Aihe: Ravintolamuusikon ammatin nousu ja tuho
1 2 3 4 5 6
half
19.01.2005 18:24:45
Yhessä kohtaa Nikkonen on metsässä. Siinä että 90-luvulle asti ravintolamuusikoita kunnioitettiin.
Ei pidä paikkaansa,samanlaisina huoraajina ja juoppoina niitä pidettiin sitä ennenkin. Sitä ne oli olikin. Paitsi ne kenen kanssa itse soitin. Aina on oltu kunniallisissa porukoissa!

Soittaja ei kaipaa merkonomien kunnioitusta. Se on sama mitä ne sanoo, totuus on: Pelkkää kateutta. Onneksi niille on karaoke. Vaikka soitto vähän haiskahtaisikin, on soittaja kuitenkin sen eliitin edustaja, joka mahdollistaa " merkonominkin " kuulumisen ihmiskuntaan, vaikka ei hänellä pääsyä humpan valtakuntaan olekaan.
Väärin ? Kyllä tämmöinenkin biisi kai on.
pekkajau
19.01.2005 18:55:00
Yksi jo poissa pelistä (lopettanut) oleva vanhankansan solisti ,jota minulla ja muutamalla kaverillani oli kunnia säestää, olla opissa ja saada hyviä "vaikutteita" jo ihan räkänokkaisena, kertoi aikanaan 80- luvun alkupuolella kun joku kehui pikkusen juomisillaan ja sulhasina käymisilään. "Ei pojat tämä homma enää nykyään mittään ole! 50-luvulla sitä vasta juotiin kun tierummut ja puhkastiin naisia kun muikkuja!".
There`s no bisnes in showbisnes!
clave
19.01.2005 21:56:09

tää ala on aina kerännyt sellasta omista ja muitten asioista piittaamatonta sakkia,vaikka sitten (suurin?)osa on suht kunnollista porukkaa, niin ei se auta,se paskajengi on se mikä sen maineen luo ;-)

tuon magneetti-ilmiön lisäksi väittäisin, että ns. vallitsevat olosuhteet ovat myös luoneet laitapuolen mainetta alalle.

Epäsuotuisat olosuhteet (= yötyö, meteli, matkustus, poissa kotoa, ohjelmatoimistojen armoilla, näitähän riittää) tuottavat epäsuotuisaa käyttäytymistä. Sama toimii toisinkin päin eli epäsuotava käytös (soittajien) tuottaa huonon toimintaympäristön harjoittaa ammattia. Kierre on olemassa valmiina, ikäänkuin alalle sisäänrakennettuna jällikkänä.

Kukaan ei varmaankaan elämässään koskaan päätä ryhtyä isona juopoksi vaan juopksi tullaan harjoittelemalla eli juomalla. Kaikki keikkoja tehneet tietävät kuinka kovaa hommaa on vastustaa kaikenmaailman kiusauksia. Jotkut yksilöt ovat vaan alttiimpia luusereita kuin juusereita. Vaikka itseäni on keikan pystyynvetäminen/ häpäisytilanne vituttanut ankarasti, en kumminkaan heitä ensimmäistä kiveä.
"Täytyy varoa, ettei turhaan tehty työ mene hukkaan"
Tankoprinssi
19.01.2005 22:53:46 (muokattu 19.01.2005 23:01:44)

Meidän ongelma on, että kukaan ei osaa laulaa ja sen takia meillä on sellainen ylellisyys kuin laulaja, joka ei osaa soittaa eikä ole tähti.

Meillä on ihan sama "ongelma". Joskus on ollut ongelmia löytää tuuraaja solistílle. Kaikille muille kyllä löytyy.

Tosin nyt on me soittajatkin alettu treenamaan muutakin kuin taustalaulua.
Kandeeko enää olla hyvä, kun voi olla kaikkein paras
baron
19.01.2005 23:12:52

Onks mulla ihan typerä amatööri/harrastelijanäkemys?

Soittaminen on hirveän kivaa, kännääminen on aika kivaa, kännissä soittaminen ei ole kivaa, itseänikin vituttaa kun menee poskelleen.
Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
jeppeq
19.01.2005 23:15:10
Soittaja ei kaipaa merkonomien kunnioitusta. Se on sama mitä ne sanoo, totuus on: Pelkkää kateutta.
....ei hänellä pääsyä humpan valtakuntaan olekaan.

