Aihe: Kaappien/vahvistinten määrä
1 2
Kassu
20.01.2005 21:04:54
Tää on taas näitä. Älä puhu omista henkilökohtasista kokemuksistas ikäänkuin ne olisivat faktaa. Riippuen treenikämpästä on mulla joskus käynyt silleen että se 100w marsu ei ole riittänyt. Toisen kaapin kanssa yleensä riittää paikassa kuin paikassa ja soundi on paljon parempi kuin se yksinään piereskelevä 1960 sarjan marsukaappi. Näistä tehokysymyksistä on puheltu ennenkin. Jos soittaa humppaa niin ymmärrän hyvin et se 15 wattinen orange riittää hyvin(orangea dissaamatta).
Enkä nyt tarkoittanut sitä että se toisen kaapin mukana olo tois jotenkin tehoa lisää. Kuuluvuutta ja selkeyttä vaan.

Jos noin kovaa pitää soittaa niin vahvarinkin saa mikitettyä tai sijoiteltua toisin. Noin lujaa soittaminen on jo aivan naurettavaa.

Niin ja puhun nyt oman 50w marsuni tehoista. Ei se 100w ole kun 3 dB enemmän mutta helvetisti sekin.
Volle
20.01.2005 21:47:15
Mun mielestä esim. kaksi eri vahvistinta plus niiden kaapit ei ole mikään ihmetyksen aihe. Toinen särölle ja toinen kliinille. Sitä paitsi kaksi erilaista vahvistinta yhtäaikaa soitettuna tuottaa aika muikean saundin, etenkin säröllä.

Voitte tsekata mun kolmen styrkan setupin kuvauksesta löytyvästä linkistä. :)
Nam.
Spike
20.01.2005 22:08:04
Jos noin kovaa pitää soittaa niin vahvarinkin saa mikitettyä tai sijoiteltua toisin. Noin lujaa soittaminen on jo aivan naurettavaa.

Hmm... onko sulla paljonkin kokemusta isolla ulkoilmalavalla soittamisesta?
So you did but did nothing. Sama meni mänät.
Kassu
20.01.2005 22:10:21

Sehän puhui treeneistä. Ja isoilla ulkoilmalavoilla todennäköisesti on joku PA.
PL
20.01.2005 22:22:45
Sen verran vois mainita, että +100kW:n PA:lla ei pärjännyt Blackmoren Marsupinoille jäähallissa. Ei muuta.
tunkki
20.01.2005 22:31:35

Postaan taas tämän Metallica-linkin kun aihe näköjään nousee ajoittain ylös.

http://www.montyjay.com/jamesamps.html#stanger

Sieltä poimittua:

Live

EARLY "Reports/Sightings"

Onstage

* Mesa Boogie Dual Rectifiers (just for show)

Totta vai ei, go figure...
Tuhannen megawatin totuus!
LaXu
20.01.2005 22:39:27
Iommi jossain haastattelussa valitteli, kun oli keikalla ollut käytössä vain yksi 4x12 skobe kahdeksan sijasta..ei kuulemma kuulostanut tarpeeksi isolta.
otto_t
20.01.2005 22:49:38

Yleensä ulkoilmakeikoilla / festareilla ja suuremmilla klubeilla on sidefillit juuri kyseisestä syystä.

Mutta mutta, on kumminkin paljon kivempi vetää 4x12 kautta, kun jonkun 1x12 combon kautta.
Ja mitä tuohon kaappien määrään tulee niin esim. w/d/w setup vaatii minimissään 3 kaappia. Eli on niissä kaappien määrissä joskus jotain ihan järkiperäisiäkin syitä takana.

Itse vetäisin mielelläni vaikka neljällä 4x12 kaapilla isommissa paikoissa... jos vaan niitä niin monta omistaisin, ja jos joku muu kuin minä joutuisi roudaamaan ne keikkapaikalle, kasaamaan, keikan jälkeen purkamaan ja pakkaamaan.
E pur, si muove! - Ei perkele, se on muovia!   |   Tarvetta kitaristille? --> Ota yhteyttä!
Spez
20.01.2005 23:55:19 (muokattu 21.01.2005 00:00:09)
Olihan niitä kaappeja edessäkin, lavan reunalla.

Hmm, voipi olla, lavan näki mahtavasti mutta noita en kyllä havainnoinut, eikä moinen itse paikan päällä jaksanut kiinnostaa, jälkeenpäin tullut mietiskeltyä sitten :) No tuo axemanin toteamus tosiaan selitti kaiken.

