20:29
harjottelen joka päivä noin 45min-1h. aloitan peruskamalla (paradiddlet, tremolot, triolit aksenteilla jne). noilla saa paikat lämpimäksi. ja jalat pitää kanssa saada pelaamaan eli jotain perus tuplismättöö alkuun.
sitten alan kattomaan noita komppeja ynnä muuta mitä soitonopettaja on antanut harjoiteltavaksi. sitten kun niihin kyllästyn niin alkaa se vapaampi osuus, elikkä soittelen rumpuosuuksia kaikista hyvistä biiseistä :)
manix
17.02.2003 21:13:33 (muokattu 17.02.2003 21:14:01)

harjottelen joka päivä noin 45min-1h. aloitan peruskamalla (paradiddlet, tremolot, triolit aksenteilla jne). noilla saa paikat lämpimäksi. ja jalat pitää kanssa saada pelaamaan eli jotain perus tuplismättöö alkuun.
sitten alan kattomaan noita komppeja ynnä muuta mitä soitonopettaja on antanut harjoiteltavaksi. sitten kun niihin kyllästyn niin alkaa se vapaampi osuus, elikkä soittelen rumpuosuuksia kaikista hyvistä biiseistä :)

Noniin, tuossa on jo aika hyvä päivittäinen treeniannos. Suosittelisin kyllä välillä pitämään ihan päivän tai parin taukoakin, uskoisin että rumpujen soitossa pätee sama sääntö kuin missä tahansa lihaskuntotreenissä: levätessä ne lihakset kehittyy.
"I'm holding on and I find out the only way goes down. And the weary drowns. Better hold on tight." - Daniel Brennare
Mikko A
17.02.2003 23:46:10
Mä vaan soittelen ihan mitä sattuu... En juuri koskaan "oikeesti" reenaa mitään... Silti on tullu kyllä yllättävän hyvää jälkeä! En tosin välttämättä suosittele kenellekkään tätä menetelmää...
~Solitary shell~
welho
17.02.2003 23:57:18 (muokattu 18.02.2003 00:01:34)

Tällähetkellä treenaan n.3-4päivänä viikossa 2-5h päivässä. Yleensä treenaan putkeen mutta, joskus myös hetki aamulla ja toinen illalla.

Tuona väliaikana en touhua varsinaisesti musiikin parissa mutta, helposti tulee kyllä jauhettua täällä tai daffin sivuilla=)

Treeni on tällähetkellä melko tiukkaa tekniikan ylläpitoa ja kevyttä uuden opiskelua koska viikkokuvioon on tullut mukaan soiton opetus joka vie aikaa melkolailla.
Toisaalta tuo opetushomma kehittää itsessä muita juttuja.

Treeni voisi olla paperilla karkeasti seuraavanlainen:
30min- 1,5h Lämmittely/perustekniikka: Perusparadilet, -rollit ym. lämmittelyt ja tekniikka treenit. Sekä kädet/jalat

30min-1h Vanhan kertausta: Jotain mikä ei vielä kulje niinkuin pitäisi.

1-2h Jotain uutta: Komppeja, tyylejä, tai mitä vaan. Lappuja/kirjoja ym. on kertynyt melkoisesti ja kerääntyy koko ajan lisää joten materiaalin puutetta ei ole=)

1h: Jammailua ja muuta joka tuntuu vain hauskalta!

Monesti ei yksintreenaus ole kuitenkaan tuota. Voi olla uusien biisien treenausta, keikkaan valmistautumista opetettavien juttujen treenausta ym.

Ja tietysti monesti ollaan soittelemassa toisten soittajien kanssa. Silloin ei treenata tekniikkaa tai omia juttuja vaan keskitytään kaikki biiseihin mitä tehdään tai treenataan.

Bänditreeneihin kannattaa muuten rumpalinkin yrittää mennä aina 15-30min ennen muita ja lämmitellä valmiiksi. Näin pysyy paikat paremmin ehjinä ja voi keskittyä paremmin musan soittamiseen:)

Niin ja jos keikkaa pukkaa vaikkapa viikonlopulle menee siinä heti pari treenipäivää joten treeniviikko voi olla joskus hyvinkin niukka. Mutta silloin taas yleensä soitetaan musaa ja sehän on se juttu miksi rumpujakin soitetaan!!!

tuon henkistä on mun treenailu tällähetkellä.
Olenpa tässä muuten huomannut että nyt kun on hieman oppinut analysoimaan omaa soittoa/osaamistaan ja huomaa itse mitä pitäisi treenata alkaa treeniaika kokoajan vähenemään=)

Itse en ole ollut "vakituisessa" opetuksessa joten paljon on tullut opeteltua miten sattuu. Eipä tuo toisaalta ole haitannut. Hauskaa on aina ollut ja se on pääasia.
Onneksi välillä on saanut- ja saa tunteja osaavilta kavereilta jotka on huomannut selviä "vikoja" tekniikassa ja antanut eväitä eteenpäin.