Soisin itselleni Dannyn kohtalon (Liisa ja linna ), jotta voisin toteuttaa sitä duunia mitä "oikeasti" haluan tehdä. Haku ei ole sattunut toistaiseksi kohalleen.

Aikanaan kouluttauduin vallan yo atk-mekonomiksi ja kuitenkin n. 2000 kertaa stagella pompotellu. Meneekö ristiaallokkoon ? Aikanaan epäröin heittäytyä täyspäivätoimiseksi muusikoksi, mutta näyttäisin nykypäivänä tekevän osin tuplastikin sen keikkamäärän kuukaudessa kuin ammattiveljet. Mutta vitutuksesta ei tietoakaan vaikka "jutskia" on jo vastaan tullu.Eikä o saappia.

Sinänsä erikoinen yhteensattuma tähän vielä, että oltuamme siinä itä-suomalaisessa bosniassa 5 päivän vedolla, tuli paikallisen lehden toimittaja silmät hehkuen tekemään haastattelua aiheesta. Siinä ihan asetuttiin miehissä sosialistiseen takahuoneeseen peltipenkille kuvattavaks.Uljasta !
Rokkiahan minäkin olisin halunnu soittaa...
Neljä Ruuvia
19.01.2005 23:20:28 (muokattu 19.01.2005 23:23:25)

Soittaminen on hirveän kivaa, kännääminen on aika kivaa, kännissä soittaminen ei ole kivaa, itseänikin vituttaa kun menee poskelleen.

Ei välttämättä mutta sä et oo ehkä nähny kuinka "pystyyn" vedetään.
Se siis tarkoittaa suomeks sitä että pysty soittamaan ollenkaan. Se on keikalla huono asia. Mä oon nähny ja häpeillen tunnustan että jopa myös tehnyt. Sitä ei monelle satu kohalle ja jos järkee on yhtään päässä ni sitä ei tapahdu. Mut joskus järki pakenee...Luultavasti ei enää nykyään omalla kohdalla.
Viinapalkka on sitte asia erikseen.
Se ei oo kato baron sitä että on tajuton darra,se on sitä ettei saa aamudokausta ajoissa pysähtymään. Se että korjaus pyörähtää on musta amatööritason moka,tuttua sekin.
Mä editoin vielä: Siinä on siis kysymys siitä että TAHALLAAN vetää ittensä ihan puhumattomiin!
WanhaWetäjä
20.01.2005 00:32:38

Ei mun mielestä...mun mielestä on keskimäärin kivempi vetää bändissä jossa kukaan ei ota keikalla/ennen keikkaa,kaikki perusasiat toimii kuitenkin niin paljon paremmin,soitto,aikataulut,roudaukset,ei oo niitä kusitaukoja matkalla yms....ne jotka ottaa ei aina ite ole ihan tontilla siinä hommassa,ne vaan kuvittelee että homma on hoidossa kun on niin mukavaa ...

Mä olen kerran ollut bändissä joka sai laivalta kenkää dokaamisen takia,se oli melko nöyryyttävää,basisti yritti jopa tappaa k-esan,yritti väkisin sen hyttiin,onneks ei kerinnyt murtaa ovee,ois käyny huonosti,siksi raivona äijä oli !

Kapteeniakin tarvittiin selvittään asiaa...mä roudasin käytännössä yksin kamat autoon,jätkät oli niin siimat sekasin...se bändi muuten hajos totaalisesti siihen paikkaan,kiipparistilta jäi jopa kamat sinne lauteille,sen verran oli äkkilähtö ja pelko perseessä;-)

Mä olen ainoo joka jatko ylipäänsä soittamista,kuulemani mukaan kaikki muut lopetti kuin seinään...jälkikäteen voi todeta että viisas päätös heiltä,itsestäni en oo ihan varma,vuos oli jotain 88,eli olin 31,siinä ois voinut vielä jotain tehä itsensä eteen,vaan tässä ollaan ja ihmetellään edelleen ...nyt se on jo myöhäistä ;-)

PS jos oisin sillon aavistanut mihin tää homma menee,oisin kyllä vakavasti harkinnut jotain muuta kuvioo,sillonhan keikkaa vielä piisas ..
R.Syke
20.01.2005 10:56:00
Mä olen kerran ollut bändissä joka sai laivalta kenkää dokaamisen takia,se oli melko nöyryyttävää,basisti yritti jopa tappaa k-esan,yritti väkisin sen hyttiin,onneks ei kerinnyt murtaa ovee,ois käyny huonosti,siksi raivona äijä oli !

