Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: "Rääkyminen"
1 2 3 4 563 64 65 66 67
Maardi
21.01.2005 10:28:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hitto. Olen kyllä yrittänyt harjoitella tätä oikeampaa tekniikkaa, mutta kun ei vaan meinaa onnistua. Vain kurkulla saa aikaan jonkunnäköistä rääkykorinaärjymistä, joka ei sekään ole kovin kaksista. Varsinkin jos pitempiä ärjymisiä vetää niin kurkkuhan siinä meinaa tuhoutua.
 
meskalita
21.01.2005 13:00:48
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suosittelen Roger Kainin opusta:
 
The complete vocal workout: a step-by-step guide to tough vocals
 
sound in - pleasure out
thrashmetallisti
21.01.2005 17:27:37
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistäs johtuu, ku meikä saa semmosen nicole tyylisen, mutta korkeemman rääkäsyn, mutta aina, ku sen keikalla teen, niin joukkoon tulee "kukkoja" elikkä välillä tulee ikäänkuin falsettikiljuntaa. Tämä ei kuulosta kovin hyvältä toisin, kuin reeneissä jolloin saan rääkäsyn rääkymällä loppuun asti.
 
Jotenkin kuulostas äänenmurrosongelmilta, joita voi esiintyä kyllä myös ihan sellaisilla miehillä jolla äänenmurros on mennyt 40 vuotta sitten ohi...
 
Thrash till death!
Keppis
21.01.2005 23:58:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jotenkin kuulostas äänenmurrosongelmilta, joita voi esiintyä kyllä myös ihan sellaisilla miehillä jolla äänenmurros on mennyt 40 vuotta sitten ohi...
 
Mutta, kun reeneissä menee ihan hyvin ja saan hallittua ääntä hyvin. Voiko suun kuivumisesta johtua? Reeneissä juon paljon enemmän ja riehun vähemmän alemmassa lämpötilassa.
 
Huonomuistisilla on vähemmän stressiä.
thrashmetallisti
23.01.2005 15:21:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutta, kun reeneissä menee ihan hyvin ja saan hallittua ääntä hyvin. Voiko suun kuivumisesta johtua? Reeneissä juon paljon enemmän ja riehun vähemmän alemmassa lämpötilassa.
 
Ihme homma, mulla pelaa keikalla aina ääni paremmin. Hmm... saattaa se hiukan pelosta ja itsevarmuuden puutteestakin johtua... Ja juoda kannattas paljon keikalla. Mun on tietysti helppo sanoa kun ei ole mitään kitaransoittotehtäviä lavalla niin kerkiää tekemään muutakin "hyödyllistä". Kannattaa pitää se kurkku kosteana koko ajan. Ja riehua pitää tietysti, vaikka se ei nyt mitään helppaa. Juo kaljaa ennen keikkaa tai aikana.
 
Thrash till death!
Keppis
23.01.2005 15:51:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihme homma, mulla pelaa keikalla aina ääni paremmin. Hmm... saattaa se hiukan pelosta ja itsevarmuuden puutteestakin johtua... Ja juoda kannattas paljon keikalla. Mun on tietysti helppo sanoa kun ei ole mitään kitaransoittotehtäviä lavalla niin kerkiää tekemään muutakin "hyödyllistä". Kannattaa pitää se kurkku kosteana koko ajan. Ja riehua pitää tietysti, vaikka se ei nyt mitään helppaa. Juo kaljaa ennen keikkaa tai aikana.
 
Kyllä mullakin normi murina menee keikalla paremmin, mutta nuo rääkäsyt ei oikeen pysy hallinnassa.
 
Niin ja kaljaa ei oo tapana juoda ennen keikkaa, enkä oo ottamassakaan tavaks.
 
Viime keikalla erään toisen bändin örisijä/korisija laulaja otti kokispullosta hörppyä jaa tuumasi todennäköisesti viinan turmelemalla räkäisellä äänellä "vitu hyvin voitelee kurkkua", auttaako tommoset sokerilitkulimpparit jotenkin?
 
