Aihe: Sähköbasson tutkinnot
1 2
Saimou
18.01.2005 10:35:49

Pyrin tossa Vantaan musiikkiopistoon soittamaan sähköbassoa, ja jos on jonkun tutkinnon suorittanut niin saa 45 min tunnin 30 min tunnin sijaan. Ajattelin 2/3:n tässä tehdä, niin että onko kenelläkään tietoa mitä siinä tai sitten 1/3:ssa vaaditaan?

http://net78.webotek.com/public/sml … /tut_vaat/pop_jazz/pop_jazz_ops.pdf

Tuolta suuntaa antavaa tietoa. Joka tapauksessa opiskeluun kannattaa käydä opettajan johdolla. Jos lukee tuon vaatimuslistan, ja toteaa että" joo oon mä kaikista näistä asteikoista ym kuullut ja enköhän osaa myös pari etydiä", niin se ei todellakaan anna kuvaa suoritustan todellisesta laajuudesta.
waldemari
18.01.2005 10:36:10 (muokattu 18.01.2005 10:39:36)
TAVOITTEET
Opiskelija saa opetusta ohjelmiston edellyttämään soittotekniikkaan, osaa säestää tyylinmukaisesti helppoja pop/rock sävellyksiä sointumerkeistä, tutustuu walkin´bass -säestykseen kykenee yhtyetyöskentelyyn sekä saa valmiudet pääinstrumentin 3/3 opintoihin.

SISÄLTÖ
Sähköbasson teknisten kysymysten tarkastelua, asteikot ja soinnut, nuotinluku- ja prima vista -tehtävät, eri tyylisuuntien säestysharjoitukset, kolmimuunteisen fraseerauksen harjoittelua, yleisimmät sointupurkaukset sekä muita käytännön harjoituksia.

20:nen kappaleen ohjelmisto/harjoituskappaleen harjoittaminen esimerkiksi seuraavasti:
1. 3 latin 2. 4 jazz 3. 5 rock/pop 4. 6 vapaa valintaista sävellystä

ARVIOINTI
-opettajan ohjaavaa arviointia tunnilla
-lautakunta-arviointi 1-5p
-prima vista 1-5p

EDIT: hidasssssss!
koulussa :(
Novis_3
18.01.2005 13:08:27 (muokattu 18.01.2005 13:08:57)
I on jo ns. "ammattikurssi" eli siinä pitää jo klaaraa noita juttuja työelämään suhteutettuna. Elikkäs täytyy omata tyylitajua ja soittopohjaa humppa-jazz-rock-latin-klassinen -alueelta.

Kun tarkemmin muistelen, niin ittellä oli muuten ohjelmistossa Angel of Death...eli unohda toi mun aiempi lässytys ;)

Tolpassahan saa tehdä konsertti-osuuden jo ihan mistä vaan periaatteessa, meillä se tulee olemaan Zappaa alusta loppuun ja teknisessä osuudessa soitetaan pyydetyt kappaleet ohjelmisto-listalta, josta päästäänkin Wil-J:n kommenttiin:

Nyt keväällä 3/3, se on jo inhottavampi kun pitää ulkomuistista joku 36 stankku/lattari/pop/rock biisiä puskea bändin kanssa... Muuten 3/3 on kyllä sitten melko helppo.

Mutta itse tilanteessa ei yleensä tarvi kaikkia näitä soittaa, yleensä jokainen tuomariston jäsen valitsee yhden biisin. Ja oonpa ollu tilanteessa, jossa tuomarit kysyvät, että "mikäs sun bravuuri on?" ja sitte antavat vetää pari itse valitsemaa biisiä.. +tieten pakolliset soolo-bisit ja etyydit. Nämä siis 3/3-tason tutkinnoissa.