Loogisella ja jämptillä opetuksella sekä tiukalla treenillä saa nopeasti tuloksia aikaan. Toki kaverin joka tällaista opetusta saa täytyy olla hillittömän kiinnostunut ja avoin.
Tuo loogisuus ja jämptiys saattaa nimittäin viedä nopeasti innon monelta kaverilta joten eipä sekään ole avain onneen.

Mulle tuollainen jämäkkä treenaus sopii ainakin tällähetkellä. Jos vielä joskus pääsisi itsekkin kunnon opetukseen. Saa nähdä.
Tuttavapiirissä on onneksi monta hyvää rumpalia joilta saa paljon vinkkiä ja virikkeitä. Lisäksi rumpalijengi on tosi mukavaa ja asiallista joten itse olen nyppimässä noita ukkoja aina hiasta ja kyselemäsä kun on vain mahdollista!

Ja vielä kun saisi vuorokauteen tunteja lisää=)

Hieman saattoi tulla sekavaa läppää mutta se kuuluu tyyliin!
Setit kuntoon, setit kunnossa!!
ak
18.02.2003 09:26:35
itse harjoittelen 1-5 h 4-6 päivänä viikossa riippuen miten muulta elämältä ehtii,nykyään useimmiten kaiken sen ajan mitä en ole töissä tai radalla käytän oikeastaan musiikkiin tai sen opiskeluun.joskus tulee parin päivän latautumistaukoja,joskus tehotreenaa uuden motivaation lähteen löytyessä päivittäin pari viikkoa.

musiikkikoulusta ei ole,tarkoitus olisi hakeutua kuitenkin.. kirjoja ja muita harjoituksia on kanssa kertynyt aika kasat ja niiden kanssa plärätessä meneekin paljon aikaa.
keskiverto treeni mulla on n.2 tuntinen josta ehkä puolet menee rudimenttien soittoon,independence/koordinaatio/komppi ym. harjoituksiin ja uusien systeemien opetteluun.lopuksi tunnin-puoli tuntia soitan vaan mitä päästä tulee.
joskus pelkkiä käsijärjestyksiä/tuplabasariharjoituksia tulee tahkottua melkein parikin tuntia...joskus taas tunti vierähtää jonkun ostinato sooloilun tai vastaavan parissa.
timeäkin kovasti yritän pitää kasassa ajoittaisella pitkällä rumpusekvenssi/klikki rupeamalla...levyn päälle tulee soittettua myös.
motivaation puuttesta tuskin voi syyttää allekirjoittanutta.
Mikael2k2
18.02.2003 11:06:04
Normaalisti ennen bändiporukan saapumista lämmittelin puolisen tuntia, ja sen jälkeen sitten parin tunnin treenit. Viimeisenä lopputreenit yksin, jos vaan jaksoi. 3-5 iltaa viikosta, riippui aina miten muut pääsi tulemaan. Nyt tosin jäi soittelut, kun ei ole treenikämppää...
Dr. Funkenstein
18.02.2003 13:16:59 (muokattu 18.02.2003 13:18:10)
huh. aikamoista itsekuria havaittavissa... itse en meinaa ikinä jaksaa keskittyä "oikeaan treenaamiseen" vaan yleensä kaikki aika menee vaan jamitellessa. bändejä on kenties jopa liikaa pystyssä - suurin osa (ei kovinkaan massiivisesta) treeniajasta menee uusien biisien opetteluun. ja sitäkin teen laiskasti!

ei mua kyllä mitenkään voi kutsua hyväksi treenaajaksi... laiska olen kuin mikä! Miten te ihmiset oikeesti jaksatte tsekkailla noita rudimentteja niin paljon... onko siihen joko salaisuus?! ;)

hoho.
ak
18.02.2003 13:56:38
huh. aikamoista itsekuria havaittavissa... itse en meinaa ikinä jaksaa keskittyä "oikeaan treenaamiseen" vaan yleensä kaikki aika menee vaan jamitellessa. bändejä on kenties jopa liikaa pystyssä - suurin osa (ei kovinkaan massiivisesta) treeniajasta menee uusien biisien opetteluun. ja sitäkin teen laiskasti!

ei mua kyllä mitenkään voi kutsua hyväksi treenaajaksi... laiska olen kuin mikä! Miten te ihmiset oikeesti jaksatte tsekkailla noita rudimentteja niin paljon... onko siihen joko salaisuus?! ;)

hoho.

salaisuutena taitaa olla vaan kova motivaatio.mikä motivaation taustalla on,onkin sitten jo moniselitteisempi juttu.....
rudimentteja voi mättää vaikka telkkaria katsellessa ja jossain välissä ne osaa niin lihasmuistista että alkaa tulemaan "automaattisesti".
mitään vasenjalka-vasenkäsi-oikeakäsi-oikeajalka,sitten vastapäivään, ristiin ym..
kiertoja ei nyt ihan kuitenkaan varmaan...
aXIS
18.02.2003 14:35:25

Itelleni on muodostunut seuraavanlainen harjoittelurutiini

eli 5-7 päivänä viikossa harjoittelua(sis. bändireenit) kesto 2-4h, joka sisältää:

30min-1h perustekniikkaa, lämmittelyt, rudimentit, kädet, jalat, workoutit, drumometer-harjoitus
1-2h levyjen parissa soittoa/sight-reading/interdepence/kompit
1-2h omien juttujen kehittämistä, bändin biisien reenausta/hiomista.