Huonomuistisilla on vähemmän stressiä.
thrashmetallisti
25.01.2005 23:14:01
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä mullakin normi murina menee keikalla paremmin, mutta nuo rääkäsyt ei oikeen pysy hallinnassa.
 
Niin ja kaljaa ei oo tapana juoda ennen keikkaa, enkä oo ottamassakaan tavaks.
 
Viime keikalla erään toisen bändin örisijä/korisija laulaja otti kokispullosta hörppyä jaa tuumasi todennäköisesti viinan turmelemalla räkäisellä äänellä "vitu hyvin voitelee kurkkua", auttaako tommoset sokerilitkulimpparit jotenkin?

 
Limaa se lisää, mutta ei mun tyylissä kyllä mitenkään erityisen hyvin toimi... Paitsi jos on oikein kuiva kurkku. Kyllä vesi on paras ja haalea mehukin toimi viime keikalla.
 
Thrash till death!
Sahtimies666
04.02.2005 19:52:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulle taas toi "rääkyminen" tuntuu nii oudolta ajatukselta. Murinat onnistuu mielestän ihan hyvin eikä satu paitsi jos ei tankkaa nii alkaa tuntumaan aika inhottavalta ku äänihuulet tai joku muu kapistus tuolla kuivuu..
 
Hengitys tekniikka ois helvetin kiva oppia ja aikomuksena olisikin jossain vaiheessa mennä sitä opettelemaan jonkinlaisen opettajan ohjauksella.......
 
...siitä tulikin mieleen kysymys:
Pitäiskö mun ottaa yhteyttä ihan laulun opettajaan vai saako tohon hengitykseen opetusta jostain muualtakin?
 
Sahtimies666
05.02.2005 12:36:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...rääkykorinaärjymistä, joka ei sekään ole kovin kaksista.
 
Joo.. on huomattu.. soon tr00 ;D ..
 
jwa
06.02.2005 21:02:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

olen vetänyt asennehuutoa/örinää/murinaa/kähinää/kiljumista/rääkymistä ja kaikkea mitä fysiikka vaan antaa myöten tuollaiset 13-14 vuotta. aloitin puhtaasti örinälinjalla, mutta pikkuhiljaa hommat aukenivat yksi kerrallaan. helpoin tapa - ehkä - oppia noita tyylejä on jäljitellä esim levyillä kuulemiaan tyylejä. esim kotona kuunnellessa hakee soundeja hiljaisella volyymilla. tämä on tietysti vain meikäläisen metodi, mutta joo...
 
-J
nauskis
20.02.2005 15:09:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistäs johtuu, ku meikä saa semmosen nicole tyylisen, mutta korkeemman rääkäsyn, mutta aina, ku sen keikalla teen, niin joukkoon tulee "kukkoja" elikkä välillä tulee ikäänkuin falsettikiljuntaa. Tämä ei kuulosta kovin hyvältä toisin, kuin reeneissä jolloin saan rääkäsyn rääkymällä loppuun asti.
 
no esim... sanon tämä silleen ystävällisesti juo kunnon lasi vettä ja sitte ota kurkkupastilli, ehkä se on silleen et sä jännität tosi paljon ennen esiintymistä.. :D mutta älä anna sen tulla ilmi.. yritä selviytyä :D
 
wc duck, menee sinne minne sinä et!!! :D :D
out of breath
01.03.2005 12:40:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

toi on kyllä paskin kysymys mitä mä oon ikinä kuullu!
eihän nyt ""rääkymistä"" voi mitenkään sillee oppia, että joku selittää sulle
että taivuta kaulaasi hivenen taaksepäin
nosta äänensävyäsi korkeimmalle tasolle
huuda silti kovaa pitäen suuta ihan auki
..tai miten nyt kaikki ikinä omalla tyylillään rääkyykään?
 
tottakai siinä kehittyy kun sen sitten hiffaa, mutta ei sun kannata mitää ohjeita alkaa kuuntelee ku alat itte siellä reenikämpällä vaan ärjyä! tulee omasta äänestäkii vähän särmää siihen ääneen!
parikertaa voi kurkku hellänä olla mutta sekin sitten ajan kanssa häviää..
 
