Aihe: työpäivän pituus
1 2
milcoin
12.01.2005 23:18:31
Kuinka pitkää päivää teette yleensä studiossa? Tehdäänkö miksaus, trakkaus ja muut toimenpiteet erilaisilla aikatauluilla?

Itse yritän tehdä äänityspäivät klo. 10-20. Joku n. tunnin ruokatauko 14-15 aikaan parantaa loppupäivän työtehokkuutta huomattavasti.
Miksaukset yritän aloittaa 8:lta aamulla ja lopetella 16 aikaan. Kuitenkin yleensä niin että pari biisiä miksais per päivä.
Poikkeuksia kuitenkin riittää ja kaikkihan olettaa että olet käytettävissä 24/7 joten mihin vedät rajan?
Laskutatko päivä vai tuntipohjalta?
Pako - jazzittomien viimeinen lahjapaikka eiku....
kivi
13.01.2005 00:34:34 (muokattu 13.01.2005 00:35:39)
Kuinka pitkää päivää teette yleensä studiossa?

Niin pitkää kuin pystyy, mutta mä en olekaan ammattilainen. Hyvä olis, jos aamulla 9:n pintaan saataisiin hommat käyntiin, mutta jos edellisenä päivänä on tehty aamuneljään, se ei kyllä onnistu.

Tärkeää on, ettei äänittäessä väsytä itseään ja muita vääntelemällä nuppeja ja leikkimällä soundeilla, vaan keskittyy siihen ottoon ja vaikka sitten soittajien psyykkiseen puoleen. Teknologia pitää hoitaa alta pois niin pian kuin äkkiä, sen paikka on sitten kun saa omalla ajalla rauhassa viilata.

Mua itse asiassa kiinnostaa kaikista vähiten se varsinainen rec-nappulan painaminen. On aina kivaa, jos saa jonkun muun siihen työhön, ja voi itse leikkiä herraa ja hidalgoa, asetella mikkejä ja fiilistellä silmät kiinni onko bassossa groove vaiko eikö.
:-)

Ai niin, laskutan päiväpohjalta tai könttänä. Takkiin ei saa tulla, ellei oo oma lehmä ojassa.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Mikael
13.01.2005 10:09:19

Riippuu mistä roikkuu. Kymmenen tunnin jälkeen ei yleensä enää mitään nerokasta saa aikaan, joten sen pidempiä päiviä pyrin olemaan tekemättä. Työajat kannattaa aina sopia etukäteen, jotta vältytään tilanteelta jossa 14. tunnin loppupuolella artisti(t) on närkästynyt kun "luuli maksaneensa koko päivästä". Mä sovin yleensä mielummin alku- ja loppuajan kuin pelkät tunnit, koska hyvin monesti artisti(t) on tunnin-pari myöhässä...

Miksaamiseen käytetty aika riippuu aika paljon budjetista ja projektista. Jos joutuu aloittamaan nollasta, niin mieluiten miksaisin yhden biisin päivävauhtia (n. 8h). Toisaalta jos kaikki editoinnit on etukääteen tehty, niin kuin nykyjään usein on niin ehkäpä tollanen 2 biisiä / 10h on aika realismia. Demoja sit miksailee useammankin päivässä. Nää on tietysti keskimääräisyyksiä sillä joskus melkeen riittää kun avaa hanat ja toisinaan taas ei.

Mäkään en ole ammattilainen ja laskutan yleensä projektikohtaisesti könttänä päivien mukaan, mutta samalla sovin päivien pituudet etukäteen ja joustan sit kohtuudella.

Se on muuten kumma kun on etukäteen sopinut että päivä on vaikka sitten sen 8h ja joustaaa siihen sen kaksi tuntia "ylimääräistä" niin artisti(t) kokevat saavansa extraa. Vaan jos et ole sopinut niin lopettaessasi kymmenen tunnin jälkeen artisit(t) on herkästi sitä mieltä että "mitens tää näin lyhyeen loppui".
Juzzu: "Vire on vain suositus, ei pakko."
fmcruelty
13.01.2005 10:33:23
Tsori, että poikkeen aiheesta, mutta kuinka paljon tääl yleisesti o sellasia, jotka ns. tienaa äänitekniikalla? Toisinsanottuna pyrittää suurempaa arsenaalia, kuin "kotipaja" ja saa siitä vielä kohtuullista korvausta. Niin ja tekee sitä useammin kun kerran kuukaudes?
Kirjoitan parhaillaan päättötyötä ja ressiä pukkaa... Jos huono säkä käy, niin saatan jopa käyttäytyä väkivaltaisesti.
kivi
13.01.2005 10:54:18 (muokattu 13.01.2005 11:02:36)
Tsori, että poikkeen aiheesta, mutta kuinka paljon tääl yleisesti o sellasia, jotka ns. tienaa äänitekniikalla? Toisinsanottuna pyrittää suurempaa arsenaalia, kuin "kotipaja" ja saa siitä vielä kohtuullista korvausta. Niin ja tekee sitä useammin kun kerran kuukaudes?

