![]() 20.01.2005 09:23:55 | |
---|---|
Miten olis baritonisaksofoni... Roadari Ihanko totta. Onko semmonenkin. Älä. Onko näin. Nythän sinä. No mutta. Ka se. Ei se ole niin justhin. | |
![]() 20.01.2005 09:47:26 | |
Joskus takavuosina olikin joku thread, jossa väännettiin rautalangasta oikein huolella. Siitä keskustelusta vaan jäi mieleeni monien kitaravetoísten bändien nytkin täällä mainittu yksisilmäisyys niin soundeissa, biisivalinnoissa kuin asenteissakin. On aikamoisen vaikeaa saada tanssimusaillasta kovin monien ihmisten mielestä onnistunutta jos vedetään yhdellä soittimella, yhdellä soundilla ja pääosin yhdellä rytmillä kaikki. Samaan syssyyn lasken osittain kolmen soinnun rokit, joita ainakaan itse en jaksa montaa soittaa iltaa kohti. Nää on näitä makuasioita, mutta tanssimuusikolla ei oikein oo vaihtoehtoja olla kovinkaan kranttu ja puristi. Harrastaja voi tietysti vaikka soittaa pelkkää Emmaa koko ikänsä, leipä kun tulee sitten vähän muustakin. Onneksi ja luojan kiitos oman bändini kitaristit haluavat soittaa ja panostaa myös kalustossaan muuhunkin kuin puristiseen lautarankaan. Löytyy ilmoille toki tarvittaessa kohtuu autenttinen tämänkin tyylin soundi ja taitoa soittaa, mutta niin löytyy myös akustista skittaa, 12-kielistä, humbucker-skittaa jne. Monipuolisuus rules! Tyhjän saa pyytämättäkin | |
![]() 20.01.2005 10:20:03 | |
Tarkoitatko uruttaja sitä saatanan vinguttamista?:) Kyllä tarkoittaa ja hyvin yleistä epävireisyyttä. Mutta kysynnästähän tässä lienee kysymys. Piikkilankamusiikilla on sosiaalinen tilaus. | |
![]() 20.01.2005 10:28:40 | |
-Keu. 'Rautalankabändissäni' on 2 fonia, koskettimet, hanuri, basso, 2 kitaraa ja rummut. Itellä 7 erilaista kitaraa erilaiseen soittoon. Rautalanka pelkästään on tietenkin päin bärssettä. Vaihtelua pitää olla ja niinkuin Huovinen sanoo, välillä pientä hiplausta. | |
![]() 20.01.2005 12:13:20 | |
Pitää olla pitkä etutukka ja letukka. Cadillac kelpaa toki myös. Minulla ei ole letukkaa eikä cadillaccia vaan buick... Tosin tuo rautalanka osio jää aika vähäiseksi, luokkaa 5 paria illassa muuten vedetään haitarilla. | |
![]() 20.01.2005 13:26:09 | |
No eihän sillä oo mitään tekemistä taas rautalangan kanssa? No ainakin se että saundimaailma on ihan yhtä "monipuolinen"kuin originaali rautalangassa,samat kitarat,samat kaiut,sama saundi,no joo,sellasia sensaatiomaisia Fenkun eri mikkiasentoja saattaa olla joskus...kuunteles vaikkapa Yölintua,A.Aaltoa,Mikko Myrskylyhtyä,Taivalkunta Beatia,Agentsia,Öisiä Kitaroita,FBI Beatia,Antti Huovilaa ja miljoonaa tuntemattomampaa pikku-Agentsia ja kaikenmaailman tangoprinssejä/prinsessoita bändeineen....kylä on niin piikkilankaa,prkl,ja omaperäisyys suorastaan loistaa.............poissaolollaan ;-) Eipä tee joo se vielä tanssihuttubändistä rautalankabändiä, jos sen kitaristi soittaa kaiku kitaralla jotain biisejä. Eipä tee myöskään rautalankabändistä huttubändiä, jos kitaristi ottaa kaiun pois. Eiköhön se kuitenkin, mitä soittaa ja miten soittaa, erota asiat toisistaan. Yölintu, Myrskylyhty, Taivalkunta Beat, Öiset Kitarat, FBI Beat, Antti huovila eivät ole rautalankabändejä, vaan hyvin menestyviä tanssi/nyky-iskelmä bändejä, jotka soittavat laidasta laitaan tanssimusaa, vaikka siellä sitä kaikukitaraa biiseissä onkin. Puita kaminaan ja vauhtia tupaan! | |
