Aihe: Konemusiikki palstan taso ja keskustelunaiheet.. =(
1 2 3 4 5
Juho L
01.03.2003 13:30:28 (muokattu 01.03.2003 13:31:30)
niin et voisi kuunnella kuin "elävää musiikkia", eikä sitäkään voisi vahvistaa mitenkään. Joten kyllä niitä koneitakin tarvitaan.

Ennen 90-lukua olikin pelkkää elävää musiikkia, sillä tietokoneet olivat vasta kehitysasteella. Pääsinpäs näpäyttämään.

Ilman tietokoneita jouduttaisiin (joillekkin "päästäisiin") takaisin nauhojen pariin.

Edit: Lisäys.
Jätä eilinen menneeseen. Huominen on tulevaisuutta!
Jami
01.03.2003 14:52:19

Sinfoniaorkesteri kuulostaa varmaan julmetun maukkaalta ihan elävänä. En ole vielä päässyt kokemaan tuota elämystä, mutta tarkoitus olisi joku kerta käydä jossain konsertissa.

Vierailtiin tässä muutama vuosi sitten Oulussa ja meitä kuskattiin ympäriinsä. Käytiin myös Madetoja-salissa. Hieno konserttisali. Siellä harjoitteli nuori nainen flyygelillä. Sellaisella laivan kokoisella konserttiflyygelillä. Varmaankin huippusoittimia.

Huikkasin että soita vähän meille. Ja tyttö soitti. Jotain aika yksinkertaista ja pienimuotoista teosta.

En ole koskaan kuullut niin kaunista ja musikaalista ääntä. Se oli kuin huippukonjakki joka on pehmeän toffeen makuista ja päästyään vatsaan levittää äärettömän miellyttävää lämpöä koko kroppaan. Soitto ja flyygelin sointi tuossa hienossa konserttisalissa teki muhun valtavan vaikutuksen. "Hyvä syntikkasoundi" on ollut siitä lähtien poisluettu mahdottomana.

Jos juo koko ikänsä pontikkaa niin voihan sitäkin pitää huippujuomana. Varsinkin jos ei ole huippukonjakkia koskaan saanut maistaa. Mene ja menkää ihmeessä sinfoniaorkesterin konserttiin. Saattaa olla että käsitykset hyvistä soundeista saa uutta perspektiiviä.
Jabbe
01.03.2003 23:15:51 (muokattu 01.03.2003 23:16:32)
Nytpä pistänkin pahan. Tulin juuri konsertista. Siellä soitti eräs Väänäsen Timo. Sähkökannelta. Ja todella upeasti ja musikaalisesti. Kyseessähän siis on periaatteessa ihan tavallinen kantele. Tämä mahtava n. tunnin mittainen esitys olisi ollut kuitenkin täysin mahdoton ilman nykytekniikkaa, sillä siinä oli käytetty jotakin konetta millä saa livenä tehtyä loopeja (veikkaisin Electrixin Repeateria) ja Väänänen soitti sitten kannelta ja luuppasi soittoaan, käyttäen myös useita efektejä. Kanteleen lisäksi nauhalta tuli ilmeisesti Abissa Assefan perkussioita. Ja komeuden kruunasi upeat valot.

Eli kyseessä siis korkean luokan musiikkiesitys. Vanha perinnesoitin ja moderni tekniikka yhdistettynä todella musikaalisella tavalla. Kuultiinpa samassa konsertissa myös sähkökantelekonsertto orkesterin säestämänä. Ja meikäläinen nautti täysillä. Siinäpä Jamillekin (koneiden avulla aikaan saatua) musiikkia!
"Eiku..."
Jabbe
01.03.2003 23:18:23

Ennen 90-lukua olikin pelkkää elävää musiikkia, sillä tietokoneet olivat vasta kehitysasteella. Pääsinpäs näpäyttämään.

Ilman tietokoneita jouduttaisiin (joillekkin "päästäisiin") takaisin nauhojen pariin.

Edit: Lisäys.

Hetkinen... Eikös elävä musiikki tarkoita musiikin esittämistä livenä? Joka tapauksessa meinasin että ilman koneita et voisi kuunnella musiikkia kotonasi nauhalta...
"Eiku..."
Diz
03.03.2003 09:09:50

Eräs täälläkin kirjoittava ja erittäin korkealle arvostamani tuottaja/säveltäjä/muusikko on esitellyt minulle klassista musaa koneilla tehtynä. Studiossaan kuunneltiin. Hänellä tarkoitus oli myydä musiikkiansa oikeasti soitettavaksi. Elokuvaan oli tuo teos muistaakseni tyrkyllä.

