Aihe: Skulaatko millä vaan?
1 2 3 4
Karlsson
20.01.2005 11:13:28
Nii, kuinka omakamariippuvainen olet?

Joskus kun kuulee jäpätystä, että ei saa omaa soundiaan, tahi minkäänlaisia soittofiilareita, muista kuin omista kamoistaan. Eihän siinä mitään, oma kama paras kama.

Toiset taas tarvittaessa voivat soittaa melkein millä vaan ritsalla ja onnistuvat kuulostamaan itseltään. Vaikka tietty mieluitenhan sitä omalla rakkaalla käyttöpelillän soittelee.

Ei ole nyt tarkoitus mitenkään dissata ekaan ryhmään kuuluvia, lähinnä vaan kartoitusta ja mietteitä aiheesta. Ollos hyvä.
Jesus built my hot dog!
Robert Trujillo
20.01.2005 11:19:31

Joskus kun kuulee jäpätystä, että ei saa omaa soundiaan, tahi minkäänlaisia soittofiilareita, muista kuin omista kamoistaan. Eihän siinä mitään, oma kama paras kama.

Toiset taas tarvittaessa voivat soittaa melkein millä vaan ritsalla ja onnistuvat kuulostamaan itseltään. Vaikka tietty mieluitenhan sitä omalla rakkaalla käyttöpelillän soittelee.

Ei ole nyt tarkoitus mitenkään dissata ekaan ryhmään kuuluvia, lähinnä vaan kartoitusta ja mietteitä aiheesta. Ollos hyvä.

pitäis opetella soittamaan niin ei olisi väliä minkälaisella ritsalla tykittäisi...

ei vaines...kukin niinkuin hamuaa...
itse en oikeen tykkää soitella muiden kamoilla ku ei noilla omillakaan saa paljoa aikaiseksi...

noniin tuo nyt oli taas tuota basistien vaatimattomuutta...
mähän oon paras ja te muut iha pasnoja :P
...may the force be with you...
Nelikielipiru
20.01.2005 11:30:30

Totta sitä mieluiten omilla soittelee, mutta kyllähän sitä millätahansa vetelee kun on pakko.

Tuli mieleeni positiivinen muisto näistä muitten kamoista kun joskus keikalla meni kesken biisin kieli poikki ja meinas tulla patti tilanne kun ei ollu vara peliä, onneksi eräästä toisesta pumpusta basisti huomas tilanteen kun revin katkenneen yksilön pois edestä ja jatkoin biisiä. Näin ollen taajuus toveri toi omansa mulle lainaksi vaikken ees ollu viellä edes ilmoittaa tarpeestani mitään. Ja mitä hittoa sehän istu kätöseeni kun oma peukalo, aivan totaalisen positiivinen yllätys.

Ikävä kyllä en muista enää mikä basso se oli muttamuttamutta kyllä se on oikeasti hieno muisto. Ja varmaan tän takia en oo niin ennakko luuloinen muitten soittimia vastaan vaan otan niistä kiinni kun naapurin vai... eikun siis omasta naisesta.
Mikään ei voita depression voittamatonta heikkoutta.
Keny
20.01.2005 11:34:40
Omia käytän vaan...tuttuu ja turvallista.Kai sitä muillakin selviytyis ihan hyvin mut omat on omat ja se on fiilis juttu myös.Ja tärkein on et pääsee näyttää et millaset kamat on.;-)
Muutaman kerran törmänny sellaseen tilanteeseen et keikka järkkääjä on sanonu et on tääl kamat.No paikalle kun pääsee niin onhan siellä joku pikku 50cm korkee combo sitten.Ok meneehän se pa:n läpi mut ei sillä silti mitään lavasoundii saa aikaseks ......ainaskaan hyvää.
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
poppamies
20.01.2005 11:49:44

Basso pitää kyllä olla oma mutta vahvistin kuuluu useinmiten backlineen.
Pikkukeikat toki saa soittaa omilla kamoilla.
Minusta se on h***vetin väärin että joku jollain isommalla yhteiskeikalla rupee väsäämään omia vehkeitä.
Ei kukaan rupee oottaan sitä että jonkun pitäisi välttämättä saada roudattua EBS stäkkinsä lavalle vaikka olisi vaikkapa Ampegin rantasauna valmiina lämpiämässä.
Pahinta mitä itse olen kokenut oli se kun oli kolmen bändin yhteiskeikka ja lavalla kolmet rummut!
Henkilökohtaisesti en koskaan heittäydy hankalaksi bassovahvistimien suhteen.
Tosimies pärjää kyllä lainavehkeilläkin. Kaikki muu on vain huonoa itsetuntoa.
"G-strings are for strippers"
mr.bungle
20.01.2005 11:57:09

mä oon bassofanaatikko, ja oon vaan ihan vouhkeissani jos pääsen vetään kamoilla joilla en ennen oo vetäny. Kunhan vahvistinpuolelta irtoaa riittävästi ääntä.
bassolla hanuriin
nro5
20.01.2005 12:06:54 (muokattu 20.01.2005 12:07:57)