![]() 20.01.2005 13:41:03 | |
Yölintu, Myrskylyhty, Taivalkunta Beat, Öiset Kitarat, FBI Beat, Antti huovila eivät ole rautalankabändejä, vaan hyvin menestyviä tanssi/nyky-iskelmä bändejä, jotka soittavat laidasta laitaan tanssimusaa, vaikka siellä sitä kaikukitaraa biiseissä onkin. Mä laittaisin tuon Taivalkunta Beatin noista kuitenkin eri osastoon, ja sellaiseen, joka on ainakin lähempänä rautalankaa kuin nuo muut. Siinä kun ei ole sitä haitaristia/urkuria mukana sotkemassa. :) Kerranpa muuten olen kyseistä orkesteria livenä kuullut, ja mukavannäköistä meininkiä; kaksoisveljekset pistävät menemään ihan sydämen kyllyydestä. "Ehke parempi mine kotona." | |
![]() 20.01.2005 13:44:35 (muokattu 20.01.2005 13:44:50) | |
Mä laittaisin tuon Taivalkunta Beatin noista kuitenkin eri osastoon, ja sellaiseen, joka on ainakin lähempänä rautalankaa kuin nuo muut. Siinä kun ei ole sitä haitaristia/urkuria mukana sotkemassa. :). Komppaan tuota haitarihäirintää, mutta TB on hyvä bändi, paitsi että uruttaja puuttuu:) On siinä hyvä rumparikin, veti vielä kesällä Voima-orkesterissa. Siinä oli muuten hyvä trio. | |
![]() 20.01.2005 14:04:41 (muokattu 20.01.2005 14:05:01) | |
Komppaan tuota haitarihäirintää, mutta TB on hyvä bändi, paitsi että uruttaja puuttuu:) On siinä hyvä rumparikin, veti vielä kesällä Voima-orkesterissa. Siinä oli muuten hyvä trio. Ai niin, Mäntylän Jasu. Mutta sehän osaa soittaa haitariakin, ei kai vain soita sitä TB:n keikoilla? :) No, tietysti ehkä vähän vaikeaa soittaa ainakin yhtaikaa haitaria ja rumpuja. "Ehke parempi mine kotona." | |
![]() 20.01.2005 15:39:20 | |
Yölintu, Myrskylyhty, Taivalkunta Beat, Öiset Kitarat, FBI Beat, Antti huovila eivät ole rautalankabändejä, vaan hyvin menestyviä tanssi/nyky-iskelmä bändejä, jotka soittavat laidasta laitaan tanssimusaa, vaikka siellä sitä kaikukitaraa biiseissä onkin. Nyt otetaan pätkä rautalankaa ja väännetään niin v...i että simppelimpikin vaaleansinisen/punaisen/mustan Fenderin kammenvääntäjä käsittää: Näiden bändien tärkein yhteinen nimittäjä keskinkertaisten biisien,karuhkon vatsahaavatekoelvismylvinnän(ei TKBeat,eikä FBIBeat,ihan jees laulut ja biisitkin osittain) lisäksi on se iankaikkisen SAMANKALTAINEN Fender/Roland-nauhakaikusaundi,joka ainakin mulle tuo enstex mieleen rautalangan,ja yleisesti kyseisessä tyylilajissa käytetään ko saundia JA se että se saundi on suurimman osan ajasta käytössä saa nämä kaikki bändit KUULOSTAMAAN samalta loputtomalta piikkilanka-aidalta olkoonkin vaikka kuinka hyvin menestyviä hyvänsä !! Kiitos ja anteeks,menikö perille,ei viittis enää tästä jauhaa,selvästä asiasta ;-) | |
![]() 20.01.2005 18:40:54 | |
