Aihe: Skulaatko millä vaan?
1 2 3 4
Teijo K.
20.01.2005 16:58:20 (muokattu 20.01.2005 17:00:41)

On täysin kiinni siitä, mitä soitetaan.

Jos puhutaan jostain perus-huttu-cover-seventies -bändistä, niin ilmanmuuta mikä vain käy. Squierin Broncosta johonkin hihi-ihmeeseen sbassoissa ja vahvistimissa suoraan mikseriin ja monitorien kautta tarkkailusta mihin tahansa EBS-tornitaloon. Ei mitään merkitystä.

Jos on taas joku bändi jossa soundilla ja tatsilla on merkitystä siihen itse soittamiseen, niin sitten haluan sen oman putkivahvistimen ja oman sbasson. Jos se on musiikin kannalta olennaista että pehmeästi soittaessa sbasso kuulostaa pehmeältä ja kovaa röytäessä tulee säröä ja sbassosta keskiäänet täysille lykkäämällä saa soolot esille jne... Niin ilman niitä omia kamoja olisi yhtähyvin voinut jäädä kotio. Niin ja tässä tilanteessa sbassokaiutin mikitetään ilmanmuuta.

Heh, noista vaahterakauloista. Miulla on ruusupuuta tai ebeniä ja vain sivudotsit omissa. Niillä kun on tottunut vetämään niin menee millä vain.
Akateeminen hömppä!

Operaatio Live : Jyväskylä
willie
20.01.2005 17:31:18
Poppamies:
Tosimies pärjää kyllä lainavehkeilläkin.

Just näin, lähes kaikki sbassot käy kunhan on 4-kielinen ja kaula leveämpi kuin hammastikku ja styrkkarista tulee ääntä.
Basisti, melkein 50v.
Carol Kaye Fan Club
Niskamies
20.01.2005 18:47:53
Basson roudaaminen on helppoa, ja lainabassoilla en vetele. Melkeinpä kaikki vahvarit käyvät, kunhan tehot riittävät.
Meitsi on meshissä.
...And Justice For All
20.01.2005 19:51:29
Nii, kuinka omakamariippuvainen olet?

Joskus kun kuulee jäpätystä, että ei saa omaa soundiaan, tahi minkäänlaisia soittofiilareita, muista kuin omista kamoistaan. Eihän siinä mitään, oma kama paras kama.

Toiset taas tarvittaessa voivat soittaa melkein millä vaan ritsalla ja onnistuvat kuulostamaan itseltään. Vaikka tietty mieluitenhan sitä omalla rakkaalla käyttöpelillän soittelee.

Ei ole nyt tarkoitus mitenkään dissata ekaan ryhmään kuuluvia, lähinnä vaan kartoitusta ja mietteitä aiheesta. Ollos hyvä.

Totta kai oma soitin on paras. Mutta olen kyllä pyrkinyt siihen että revin vieraistakin soittopeleistä ääntä ulos :-)
...And Justice For All
Jesus Muerte
22.01.2005 08:23:47
Basson roudaaminen on helppoa, ja lainabassoilla en vetele. Melkeinpä kaikki vahvarit käyvät, kunhan tehot riittävät.

Etkö sä oo sillä laina-Sadowskyllä tässä viime aikoina aika lailla soitellu?
Tsekkaa Impishin uusi demo! http://students.oamk.fi/~jajuhe01/impish
Novis_3
22.01.2005 13:04:05

Jos puhutaan jostain perus-huttu-cover-seventies -bändistä, niin ilmanmuuta mikä vain käy. Squierin Broncosta johonkin hihi-ihmeeseen sbassoissa ja vahvistimissa suoraan mikseriin ja monitorien kautta tarkkailusta mihin tahansa EBS-tornitaloon. Ei mitään merkitystä.

Jos on taas joku bändi jossa soundilla ja tatsilla on merkitystä siihen itse soittamiseen, niin sitten haluan sen oman putkivahvistimen ja oman sbasson. Jos se on musiikin kannalta olennaista että pehmeästi soittaessa sbasso kuulostaa pehmeältä ja kovaa röytäessä tulee säröä ja sbassosta keskiäänet täysille lykkäämällä saa soolot esille jne... Niin ilman niitä omia kamoja olisi yhtähyvin voinut jäädä kotio. Niin ja tässä tilanteessa sbassokaiutin mikitetään ilmanmuuta.

Heh, noista vaahterakauloista. Miulla on ruusupuuta tai ebeniä ja vain sivudotsit omissa. Niillä kun on tottunut vetämään niin menee millä vain.