Riippuu tilanteesta. Jamittelut sun muut sessiot menee vaikka millaisella jouskarilla ja pikku kombolla, mutta kyllä ne omat kamat pitää olla kun bändin kanssa treenataan tai keikoille lähdetään. Aiemmin tuli kyllä soitettua keikkoja ja treenejä muiden backlinella.

Omat kamat kun on tutut. Basso sopii kouraan eikä soundiakaan tarvitse lähteä etsimään. Omia kamoja puoltaa vielä se, että mulla on basso Eb vireessä, joten lainabassossa menisi virettä vaihdettaessa kaulan asettumiseen aikaa. Lisäksi bassoefektit käyttäytyvät hieman erilailla kunkin vahvistimen kanssa, joten omassa vara parempi.;-)
Johnny Buzz
20.01.2005 12:08:01

Kunhan basso on oma, niin muulla ei ole sen jälkeen niin väliks. Ja kaipa sitä lainabassollakin voisi soittaa, jos sellainen tilanne eteen tulisi. Kunhan vahvistin puoli on sellainen, että oma soitto kuuluu itselle ja yleisölle riittävästi, niin kaikki on ok. En muutenkaan oo tossa live-soitossa mikään soundifriikki. Kunhan saa riittävän erottelevan soundin niin se riittää. Turha hifistely livenä sikseen.

Studio on sitten toinen juttu. Siellä sitä soundia tulee viilattua enemmänkin.
www.soulstab.com
Soulstab live @ Turkoosi 14.1.2005 w/ the Booby Prize
Zarmo
20.01.2005 12:12:26

Kyllä sitä perushuttua (siis yhtään perushuttua väheksymättä) vetää melkeen millä vaan. Ei miulla keikoilla ees ikinä ole omaa vahvaria mukana. Paikan kamoilla tai suoraan pöytään oon vetänyt. Tosin soitetaankin sen verran hiljaa, että se on helppo hoitaa. Oma basso on tietysti mukana, mutta kun on tottunut ritsoilla soittamaan, niin kyllä sitä vetää melkeen millä vaan. Tai ei ainakaan ole vielä niin kurjaa bassoa vastaan tullut, ettei sillä perushommia klaaraisi.
nro5
20.01.2005 12:17:11
Minusta se on h***vetin väärin että joku jollain isommalla yhteiskeikalla rupee väsäämään omia vehkeitä.

Tosimies pärjää kyllä lainavehkeilläkin. Kaikki muu on vain huonoa itsetuntoa.

Noin minäkin ajattelin, kunnes hommasin putkietuasteen, jonka saa ajettua boosterilla särölle. Edelleenkin käytän mieluusti keikoilla muiden kaappeja, mutta vahvistin on niin olennainen osa nykyistä soundia, että ilman sitä en voisi kuvitella lähteväni reissuun. Varsinkin kun soundi tulee mikitetyn bassokaapin, ei di:n kautta. Kai se sitten on sitä huonoa itsetuntoa?
Varaani
20.01.2005 12:23:24
Omalla bassolla tykkään kyllä soittaa. Muulla ei niin väliä. Jos backline on huono, voi sen, miksi kuullostaa niin huonolta, pistää sen huonon backlinen piikkiin. Niinko.
pardy
20.01.2005 12:24:23

Metallibändille omat kamat on melkeinpä välttämättömyys, soundipolitiikka kun on jonnin verran tärkeämmässä asemassa kuin vaikka rock/pop-meiningissä.

Hmm... Tossa oon eri mieltä. Kun metallissa on tuo soittovolyymi melko kova yleensä, niin niihin soundeihin ei silleen voi se kuulija paneutua, mutta taas kevyempää ja hiljaisempaa musiikkia soiteltaessa pitää soundin olla kohdallaan. Näin ainakin itse koen asian.
Basisti.
Johannes_t
20.01.2005 12:25:42

Väärä mielipide.
Keny
20.01.2005 12:25:45
Omalla bassolla tykkään kyllä soittaa. Muulla ei niin väliä. Jos backline on huono, voi sen, miksi kuullostaa niin huonolta, pistää sen huonon backlinen piikkiin. Niinko.