Nyt otetaan pätkä rautalankaa ja väännetään niin v...i että simppelimpikin vaaleansinisen/punaisen/mustan Fenderin kammenvääntäjä käsittää: Näiden bändien tärkein yhteinen nimittäjä keskinkertaisten biisien,karuhkon vatsahaavatekoelvismylvinnän(ei TKBeat,eikä FBIBeat,ihan jees laulut ja biisitkin osittain) lisäksi on se iankaikkisen SAMANKALTAINEN Fender/Roland-nauhakaikusaundi,joka ainakin mulle tuo enstex mieleen rautalangan,ja yleisesti kyseisessä tyylilajissa käytetään ko saundia JA se että se saundi on suurimman osan ajasta käytössä saa nämä kaikki bändit KUULOSTAMAAN samalta loputtomalta piikkilanka-aidalta olkoonkin vaikka kuinka hyvin menestyviä hyvänsä !! Kiitos ja anteeks,menikö perille,ei viittis enää tästä jauhaa,selvästä asiasta ;-) Asia meni perille, että sinä koet asian niin, ei välttämättä, että asia olisi niin ; ) Ja mielipiteitä saa ja pitää olla. Hyvin on vaan keikkaa näilläkin yksinkertasilla vaaleansinisen/punaisen/mustan Fenderin kammenvääntäjillä, ei riitä aika täällä tappaeluun, eikä muuten mullakaan. Hyviä jatkoja = ) Puita kaminaan ja vauhtia tupaan! | |
![]() 20.01.2005 19:55:27 | |
Onko Tala sulla sitte se meininki että jos ei oo Voxia, Echo Orbittia ja Stratoa niin ei voi vetää ollenkaan? Tää ei oo mitään suun soittoa vaan kun ihan oikeesti tiedän sellasiakin henkilöitä jotka eivät voi/osaa soittaa mitään ilman noita "Pulliais" vehkeitä. Sanottakoon että itse Pulliainen ei kuulu siihen kastiin.Sattuu vaan olemaan luomansa soundin "vanki" | |
![]() 20.01.2005 20:02:26 | |
Onko Tala sulla sitte se meininki että jos ei oo Voxia, Echo Orbittia ja Stratoa niin ei voi vetää ollenkaan? Tää ei oo mitään suun soittoa vaan kun ihan oikeesti tiedän sellasiakin henkilöitä jotka eivät voi/osaa soittaa mitään ilman noita "Pulliais" vehkeitä. Sanottakoon että itse Pulliainen ei kuulu siihen kastiin.Sattuu vaan olemaan luomansa soundin "vanki" Tuo profiloituminen spesiaalimiehillä on varmastikin totta. Ei niinkään taittumiskysymys?? En tiedä mutta luulisin näin. Jotenkin olis vaikea kuvitella Pulliaisen soittavan vaikka Steve Vaita etc. Tai Topi Sorsakosken laulavan Manhattan transferin biisejä vaikka jotain sellaista stemmahienoutta oli havaittavissa duetoissa Reijo Taipaleen kanssa:) "Täytyy varoa, ettei turhaan tehty työ mene hukkaan" | |
![]() 20.01.2005 20:13:12 | |
Monia tahtoo kovasti ärsyttää tämä Pulliaismatkimis-ilmiö. Minua se ei ärsytä sillä ymmärrän täysin sen, että moni tavoittelee sitä jumalaista kitarasoundia. Tuo Esan matkiminen kertoo jo aika paljon missä asemassa kyseinen herra on suomalaisessa rautalanka- ja kitaramusiikissa. Joo, mustakin on ihan tun ihmeellistä, että jos jollain on hyvät soundit ja joku niitä tavoittelee ja siinä onnistuu, niin kaikki tanssimusapoliisit pilittää ja vinkuu, että noin ei voi tehdä eikä saa matkia; pitää olla jotain omaa jne. ja sitte ite kuitenki soittavat samoilla ska syntikoilla ja linesikseillä. Sit ku joku apinoi rokkipuolella Himiä ja Ville Valoa, niin se on Ok ja kukaan ei valita. Ihmeellistä. Vaikka paskaa koittaa laittaa kuinka hienoon pakettiin, silti se haisee. | |
![]() 20.01.2005 21:09:21 | |
