Aihe: Syntikalla iskelmätaustoja, osa 2
1 2
Top40
23.01.2005 22:16:36
Olisiko mitenkään mahdollista saada konkreettisia ehdotuksia jo kertaallen esitettyyn kyselyyni siitä, millä syntikalla on helpointa tehdä iskemätaustoja demokäyttöön?

BandInTheBoxia ehdottanelle sen verran, että levytuottajat tuntevat ko. musasoftan tyylin, eivätkä pidä siitä.

Siis mikä syntikkamerkki ja malli jne.
Neljä Ruuvia
24.01.2005 10:36:27
Olisiko mitenkään mahdollista saada konkreettisia ehdotuksia jo kertaallen esitettyyn kyselyyni siitä, millä syntikalla on helpointa tehdä iskemätaustoja demokäyttöön?

BandInTheBoxia ehdottanelle sen verran, että levytuottajat tuntevat ko. musasoftan tyylin, eivätkä pidä siitä.

No ihan ensin onnittelen että oot löytänyt suomalaisen levytuottajan joka kuulee Band in a boxin ja vaikka Technicsien eron.
Siinä tapauksessahan kaveri/kaveritar voi helposti "briefata" että millaisen demon haluaa,aina käytettyjä laitteita myöden.
Kyllä niillä kaiketi on edelleen vaikkapa c-kasetti vehkeet myös niissä stereo räkeissään,mini-discien ja cd:n ohella.
Demokäyttöön on joskus menestyksellisesti käytetty myös pianoa ja/tai akustista kitaraa.
Etkä muuten tämän parempaa vastausta saa antamillasi tiedoilla miltään muultakaan palstalta,älä siis ristiinpostaile :-)
Lapis
24.01.2005 10:59:58
Demokäyttöön on joskus menestyksellisesti käytetty myös pianoa ja/tai akustista kitaraa.

Jeps! Mäkin oon lähetellyt iskelmädemoja ja mainittiin että kitara/lauluyhdistelmä on paras demojen esittelyyn. Kuulin tuossa eräänä päivänä Jukka Kuoppamäen demoja ja "pieni mies" soitti vain skittaa ja lauloi. Tietenkin eri asia jos omaa "bändiä" tai itseään ja biisejään haluaa esille. Silloin kunnon soundit / sovitukset kehiin..
WanhaWetäjä
24.01.2005 12:41:29

No ainakin noissa Yamaha PSR 1500/3000-vehkeissä on jopa tällänen "rautalanka"-tyyliin tehty taustakomppi,joten sillähän saa kätevästi tämän nykyiskelmän vaatiman saundimaailman...Korgilla on sitten tuo PA1xPro-monitoimikone, notta sillähän vääntää taitava osmo vaikka levyn,prkl,sillä siihen voi myös närästää eli laulaa,siinä sulle oiva värkki,vähä kallis kyllä ;-))

Joka värkistä löytyy hyvät demovideot netistä....
Neljä Ruuvia
24.01.2005 13:23:46
Kyllä demot kannattaa laittaa
mahdollisimman valmiina soundeineen, sovitusideoineen ja jne.eteenpäin, ei niitä muuten noteerata ollenkaan. Tämän tiedän kokemuksesta. Nykytekniiklla se onnistuu kotoa käsin, jos vain sovitustaidot riittävät ja koneet, sekä sekvensseriohjelmat jotakuinkin hallitsee. Minulle se on ainakin ollut tuskien tie ja on osin edelleenkin etenkin tämä tietotekniikkapuoli. Onneksi neuvoja on tullut. Nytkin juuri on ongelmia koneeni kanssa, koska pitäisi olla aivan oma kone musiikille. Muut ohjelmat ja internetti sitten omassaan.

No mut katoppa Serzo kun nyt ei kelpaa se jälki minkä nuo koneet tekee.Sehän tässä mietityttää että mistä on kyse.
baron
24.01.2005 13:36:55

No mut katoppa Serzo kun nyt ei kelpaa se jälki minkä nuo koneet tekee.Sehän tässä mietityttää että mistä on kyse.

No eiks' paras ratkaisu oo hankkia muutama studiomuusikko ja vähän studioaikaa?
Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
Sertzo S
24.01.2005 14:11:09 (muokattu 24.01.2005 14:11:52)
No eiks' paras ratkaisu oo hankkia muutama studiomuusikko ja vähän studioaikaa?

Ei vaikuta asiaa edistävästi millään lailla! Juttu on niin, että levy-yhtiöillä on omat tuotantoryhmänsä säv,san, sov. ja jne.
Voit mennä yrittään eri yhtiöihin mastertasoisilla nauhoilla, jospa ne olisivat valmiin tuotteesi tuottamaan/kustantamaan valmiiksi äänitteksi, joka myisi ja soisi. Voi onnistuakin, mutta valtaosin ei!