Mä yhdyn täysin tähän Arvan kommenttiin, paitsi tohon sivudotsi hommaan.. :)

Kyllä jonku tapetti/perusrock keikan voi kolata millä tahansa, mutta esmes joku Zappa-keikka, en usko että onnistuis ihan millä tahansa riuskalla (Puhutaan bassosta). Ja vahvistin on ihan sama kuhan siinä on konpura..
JK
22.01.2005 13:07:03

Tästä rohkenen olla eri mieltä. Toinen bändeistämme soittaa juuri tuota perus-huttu-cover-seventies-musaa ja mulle (sekä muulle bändille) on tärkeää että se basso kuullostaa hyvältä myös sinne salin puolelle.

Muutoin tuohon otsikkoon. Kun kumpi tahansa bändeistä lähtee keikalle, niin aina on omat kamat mukana. Tämä johtuu siitä, että bändimme on se yksi ja ainoa joka on tilattu sinne paikkaan soittamaan.

Tilanteet joissa kamat on talon puolesta tai että paikalla on toisen bändin kamat ovat marginaalisia. Viimeisimmän muistan jostain 70-luvun lopusta Tampereen YO-talolta.

Ja vaikka tuo ym. musatyyli olisi kuinka halveksuttavaa "parempien" soittajien taholta niin minulle soittaminen on sitä että käydään myöskin keikoilla, ei soitella jotain "gigulijazz-omatuotanto-maidenkopio-marginaalimusaa" kellarin kätköissä omaksi ja naapureiden iloksi.

Tuolla 70´s musalla saa ainakin pääkaupunkiseudulla tehdä keikkaa niin paljon kuin haluaa. Pääsee mukavan porukan kanssa soittamaan, soitto kulkee, ihmiset viihtyy ja bailaa, siitä saa mukavasti rahaa ja pääsee hommaamaan uusia laitteita.

Mutta jokainen omien näkemystensä mukaan.
"Ei pitäisi nikkelikielien haittaa jos on nikkeliallergikko. Niissä on sen verran vähän nikkeliä."- Niskamies
Petzki_H
22.01.2005 14:49:01
Soitan millä vaan mieluusti, mutta soundi on toki paras kun kamat muistuttavat omia.
OLP MM2 4-string, Behringer Ultrabass 60W, Behringer Bass V-Amp Pro
Teijo K.
22.01.2005 15:08:58

Tästä rohkenen olla eri mieltä. Toinen bändeistämme soittaa juuri tuota perus-huttu-cover-seventies-musaa ja mulle (sekä muulle bändille) on tärkeää että se basso kuullostaa hyvältä myös sinne salin puolelle.

Muutoin tuohon otsikkoon. Kun kumpi tahansa bändeistä lähtee keikalle, niin aina on omat kamat mukana. Tämä johtuu siitä, että bändimme on se yksi ja ainoa joka on tilattu sinne paikkaan soittamaan.

Tilanteet joissa kamat on talon puolesta tai että paikalla on toisen bändin kamat ovat marginaalisia. Viimeisimmän muistan jostain 70-luvun lopusta Tampereen YO-talolta.

Ja vaikka tuo ym. musatyyli olisi kuinka halveksuttavaa "parempien" soittajien taholta niin minulle soittaminen on sitä että käydään myöskin keikoilla, ei soitella jotain "gigulijazz-omatuotanto-maidenkopio-marginaalimusaa" kellarin kätköissä omaksi ja naapureiden iloksi.

Tuolla 70´s musalla saa ainakin pääkaupunkiseudulla tehdä keikkaa niin paljon kuin haluaa. Pääsee mukavan porukan kanssa soittamaan, soitto kulkee, ihmiset viihtyy ja bailaa, siitä saa mukavasti rahaa ja pääsee hommaamaan uusia laitteita.

Mutta jokainen omien näkemystensä mukaan.

Meni ehkä vähän ohi sinulta se miun pointti. Olen itsekin soittanut cover-huttu-70...jne. musiikkia eikä siinä mielestäni ole mitään sen vähempiarvoista kuin nyt vaikka lempilapsessani progressiivisess rokissa. Ne soundivaatimukset on erilaiset, ei vähäisemmät. Olen vain kokenut asian niin, että tuollaiseen "perus" musiikkiin passaa parhaiten "perus" soundikin. Eli puhdas tanakka basso ilman turhia yläpään hihi krumeluureja. Se on minusta sopivin tuohon kontekstiin ja omasta mielestäni tuollaisen perustanakan soundin olen saanut ilmoille kaikista laiteyhdistelmistä mitä tähänmennessä on vastaan kävellyt. Ilmiintynyt. Jotain.