Juuri tätä tälläistä minäkin olen haaveillut tekeväni, kunhan
saan koulutusta ja gearia tarpeeksi!

Ihan kotikamoin ei kannata lähteä huippuammattistudiota vastaan kisaamaan.

Noniin, eipä täällä kai mitään kilpailuja nyt ole? Kuinka moni
täältä yleensä edes on ammattilaisia? Ja mitä halvattua ammattilaiset edes tekisivät täällä? Itselläni varmasti olisi todella harvoin aikaa kirjoitella täällä tyhjänpäiväisiä kirjoituksia josta ei yleensä saa kehitettyä mitään rakentavaa.

Konetuote oli mielettömän monivivahteinen ja aidonkuuloinen. Loistava sävellys ja toteutus. En olisi koskaan uskonut että koneilla saa tuollaistakin aikaan.

Arvostan paljon näkemyksiäsi, mutta hämmästyttävää on
että mitä enemmän tulee ikää ja kokemusta, sitä vähemmän
taitaa olla halukkuutta oppia/kokea uutta. Jos yllätyit että koneilla sai sinfoniaorkesteriakin jotenkin mallinnettua, olisi syytä tutustua paremmin tälläiseen touhuun. Ei konemusiikki vättämättä ole niitä analogisyntikan pimpom ääniä enää.
Noh, näin puhuu 20 vuotias lähes kokematon räkänokka..

Ison orkesterin oikea sointi on paljon notkeampi, soinnukkaampi ja enemmän kertova.
Ai jaa? Onko? Tuntuu siltä niinkuin pitäisit kaikkia koneiden kanssa replaavia tyhmänä kun edes kirjoitat noin. En minä mikään idiooti sentään ole.

Olis mukava kun poikeroiset tutustuis musiikkiin sen verran että tuon totuuden hyväksyisivät. Sen jälkeen voitais jutella konemusasta aikansa ilmiönä. Sen hyvistä ja huonoista elementeistä.

Joo, itsekään en aina välttämättä oikein arvosta ihmisiä jotka ovat vain konemusiikin parissa ja pitävät sitä jumalanaan. Esimerkiksi kaverini soittaa rumpuja ammattilaistasolla, vetää yön ja tehosekoittimen hemmojen kanssa keikkoja, ottaa Kuoppamäeltä oppitunteja ja on jo hankkinut runsaasti kokemusta konerummuista. Eikä tämäkään mikään idiootti ole. Syventymällä ensin oikeilla soittimille tehtyyn musiikkiin on suuren suuri plussa silloin kun aloittaa nappuloiden kanssa leikkimisen.

Harmittaa vain puolestasi tuollainen negatiivinen asenne,
Itseäni ei hiukkaakaan nappaa monet koneelliset systeemit, koska monet niistä eivät osaa hoitaa hommaa tyylillä.
Ei silti kannata osoittaa koko konemusiikki kansaa sormella, koska osoitat silloin myös erittäin ammattitaitoista tahoa josta moni vuoren varmasti yltää tasollaan sinun käsityksesi.
Mieluummin kannattaa tunkea se osoittava sormi omaan perseeseesi, kenties näkisit silloin paremmin ;)

Tulipa sanottua katalasti... noh.. en minä sitä...
JPQ
03.03.2003 10:42:36

että mitä enemmän tulee ikää ja kokemusta, sitä vähemmän

taitaa olla halukkuutta oppia/kokea uutta. Jos yllätyit että koneilla sai sinfoniaorkesteriakin jotenkin mallinnettua, olisi syytä tutustua paremmin tälläiseen touhuun. Ei konemusiikki vättämättä ole niitä analogisyntikan pimpom ääniä enää.

Noh, näin puhuu 20 vuotias lähes kokematon räkänokka..

Analogi syntsat on kylläkin paljon muuta. Itse asiassa sanoisin hienoimmat kone musa biisit on tehty analogi synilla aikaan jolloi kaikki oli pakko soittaa käsin.
Tuo uuden oppimis juttusi siitä olemme yhtä mieltä se liian usein niin taiteilijahan on tarkoitus etsiä uutta tyylinsä rajoissa. Todelliet piipitys synat minustat ekat
digitaaliset sample pohjaiset synat.

Terveisin "vihainen" Analogi fani. Siksi "vihainen" eikä Vihainen koska jotkut eivät tunne asioita tarpeeksi syvältä että voisitvat kirjoittaa niistä faktaa.