Edit: Eipä mitään :)
Jason Becker.
Kassu
20.01.2005 23:57:21
Hmm, voipi olla, lavan näki mahtavasti mutta noita en kyllä havainnoinut, eikä moinen itse paikan päällä jaksanut kiinnostaa, jälkeenpäin tullut mietiskeltyä sitten :) No tuo axemanin toteamus tosiaan selitti kaiken.

Juu, no harvemmin kaappeja katsellaan kun metallica on lavalla :)

Itse katselin setuppeja sieltä ylhäältä katsomosta ennenkuin metallica aloitti.
gator
21.01.2005 01:06:04 (muokattu 21.01.2005 01:13:06)

Niin ja puhun nyt oman 50w marsuni tehoista. Ei se 100w ole kun 3 dB enemmän mutta helvetisti sekin.

Mitäpä tohon lisäämään. Mä voisin sanoa vaan et rippikoululeirillä et pärjää noin suppealla ajatusmaailmalla.
Sit kun joskus pääset soittamaan ihan oikean rumpalin/rumpalien kanssa huomaat että jotkut rumpaleista on kovempikätisiä kuin toiset. Toisten rumpaleitten kanssa pärjää pienellä vahvarilla ja toisten kanssa pärjää vähän isommalla vahvarilla. Itse tykkään että lahkeet lepattaa kun mättöä soitetaan. Tykkään myös siitä että rumpali käyttää rumpuja ikäänkuin lyömäsoittimena, eli ei hissuttele kannujen kanssa.
Seuraavaksi varmaan kerrotkin että sellaiset rumpalit jotka eivät osaa soittaa hiljaa eivät ole kunnollisia rumpaleita.
Mäkin voisin keksiä tässä moniakin naurettavuuksia eri aiheista mutta ei maksa vaivaa.
Kassu
21.01.2005 01:19:08
Mitäpä tohon lisäämään. Mä voisin sanoa vaan et rippikoululeirillä et pärjää noin suppealla ajatusmaailmalla.
Sit kun joskus pääset soittamaan ihan oikean rumpalin/rumpalien kanssa huomaat että jotkut rumpaleista on kovempikätisiä kuin toiset. Toisten rumpaleitten kanssa pärjää pienellä vahvarilla ja toisten kanssa pärjää vähän isommalla vahvarilla. Itse tykkään että lahkeet lepattaa kun mättöä soitetaan. Tykkään myös siitä että rumpali käyttää rumpuja ikäänkuin lyömäsoittimena, eli ei hissuttele kannujen kanssa.
Seuraavaksi varmaan kerrotkin että sellaiset rumpalit jotka eivät osaa soittaa hiljaa eivät ole kunnollisia rumpaleita.
Mäkin voisin keksiä tässä moniakin naurettavuuksia eri aiheista mutta ei maksa vaivaa.

Tähän voisin siteerata Juccizta tai jotain muuta viittävailleammattilaista. Sanoikohan Kivi kirjassaan asiasta jotain.
gator
21.01.2005 01:35:47 (muokattu 21.01.2005 01:38:12)
Kerro mieluummin omista kokemuksistasi. Älä kerro miten luulet asioitten olevan.
Keskustelun lopuksi kysyn vielä kysymyksen aiheesta jonka tiimoilta tämä väittely alkoi: Oletko kokeillut ikinä soittaa tuplastäkillä?
pimp
21.01.2005 14:38:18
Jep, totta tuokin. Mutta eli 2 kpl 4x12-kaappeja on aivan hemmetin turha juttu.

Niin ja autot missa on yli 1,2l litranen moottori on turhia peeniksenjatkeita ja niin edelleen.

Taa ketju on turha juttu, ja se on jokaisen oma asia milla vahvistinkokoonpanolla soittaa. Se nyt vaan on rokkenrollia et on lava taynna styrkkareita.

... ajatuskatko ...

Ja sitapaitsi 2 kpl 412 kaappeja ei oo lainkaan turha juttu.. Kun rokataan menemaan miljoonan watin PA:n kautta tulpat korvissa, ja leikitaan hallitulla feedbackilla, niin siina kohtaa luulisin etta on tarpeellista (JA HIANOO!!) menna fullstackin eteen snadissa haara-asennossa hakemaan sita sweet spottia. Prkl.
-Dance like it hurts. Love like you need money. Work when people are watching.
Shaft
21.01.2005 15:24:29 (muokattu 21.01.2005 15:26:22)
Höpö höpö... Neljä alimmaista oli/on käytössä niin, että niistä tulee ääntä -> ämyri kiinni, muut 8 muokkaavat ääntä eri tarpeisiin eri aikaan...