Sitten kun soundivaatimuksiin tulee lisäksi vaikkapa soittajan tatsiin regoiva särö, niin homma menee vaikemmaksi. Siitä ei vain perusmusassa miusta ole mitään iloa. Laitevaatimukset kasvaa musiikin monimutkaistuessa.
Akateeminen hömppä!

Operaatio Live : Jyväskylä
Niskamies
22.01.2005 16:12:07
Etkö sä oo sillä laina-Sadowskyllä tässä viime aikoina aika lailla soitellu?

Noh, tutut lainabassot erikseen;)
Meitsi on meshissä.
sirdickyj
22.01.2005 17:37:53
Nythän on niin, että nillä vedetään mitkä on. Sopii toivoa, että löylyä löytyy, mutta jos ei löydy, niin sitä ei marisemalla kamoihin lisää tule. Ja en osaa ruuvata omistakaan kamoista mitään kauhean ihmeellistä soundia (vaikka tsäännssejä ehkä olis, ku on tota EQ:ta ja löylyä niissä Marsuissa, DBS 7400), joten sen saman jutun löytäminen ei niin kauhean vaivan takana ole muistakaan kamoista.

Tottakai kun kokeilin tuossa joku tovi sitten Fenkun Bassman 75:sta ja vielä hiukan ennen sitä vedin pari keikkaakin Ampgin jollain, oisko ollu se BE 100 vai mikä ihmeen 100w häkäpönttö, niin kyllähän se soundi oli sinänsä ihan hyvä, mutku ei löylyä oo niin ei oo. Ei sitä soundia sitten millään keinotekoisilla taajuuksien korostamisilla hyväks saa. Löylyä ei korvaa mikään.
WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED
poppamies
22.01.2005 18:38:07 (muokattu 22.01.2005 18:38:52)

... vedin pari keikkaakin Ampgin jollain, oisko ollu se BE 100 vai mikä ihmeen 100w häkäpönttö, niin kyllähän se soundi oli sinänsä ihan hyvä, mutku ei löylyä oo niin ei oo. Ei sitä soundia sitten millään keinotekoisilla taajuuksien korostamisilla hyväks saa. Löylyä ei korvaa mikään.

Minä oon kanss soittanut yhden keikan tuollaisella Ampegin combolla.
Se oli tuo keikka mistä kuva omakuvassa.
Ei se vakuuttanut lavalla mutta soundi PA'n kautta oli kuulemma ollut ihan OK.
Ei se lavasoundi kuitenkaan päässyt fiilistä pilaamaan.
Parasta koko vehkeessä oli viritysmittari...
"G-strings are for strippers"
juici
23.01.2005 18:52:19

Vahvarin puolesta voin vedelläkin mutta oma basso on yleensä messissä. Kyllä melkein mistä tahansa purkista saa kaivettua tarpeeksi kohtuullisen perussoundin. Pitäis vaan tuosta aktiivihärpäkkeestä hommautua eroon ja hommata kunnon passiivipeli tyyliin T-bird tai Passo.
"Kiss FM:n mä lakkauttasin. Ja sit sen tyhmän hittiaseman mikä siel' Helsingissä on, jota en oo onneks ikinä kuullu. Se on aika huono.", Tuukka Temonen Apulannan Mustahevonen videolla.
Jani The Rock
23.01.2005 19:10:01

Pitäis vaan tuosta aktiivihärpäkkeestä hommautua eroon ja hommata kunnon passiivipeli tyyliin T-bird tai Passo.

Tää on miehen puhetta.
The road never ends for me, kid.
BSJPMH
23.01.2005 21:55:51
Pitäis vaan tuosta aktiivihärpäkkeestä hommautua eroon ja hommata kunnon passiivipeli tyyliin T-bird tai Passo.

Mikäs siinä Aktiivissa on vikana? Ai se on Washburni... eli pese ja polta. :)
"Sen tuntee kun se ei lähe" -Idols tuomari- -Mitä tapahtuu jos soittaa 8 tuntia päivässä? Tyttöystäväsi raivostuu.- "Anna basistille, niin perse tärisee!!"
helperi
24.01.2005 03:45:52
Itse kuulun tiukkaan tusinabasistien topviiteentoista, mutta silti jos bändin kanssa lähden muille soitteleen pyrin omat kamat ottamaan AINA.
Omat bassot on itselleni niin itsestäänselvyys että suorastaan yllätyin kun täällä vedellään vielä toisen naisellakin!

