Aihe: Sähköbasson tutkinnot
1 2
Niskamies
17.01.2005 21:06:32
Pyrin tossa Vantaan musiikkiopistoon soittamaan sähköbassoa, ja jos on jonkun tutkinnon suorittanut niin saa 45 min tunnin 30 min tunnin sijaan. Ajattelin 2/3:n tässä tehdä, niin että onko kenelläkään tietoa mitä siinä tai sitten 1/3:ssa vaaditaan?
Meitsi on meshissä.
Johannes_t
17.01.2005 21:19:00

Pyrin tossa Vantaan musiikkiopistoon soittamaan sähköbassoa, ja jos on jonkun tutkinnon suorittanut niin saa 45 min tunnin 30 min tunnin sijaan. Ajattelin 2/3:n tässä tehdä, niin että onko kenelläkään tietoa mitä siinä tai sitten 1/3:ssa vaaditaan?

2/3-tutkintoon tulee muistaakseni kaikki nelisoinnut, duuri- ja molliasteikot, biisejä eri genreistä (jazz esim. Corean Armandos Rhumba, klassinen eli Bachia ja pop-biisi; saattoi olla enemmänkin), biiseistä soitetaan sekä melodia että komppi. Ehkä myös soolo. Tämän lisäksi etydejä eri genreistä, primavista ja primavistasäestys määrätyllä tyylillä sointulapuista.

Lykkyä.
Ulle
17.01.2005 21:22:38

1/3 on ainakin täysin läpihuutojuttu
Niin kuin ehtyy tiimalasin hiekka, on elämämmekin päivien viemää...
kalzu
17.01.2005 21:30:03
Itse suoritin tuossa 2/3 bassotutkinnon Pirkanmaan Musiikkiopistossa puolen vuoden kuluttua sisäänpääsystä. Ja siitäkin napsahti numeroksi 4/5, ja oon soittanut nyt pikkasen yli vuoden bassoo. Ei ole mahdottoman vaikea. 1/3 ei kannata edes vakavissaan harkita, se menis luultavasti vaikka vasenkätisellä bassolla.
Rasisti? Fasisti? Basisti? Näistä tunnetusti fiksuin on Basisti. (Eikä sekään niin fiksu ole.)
kalzu
17.01.2005 21:48:25
Pitäisi vaatimusten olla samat. Ainakin tämä "meidän" musaopisto soveltaa Helsingin pop/jazz konservatorion opetussuunnitelmaa ja on siten hyväksytty opettamaan samoja asioita. Mun tietääkseni se menee jotenkin näin. Kyllä sen 2/3 tutkinnon vetää hyvin läpi kun vaan reenaa kunnolla. Kyllä mäkin siitä kauheesti stressasin mutta meni kuitenkin suht. kivuttomasti lopulta.
Rasisti? Fasisti? Basisti? Näistä tunnetusti fiksuin on Basisti. (Eikä sekään niin fiksu ole.)
möhköfanttimies
17.01.2005 21:49:47 (muokattu 17.01.2005 21:49:58)
Mikäs toi 30 ja 45min juttu on. Mikkelin Musiikkiopistossa mulla ainakin on tunnit 45min,enkä oo suorittanu mitää. Ope sano et vois nyt keväällä suorittaa 2/3sen ja että 1/3sta ei kannata mun ees suorittaa.
For those about to rock, We salute you!
kalzu
17.01.2005 21:52:54
En mä tie miten sit siellä menee, mutta Pirkanmaalla on ainakin 30 min tunti sillon kun on suorittamassa 1/3- tai 2/3 tutkintoa. Vasta kun saa 2/3 suoritettua, niin tunti kasvaa 45 min pituiseksi. Jos meinaa vie suorittaa I-kurssin, niin tunti saattaa kasvaa vielä ihan tunnin mittaiseks. Tosta en oo kuitenkaan satavarma.
Novis_3
17.01.2005 21:59:14
1/3 on ainakin täysin läpihuutojuttu

No vois kuvitella, että tämä on lähinnä tarkotettu sivuaine-basisteille pieneksi "meriitiksi" papereihin.

2/3 ei viellä ole paha ja biisi osastolta (jossain "ohjeessa" on yhteensä 8 kappaletta) kelpaa ihan stankuista, Autumn Leaves, Blue Bossa ja I Got A Rhythm Lähtien.. Ei muistaakseni tarvinu edes improvisoitua sooloa soittaa..

Itsellä häämöttää tuo D-kurssi keväällä, se meinaa vähän ressauttaa..:)
pardy
17.01.2005 22:00:21

Meilläpäin on siten, että jos käy samalla teorian/yleisen mussiikkitiedon tunneilla, niin saa sen 45 minsan soittotunninkin. Jos ei, niin saa 30 min. Hinta kuitenkin sama. Loogista? Tuskin.