Kaksi ensimmäistä ehtoa (arsenaali, korvaus) täyttyy vaivatta, mutta kolmas ei, jos puhutaan palkallisesta työstä nimenomaan studiossa tai saliäänessä (jota mä en oo tehnyt koskaan).

Näin varmaan on aika monilla. Kun kansainvälisesti menestyneiden nimibändien soittajat joutuvat käymään päivätyössä rundien välillä, ja kysytyimmätkin roudarit jäädyttävät luistinratoja, on aika luonnollista, että monilla on palkka useista pienistä duuneista. Tää maailma ei ole nykyään sellainen, että freelancer voisi ajatella elättävänsä itsensä yhdellä ainoalla vakiduunilla.

Enemmän mulla näihin romuihin menee kuin mitä ne tuo. Mutta pelaahan ihmiset golfiakin, siinäkin pitää ostella kaiken maailman puttereita koko ajan.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Notefix
13.01.2005 11:23:35

12h alkaa olla maksimi. Mulla nykyään päivä voi jakaantua useammankin projektin kesken...joskus päällekkäinkin. Hyvää siinä on se, että tulee vaihtelua ja draivia. Suuri haaste tossa on se, että jaksaa pysytellä loppuun asti skarppina. Tarkoituksenahan on kuitenkin joka päivä antaa paras mahdollinen panos. Jos siihen ei pysty, pitää pistää pillit pussiin siltä päivältä.

Nykyään vältän yötöitä. Ei enää vaan jaksa niitä pidemmän päälle.
Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta"
SamPpaa
13.01.2005 17:22:42
Pakko laittaa tähän että, kerran yhdessä studiossa päivä venyi pikkutunneille... oli hauskaa kun äänittäjä kirjaimellisesti nukkui tiskin päällä... "öööö häh joko se meni narulle?"
Rock'n roll will never die!!! www.autopilot.tk
milcoin
13.01.2005 23:09:26

Tienaan kyllä, eri asia kuinka paljon. Omia laitteita en omista juuri ollenkaan, mikkejä ja soittimia lukuunottamatta mutta kaikilla muilla tuntuu olevan senkin edestä joten pärjään niillä:) Eli teen freelancer pohjalta muiden kamoilla ja lähes joka päivä.

Kuten Kivi sanoi, tällä alalla on tehtävä ihan kaikkea mahdollista jos aikoo leivässä pysyä. Sanoisin että kaikenlaista askartelua löytyy kyllä tekevälle mutta jos rikkaaksi haluaa niin melkein lottoamalla on paremmat mahdollisuudet.
Pako - jazzittomien viimeinen lahjapaikka eiku....
orfus
16.01.2005 16:22:00
Mäkin teen jonkun verran saliääntä. Tosin useimmiten seurakunnan hommissa eli musiikkipainotteisia jumalanpalveluksia teen. Ei mitään mukavinta hommaa mutta pakko sitä on opiskelijan vähä lisätienestejä saada.

Eniten häiritsee se että soundtsek = treenit eli kauheesti ei voi runkata soundien kanssa, setti pitää saada pystyyn ja soimaan mahd. pian että muusikot pääsee treenaamaan.
Mikael
19.01.2005 10:20:46

Mä enemmänkin ns "tuhlaan äänitekniikkaan" Hoho!
Harrastuspohjalta mennään ja silleen koitetaan pitää tää homma. Studiopäiviä kertyy tollaset 4-10/kk ja korvaukset on omaan tekemisen tasoon nähden ihan hyvässä suhteessa... Arsenaalin koko on ehkä tollaset kotistudio+ tosin kotistudiokin on nykyään niin vaihteleva määre että paha siihen on verrata.
Teemu Tee
20.01.2005 10:00:47

Tärkeää on, ettei äänittäessä väsytä itseään ja muita vääntelemällä nuppeja ja leikkimällä soundeilla, vaan keskittyy siihen ottoon ja vaikka sitten soittajien psyykkiseen puoleen. Teknologia pitää hoitaa alta pois niin pian kuin äkkiä, sen paikka on sitten kun saa omalla ajalla rauhassa viilata.