Jos haluat itse tuottaa, maksaa äänittesi niin ok. ei siinä mitään. Mistä sitten saat tuotteellesi tuottoa, soittaikaa eri radioissa...? Se onkin sitten jo toinen juttu. Kivahan niitä tekeleitään on kavereille soitella ja kehua mitä on saanut luovuudellaan aikaan, vaikkapa kivaa iskelmää, joka jää sitten äänitteenä aikoinaaan vaikakapa perillisiesi ihmeteltäväksi.
Sertzo S
24.01.2005 14:29:32 (muokattu 24.01.2005 15:56:47)
"helpointa tehdä iskemätaustoja demokäyttöön? "

Helpointa ja helpointa! Kun en tiedä taustojasi ja osaamisesi tasoa niin sanonpa, että se ei ole helppoa. Kaikki vaatii aikansa osaamisen suhteen, lahjakuudesta on tiedon ohella oivaa apua.Ei muuta kuin töihin, jos sopiva "sihkutin" löytyy.

Mulla meni n.10 vuotta lauluja värkätessäni ennen ensimäistäkään julkaistua laulua. Kiitos siitä ensimäisestä lankeaa Erkki Frimanille ja Taipaleen Reiskalle! Nyt on ollut hiljaista.
Sertzo S
24.01.2005 14:39:58 (muokattu 24.01.2005 14:40:24)
Minä innostuin tästä aiheesta ja annan mielelläni neuvoja, jos niistä nyt mitään hyötyä on. Näissäkin asioissa vaikuttaa, niin kuin monissa muissakin asioissa, ihmis-suhteet, rohkeus ja sitkeä yrittäminen.
KoskPaavo
24.01.2005 17:11:51
Sertzo-sedän musiikki soi muuten jossain lyhytelokuvassa joka tuli parisen vuotta sitten TV:stä. Taisi olla joku Saimaa- juttu.
Soittaja selviää aina.
Sertzo S
24.01.2005 17:34:11
Sertzo-sedän musiikki soi muuten jossain lyhytelokuvassa joka tuli parisen vuotta sitten TV:stä. Taisi olla joku Saimaa- juttu.

Mulla on onni ollut tehdä pari kertaa hieman musaa tv2:den juttuihin( Pikku Kakkonen) lähinnä sen takia, että olen sattumalta tutustunut oikeisiin ihmisiin, jotka ovat luottaneet tekemisiini.

Lisää on tulossa syksyllä 2005. Kateellisille sanottakoon, että en ole niillä rikastunut, mutta motivaatiota se on antanut uusien tekemiseen ja hyvä niin.

Koneita käytän ainakin osin ilman mitään omantunnontuskia, koska olen sitkästi yrittänyt opetella niillä sovitustyötä ja ideoitteni julkituontia- ja siksi myöskin, että insinöörit ovat ne keksineet. Vanhalle kapakkapierulle siinä on ollut työmaata aivan tarpeeksi ja työtuntien määrää on turha laskea. Sitkeästi läpi vaikka harmaan kiven!
WanhaWetäjä
24.01.2005 17:35:34

Nytkin juuri on ongelmia koneeni kanssa, koska pitäisi olla aivan oma kone musiikille. Muut ohjelmat ja internetti sitten omassaan.

Ei välttämättä...mulla on kaks versioo samasta XP:stä yhessä koneessa,eri osioilla,toisesta riisuttu kaikki turha sälä,eli viritetty pelkästään musakäyttöön,ei nettiä,ei tulostinta,ei raskaita virusohjelmia taustalla yms.,toisessa on sitten netit ja muut sälät :-)
Sertzo S
24.01.2005 17:38:27
Ei välttämättä...mulla on kaks versioo samasta XP:stä yhessä koneessa,eri osioilla,toisesta riisuttu kaikki turha sälä,eli viritetty pelkästään musakäyttöön,ei nettiä,ei tulostinta,ei raskaita virusohjelmia taustalla yms.,toisessa on sitten netit ja muut sälät :-)

Luulenpa, että koneeni on "kivikautinen" koneeseesi verrattuna? :)
Top40
26.01.2005 15:46:45
BandInTheBoxissa ei ole iskelmätaustoja. Sen tyylit on kanadalaisten jazzmuusikkojen tekemiä eikä niillä ole mitään tajua meidän iskelmistä. Eivät he osaa tehdä edes kunnon poptaustoja. Jazzit niiltä kyllä sujuu, mutta kukapa niitä demoihin tarvitsisi. BIABin tyylit on niin pliisuja, että kyllä niistä ammattilainen kuulee muovisuuden.