Noista tutkinnoista sen verran, että tuo 2/3 on ihan niin simppeli kuin voi olla. Soitin siinä biisejä jotka olisivat menneet kuulemma läpi ekassa tolpassakin. Nyt on tavoitteena tehdä suoraan eka tolppa, jos vaan mahdollista. Jos se 3/3 pitäisi sitä ennen tehdä, niin pitää katsoa jos voisin tehdä ns. "kaksoistutkinnon". Molemmat samana päivänä. :D

Sul ei o mitää hätää, oon varma. Voisit tehä melkee suoraa 3/3:kin jos vaan into riittäis. Luulenma.
Basisti.
kalzu
17.01.2005 22:01:43
Missäs vaiheessa tollanen D-kurssi tulloo vastaan? :)
I-kurssin jälkeen joskus?
Missä laitoiksessa opiskelet?
Novis_3
17.01.2005 22:04:47 (muokattu 17.01.2005 22:05:25)
Missäs vaiheessa tollanen D-kurssi tulloo vastaan? :)
I-kurssin jälkeen joskus?
Missä laitoiksessa opiskelet?

D on sama ku I-kurssi. Ihan 3/3:n jälkeen. Ja konsalla (II-aste) opiskellaan...

EDIT:Sana lisää
kalzu
17.01.2005 22:07:03
Jaa jaa, ok. Ei oo ihan samat nimet näköjään kursseilla kaikkialla.
No sisältö kai suurinpiirtein kuitenkin samanlaista.
Hughes
17.01.2005 23:12:08
Tein joskus aikoinaan läskibassolla I-kurssin(klassisen), jonka jälkeen sen touhun lopetin. Oli aivan sairaan paha kurssitutkinto jo se! Sen jälkeen kävin tekemässä pop-zäääss konservatoriossa 2/3:n sähköbassolla ja se tuntui aivan naurettavalta verrattuna klasaripiirien tutkintoihin.

Opettelee ne pari asteikkoa soittamaan vapailla kielillä ja ylempää ja just toi Autumn leaves, ym:t perusbiisit ni se on siinä. Tais joutua komppaamaan viel jotain J.Karjalaisen biisiä hetken. Paa - pa - paa. Rok!
MoParit on ihana asia.
snowballed
18.01.2005 01:36:06

2/3-tutkintoon tulee muistaakseni kaikki nelisoinnut, duuri- ja molliasteikot, biisejä eri genreistä (jazz esim. Corean Armandos Rhumba, klassinen eli Bachia ja pop-biisi; saattoi olla enemmänkin), biiseistä soitetaan sekä melodia että komppi. Ehkä myös soolo. Tämän lisäksi etydejä eri genreistä, primavista ja primavistasäestys määrätyllä tyylillä sointulapuista.

Lykkyä.

juu mutta ei ihan.

luntataanpa vähän vanhoista didaktiikkaprujuista. jos palstalla on aktiivisesti opetushommia tekeviä niin korjatkaa ihmeessä..

1. asteikot (ulkoa): duuri- ja molliasteikot (luonnolliset, melodiset ja harmoniset) ensimmäisen aseman sormituksista alkaen

2. soinnut (ulkoa): edellämainittujen asteikoiden I, IV ja V asteen kolmisoinnut perusmuotoisina. Nelisoinnut perusmuotoisina

3. soolokappaleet (ulkoa): a. klassinen sävellys tai sen osa
b. pop/jazz-tyylinen sävellys

4. ohjelmisto: sävellyksiä/harjoituksia (4) lautakunnan valinnan mukaan

5. säestystehtävä: vapaa säestys 12 tahdin blues-rakenteeseen c-, g-, f- tai bb-duurissa lautakunnan valinnan mukaan

6. prima vista: a. melodia b. tyylinmukainen säestys sointumerkeistä muotorakenteen mukaan (two beat tai beat)

näin siis ainakin pop/jazz-observatoriossa. suurin piirtein vastaavat vaatimukset lienevät muuallakin. asteikoista en jaksa muistaa pitääkö ne soittaa 1 vai 2 oktaavia. kahta veikkaan. ohjelmiston tulisi koostua eri tyyleistä (latin, jazz, pop/rock, vapaavalintaiset) ja sitä tulisi olla noin 20 kappaletta. biisit saa toki itse valita mutta pahimmat älyttömyydet kannattaa karsia pois ettei mentäisi perse edellä puuhun. armandos rhumba esim on 2/3-tasolle _aivan_ liian vaikea biisi. yleensä ottaen ihan perusbiisien pitäisi riittää (autumn leaves, my funny valentine, sway, blue bossa jne..). jos lautakunta on hommiensa tasalla se osaa kyllä arvostaa laatua ennen määrää.
basistivitsitrilogia: I basisti käveli viinakaupan ohi - II basisti käveli - III basisti
Johannes_t
18.01.2005 01:52:47 (muokattu 18.01.2005 02:20:33)

Kiitokset tarkennuksesta. Muistelin omaa 2/3-tutkintoa, Pirkanmaan pop/jazz-opistossa.