Joo, itsekään en aina välttämättä oikein arvosta ihmisiä jotka ovat vain konemusiikin parissa ja pitävät sitä jumalanaan. Esimerkiksi kaverini soittaa rumpuja ammattilaistasolla, vetää yön ja tehosekoittimen hemmojen kanssa keikkoja, ottaa Kuoppamäeltä oppitunteja ja on jo hankkinut runsaasti kokemusta konerummuista. Eikä tämäkään mikään idiootti ole. Syventymällä ensin oikeilla soittimille tehtyyn musiikkiin on suuren suuri plussa silloin kun aloittaa nappuloiden kanssa leikkimisen.

Kone on oikea soitin pääsi pahus sinulta unohtumaan mutta samaa mieltä ehkä olemme siitä että musiikin suhteen pitäisi olla avara katseinen eli ei ajatella Ahaa kone musaa yhtä kuin roskaa tai ahaa rokkia yhtä kuin roskaa. Eli automaatti luokittelusta luopuisin.
Juho L
03.03.2003 12:09:49
Analogi syntsat on kylläkin paljon muuta. Itse asiassa sanoisin hienoimmat kone musa biisit on tehty analogi synilla aikaan jolloi kaikki oli pakko soittaa käsin.

Analogit ovat juuri konemusiikin sielu ja sydän. Analogit ovat se elementti, joka tekee konemusiikista erikoista. Mutta tämähän on makuasia. Jotkut pitävät enemmän pelkästä samplaamisesta ja jotkut taas enemmän analogeista.

Todelliet piipitys synat minustat ekat
digitaaliset sample pohjaiset synat.

Mikäs se oli se klassinen sampleritietokone 70-luvun loppupuolelta? Oliko se joku Fairlight? Sehän oli ihan jytky vehje aikaisekseen ja teki muutakin kuin piipitti.

Terveisin "vihainen" Analogi fani. Siksi "vihainen" eikä Vihainen koska jotkut eivät tunne asioita tarpeeksi syvältä että voisitvat kirjoittaa niistä faktaa.

Edelleenkin jotkut pitävät analogeista ja jotkut taas samplauksesta.

Kone on oikea soitin pääsi pahus sinulta unohtumaan mutta samaa mieltä ehkä olemme siitä että musiikin suhteen pitäisi olla avara katseinen eli ei ajatella Ahaa kone musaa yhtä kuin roskaa tai ahaa rokkia yhtä kuin roskaa. Eli automaatti luokittelusta luopuisin.

Notta I agree.
JPQ
03.03.2003 15:07:23

Analogit ovat juuri konemusiikin sielu ja sydän. Analogit ovat se elementti, joka tekee konemusiikista erikoista. Mutta tämähän on makuasia. Jotkut pitävät enemmän pelkästä samplaamisesta ja jotkut taas enemmän analogeista.

Ne on syntikoita sanan oikeassa merkitysessä ei mitään "oikeiden soittimien" kopioijia. Ja minä taas kannataan välinettä tarpeen mukaan eli jopa Yamaha DX7 ja Roland D50 jos on oikea paikka puolustaa asemansa.

Mikäs se oli se klassinen sampleritietokone 70-luvun loppupuolelta? Oliko se joku Fairlight? Sehän oli ihan jytky vehje aikaisekseen ja teki muutakin kuin piipitti.

Fairlight CMI ja samplaus laatu oli 48khz/8bit tietääkseni ja tuo ei ole piipitystä mutta tuo onkin mersu eikä mikään halpa 87 vuoden Roland D50. Vähyksymättä sitäkään mutta hinta ero silti ihan kivaa luokkaa.

Edelleenkin jotkut pitävät analogeista ja jotkut taas samplauksesta.

Minä olen kait vähän niinkuin Jarre makuni suhteen eli syna tarpeen mukaan eli joskus Analogi ala MiniMoog,Joskus Digitaalinen esim. 01/W ja noin edespäin eli synat/samplerit tarpeen mukaan. Eli joskus jopa Lofisamplaus voi olla ok jos se palvelee hommaa.
Jabbe
03.03.2003 15:20:26
Mikä siitä D50:stä muka tekee jonkun lelun?

Entäs Mellotron, eikös sekin ole tavallaan sampleri?

Aiheeseen ei kyllä liity pätkääkään...
"Eiku..."
JPQ
03.03.2003 15:47:32

Mikä siitä D50:stä muka tekee jonkun lelun?

Käsitit väärin , se on vaan nyky syniin nähden vähän Lofi. Eli normaalisti sillä ei hirveästi tee siis jos ei just. tiettyä saundia hae mutta jos tiettyä saundia hakee arvo voi olla mittaamaton. Eli yritin sanoa tarpeen mukaan.