Viime vuonna pitivät erästä kaveria tolppa-kurssin teknisessä osuudessa tunnin, siinä ajassa kyllä ehtii kysellä ummet ja lammet..
Heikki L.
18.01.2005 14:01:09

Tolpassahan saa tehdä konsertti-osuuden jo ihan mistä vaan periaatteessa, meillä se tulee olemaan Zappaa alusta loppuun ja teknisessä osuudessa soitetaan pyydetyt kappaleet ohjelmisto-listalta, josta päästäänkin Wil-J:n kommenttiin:

Onkos noi muuttunu? Pari vuotta sitten tolpassa oli vielä suht tiukat raamit, missä biisit piti olla. Sillon piti vetää soolobiisit + osa 20 kappaleen ohjelmistosta, joka jakautui seuraaviin "laatikoihin": pop/rock, jazz, lattari ja omavalintainen.
Shack!
Wil-J
18.01.2005 14:49:54
Perhana, sä varmaan soitat meiän bändin rumpalin kanssa siinä musaopiston bändissä? Okko hän on nimeltään, on mnetissä nimimerkillä DimensionZ. Ja eikös bassomaikka ole Timo Tolonen, Leningrad Cowboysin basisti?

Joo, varmaan sitten soitan, en mä sen rumpalin nimeä muista :) Vähän on ollu mulla tollanen sivu juttu toi musaopiston bändi. Tai sille on ollut aika niukasti aikaa.

Tolonen on toinen basson opettaja, mä en ole sillä. Se veti kyllä vuosi sitten yhtä bändiä missä olin. Mukava heppu ja LOISTAVA basisti. Olipa muuten muutama kk sitten telkkarissa Lenni-Kallen jossain triossa vetelemässä Neuserin 6-kielisellä. Tai ainakin lopputeksteissä luki niin, en ole varma :) Mutta hyvä heppu kumminkin.
Wil-J
18.01.2005 14:52:02
Onkos noi muuttunu? Pari vuotta sitten tolpassa oli vielä suht tiukat raamit, missä biisit piti olla. Sillon piti vetää soolobiisit + osa 20 kappaleen ohjelmistosta, joka jakautui seuraaviin "laatikoihin": pop/rock, jazz, lattari ja omavalintainen.

Ei toi voi olla I tutkinnon vaatimustasoa, koska jo 3/3 on paljon enemmän noita bändin kanssa soitettavia biisejä. Samat "laatikot" on, kymmenen muista, omavalintaisia 6.
Bassballs
18.01.2005 16:02:51

Tolpassahan saa tehdä konsertti-osuuden jo ihan mistä vaan periaatteessa, meillä se tulee olemaan Zappaa alusta loppuun...

Hyvältä kuullostaa.

Nykyään ainakin konservatorioissa ja AMK:issa saa tuon 'taiteellisen osuuden' soittaa missä vain ja hienoahan olisi jos sen voisi vetää ihan oikeana konserttina tai keikkana. Täällä Joensuussa oli yhden kosketinsoittajan B-tutkintokonsertti eräässä paikallisessa kaljabaarissa ja oli kyllä ihan vitun hieno keikka.

Peruskurssien tutkinnoissa ei muistaakseni tarvitse osata ulkoa kuin soolobiisit ja etydit??
Sen ohjelmiston voi katsoa lapuista.
Sitten on vielä tietenkin prima-vista.
A Man Needs A Maid!
Wil-J
18.01.2005 16:05:37
Peruskurssien tutkinnoissa ei muistaakseni tarvitse osata ulkoa kuin soolobiisit ja etydit??
Sen ohjelmiston voi katsoa lapuista.
Sitten on vielä tietenkin prima-vista.

Kuten jo sanoin, 36 biisiä bändin kanssa ULKOA 3/3:ssa :S Ja kaikki asteikot 2 oktaavin alalta ja kaikki nelisoinnut käännöksineen. Itseasiassa eikös kaikki vedetä sitten ulkoa? :D Mä en noista etydeistä ja soolobiiseistä niin tiedä.
Ze Kink
18.01.2005 17:31:37 (muokattu 18.01.2005 17:31:58)
Ihme systeemi tuo tuntien kesto. Itselläni oli aiemmin klasarikitaratunnit 45min, mutta kun suoritin 3/3 tuli tunneista 1h. Teoriasta samaten 45min -> 1h 15min (tuskaaaaaaa).
Niskamies
18.01.2005 18:11:08
Ihme systeemi tuo tuntien kesto. Itselläni oli aiemmin klasarikitaratunnit 45min, mutta kun suoritin 3/3 tuli tunneista 1h. Teoriasta samaten 45min -> 1h 15min (tuskaaaaaaa).

