Iso-Jaakko 18.01.2005 16:49:14 | |
---|
Suosittelenpa teillekin tällaista mitä löysin vasta kirjastosta. Hain asiasanalla Portugal nuotti-aineistoa niin löysin seuraavanlaisen: FADO Português : songs from the soul of Portugal : a collection of popular portuguese fados Monestihan on hankala saada otetta tuommoisesta vieraan kulttuurin musiikinlajista kun ei ymmärrä mitä laulujen sanat tarkoittavat, ei tiedä mistä olosuhteista ja maailmasta laulut ovat syntyneet ja mitä tahdotaan sanoa. (Toisaalta sitä saa tulkintoihinsa aivan vapaat kädet!) Tuossa kirjassa on cd-levy musiikkia, merkittäviä versioita kappaleista, jokaisesta kappaleesta yksinkertainen nuotti sointumerkkeineen, sanoineen ja englanninkielisen käännöksen kanssa. Laulujen ohessa on hienoja kuvia fadistoista puvut päällä soittelemassa ja pieniä tarinoita lauluista ja laulajista. Portugalia ja Suomeahan yhdistää musiikillisesti se kaunis piirre että kumpikaan surumielisten laulujen maa ei ole kertaakaan voittanut eurovision laulukilpailuja. Ronskisti ranttaliks vaan! |
M.i.k.key 18.01.2005 19:39:04 | |
---|
Portugalissa vaikuttaa semmoinen Fado-laulajatar kuin Dulce Pontes. On tehnyt loistavan levyn Ennio Morriconen kanssa. Fadolaulu yhdistyy upeasti Morriconen vanhoihin (ja muutamaan uuteen) sävellyksiin. Levyn on nimeltään Focus. Mä lopetan nää hommat! |
Mä olin kerran Suomi-Portugali-yhdistyksen tilaisuudessa Kahdessa kanassa, johon oli tuotettu pari portugalilaista fado-laulaja/kitaristia ja olihan se elämys. Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" |
Rantsu 20.01.2005 15:50:02 | |
---|
Portugalissa vaikuttaa semmoinen Fado-laulajatar kuin Dulce Pontes. Mulla on pari sen levyä, kylmät väreet menee pitkin selkää sitä mimmiä kuunnellessa. Voisin vaikka harkita sen bändiin lähtemistä jos se pyytäisi... "Ehke parempi mine kotona." |
M.i.k.key 20.01.2005 16:11:26 | |
---|
Mulla on pari sen levyä, kylmät väreet menee pitkin selkää sitä mimmiä kuunnellessa. Voisin vaikka harkita sen bändiin lähtemistä jos se pyytäisi... Jep, sama täällä. Väreet on vähän erilaisia nykyisten solistien vetäessä :) Mä lopetan nää hommat! |