Entäs Mellotron, eikös sekin ole tavallaan sampleri?

No onhan se mutta lofiutta kahtalajia musiikallista ei musiikallista tämä sitä musikaalista. Siis minun mielestäni. Eli minua esim. 11.025/8bit samplet innosta mutta mellotron jonkin verran kylläkin.
Juho L
03.03.2003 17:14:43
No onhan se mutta lofiutta kahtalajia musiikallista ei musiikallista tämä sitä musikaalista. Siis minun mielestäni. Eli minua esim. 11.025/8bit samplet innosta mutta mellotron jonkin verran kylläkin.

Onhan tuossa mellotronissa vähän samplerin vikaa. Helkkurin hyvä ääni siinä ainakin on. Mukavan utuinen ja hauras. Ei kylläkään mikään maailman luotettavin soittopeli. Ei taida kovin montaa aitoa toimivaa Mellotronia olla enää olemassa.
JPQ
03.03.2003 17:30:09

Onhan tuossa mellotronissa vähän samplerin vikaa. Helkkurin hyvä ääni siinä ainakin on. Mukavan utuinen ja hauras. Ei kylläkään mikään maailman luotettavin soittopeli. Ei taida kovin montaa aitoa toimivaa Mellotronia olla enää olemassa.

Oliko suomessa kolme mellotronia joista yksi kait varaosana ja muistaakseni luin vähän aikaa sitten Keybroad lehdestä joku musta ruotsalais firma oli 40kappaletta kunnostanut myyntikuntoon. Eli luvut on tosiaan pieniä.
Juho L
03.03.2003 19:52:42
joku musta ruotsalais firma oli 40kappaletta kunnostanut myyntikuntoon.

Ja tuollahan isketään rahoiksi. Voi aika hyvät rahat kääriä varakkailta Mellotron-faneilta.
Jami
04.03.2003 00:42:58

Ai jaa? Onko? Tuntuu siltä niinkuin pitäisit kaikkia koneiden kanssa replaavia tyhmänä kun edes kirjoitat noin. En minä mikään idiooti sentään ole.

Juuri tuo oikean soittimen ominaisuus saa mut konepalstalle kirjoittamaan. Kun tuntuu että se on joidenkin mahdotonta tunnustaa. Niin tai he eivät vain kuule eroa ja väittävät ettei kukaan muukaan kuule.

No poikeroiset siirtyikin jo taas koneiden ominaisuuksiin että vissiin turha jatkaa enää musiikista.
Diz
04.03.2003 09:08:46

Juuri tuo oikean soittimen ominaisuus saa mut konepalstalle kirjoittamaan. Kun tuntuu että se on joidenkin mahdotonta tunnustaa. Niin tai he eivät vain kuule eroa ja väittävät ettei kukaan muukaan kuule.

Itse en ainakaan muista kenenkään väittäneen, että koneet jotenkin korvaisi nämä "vanhat kunnon" äänilähteet. Sen sijaan on hyvin sanottu että koneet mallintamassa vaikkapa orkesteria on itsenäinen soitin.

Erohan on vissi konkreettisilla soittimilla (en tiedä miten sen nyt ilmaisisin saattamatta konetta epäitsenäiseksi soittimeksi jonkun mielestä..) Joka ainoa ääni on omansa, ei ole toista täysin samanlaista. Se on mahtavaa, musiikki tällöin elää, ja hengittää eikä "tukehduta" itseään.
Kyl sen nyt luulisi tajuavan ;)

No poikeroiset siirtyikin jo taas koneiden ominaisuuksiin että vissiin turha jatkaa enää musiikista.

Joo, itsekin naureskelin kun keskustelun aloittajakin alkoi lopulta puhumaan jostain mellotroneista.. Mitä voimme tästä päätellä? Meitä on niin vähän, meillä on niin eriäviä mielipiteitä että itse musiikista keskustelu menisi näin;

keskustelija1: "Analogi"
keskustelija2: "Pah, Digitaali"
keskustelija3: "Voi poikeroiset, oikea soitin"
keskustelija1: "Koska puhutaan musiikista?"
keskustelija3: "Mutta eihän koneet tee musiikkia!"
keskustelija2: "Konemusiikki on musiikkia yhtäläillä!"
keskustelija3: "Poikeroiset poikeroiset, kasvakaa, röh"
keskustelija1: "Mitenkäs sitten mellotron?"
keskustelija2: "Ei vaan reason2 on hyvä.."
keskustelija1: "Mun mielestä Cubase on niin sexy"

jne... "oravanpyöräilmiö"