Tässä lyhykäisyydessään. Tärkeintä on se, että vaihtelee päivittäin ohjelmaa ja tärkeää myös se, että nauttii mitä tekee!! On myös pidettävä välillä päivä-pari taukoa, jolloin voi palautua ja miettiä uusia juonia!!=)
drummer#1
18.02.2003 14:57:28
Nykyään treeni on jäänyt melko vähälle, koska treenikämpälle on matkaa jonkin verran ja rummut on siellä.. muutama vuosi sitten, kun rummut oli kotona, soittelin parin-kolmen vuoden ajan 1-3 tuntia päivässä. Siinä oppi!! Nykyisin tulee soiteltua oikestaan vaan bändin kanssa treenatessa.. mutta enpä ole huomannut että taidot olisivat juurikaan heikenneet vaikka tuleekin nykyään soiteltua vähemmän.
WyW
18.02.2003 17:06:49

Mä soitan vain bändin kanssa n. 3 krt viikossa. Kyllä mä aina kuuntelen sitä alakerran funkmeisteriä joka päästelee hiukan melleviä komppeja, mutta kun tuo on itselle arjesta irtautumista ja kavereitten kanssa hengaamista, niin ei kyllä paradiddlettelyt nappaa...

Näkeehän sen tosta Avataristakin :P.
Pööp.
manix
18.02.2003 18:18:40

Näkeehän sen tosta Avataristakin :P.

On kyllä paras avatar mitä oon tähän mennessä nähnyt. Tossa on Asennetta! :)
"I'm holding on and I find out the only way goes down. And the weary drowns. Better hold on tight." - Daniel Brennare
WyW
19.02.2003 20:54:38 (muokattu 19.02.2003 20:55:22)

On kyllä paras avatar mitä oon tähän mennessä nähnyt. Tossa on Asennetta! :)

Kiitos :)

edit: ja huomenna (20.2.) Tamperelaiset Sputnikkiin ihmetteleen, mitä siitä seuraa kun on evvk. ns varoittava esimerkki.
Pööp.
BenDilde
01.03.2003 00:41:41

Joo, elikkäs miten sais vasuria trenattua... Eli kättä.. Olis kiva saada vasuria nopeammaksi ja tarkemmaksi...
Minähän en tempossa soita!!!
Velli
01.03.2003 10:41:20

Joo, elikkäs miten sais vasuria trenattua... Eli kättä.. Olis kiva saada vasuria nopeammaksi ja tarkemmaksi...

Otapa STONE KILLER käsittelyyn:
oooo vvvv X8 (tai X16)
oooo oooo vvvv vvvv X8 (tai X16)
oooo oooo oooo vvvv vvvv vvvv X8 (tai X16)
oooo oooo oooo oooo vvvv vvvv vvvv vvvv X8 (tai X16)

ja tota repettina 15min putkeen montakertaa päivässä.
Hyppäät edellisestä lennossa seuraavaan ja kaikki iskut pitäis saada kuulostamaan samalta. Kyllä tatsi ja nopeus kehittyy.
JHL
01.03.2003 15:45:49
joo tehokasta on myös soitella vaikka aluksi RRRR RRRR-LLLL LLLL * 20 ja alkaa lisätä LL RR LL RR LL väliin niin ettei kuule eroja käsijärjestyksissä.
lopulta sarjoja joissa vaihtelet kaikkea kolmoisparadiddlestä-perusparadiddleen tasaisesti
welho
01.03.2003 17:26:57 (muokattu 01.03.2003 17:27:27)

Koitappas tehdä kaikenlaisia arkisia pikkujuttuja vasurilla mitä yleensä teet oikealla. Se kehittää aikalailla noin niinkuin yleisellä tasolla.

Treenaa rudimetteja ym. vasen käsi edellä.

Treenaa komppeja ja fillejä. Kompit soittamalla haitsu vasurilla ja fillit vasen handu edellä. Yllättävän vaikeeta hommoo=)
Setit kuntoon, setit kunnossa!!
Mikko A
01.03.2003 22:09:11
Treenaa komppeja ja fillejä. Kompit soittamalla haitsu vasurilla ja fillit vasen handu edellä. Yllättävän vaikeeta hommoo=)

Joo! Ei se haitsu vasemmalla, mutta se virveli oikeella! SE on vaikeeta hommoo...!
~Solitary shell~
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)