Kannattaa opiskella teoria itsenäisesti oman äidin opastuksella, niin ei tartte minnekkään lähteä:)
Meitsi on meshissä.
Novis_3
18.01.2005 18:15:54 (muokattu 18.01.2005 18:18:22)

Joo, eli noi kategoriat, mitkä mainitsit, niin jokaisen alle pitäs tulla 15 biisiä, eli kaiken kaikkiaan 60 kipaletta + klassinen etydi ja soolobiisit, muistaakseni. Nuo Zapat, jotka soitetaan konsertissa, menee vaikka vapaavalintaisten tai rock/pop-kategorian alle. Eli konserttibiisit ainakin meillä voi olla mukana tossa ohjelmistossa.

Noista 60 rallista lautakunta valitsee sitten siinä teknisessä osuudessa esitettävät biisit (sisältäen improvisoidut soolot jne jne.) Ja tietenkin ulkoa.

Ja ainakin täällä kuopiossa 3/3-tutkinnossakin on ollu erikseen tekninen osuus ja sitte pienimuotoinen "konsertti", yleensä koulun tiloissa tai sitte hämyisässä olut-juoppolassa, jos jaksaa alkaa junaileen semmosta. D-kursseista suurin osa tulee ainakin tänä keväänä olemaan Henkka/kooppari-akselilla..

EDIT: Noissa kahdessa ekassa kappaleessa puhutaan siis siitä D- tai I-kurssista.
ozmo
18.01.2005 20:27:51 (muokattu 18.01.2005 20:29:08)

Heh, kukaan ei oo mulle mitään ilmottanu mistään teoriatunneista, eli en ole niillä käynytkään. Ainakaan tähän mennessä ei oo ketään tullu tosta valittaan... :) (hallitsen mielestäni aivan riittävästi teoriaa, joten en jaksa noilla kuivilla tunneilla haaskata "kallisarvoista aikaani." Ennemmin käytän sen vaikka soittamiseen...)
Soittotunnitkin sit on 1h:n mittaisia, vaikka pitäis olla 45min... Maikka vaan tuumas, et "sama se mulle missä mä yhen viistoista minuuttia illastani vietän. Et pidetään vaan reilusti semmonen tunnin mittanen tunti, kun kerta päivän viimeinen oppilas oot..." Ja siis konsasta on kyse.

Pyrin tossa Vantaan musiikkiopistoon soittamaan sähköbassoa, ja jos on jonkun tutkinnon suorittanut niin saa 45 min tunnin 30 min tunnin sijaan.

Tarkottaakos toi "musiikkiopisto" muuten konservatorioo? Meinaan ite en oo ikinä suorittanu mitään tutkintoja (mottona: "ei niillä tutkinnoilla soiteta") ja mulla on kahden eri kaupungin konservatorioissa ollu heti alkuun 45minuutin tunnit. Siis eihän puolessa tunnissa kerkee opettaan hevon vi***kaan!
losers do the best they can... winners go home and fuck the promqueen!
Teijo K.
18.01.2005 20:31:02

Kannattaa opiskella teoria itsenäisesti oman äidin opastuksella, niin ei tartte minnekkään lähteä:)

No mites kun äiti asuu siellä 350km päässä ja ei osaa musiikinteoriasta yht mtn?
Akateeminen hömppä!

Operaatio Live : Jyväskylä
Wil-J
18.01.2005 20:33:46
No mites kun äiti asuu siellä 350km päässä ja ei osaa musiikinteoriasta yht mtn?