Mua itse asiassa kiinnostaa kaikista vähiten se varsinainen rec-nappulan painaminen. On aina kivaa, jos saa jonkun muun siihen työhön, ja voi itse leikkiä herraa ja hidalgoa, asetella mikkejä ja fiilistellä silmät kiinni onko bassossa groove vaiko eikö.

Tuossa ainakin itselläni on paljon oppimista! Osasyy on harvakseltaan äänittely eli moni juttu unohtuu kun ei oo rutiinia. Viime kerralla demoa otettaessa tein presetit kotona valmiiksi, niistä oli aikast paljon nopeampi viilata asetukset lopullisiksi. Kyllä jätkät aika äkkiä hikeentyy jos tulee monta "oottakaas hetki vielä yks juttu unohtu" -kommenttia juur kun pitäis alkaa ottaa narulle.
Tyhjän saa pyytämättäkin
Mikael
20.01.2005 10:13:24

Tätä mä oon välillä miettinyt silleesti, että oiskohan mahdollista vaikkapa täältä löytää nuoria tyyppejä, jotka olis innokaita tutustumaan studiotyöskentelyyn just tollaselta löyhältä oppisopimuspojalta? Varmaan suurin osa kaikenmaailman proggigsista on niin tiukalla budjetilla, että ei siihen ole hirveästi varaa ketään oikeasti palkata, mutta toisaalta ja varasinkin jos joutuu valitsemaan sen apulaisen tai muutaman ylimääräisen studiopäivän väliltä niin yleensä homma on aika selvä. Itse ainakin oon oppinut todella paljon sillain, että oon ilmoittanut tutuille ammattiäänittäjille olevani innokas veloituksetta tulemaan vetämään piuhoja, pystyttämään/purkaamaan setuppeja ja siirtämään mikkiä, sekä siivoamaan ja keittämään kahvia. Tollain mä oon päässyt mukaan tekemään ihan oikeita levyjä isoihin studioihin ja sitä kautta pystynyt vierestä seuraamaan ammattilaisten puuhastelua - siinä kun vielä on aika hyvät mahdollisuudet tyydyttää tiedonjanoa suoraan siltä ammattilaiselta käytännön ympäristössä oikeden esimerkkien kautta... Ainakin mulle tollanen on ollut super-oppia todellisuudesta studiossa.
Notefix
20.01.2005 12:14:55

Ainakin mulle tollanen on ollut super-oppia todellisuudesta studiossa.

Toihan on ollut todella yleistä monissa muissa maissa. Sehän on tavallaan ilmaista koulutusta. Jostain syystä se oikein ole meille juurtunut. Täällä yks jätkä tekee usein kaiken, varsinkin nykyään.
Notefix
21.01.2005 15:51:13

Ootko sä huomannut tällaista ilmiötä?

Tuttua on...hyvinkin.

Kaikki alkaa kuulostaa mössöltä ja sitten vaan pahvitaajuuksia pois ja reipas annos yläpäätä, et vähän kirkastuis. Ja loppu onkin historiaa eikä aamulla enää naurata.

Samoin olen ollut huomaavinani, että transienttien kuuleminen jotenkin muuttuu. Sitten tulee kaivettua hirveesti piiskaa kannuihin ja väännettyä kompuroilla ties mitä et tulis atakkia. Tulee sellasta ylimiksaamista...kaikkea paljon. Pitäis lopettaa siinä vaiheessa ku se vielä kuulostaa hyvältä.

Yleensä sillon kun vaan on pakko vääntää myöhään, on hyvä pitää taukoja. Sitä useammin mitä myöhempään menee, vaikka kuinka tuntuisi et "ei vittu nyt mitään taukoja, muuten ollaan ens iltaan". Kesällä oli kiva mennä ulos ihastelemaan pimenevää Stadin siluettia vähän pidemmäksikin aikaa...johan alko taas luistaa.
Neljä Ruuvia
21.01.2005 19:59:45

Kesällä oli kiva mennä ulos ihastelemaan pimenevää Stadin siluettia vähän pidemmäksikin aikaa...johan alko taas luistaa.