-Huomenna taas jännitellään, pysyykö patteristilla kapulat loppuillasta käsissä. Sanottu on monta kertaa, mutta kun aikamiehelle ei mene perille, niin on se perseestä.

Hyvä julistus WW!
markkuv
20.01.2005 10:56:23

Kohtuuhyviä pändejä ja solisteja on jo siinä määrin nykyisin niin paljon, ettei markkinat vedä tämän kokoisessa maassa niin, jotta kaikille leipä lohkeaisi. Paikat vähenee jatkossakin, joten...

Juttelin eilen pitkän linjan ohjelmamyyjän kanssa, hänellä oli selvä visio siitä miten tulee käymään perinteisille ravintolabändeille. Paikat vähenee ja hinnat halpuu koko ajan, joten huonot bändit kuolee automaattisesti pois ja esiintyjät, jotka panostavat tarjottavansa laatuun saavat jatkossakin keikoiltaan hyvän hinnan ja riittävästi keikkoja elääkseen ammattimuusikkona.

Olipa vielä sitäkin mieltä, että hyvien ja vakavasti ammattiinsa suhtautuvien muusikoiden/yhtyeiden liksat lähtevät nousuun tarjonnan ja kysynnän lain perusteella.
uruttaja
20.01.2005 11:03:22
Juttelin eilen pitkän linjan ohjelmamyyjän kanssa, hänellä oli selvä visio siitä miten tulee käymään perinteisille ravintolabändeille. Paikat vähenee ja hinnat halpuu koko ajan, joten huonot bändit kuolee automaattisesti pois ja esiintyjät, jotka panostavat tarjottavansa laatuun saavat jatkossakin keikoiltaan hyvän hinnan ja riittävästi keikkoja elääkseen ammattimuusikkona.

Olipa vielä sitäkin mieltä, että hyvien ja vakavasti ammattiinsa suhtautuvien muusikoiden/yhtyeiden liksat lähtevät nousuun tarjonnan ja kysynnän lain perusteella.

Komppia. Komppia. Aivan näin se menee. Ihan niinkuin muillakin businessrintamilla. Perinteiset ravintolabändit ovat lähes poikkeuksetta pohjois-suomalaisia ja suurin osa viikkovedoista on täällä päin jo pitkään.
Sertzo S
20.01.2005 11:23:34

Minä pelkäsin tätä jo toistakymmentä vuotta sitten ja näin siinä näyttää käyvän! Itse selvisin asunto yms. suuremmista veloista kuin koira veräjästä ravintolamuusikkoaikanani. Silti pienellä pitää elää edelleenkin.
Sertzo S
20.01.2005 11:24:55
Komppia. Komppia. Aivan näin se menee. Ihan niinkuin muillakin businessrintamilla. Perinteiset ravintolabändit ovat lähes poikkeuksetta pohjois-suomalaisia ja suurin osa viikkovedoista on täällä päin jo pitkään.

Samoilla mietteillä olen tästäkin.
Martso
20.01.2005 11:32:04

Toivotaan, että näin käy. Minulla vaan kerta kaikkiaan jaksaa huolestuttaa se, että asiakkaat eivät osaa erottaa paskaa laadusta. Ihan oikeasti! Se on välillä niin kammottavaa kuunneltavaa mitä ihmiset päästää suustaan. Jopa ns. "viihdealan ammattilaiset".
Hullu mikä hullu!
KoskPaavo
20.01.2005 11:40:15
"Soisin itselleni Dannyn kohtalon (Liisa ja linna )"

Nehän Dannyllä on mutta soittotaito taitaa puuttua.En osaa olla kateellinenkaan kuitenkaan.
Soittaja selviää aina.
Jäärä
20.01.2005 11:40:43 (muokattu 20.01.2005 11:42:59)

Optimismi huipussaan.