Pistät sen opettelemaan ja pakotat muuttamaan naapuriin. On se kumma jos äiti ei ton vertaa viitti kantaa vastuuta lapsistaan!
Teijo K.
18.01.2005 21:20:45

Pistät sen opettelemaan ja pakotat muuttamaan naapuriin. On se kumma jos äiti ei ton vertaa viitti kantaa vastuuta lapsistaan!

Eikä ole viitsinyt pian kolmeenkymmeneenneljään vuoteen. Ihme juttu.
Akateeminen hömppä!

Operaatio Live : Jyväskylä
Novis_3
18.01.2005 21:25:03
Tarkottaakos toi "musiikkiopisto" muuten konservatorioo? Meinaan ite en oo ikinä suorittanu mitään tutkintoja (mottona: "ei niillä tutkinnoilla soiteta") ja mulla on kahden eri kaupungin konservatorioissa ollu heti alkuun 45minuutin tunnit. Siis eihän puolessa tunnissa kerkee opettaan hevon vi***kaan!

Ei varmaan yleisesti opisto ole konsan kans sama juttu. Periaatteessa, jos ei mitään musalukioo ole alla, niin käydään opistossa hakeen pohjat ja sitte konsaan (=II aste = ammattikoulu). Niinku allekirjoittanut. Tokihan musaopistossa voi käydä vaikka ala-aste ikäiset, mutta hieman eri jutusta on silloin kyse. Esim. voi käydä mm. ylä-asteen ohella kaks kertaa viikossa tunneilla, mutta on myös näitä ns. kansanopistoja, joissa on ihan kokopäivänen musa-linja, jota itse kävin siis 2 vuotta..

Mulla oli viimiset kolme vuotta konsalla 1h30min/viikko ja tänä lukukautena tunnin kestoa laskettiin vartilla rahapulan takia. Eli nykyään kolme varttia katellaan juttuja ja puol tuntia toisena päivänä primavistaa, transponointia yms yms.

PS: Sorppa, mutta kilahti tuo siksari ny pottaan. Täytyy lähtä kattoon bändiä..
Heikki L.
19.01.2005 03:00:03

Ei toi voi olla I tutkinnon vaatimustasoa, koska jo 3/3 on paljon enemmän noita bändin kanssa soitettavia biisejä. Samat "laatikot" on, kymmenen muista, omavalintaisia 6.

Hmm, joko noi tutkintovaatimukset on muuttunut, tai sitten kyse on siitä ohjelmistosta, mikä käydään läpi tunneilla sen koko 3/3-opintojakson aikana. Esim. AMK:n opinto-oppaassa (v. 2001) C-kurssin kuvauksessa näitä biisejä on 60. Tosin itse kurssitutkintotilanteessa näitä kappaleita löytyy sitten settilistasta vaan se kuutisentoista ( 4/"laatikko").
Shack!
Wil-J
19.01.2005 08:42:34
Teillä taitaa olla eri meiniki noissa tenteissä. Puppetjazz(Pop&jazz)-konsan kriteerien mukaan(jotka pätivät myös meillä taidelukiossa) ei niitä biisejä ollut pakko osata ulkoa..muistaakseni.
Sitten oli neljä erilaista "etydiä", jotka piti osata... ja sitten kaksi erilaista soolobiisiä, joista toinen klasari kappale. Sitten nelisoinnut käännöksineen ja duuriasteikko, harmoninen-, melodinen-, ja aiolinen molli kaksi oktaavia..paitsi ne raukat joilla oli viisikielinen soittivat 3 oktaavia asteikosta riippuen.
Siihen vielä sooloprimavista ja bändiprimavista.

Jahaa. Muuten noi taitavat olla samat, mutta bändin kanssa vaan ulkoa ne biisit. Tai siis itse soitetaan ulkoa, muu bändi saa katsoa nuoteista. Käsittääkseni meillä on samat kriteerit kun Oulunkylän pop&jazz opistossa. Sieltä on myös tutkinnoissa joku aina raadissa. Jonkinlaista yhteistyötä tekevät.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)