Käsittääkseni lähes kaikki Pirkanmaalla 2/3-suorittaneet basistit soittivat tuon Corea-klassikon, plus Bachin Two part invention, oisko ollut numero 4 (mielestäni erittäin haastava biisi tulkinnan kannalta), plus muita kohtuullisen haastavia kappaleita. Kiinnostaisikin tietää mikä 2/3-tutkinnon tasoksi on määritetty?

EDIT: Sinänsä sääli, jos tutkintojen suorittaminen menee pelkkään kappaleiden treenaukseen; kai nyt minkä tahansa biisin voi opettelemalla opetella, mutta oppiiko _siitä_ mitään?
Heikki L.
18.01.2005 02:39:34

Noista tutkinnoista sen verran, että tuo 2/3 on ihan niin simppeli kuin voi olla. Soitin siinä biisejä jotka olisivat menneet kuulemma läpi ekassa tolpassakin. Nyt on tavoitteena tehdä suoraan eka tolppa, jos vaan mahdollista. Jos se 3/3 pitäisi sitä ennen tehdä, niin pitää katsoa jos voisin tehdä ns. "kaksoistutkinnon". Molemmat samana päivänä. :D

3/3-kurssin ja I (tai D)-kurssin välinen ero on muuten jo aikapaljon isompi kuin 2/3- ja 3/3-kurssin välinen. I on jo ns. "ammattikurssi" eli siinä pitää jo klaaraa noita juttuja työelämään suhteutettuna. Elikkäs täytyy omata tyylitajua ja soittopohjaa humppa-jazz-rock-latin-klassinen -alueelta.

Kun tarkemmin muistelen, niin ittellä oli muuten ohjelmistossa Angel of Death...eli unohda toi mun aiempi lässytys ;)
Shack!
Johannes_t
18.01.2005 02:54:01

Kun tarkemmin muistelen, niin ittellä oli muuten ohjelmistossa Angel of Death...eli unohda toi mun aiempi lässytys ;)

Loppu elämän ottaa päähän ettei mm. Master of puppetsia "lasketa mukaan", kyllä minä tarjoan vaikka kaljan kaikille (hyville tyypeille :D) jotka Puppetsin hakkaa läpi uskottavasti ;)
Wil-J
18.01.2005 07:49:44 (muokattu 18.01.2005 07:51:53)
Nyt tulee asiantuntevaa matskua kun olen itsekin Vantaan musiikkiopistossa :)

Mä käyn noilla 45min tunneilla (usein ne todellisuudessa kyllä ovat 1h15min kun vähän pääsee venähtämään...). Opettaja on hyvä (erään forumin jäsenen isä, en paljasta kenen :)) Mutta en kyllä oo tosta kuullu että pitäis joku tutkinto olla että saa 45min viikossa, mulla on ainakin aina ollut niin. Pääsoittimena kun on basso se tulee kai automaattisesti. Sivuaineena jos soittaa niin sitten pitää vaan maksaa enemmän.

Mutta Vantaan Musiikkiopisto instituutiona on kyllä aika hanurista. Köyhä ja masentava. Mutta pop&jazz puolella on ihan mukava ilmapiiri. Ja hyvä jos sinne tulee lisää päteviä basisteja, kun ainoa toistaiseksi tunnun olevan, koska aina mut joka keikalle nakitetaan.

Edit: Ja jos kaikki duuri ja molli asteikot osaa ulkoa suvereenisti, ei pitäisi 2/3 olla mikään ongelma. Mä sen muutama vuosi sitten suoritin. Nyt keväällä 3/3, se on jo inhottavampi kun pitää ulkomuistista joku 36 stankku/lattari/pop/rock biisiä puskea bändin kanssa... Muuten 3/3 on kyllä sitten melko helppo.
Niskamies
18.01.2005 08:26:12
Nyt tulee asiantuntevaa matskua kun olen itsekin Vantaan musiikkiopistossa :)

Perhana, sä varmaan soitat meiän bändin rumpalin kanssa siinä musaopiston bändissä? Okko hän on nimeltään, on mnetissä nimimerkillä DimensionZ. Ja eikös bassomaikka ole Timo Tolonen, Leningrad Cowboysin basisti?
Meitsi on meshissä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)