Huomot ammattilaisbändit kuolevat pois, mutta harrastelijabändit (ei välttämättä huono), joilla se raha tulee jostain muualta, eikä päätoiminen keikkailu ole elinehto, eivät kuole mihinkään. Näistä kuolleista "huonoista" ammattilaisbändeistä heput siirtyvät sitten harrastelijoiksi. Jos harrastelijabändin ja sen jäljelle jääneen ammattilaisbändin "laatuero" ei ole todella suuri, niin se vaikuttaa myös niiden jäljelle jääneiden ammatikseen vetävien bändien tulotasoon.

Edit: Harrastelijana mun ei olisi ehkä kannattanut kirjoittaa tätä, mutta menkööt. Enkä tuota tilannetta todellakaan toivo, lisättäköön nyt vielä.
WanhaWetäjä
20.01.2005 11:43:33

Näin kenties siellä pohjosessa...meneppäs P.....n P......e sanoon että "nyt meillä on aivan helvetin hyvä kapakkatrio,viimesen päälle taittuu kaikki lajit ja bilemusat ja vaikka Paranoidit,mutta ei me minimillä tehdä"....veikkaan että ei toimi,siis keikkaa voi tippua mutta liksat on ne mitä on,siis noissa vielä hengissä olevissa Etelä-Suomen ns. vuosisopimusmestoissa,Lapista en tiedä...

Mutta se on totta että tilausta hyville trioille/kvarteteille/duoille on,vaan työmäärä/liksa-suhde on edelleen kapakoissa/laivoissa niin perseellään että miksi nähdä vaivaa esmes treenaukseen kun siitä ei ole mitään hyötyä,uudet biisithän treenataan keikalla ?

Muinoin joka toimistolla oli joku ykkösbändi joka sai sitä "hyvänbändinlisää"ja se pistettiin aina ekaks uusiin mestoihin,mahtaako tällästä enää olla,sen tiedän että bändeissä voi olla eri hintasia miehiä,esmes jos on yks suomalainen ja pari ulkomaalaista...
half
20.01.2005 14:57:03
-Huomenna taas jännitellään, pysyykö patteristilla kapulat loppuillasta käsissä. Sanottu on monta kertaa, mutta kun aikamiehelle ei mene perille, niin on se perseestä.

Hyvä julistus WW!

Vaihtakaa rumpali stop ennenkuin liian myöhäistä stop doku mikä doku stop ei armoa stop vaikka onkin soittajan paras ystävä stop
Väärin ? Kyllä tämmöinenkin biisi kai on.
KoskPaavo
20.01.2005 15:11:21
Näin kenties siellä pohjosessa...meneppäs P.....n P......e sanoon että "nyt meillä on aivan helvetin hyvä kapakkatrio,viimesen päälle taittuu kaikki lajit ja bilemusat ja vaikka Paranoidit,mutta ei me minimillä tehdä"....veikkaan että ei toimi,siis keikkaa voi tippua mutta liksat on ne mitä on,siis noissa vielä hengissä olevissa Etelä-Suomen ns. vuosisopimusmestoissa,Lapista en tiedä...

Mutta se on totta että tilausta hyville trioille/kvarteteille/duoille on,vaan työmäärä/liksa-suhde on edelleen kapakoissa/laivoissa niin perseellään että miksi nähdä vaivaa esmes treenaukseen kun siitä ei ole mitään hyötyä,uudet biisithän treenataan keikalla ?

Muinoin joka toimistolla oli joku ykkösbändi joka sai sitä "hyvänbändinlisää"ja se pistettiin aina ekaks uusiin mestoihin,mahtaako tällästä enää olla,sen tiedän että bändeissä voi olla eri hintasia miehiä,esmes jos on yks suomalainen ja pari ulkomaalaista...

Näin se vaan on , muuten onko tuollaisia" Etelä-Suomen vuosisopimusmestoja" edes olemassa?Edellisestä olen harvinaisen samaa mieltä.
Soittaja selviää aina.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)