Joo, mustakin on ihan tun ihmeellistä, että jos jollain on hyvät soundit ja joku niitä tavoittelee ja siinä onnistuu, niin kaikki tanssimusapoliisit pilittää ja vinkuu, että noin ei voi tehdä eikä saa matkia; pitää olla jotain omaa jne. ja sitte ite kuitenki soittavat samoilla ska syntikoilla ja linesikseillä. Sit ku joku apinoi rokkipuolella Himiä ja Ville Valoa, niin se on Ok ja kukaan ei valita. Ihmeellistä. Ehkä linesikseillä just six että ois vähän enempi palettia mistä mistä ammentaa tauluun värisävyjä. Siinä että ottaa vaikutteita on aika paljon eroa siihen että kuulostaa samalta. Ennen näki lavoilla muusikoita jotka yrittivät viedä taitojaan ja musaa eteenpäin. Nykyään suunta näyttää kääntyneen. Mun mielestä kivointa olis sellanen " Best of both worlds" asenne! | |
![]() 20.01.2005 21:51:07 | |
Onko Tala sulla sitte se meininki että jos ei oo Voxia, Echo Orbittia ja Stratoa niin ei voi vetää ollenkaan? Tää ei oo mitään suun soittoa vaan kun ihan oikeesti tiedän sellasiakin henkilöitä jotka eivät voi/osaa soittaa mitään ilman noita "Pulliais" vehkeitä. Sanottakoon että itse Pulliainen ei kuulu siihen kastiin.Sattuu vaan olemaan luomansa soundin "vanki" Ihan asiallinen kysymys. Niinkuin aikaisemminkin muistaakseni mainitsin, olen soittanut kyllä monenlaista musiikkia. Suht nuorekkaasta iästäni ; ) huolimatta, 16 vuotta soitellut leipäni eteen. Ja hyvät opit tähän soittamiseen/keikkailuun sain nuorena poikana,ihan perus tanssi musa puolelta. Ei se ole mistään laitteista kiinni soittaminen, samat jutut pitää osata soittaa vaikka nylon kielisellä akustisella niin, että se soundaa perkeleen hyvältä! Sormista se lähtee, ja fiiliksestä! Sitäkin yritin juuri sanoa, vaikka on kaikua, orbitti/stratoa ja muuta, ei se ole välttämättä vielä rautalanka(a)/bändi, jos se ei sitä muuten ole! Sillisalaatti on aina sillisalaattia. Jos homma tehdään oikeen ja tyylinmukaisesti, pitää olla myös oikeat vehkeet jas soundit! Siinä voidaan pelata sit laitteilla.... Mut joo, ekaks pitää osata oikeesti soittaa. Hyvä, hyvillä oikeilla soundeilla, tyylillä ja tyylinmukaisesti soitettu musa on aina hyvää, vaikka et siitä musalajista sitten välttämättä itse niin pitäisikään... Tv: mm. Iskelmän Jazzin Rockin Bluesin Rautalangan soittaja ja ystävä = ) Puita kaminaan ja vauhtia tupaan! | |
![]() 20.01.2005 21:51:17 (muokattu 20.01.2005 21:57:31) | |
Onko Tala sulla sitte se meininki että jos ei oo Voxia, Echo Orbittia ja Stratoa niin ei voi vetää ollenkaan? Tää ei oo mitään suun soittoa vaan kun ihan oikeesti tiedän sellasiakin henkilöitä jotka eivät voi/osaa soittaa mitään ilman noita "Pulliais" vehkeitä. Sanottakoon että itse Pulliainen ei kuulu siihen kastiin.Sattuu vaan olemaan luomansa soundin "vanki" Ihan asiallinen kysymys. Niinkuin aikaisemminkin muistaakseni mainitsin, olen soittanut kyllä monenlaista musiikkia. Suht nuorekkaasta iästäni ; ) huolimatta, 16 vuotta soitellut leipäni eteen. Ja hyvät opit tähän soittamiseen/keikkailuun sain nuorena poikana,ihan perus tanssi musa puolelta. Ei se ole mistään laitteista kiinni soittaminen, samat jutut