En taida varmaan edes olla herännyt kunnolla kun tälläistä kirjoittelen...älkääpä pahastuko turhaan
Notefix
04.03.2003 11:01:33 (muokattu 04.03.2003 13:30:05)

Koneilla pystyy mallintamaan hyvin akustisia soittimia ja lopputulos kuulostaa helvetin hyvältä ja nyanssejakin löytyy...kunnes pistää perään soiman oikean orkesterin. Siinä olen Jamin kanssa samaa mieltä että kyllä siinä eroa on, ja paljon....ja miksei olisi. Nehän on eri juttuja.

Muuten olen kyllä myös näiden nuorempien jannujen linjoilla. Joskus kone on jopa parempi johonkin juttuun kuin akustinen instrumentti. Kerran pistettiin oikeat jouset biisin ja maksoikin ihan kiitettävästi. Lopussa tuli kuitenkin käytettyä "demosynajousia", koska se jotenkin fiilikseltään sopi siihen juttuun paremmin.

Mä olen sitä mieltä, että ihmisen pitää oppia kuuntelemaan, ennenkuin hän pystyy oikeasti arvottamaan eri juttuja. Eli, Jamilta esim. puuttuu kyky kuunnella tietyntyyppistä musaa. Samoin kuin joiltakin puuttuu kyky kuunnella esim. modernia klassissta...tai vaikkapa etnoa...tai vaikkapa humppaa. Ne on joillekin meteliä. Ja se, että ei ole kykyä nähdä joissain musiikkityyleissä nyansseja, ei pitäisi oikeuttamaan sanomaan että niitä ei olisi, oli tyyli mitä tahansa.

EDIT: Toivottavasti ei luulostanut liian tylyltä
Juho L
04.03.2003 11:35:02
Joo, itsekin naureskelin kun keskustelun aloittajakin alkoi lopulta puhumaan jostain mellotroneista..

Se tarttuu.

Mitä voimme tästä päätellä? Meitä on niin vähän, meillä on niin eriäviä mielipiteitä että itse musiikista keskustelu menisi näin;

jne... "oravanpyöräilmiö"

Tätähän minä vähän ounastelin tuossa aiemmin. Täällä jokainen istuu periaatteessa omassa paatissaan ja välillä huutelee jotain puolikkaita lauseita muille venekunnille. Mitään järkevää keskustelua ei oikeastaan saa kun se kuitenkin lopussa joko menee laitekeskusteluksi tai kinaamiseksi. Tuo jälkimmäinen on aika yleistä, kun ryhdytään keskustelemaan musiikista.
Mohla
04.03.2003 20:33:46

Itse asiassa keskustelu liikkui ihan järkevällä tasolla KUNNES Jami tuli taas kiusaamaan pikku palleroisia. Näin käy joka kerta:
Jami tulee ja ärsyttää
ja sitten kaikki tilittää sille takaisin
ja sitten taas Jami tulee ja ärsyttää lisää. Sitten se naureskelee kotona kuinka taas saa lapsukaiset vihaisiksi.

Hohhoijjakkaa. Nykyään alkaa olemaan niin, että aina kun Jami on osallistunut tämän palstan kirjoituksiin, niin jätän suosiolla lukematta, koska homma luisuu aina siihen samaan jauhamiseen. Ja sitten ihmetellään kun täällä ei ole järkevää keskustelua...

En nyt halua kuitenkaan loukatakaan Jamia, koska arvostan häntä muusikkona, ja olenpa lukenut ihan hyviä lyriikoitakin hänen kynästään, mutta jos ei oikeasti ole mitään sellaista sanottavaa, jonka kaikki on jo kuulleet, ja joka vaan saa pahan mielen, niin voi miettiä kannattaako vaikka jättää sanomatta.

Tähän muuhun keskusteluun en jaksa sitten enää kommentoidakaan, koska luultavasti tätäkin taas kommentoidaan ihan tarpeeksi, ja suistutaan taas ties minne ojanpohjalle tämän keskustelu-aiheen kanssa.
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?
-Charlie McCharty
Jabbe
07.03.2003 17:04:42
Joo, itsekin naureskelin kun keskustelun aloittajakin alkoi lopulta puhumaan jostain mellotroneista.. Mitä voimme tästä päätellä?

Sen että huomasin että mitään ei ole tehtävissä. Puhutaan sitten vaikka niistä laitteista...
"Eiku..."
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)