Mielestäni heavymusiikissa bassosoundi ei todellakaan ole sen tärkeämpi kuin pop/rock hommissa. Kuulijan kannalta ainakin itselleni on ollut aivan sama koriseeko se Warre siellä vai mikä vehjes kun hevikeikoilla sen kitarahelvetin läpi bassosoundi ei kuitenkaan tunnu paitsi nuolemalla tanssilattiaa. Muussa rokissa (pop/rock on niin vaikea genre? edes kirjoittaa) taas bändin yhteissoundilla saattaa olla livetilanteessa mielestäni enemmän merkitystä IMO.

Ylläri taas kirjoitti siitä "mustasukkaisuudesta" omia kamoja kohtaan mikä myös tavallaan itseäni huojuttaa. Silti kuppini kallistuu siihen, että omat kamat ja muut hajottakoon jos eivät osaa--> turpaan pihalla...
On päiviä jolloin...
Johannes_t
24.01.2005 09:42:28

Mielestäni heavymusiikissa bassosoundi ei todellakaan ole sen tärkeämpi kuin pop/rock hommissa.

Kylläpä on tullut ilmaistua itseään huonosti viimeaikoina. En tarkoittanut pelkkää bassosoundia. En yleensäkään tykkää asioiden liiallisesta erittelystä, mainitsen kyllä kun tarkoitan jotain triviaalia.

Olen edelleen sitä mieltä, että pop/rock-touhuun riittää heppoisempikin kalusto kuin metallin survontaan. Ts. todennäköisyys sille, että lainakamat soveltuvat ohjelmiston esittämiseen ovat suuremmat. Metallissa äänenpaine kun on kovempi ja samoilla taajuusalueilla liikkuu enemmän tavaraa täytyy myös äänentoistolaitteiston olla tilanteen tasalla.
pardy
24.01.2005 09:49:23

Kylläpä on tullut ilmaistua itseään huonosti viimeaikoina. En tarkoittanut pelkkää bassosoundia. En yleensäkään tykkää asioiden liiallisesta erittelystä, mainitsen kyllä kun tarkoitan jotain triviaalia.

Olen edelleen sitä mieltä, että pop/rock-touhuun riittää heppoisempikin kalusto kuin metallin survontaan. Ts. todennäköisyys sille, että lainakamat soveltuvat ohjelmiston esittämiseen ovat suuremmat. Metallissa äänenpaine kun on kovempi ja samoilla taajuusalueilla liikkuu enemmän tavaraa täytyy myös äänentoistolaitteiston olla tilanteen tasalla.

Hihii, eli aina kun et erikseen mainitse että sanoit jotain tärkeää, niin se ei sitä ollut?

äänentoistolaitteiston=PA? Sillä vaan että se nyt ei kuitenkaan kovin usein ole se oma stäkki mikä sen mökän saattaa sinne yleisölle...

Ite oon sitä mieltä että kunhan on oma basso kaulassa ja omat nakit kieliä pumpsuttamassa ni kaikki on hyvin. Ja plussaa on jos kuulee ittensä lavalla.
Basisti.
pardy
24.01.2005 10:57:26

En kai minä niin ole väittänyt? Ajattelin ja kommentoin tuota soundiasiaa koko bändin kannalta, en pelkästään bassokamojen.
"trivia = irralliset tosiasiat, yksityiskohtaiset pikkutiedot"

Juujuu, kunhan piruilin. ;)

Kovin harvoin. Mainitaan nyt erikseen vielä ne kitara- ja bassokamat ja rummut. Noin.

Hyvä, nyt meikäläisenkin puupää tajuaa. :)

Niinpä, kuulee itsensä (ja melkeipä tärkeämpänä, muut) lavalla. Alat olla aika lähellä :D

Pikkuhiljaa, pikkuhiljaa...

No ei, ehkä meillä on erilaiset kokemukset asiasta. Jokusen keikan muutamassa kokoonpanossa olen soittanut molempia tässä käsiteltyjä musiikkityylejä, omista kokemuksista kerron.

No enpä tiedä, kokemuksia on minullakin kummankin tyylin suhteen. Keikkoja ja keikkapaikkoja kuitenkin mitä ilmeisimmin vähemmän takana kuin sinulla mutta kokemusta kuitenkin löytyy, joten puhun minäkin kokemuksen syvällä rintaäänellä. Mutta siltikään mä en oo täysin sisäistänyt sun pointtia, parempi ettet tälläselle taulalle enempää yritäkkään selittää, printtaan vaikka noi sun sepustukset ja lueskelen niitä iltasin aivojumpaks. :D
Basisti.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)