Teiltä sitä jonkun verran näkyykin. Siirrä se romukasas jonnekin synkemmänpuoleiselle teollisuus alueelle Länsi-Luoteis- Helsinkiin
,ei tarvii ihastella kun ohikiitävää ravikansaa :-)
PL
21.01.2005 20:10:28

Pitäis lopettaa siinä vaiheessa ku se vielä kuulostaa hyvältä.

Yleensä sillon kun vaan on pakko vääntää myöhään, on hyvä pitää taukoja. Sitä useammin mitä myöhempään menee, vaikka kuinka tuntuisi et "ei vittu nyt mitään taukoja, muuten ollaan ens iltaan". Kesällä oli kiva mennä ulos ihastelemaan pimenevää Stadin siluettia vähän pidemmäksikin aikaa...johan alko taas luistaa.

Ihmiskorvalla on vahva taipumus tottua vallitsevaan äänimaisemaan aika nopeasti ja samalla kun väsy yllättää niin kierre on valmis. Tulee kuuroksi omille tekemisilleen ja muistikuva oikeasta soundista kaikkoaa.

Itse pyrin nollaamaan kuuloa pitämällä taukoja ja tauon jälkeen kuuntelemalla hetken tuttua ja turvallista vertailumusiikkia tai saman kuuloista mitä bändi pitää esimerkki soundina. Sitten taas oikea "äänijälki" päässä sorvin ääreen.
uduwudu
21.01.2005 22:24:11
Tätä mä oon välillä miettinyt silleesti, että oiskohan mahdollista vaikkapa täältä löytää nuoria tyyppejä, jotka olis innokaita tutustumaan studiotyöskentelyyn just tollaselta löyhältä oppisopimuspojalta?

Minä taas olen miettinyt, että olisiko joihinkin projekteihin mahdollista päästä opettelemaan/tutustumaan/katselemaan jonkinlaisella oppisopimusmeinigillä. ;)
Chaplin
22.01.2005 01:40:38
Kunnon viikonloppusessioita! esim. pe-su. Pe aamu noin klo 10 kaikki paikalla ja äänitysvehkeet valmiina. Kamojen pystytys ja parit keppanat. Jotain klo 12 "soundzekki" ja haetaan soundeja jotain parituntia, ja välissä parit keppanat.

Alotetaan nauhotus jotain klo 15-16 ja vehkeet laitetaan kiinni jotain klo 04 tai kun homma alkaa mennä aivan vituksi.. Saunotaan ja kännätään vielä pari kolme tuntia.

Sovitaan että jatketaan puolenpäivän aikaan.. Joopa joo.. Ite kyllä oon jo kohtuullisen skarppina, mutta ekat äänet nauhalle vasta jotain klo 15-16.. jne

Sunnuntaina vaan loivennellaan... ja äänitetään..

Niin.. Ainakin toistaiseksi homma on sellasta harrastus/ kavereitten kanssa hauskanpitoa.. "rentoutumis" hommaa.. täydellä ylläpidolla tietenkin!! Oma kesämökki kullankallis..
USA:ssa on lähetetty hurjan monta miestä kuuhun. Niitä pitäisi lähettää lisää, ehkä kaikki?
Mikael
22.01.2005 12:39:58 (muokattu 22.01.2005 12:40:56)

Minä taas olen miettinyt, että olisiko joihinkin projekteihin mahdollista päästä opettelemaan/tutustumaan/katselemaan jonkinlaisella oppisopimusmeinigillä. ;)

Pitäsköhän sitä pyytä ylläpitoa lisäämään tonne wanted-palstalle tuottaja/äänittäjä/studioapulaisosasto, jossa sit bändit vois etsiä projekteilleen äänittäjää/tuottajaa ja äänittäjät apumiehiä tai projekteja... Tuntuu vähän siltä kun näitä palstoja lukee, että innokkaita harrastelijaäänittäjiä ja toisaalta bändejä jotka haluis tollasia palveluita, mutta joilla ei oo varaa mennä oikeisiin studioihin kyllä löytyy, mutta jotenkin ne ei sit oikeen kohtaa. Tuolta vois löytyä harrastuspohjalta hyviä kontakteja jotka vois muutuuta tulevaisuudessa ihan oikeiksi duuneiksikin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)