Yksi tuottaja on pyytänyt minulta akustisia demoja, koska hänen mielestään sovituksia on turha tehdä, koska ne teetetään uusiksi kuitenkin ja ammattisovittajaa pelkästään häiritsee, jos sovitukseen on jo nähty vaivaa.

Minun käsitykseni on, että jos demot haluaa sovittaa niin vaihtoehtoja on kaksi. Joko tehdä sovituksesta niin simppeli kuin mahdollista tai sitten sovittaa demo, mutta käyttää siihen niitä samoja ammattilaisia, joita levy-yhtiöt muutenkin käyttävät. Ensimmäiseen vaihtoehtoon olen kysellyt ehdotuksia syntikaksi. Toinen vaihtoehto maksaa varmaan pari sataa euroa per piisi. Ehkä enemmänkin.
Neljä Ruuvia
26.01.2005 16:00:50
BandInTheBoxissa ei ole iskelmätaustoja. Sen tyylit on kanadalaisten jazzmuusikkojen tekemiä eikä niillä ole mitään tajua meidän iskelmistä. Eivät he osaa tehdä edes kunnon poptaustoja. Jazzit niiltä kyllä sujuu, mutta kukapa niitä demoihin tarvitsisi. BIABin tyylit on niin pliisuja, että kyllä niistä ammattilainen kuulee muovisuuden.
No niin kuulee mutta jos se kerran sovitetaan uudestaan niin mitä väliä.
Foksi tai jazzswing.,ei mitään väliä demon kannalta.

Yksi tuottaja on pyytänyt minulta akustisia demoja, koska hänen mielestään sovituksia on turha tehdä, koska ne teetetään uusiksi kuitenkin ja ammattisovittajaa pelkästään häiritsee, jos sovitukseen on jo nähty vaivaa.
Aivan,ainoastaan jos kappale perustuu jonkun urun automaatti komppiin on sitä ehkä syytä käyttää. Esimerkiksi vaikkapa edesmenneen saksalaisen Trio yhtyeen DaDaDa

Minun käsitykseni on, että jos demot haluaa sovittaa niin vaihtoehtoja on kaksi. Joko tehdä sovituksesta niin simppeli kuin mahdollista tai sitten sovittaa demo, mutta käyttää siihen niitä samoja ammattilaisia, joita levy-yhtiöt muutenkin käyttävät. Ensimmäiseen vaihtoehtoon olen kysellyt ehdotuksia syntikaksi. Toinen vaihtoehto maksaa varmaan pari sataa euroa per piisi. Ehkä enemmänkin.
Niin simppeli kuin mahdollista eli piano/kitara demo tai mikä vaan automaattisäestysurku.
Jos nyt kuitenkin olet tarjoamassa kappaleitasi vaikkapa Pikku G:lle ,suosittelen tutustumista samplerien ihmeellisen maailmaan.
KoskPaavo
26.01.2005 16:04:57
"Toinen vaihtoehto maksaa varmaan pari sataa euroa per piisi. Ehkä enemmänkin."

Enemmänkin, se on varma se.
Soittaja selviää aina.
mack the knife
26.01.2005 16:18:06
Noitakin mielipiteitä voi olla vaikka miten paljon. Mulle sanottiin yhdestä isommasta levyfirmasta nimenomaan, että tee jollain Band In A Boxilla tai vastaavalla yksinkertaisella systeemillä demot, aina ne kuitenkin sovitetaan uudestaan. Siitähän paras esimerkki on Satulinna. Kuoppamäki kollotti sen tangona kitaran kanssa, ja mikäs oli lopputulos?
Ei se ole niin justhin.
KoskPaavo
26.01.2005 16:19:57
Joo,mutta jos sen olis joku muu kuin Kuoppamäki kollottanut tangona, niin roskiin olis lentänyt.
Soittaja selviää aina.
Sertzo S
26.01.2005 17:14:36 (muokattu 26.01.2005 17:15:19)
Mun näkemykseni on osin toinen:

Ne muutamat demot, jotka olen tehnyt ja ne ovat päätyneet äänitteille uudelleen sovitettuina ovat kyllä sovittajalle luvallani helpottaneet hänen lopullista versiota sovituksessaan, kun on saanut käyttää niissä ideoitani.

Katsokaas: ne on ollut ideoiltaan niin hyviä, että niitä on siksi käytetty. Mulla ei ole ollut mitään sitä vastaan, kun kyseessä on pääosin introt ja harmoniakin valtaosin.
Ei tuo perusiskelmän sovitus niin kummoista ole, etteikö ideat niissä usein toistu hieman eri variaatioina toteutetuina ja siksi ei meteliä kannata nostaa varastamisesta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)