pitää osata soittaa vaikka nylon kielisellä akustisella niin, että se soundaa perkeleen hyvältä! Sormista se lähtee, ja fiiliksestä! Sitäkin yritin juuri sanoa, vaikka on kaikua, orbitti/stratoa ja muuta, ei se ole välttämättä vielä rautalanka(a)/bändi, jos se ei sitä muuten ole! Sillisalaatti on aina sillisalaattia. Jos homma tehdään oikeen ja tyylinmukaisesti, pitää olla myös oikeat vehkeet jas soundit! Siinä voidaan pelata sit laitteilla.... Mut joo, ekaks pitää osata oikeesti soittaa. Hyvä, hyvillä oikeilla soundeilla, tyylillä ja tyylinmukaisesti soitettu musa on aina hyvää, vaikka et siitä musalajista sitten välttämättä itse niin pitäisikään... Tv: mm. Iskelmän Jazzin Rockin Bluesin Rautalangan soittaja ja ystävä = ) Puita kaminaan ja vauhtia tupaan! | |
![]() 20.01.2005 21:55:29 | |
Ja vie 2 kertaa ; ) Puita kaminaan ja vauhtia tupaan! | |
![]() 20.01.2005 22:07:52 | |
Rautalangassa pahinta on juuri sen puritaanisuus ja kapeakatseisuus. Toisaalta semmonen jääräpäisyys on ehkä typerintä mitä musiikkialalla on. Kitarasaundissa ei saisi olla rupea,kaiun pitää tulla nauhakaiusta eikä esim reverbistä. Kitaran pitää olla Strato vahvistimen Vox. Persseestä! Itsekin olen saanut ilon soittaa komppia rautalankaiskelmäbändissä jossa soolot meni sanasta sanaan kuten Pulliaisella. Tylsää paskaa. Joka ikisen kitaristin pitäisi yrittää tuoda musaan jotain omaa. ei sen kaikukitaran ole pakko huutaa joka paikassa. esim. pianosaundi ois ihan kiva joskus(ei tosin kitarassa) hyvin tympeää on myös se että kun Pulliainen päättää tehdä levylle Mrs. Robinsonin niin yhtäkkiä kaikki suomenniemen rautalankapojat soittaa Mrs. Robinsonia rautalankana. Olisipa hienoa kun tällaisia vanhoja ja hienoja biisejä saisi joku muukin päähänsä sovittaa rautalangaksi. Mull on rytmi veressä, ja housut jalassa!
www.strangefruitband.net | |
![]() 20.01.2005 22:16:47 | |
Ihan asiallinen kysymys. Niinkuin aikaisemminkin muistaakseni mainitsin, olen soittanut kyllä monenlaista musiikkia. Suht nuorekkaasta iästäni ; ) huolimatta, 16 vuotta soitellut leipäni eteen. Ja hyvät opit tähän soittamiseen/keikkailuun sain nuorena poikana,ihan perus tanssi musa puolelta. Ei se ole mistään laitteista kiinni soittaminen, samat jutut pitää osata soittaa vaikka nylon kielisellä akustisella niin, että se soundaa perkeleen hyvältä! Sormista se lähtee, ja fiiliksestä! Sitäkin yritin juuri sanoa, vaikka on kaikua, orbitti/stratoa ja muuta, ei se ole välttämättä vielä rautalanka(a)/bändi, jos se ei sitä muuten ole! Sillisalaatti on aina sillisalaattia. Jos homma tehdään oikeen ja tyylinmukaisesti, pitää olla myös oikeat vehkeet jas soundit! Siinä voidaan pelata sit laitteilla.... Mut joo, ekaks pitää osata oikeesti soittaa. Hyvä, hyvillä oikeilla soundeilla, tyylillä ja tyylinmukaisesti soitettu musa on aina hyvää, vaikka et siitä musalajista sitten välttämättä itse niin pitäisikään... Tv: mm. Iskelmän Jazzin Rockin Bluesin Rautalangan soittaja ja ystävä = ) Mielipiteemme ovat yhtyneet! | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)