Käytössä oli kolme identtistä neljän vahvistimen ryhmää. Neljän vahvistimen ryhmä on siis kerrallaan käytössä, ja suurimman osan ajasta ääni tulee vain kahdesta vahvistimesta. Tyhjiä kuoria ei toki ollut.

Kun rokataan menemaan miljoonan watin PA:n kautta tulpat korvissa, ja leikitaan hallitulla feedbackilla, niin siina kohtaa luulisin etta on tarpeellista

Hallittuun feedbackiin niitä ei ainakaan tarvita..
Joel Harald
21.01.2005 15:40:07
Ainakin helsingin keikalla varsin lähellä lavaa hilluneena sieltä _lavalta_ tuli kyllä sellainen mökä, että on vaikea uskoa, että yksi tai kaksi nuppia (edes 200W, joita ne mesat tietääkseni olivat) olisi sellaisen mökän ulkotiloissa pystynyt tuottamaan. Ja PA:sta se ei todellakaan tullut koska PA:n kajarit roikkuivat siellä reunoilla. Ja kyllähän siellä joku roudari kävi napsuttelemassa jokaisen nupin päälle.

Komppaan. Ennen keikkaa lavalle käveli mies joka napsutteli jokaisen nupin päälle. Sen jälkee tuli mies les paulin kanssa ja soitteli siinä ja sellanen mökä lähti että stadionin toiseen päähän kuulu jossa kiikareiden kanssa olin. Kirkin kaikki wahitkin jopa testas.
R.I.P Dimebag Darrel
maza
21.01.2005 17:45:22

Tässä voisin samalla kysyä, voiko saada kombon ja nupin toimimaan yhdessä, siis niin, että kummankin vahvistimen äänet tulee kombon kaiuttimista?

Jos sulla on combossa vaikka kaksi elementtiä ja kytket combon oman styrkkarin toiseen ja ulkoisen toiseen, niin toimii (tietysti niin että skobet eivät ole kiinni toisissaan - "yhteisiä" elementtejä et siis voi käyttää, rikot vain vahvistimet).
Fortune
21.01.2005 18:22:04 (muokattu 21.01.2005 18:31:06)
Jos sulla on combossa vaikka kaksi elementtiä ja kytket combon oman styrkkarin toiseen ja ulkoisen toiseen, niin toimii (tietysti niin että skobet eivät ole kiinni toisissaan - "yhteisiä" elementtejä et siis voi käyttää, rikot vain vahvistimet).

Tuohonkin on olemassa ratkaisu, laite, johon liitetään kaksi nuppia (tai nuppi+combon vahvistinosa tai ihan miten vain) ja ulostulosta ajetaan sitten yhtä kaappia tai kaiutinta.

Radialin Tonebone Headbone on ainakin tuommoinen, siitä on VT-malli putkivermeille ja SS-malli trankuille.

Tonebonen sivut ovat vain nyt nurin, ei voi speksejä vilkuilla.

http://www.tonebone.com

EDIT: Niin, taisit kuitenkin haluta ne yhtä aikaa sieltä kaiuttimista? Tuo on kytkin, jolla voi vuorotellen ohjata signaalin jommasta kummasta vahvistimesta kaiuttimelle/kaiutinyhdistelmälle. Siellä siis on jokin keinokuorman tapainen pitämässä huolta, että ei-käytössä olevankin vahvistimen kuorma säilyy.

Ehkä jokin splitter-systeemi "takaperin" (eli jonkin sortin mikseri tai muu signaalit summaava verme) toimisi, en tiedä miten tuommoinen kaiutinulostulojännitteillä pitäisi toteuttaa. Tai sitten otetaan keinokuorma molemmille vahvistimille, otetaan linjatasoiseksi pudotettu signaali (tuo optio löytyy kai joistakin keinokuormista) ja viedään se mikseriin, sieltä summattu signaali päätevahvistimelle ja sieltä kaiuttimelle. Ei ole vaikeaa, eihän ;)
"Look behind you, a three-necked guitar!"
Tilaa Mnet-paita!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)