Juu mut pasnalla bäcklinellä ei oo ollenkaan kiva vetää jos on tietty soundi mitä käyttää.Tietty jos on rivikoppaaja niin ei kai sit oo niin väliks.
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
Jani The Rock
20.01.2005 12:26:54

Basso pitää olla oma, vahvistimeksi käy lähes mikä mööpeli vain. Mutta ei mielellään Hartke. Niiden kanssa mä en oikein tule toimeen.
The road never ends for me, kid.
vanttera
20.01.2005 12:38:45
Oikeestaan tärkeintä on vaahteraotelauta, mä en löydä muista oikeita nauhavälejä.

Mieluusti oma soitin, mutta oon kyä vetäny muillakin Jassoilla ilman onkelmia. Vaffariksi käy kaikki, yritän nykyään jopa mielelläni hankkiutua muiden vahvistinten ääreen roudausteknisistä syistä. Taino, en. Mut kyä mä veän millä vaan, hei!
Sähkö pois soittimista - takapakkia Saatanalle!
Ylläri
20.01.2005 12:44:52 (muokattu 20.01.2005 12:45:31)
Niin kivaa kun se onkin omia kamoja käyttää ja hehkuttaa, niin kyllä se homma hoituu melkein millaisilla romuilla tahansa. Olen tottunut vetelemään suht puhtaalla perussoundilla, ilman suurempia kikkailuja. Semmoisen saa kohtuullisen hyvin ulos vahvarista kuin vahvarista. Sitäpaitsi jos vaihtoehtoina on vierailla kamoilla soittaminen tai oman setin luovuttaminen joidenkin tuikituntemattomien bändien käyttöön, niin valitsen mielummin ensimmäisen.

Vieraat bassot taas ovat toinen juttu, niihin harvemmin joutuu turvautumaan. Mutta ei se homma niihinkään kaadu. Soundillisesti on joskus ihan virkistävää vetää bassolla, joka on ihan erilainen kuin oma. Ja erilaiseen tuntumaankin tottuu aika nopeasti. Biisin parin jälkeen alkaa löytää sen basson "oman jutun", jotta mistä ja miten sitä pitää kutitella, että se lämpiää. Itse asiassa kun jollain ritsalla soittelee vähän pitempään, sitä usein huomaa hiljalleen tykästyvänsä siihen ja toteavansa että eihän tämmöinenkään olisi hullumpi vehje omistaa...
Dimebag Darrell 1966-2004
FoolOnTheHill
20.01.2005 12:52:14
En pidä itseäni mitenkään erityisen kamariippuvaisena, vaikka mieluiten vetää tietenkin omilla soittimilla. Lainabassolla vedettäessä tulee soitettua hillitymmin ja kaikenlainen ylenpalttinen kikkailu jää pois. Onkin käynyt mielessä, että vois soittaa kaikki keikat lainakamoilla. Vahvistinpuolella olen sitten lähes kaikkiruokainen kunhan tehoa vaan riittää tarpeeksi, ettei jää rumpalin jalkoihin. Tosin jos vahvistimessa on ylenmäärin namikoita tai tilpehööriä en ole tyytyväinen ja puoliparametriset eq:t yms. aiheuttavat suoranaista pahoinvointia.

Joskus kun kuulee jäpätystä, että ei saa omaa soundiaan, tahi minkäänlaisia soittofiilareita, muista kuin omista kamoistaan. Toiset taas tarvittaessa voivat soittaa melkein millä vaan ritsalla ja onnistuvat kuulostamaan itseltään.

Ei se ole tietenkään sama fiilis vetää muiden kamoilla ja lainasoitin saattaa inspiroida aivan toisenlaiseen soittotyyliin. Mutta siitä soundista, niin kyllä kovat soittajat kuulostavat ihan itseltään kamoista riippumatta. Jotenkin tulee sellainen fiilis, että jos ei saa omaa soundia aikaan ilman tiettyjä vehkeitä niin kyseessä ei ole oma, vaan niiden soittimien soundi. Muutaman kerran on päässyt vierestä kuuntelemaan, kun oikeesti hyvät basistit soittaa meikäläisen bassolla ja eivät kuulosta sitten tippaakaan samalta, kuin minä. Eli kuulostivat hyvältä ;)
Ylläri
20.01.2005 13:09:14
Mutta siitä soundista, niin kyllä kovat soittajat kuulostavat ihan itseltään kamoista riippumatta.

Tuo pätee tietysti myös ei-niin-koviin soittajiin. Meikäläisenkin soitto kuulostaa aina siltä samalta räpellykseltä, oli käsillä sitten mimmoiset überkamat tahansa.
Dimebag Darrell 1966-2004
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)