Aihe: Aktiivikaijuttimen teko
1
JakeScary
20.01.2005 17:45:54
Mitäs tarvitaan jotta voidaan tehdä aktiivikaijutin?
TmS
SirElwood
20.01.2005 19:13:28
Mitäs tarvitaan jotta voidaan tehdä aktiivikaijutin?

Vahvistin ja elementti.
Explorer
20.01.2005 21:12:12
Lisäksi mieluiten kotelo, piuhaa sekä liittimet.
This fractal illusion burning away all structure toward the obscene.
hörhö
20.01.2005 23:51:29

Etpä ottanut helppoa hommaa projektiksi. Taisiis helpompi rakentaa, kuin suunnitella. Kysymyksesi asettelusta päätellen etsi valmis jonkun muun suunnittelema malli ja katso, osaatko kyhätä sen modifioimatta sitä yhtään.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara
JakeScary
21.01.2005 14:00:43
Lähinnä ajattelin ostaa elektroniikan ja tehdä kopan itse... minkälainen vahvistin tarvittaisiin semmoiseen 100w monitoriin?
TmS
hörhö
21.01.2005 14:55:53

Lähinnä ajattelin ostaa elektroniikan ja tehdä kopan itse... minkälainen vahvistin tarvittaisiin semmoiseen 100w monitoriin?

100wattinen...anteeksi.

Hei, ihan oikeasti. Etsi joku valmis rakennussarja tai valmiit piirustukset. Aktiivipöntön koppa on kuulemma viisikymmentä kertaa hankalampi suunnitella, kuin passiivin.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara
Puavali
21.01.2005 15:58:14

yks 60-70 w ja yks n.30 w on noin sata wattia
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
magic
21.01.2005 23:24:53

Aktiivipöntön koppa on kuulemma viisikymmentä kertaa hankalampi suunnitella, kuin passiivin.

Mihinkähän teoriaan tämä perustuu ?
Samahan se sijaitseeko pääteaste kaiuttimen sisällä vai räkissä, siis noin akustisessa mielessä !?!
Antti1
22.01.2005 11:45:41
Mihinkähän teoriaan tämä perustuu ?
Samahan se sijaitseeko pääteaste kaiuttimen sisällä vai räkissä, siis noin akustisessa mielessä !?!

Akustisesti periaatteessa kyllä (ilman väliseinää täytyy laskea pois vahvistinosan viemä kotelotila), mutta täytyy ottaa huomioon myös vahvistinosan tärinänsieto (tukeva kotelo!!) ja toimiva ilmanvaihto ilman tuulettimia. Aina ei pelkät jäähdytysrivat riitä. Jos noi lisätään vielä passiivikaiuttimen mitoitusten, jakosuotimien suunnittelun yms. lisäksi, ei hyvä heilu. Kaiuttimien suunnittelu on todella vaikea laji, jossa tarvii tietää todella paljon erilaisia asioita. Suosittelen myös jotain valmiiksi suunniteltua ratkaisua.
Salon seudulta laulajaa metallibändiin? Ottakaa yhteyttä pikaviestillä.
Lökis
22.01.2005 14:15:56
Jep

Kuten edellinen kirjoittaja sanoi, kaiuttimen suunnittelu on hankala laji. Siihen voi vielä lisätä, että valmis kaiutin on aina kompromissi.

Mutta tsekkailes noita subwoofereiden rakentajien sivuja (mitä ne sitten ovatkaan). Sieltä löytyy valmiita juuri kaiutinkoteloon suunniteltuja vahvistiminmoduleja. Ainakin www.ljudia.fi löytyy zachryn vahv.moduleja. ne ovat kylläkin subbareille, mutta uskoisin, että monitoreille löytyy vastaavanlaisia moduleja. Pistä kysely ljudialle, thomannille, musicstore.comiin ja miksei muillekin musiikkilaitteiden maahantuojille.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)