Only one way to say it, so I'll say it!
Titares
02.03.2005 16:28:38 (muokattu 02.03.2005 16:31:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huuda.
Rääy.
Juo.
Tupakoi.
Joka päivä.
Äänihuulet ruvelle.
Pilaa äänesi.
Kaikella ystävyydellä.
 
marke-
02.03.2005 18:43:52 (muokattu 02.03.2005 18:51:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

------
 
moi
lxi
03.03.2005 11:11:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

parikertaa voi kurkku hellänä olla mutta sekin sitten ajan kanssa häviää..
 
Totta, kuten koko ääni muutenkin.
 
The fact that no one understands you doesn't make you an artist.
kuunneltua
Mc.Gabriel
07.03.2005 19:51:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt kerron oman tekniikkani joka ei ole vahingoittanut äänihuuliani lainkaan sillä pystyn silti puhtaaseen tenori suoritukseen.
 
1) Yritä ensin päästä niin matalalle kuin voit ja päästä ilmaa ulos paljon. Tämän pitäisi kuulostaa siltä, että paperia päin tuulisi lujaa. Eli ääni tärisee todella vähän ja matalalta, mutta sen pystyy kuulemaan silti. Kannattaa käyttää UUUU äännettä sillä silloin tämän kuulee
 
2) Nyt jos onnistui niin vaihdaa äänne IIII:ksi. Nyt kuuluu todella hyvin särinä. Jos ei niin jatka mörinä harjoittelua. Helppoa kuin oppii. Tässä voisi vaikka kuvitella olevansa joku "peikko" ja puhu jotain omiasi. Itse käytin sitä tekniikkaa.
 
3) Nyt nosta volyymiasi. Jos sattuu teet tämän väärin. Tässä pitäisi olla tarpeeksi tehoa mörinään.
 
4) Viimeiseksi ota jotain makeaa (mieluiten fanta strawberry tms... kunhan vain on makea) ja nosta volyymiasi korkeimmalle tasolle. Tällä keinolla saa hyvän ärjymisen.
 
ja näinhän asia on
Sahtimies666
08.03.2005 10:05:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meikä on myös harjotellu tota suu kiinni... tuntee sillee ku tärisee tuol jossai noi lerpakkeet:D
 
eli murisee niiku suu kiinni..
 
Mc.Gabriel
08.03.2005 16:09:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

neuvona voisin myös sanoa, että ennen "toimintaa" joko keikkaa tai harjoittelua kannattaa saada mahdollisimman paljon limaa kurkkuun. Tämä onnistuu juomalla jotain makeaa litkua tai mars patukoita. Tähänkin neuvon käyttämään fantan juomia. Kannattaa kokeilla kaikkea. Itselläni toimii juuri tuo fantan marjalimonaadi.
 
Jos olet aloittelija niin kannattaa totella noita ohjeita joita kirjoitin ja mikkiä manipuloida. Eli suu mahdollisimman lähelle mikkiä ja kädet suun ja mikin pyöreän pään ympärille. Tämä tehostaa sitä, ettei yksikään ääni "pakene". Kannattaa myös pitää äänenavaus ennen karjuntaa. Suosittelen Oktaavia C1 - C2 ja laulamalla kyseisellä tasolla: "miamiamiamaa".
 
ja näinhän asia on
Sahtimies666
10.03.2005 15:17:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä onnistuu juomalla jotain makeaa litkua tai mars patukoita.
 
ei oo kokemusta noista mars patukoista mutta luulis että siitä jää kurkkuun niin kovat limat että laulaminen ois vaikeeta... itse luotan ihan vaan veteen... hedelmäjuomat on kans jees...
 
Mc.Gabriel
10.03.2005 17:27:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

itseasiassa ei. pystyn laulamaan ihan normaalisti, mutta rääkynä on vahvempaa ja parempaa.
 
ja näinhän asia on
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 563 64 65 66 67

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «