Aihe: Projektina itse tehty rumpusetti.
1
HH
18.01.2005 17:26:55 (muokattu 18.01.2005 17:33:35)
Terve

Aika vähän on juttua netissä rumpujen rakentamisesta. Eräs hyvä sivusto on http://www.ghostnote.net/ josta olen jo jonkin verran kerännyt tietoa, mutta nyt haluaisin vinkkejä myös teiltä jos jollakin vain on jonkinlaista kokemusta, lähinnä rungon rakentamisesta.
Puusepäksi opiskelen viimeistä (3:tta) vuotta, joten koneita/välineitä työstämiseen löytyy. Rungon puristamisenkin olen jo miettinyt. Toki voi silti kertoa omasta tekniikastaan jota on käyttänyt.
Kokopuusta en ole ajatellut runkoja tehdä vaan viilusta/vanerista.Materiaalina käyttäisin vaahteraa, mutta siinä on vain se ongelma, että viilujahan pitäisi liimailla ristiin, ja niin leveää vaahteraviilua en ole nähnyt että se ylettyisi ehjänä esim. virvelin (14") ympäri pystyssä. Joku on suositellut myös 3-kerroksista 1,5mm lentokonevaneria (koivua), jota on helppo taivuttaa. Vaihtoehtona olisi vielä ihan tavallinen sorvattu koivuviilukin. Materiaalin valintahan vaikuttaa tietysti sointiinkin..
Asia joka mietityttää ehkä kaikista eniten on se, että mitä liimaa käyttäisi. Liimahan myös vaikuttaa sointiin, ellen ole aivan väärässä. Eli tavallinen pvac-liima ei varmaankaan ole paras mahdollinen?
Kunhan olen saanut rungot tehtyä, niin sitten ne pitäisi myös käsitellä jollakin. Tämäkin taas kerran varmaankin vaikuttaa sointiin. Pintakäsittelyehdotuksia saa laittaa ihan vapaasti.

Olisi erittäin hyvä jos joltakin likenisi jotakin hyödyllistä apua, eikä vain vastailisi, tyyliin "miksi et vain mene kauppaan ja osta uusia merkkirumpuja?" tai "ei kannata edes yrittää".
Toivottavasti jollakin on jotakin hyödyllistä sanottavaa asiasta..
tthei
18.01.2005 17:49:16

Toihan on hyvä juttu että tyypit tykkää itekkin väsätä rumpuja. Mä oon vähän aikaa "unelmoinut" että vois tehä vaikka jonkun virpan ihan ite. Tainno ei ehkä ihan ite, mutta valmis runko ja siitä sitten säätämään pinnoituksia, ym. Mukavaa puuhasteltavaa olis. Mutta kun ei rahat vaan riitä niitä osia alkaa mistään tilailemaan. Ainakaan runkoja en oo suomesta mistään löytänyt, eli pitäis jostain ulkomailta niitä lähteä tilailemaan. Mutta ehkä sitten joskus kun on vähän sitä paljon kaivattua "ylimääräistä" rahaa.
Open your eyes. Open your mind. Close your hand and make a fist -------------------------- www.innervision-fin.tk
HeavyMachinery
18.01.2005 17:56:43

Kokopuusta en ole ajatellut runkoja tehdä vaan viilusta/vanerista.Materiaalina käyttäisin vaahteraa, mutta siinä on vain se ongelma, että viilujahan pitäisi liimailla ristiin, ja niin leveää vaahteraviilua en ole nähnyt että se ylettyisi ehjänä esim. virvelin (14") ympäri pystyssä.
Voit saumata ne ristiin tulevat viilut, jos laitat väliin ohutta teippia se ei haittaa. Näin laminoidaan jazz kitaran sivuja.

Joku on suositellut myös 3-kerroksista 1,5mm lentokonevaneria (koivua), jota on helppo taivuttaa. Vaihtoehtona olisi vielä ihan tavallinen sorvattu koivuviilukin. Materiaalin valintahan vaikuttaa tietysti sointiinkin..
Asia joka mietityttää ehkä kaikista eniten on se, että mitä liimaa käyttäisi. Liimahan myös vaikuttaa sointiin, ellen ole aivan väärässä. Eli tavallinen pvac-liima ei varmaankaan ole paras mahdollinen?

PVA- liima aiheuttaa väliin muovikalvon joka demppaa sointia. Eli titebondia tai luuliimaa, samaa mitä kaikki soitinrakentajat käyttää.

Kunhan olen saanut rungot tehtyä, niin sitten ne pitäisi myös käsitellä jollakin. Tämäkin taas kerran varmaankin vaikuttaa sointiin. Pintakäsittelyehdotuksia saa laittaa ihan vapaasti.

Vahaaminen on helpoin tapa mutta vaatii täydellisen pohjan onnistuakseen. Voisin suositella lakkausta ja lakkapetsiä. Liima tulee melkein satavarmasti läpi viiluista ja tekee pinnan laikukkaaksi.

Itse olen kokeilut rummpun tekemista sisä sekä ulkopuoleisella muotilla kaikkein vaikein on saada se muotti onnistumaan. Onnea yritykseen odotan mielen kiinnolla.
Minä tiedän - siis pelkään !
hollmi-5
18.01.2005 18:32:05 (muokattu 18.01.2005 18:32:58)
Tee sellainen muotti, että runko laminoidaan muotin sisäpuolelle. Silloin se on helppo avata, kun tekee muotin lasikuidusta ja vaikkapa kahdesta kappaleesta. Muotin tekeminen on se kaikkein vaativin vaihe. Itse tekisin valmiin rummunrungon päälle, jolloin tulisi oikean kokoinen. Vaatii tosin sen mallirungon.

Muottiin tarvitaan liimauksen ajan aika hyvä puristus. Puristuksen olen tehnyt pallolla, joita saa urheiluvälinekauppojen kautta aika isojakin kokoja. Kompuralla ilmaa palloon, mutta varovasti. Kerran räjähti ja kuulohan siinnä meinasi sitten mennä.

Tuo lentokonevaneri on helpoin. Koivuviilusta olen myös tehnyt. Silloin se myötäsyyhyn taivuttaminen on aika hankalaa. Höyryttäminen autaa, mutta vie aikaa.

Alkuinvestoinnit ovat melkoiset ja yhden setin tekeminen kaikkea muuta, kuin taloudellisesti kannattavaa. Opettavaista senkin edestä tämä puuha on ja hauskaa askartelua.

Valmiista rungoista tekeminen ei ole mitään rumpujen rakennusta. Se on kokoonpanoa. Ihan kuin väittisi tehneensä auton itse, kun laittaisi alle aluvanteet ja veisi maalaamoon:-)
Mika Hollström
HH
18.01.2005 19:13:11
Kuulostaa erittäin mielenkiintoiselta rojektilta. Lieneekö liikaa vaadittu, että ottaisi työn etenemisestä kuvia ja pistäisi nettiin muutaman näytille?

Kyllähän kuvien laittaminen nettiin onnistuu. Ajattelin muutenkin kuvata koko projektin.

Muotin olen ajatellut tehdä niin, että teen CNC-jyrsimellä 6mm tai 8mm suuremman pyöreän aukon mdf-levyyn, kuin mitä rumpu on halkaisijaltaa. MDF-levyjä en meinannut liimata päällekkäin vaan esim 5":n virveliin kolme levyä siten, että niiden väliin jää tukipalikat, mutta muotin paksuus olisi kuitenkin enemmän kuin 5". Ja sitten muotin sisäpuolelle kiinnittäisin 3mm tai 4mm vanerin, joka olisi hyvä tasainen pinta aloittaa rungon laminointi. 14" virveli ei kuulemma ole kuin muistaakseni 13,75", joten tuon kokoinen muotin halkaisia pitäisi olla vanerin kanssa.. Tällä tavoin säästän MDFn kulutuksessa, kun miettii miten paljon sitä joutuisi käyttämään isompiin rumpuihin jos ne liimaisi päällekkäin toisiinsa kiinni. En tiedä saako tuosta mitään tolkkua, mutta kuvia voin laittaa muotista kunhan saan sen tehtyä...
Remo
18.01.2005 20:21:10
16" lattiatomppa on ollu projektina jo noin vuoden, mutta ei oo kyllä muottia pitemmälle edistyny. :D Toi ristiin liimaushan menee jos viet ne jollekin kätevälle sirkkelin käyttäjälle ja se leikaa ne limittäin silloin se ei haittaa vaikka ne menis vähän vinoon sillä nehän olis aina vierekkäiset palat. Sitten vaan se liima siihen ja pala ristikkäin ja sitte odotella liiman kuivumista ja laittaa vaakasuoraviilu. Mulla on tohon 16" muottina sellanen 16" muoviputki siis joku ojaputki. Tulis vaan kesä niin sais ton homman polkastua käyntiin, kun olis sitte enemmän aikaa ja paikka missä tehdä. Toki sitä vois nytkin väsätä, mutta pitäis tuoda sitte sisälle kuivumaan ja se liima voi jonkin verran haista.

En tiedä sitte olisko se hyvä ratkasu viedä noi viilut johonkin puusepänliikkeeseen, että sahaisivat siellä.
PAISTE CYMBALS REMO HEADS
miän vain
18.01.2005 21:01:45

Ghostnotea on tullut selailtua täälläkin päässä. Kiva sivu, hyvö meno. Nimimerkki gheeley taitaa tietää noista itselaminoiduista eniten, teki oikein jutun kuvien kanssa jossain vaiheessa. Löytynee haulla. Ideana oli, että täsmälleen oikeanmittaiset kolmen viilun niput painavat itse itseään niin tiukasti, että muottia ei tarvita. Tai no, uloimpaan kerrokseen tietty, mutta seuraaviin ei tarvitse ylimääräistä puristusta.

Kiinnostus on kova, mutta tiloja ja koneita ei ole. Taidonkin kanssa saattaa olla vähän niin ja näin.

Saksastahan noita valmiita runkoja saa, mutta ovat aika tyyriitä. Siihen hyvät osat ja pinnoitteet päälle - ja silti kyse on tosiaan vasta kokoonpanosta.

Laita ihmeessä kuvia ja juttua ja kaikkea mitä irtä lähtee. Kiinnostaa, kuten sanottu.

Kumulta voisi kannttaa kysellä kanssa. Käsittääkseni varsin reilu tyyppi se rakentaja. Eikä yhdestä setistä taida olla varteenotettevaksi kilpailijaksi markkinoita syömään.
Like I was a bird midflight
Fast and smooth and out of sight
-------
Monochromatic
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)