Aihe: Koulutetaanko muusikoita liikaa?
1 2
Jabbe
26.02.2003 14:57:52
Luin juuri asiaan liityvän jutun Rytmistä (1/03) ja alkoi vähän pelottaa tämä oma uravalinta. Uhkaako työttömyys/vajaatyöllisyys minuakin tulevaisuudessa? Pääsenkö edes mihinkään ammattikorkeaan opiskelemaan, kun muusikoita on paljon ja kilpailu kovaa? Joudunko elämään erilaisten tukien varassa, keikkamuusikkonakaan ei oikein tienaa? Ja kun musiikkibisnes näyttää olevan kuolemassa ja tekniikka kehittyy siihen suuntaan että kaikki levyt voi tehdä kuka tahansa kotona, niin studiohommistakaan ei taida löytyä töitä?
"Eiku..."
Fortune
26.02.2003 15:01:33
"I know everything there is to know about monkeys
since I have seen every Tarzan movie ever made!" -Ren Hoëk
Galleria avattu.
Jabbe
26.02.2003 15:17:57
Jatka tuonne:

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=1&t=12690

Ei jaksa kaivaa vanhoja juttuja. Tämä on ajankohtaista minulle juuri nyt ja sen takia sen kirjoitin. Haku on minulle nääs hieman vaikea asia...
"Eiku..."
Ukko
26.02.2003 16:38:49

Luin juuri asiaan liityvän jutun Rytmistä (1/03) ja alkoi vähän pelottaa tämä oma uravalinta. Uhkaako työttömyys/vajaatyöllisyys minuakin tulevaisuudessa? ?
Riippuu aika lailla muusikon kyvyistäsi ja henkilösuhteista ja kaikenmaailman muista systeemeistä. Ei se mitään yksiselitteistä ole.
Intohimo
26.02.2003 18:31:43

Luin juuri asiaan liityvän jutun Rytmistä (1/03) ja alkoi vähän pelottaa tämä oma uravalinta. studiohommistakaan ei taida löytyä töitä?

Uravalinta pelottaa itse kutakin.. Varsinkaan kun ei edes
ole siihen koulutustakaan, vaan yrittää itse opettaa
itseään. Muusikkoja ehkä koulutettu liikaa, mutta ei
niin paljon liikaa kuin media-alan heeboja. Musiikissa
pystyy ehkä jotenkin leivässä, jos sitä tekee toisena
ammattina. Tai sitten tekee niin hyvää matskua,että
sille on kysyntää.

t. työtön media-assari
"Hyvä itseluottamus lähentelee röyhkeyttä".
Jabbe
26.02.2003 19:17:02
Riippuu aika lailla muusikon kyvyistäsi ja henkilösuhteista ja kaikenmaailman muista systeemeistä. Ei se mitään yksiselitteistä ole.

Ei tietenkään yksiselitteistä. En pidä itseäni minään erikoisena soittajana, meinaan että minusta ei kyllä ikinä mitään virtuoosia tule. Enemmänkin pitäisin vahvuutenani monipuolisuutta, koska pidän lähes kaikista musatyyleistä ja kaikkia soitan, ihan klassisesta jatsiin. Myös musiikkiteknologia kiinnostaa ja sitä olen itse aika paljon opiskellut. Useita instrumenttejakin soitan ja vielä olis lisää tarkoitus opetella (kitara seuraavaksi varmaankin). En viitsi vielä keskittyä yhteen asiaan, koska kuitenkin mieli muuttuu tulevaisuudessa. Mutta saa nähdä tuleeko minusta ikinä mitään...
"Eiku..."
Jabbe
26.02.2003 19:19:40
Tai sitten tekee niin hyvää matskua,että
sille on kysyntää.

No riippuu siitä mille ylipäätään on kysyntää. Jos valtavirtamusiikki on 10 vuodenkin päästä samanlaista teinipoppia, niin ei kyllä hyvältä näytä. Ihmisten pitäisi oikeasti ruveta ymmärtämään taidetta. Sitähän musiikki on, vai?
"Eiku..."
Jabbe
26.02.2003 20:28:53
Ai ettäkö koulutettaisiin liikaa... Eminemejä ...tässä maassa. Voipi olla. Vaikea tietää.

EMINEM?!? koulutetaanko? kuka on eminemin koulutuksesta puhunut? ja miten voit edes laittaa samaan lauseeseen noiden muiden kanssa?
"Eiku..."
Prowleri
26.02.2003 20:39:43
Tällä hetkellä suora vastaus on "kyllä" - enemmän pistäisin tämän kuitenkin livemusiikin vähentymisen kuin ylikouluttamisen piikkiin. Tästä syystä on aina sanottu että "hanki oikea ammatti ensin" - keikkamuusikon leipä kun on mitä on.

Mutta toisaalta, soittamistahan voi aina reenailla työttömyystuellakin ollessaan, kyllä se jossain vaiheessa aina keikkailuun johtaa.
Njän njän njän njää, njän njää, njännä nää njännjännjää. -Absoluuttinen Nollapiste: Harhailua Maastossa
Blenderhead
26.02.2003 20:47:28

Ite henkilökohtasesti pidän muusiikkia vaan harrastuksena. Enkä oikeestaan siitä ees ammattia halua. Just siks että sillä eläminen ei oo kovinkaan todennäköstä. Senpä takia opiskelenkin jus tällä hetkella ammatikorkeessa. Onpahan sitten ainakin koulutusta johonkin, kun (siis ei "jos") ei musikkki leiville lyö.
The world won´t stop.
Dirk
26.02.2003 21:40:08
Ehkäpä yksi vaikeimmista kysymyksistä mihin itse olen törmännyt elämässäni on juuri tämä ammatti/harrastus -politiikka; ja päädyin musiikinopettajan sijasta ihan muihin hommiin (prkl. tätä yksi yliopistopaikka per vuosi -lakia), mutta enpä ole sitä katunut. Pelkkää soittimen opiskelua en oikein edes harkinnut.
Tuosta liikakoulutuksesta; musiikinopettajille käsittääkseni töitä riittää, tosin kouluaineena se taitaa olla vähenemään päin. Mutta lomat ja säännöllinen työ ois siinä.
Toiseksi uskon, ettei ammattikorkeaan tarvi niin virtuoosimainen olla mutta kyllä se vaatii paljon reeniä mitä on hyvä tehdä esim. 2.asteen linjoilla.
Tietääkseni ihmiset, jotka nyt ammattia tästä leipovat eivät juuri välitä tulevaisuuden työtilanteesta vaan tekevät sitä siksi että se kiinnostaa; aina se leipä jotenki sieltä tulee. Joillakin tuollainen ajattelu toimii joillain ei. Pelkällä jatsilla et kuitenkaan itseäs elätä vaan monipuolisuus on valttia; ei välttämättä ois paha opiskella elektronista musiikkia/teoria opettajan hommia siinä sivussa. Musiikkia voi tehdä kuitenkin puoliammattimaisesti vapaallakin.
waskikaarme
27.02.2003 00:31:51
Harrastuksesta tuli ammatti on ihan yleinen lause mutta on se sääli jos lukee ammattiin ja pystyy sitä harjoittamaan vain harrastuksenomaisesti.. Mikä sitten on johtanut siihen että muusikoita koulutetaan niin paljon nykyään? Kuinka moni hakeutuu alalle ihan vain euron kuvat silmissään ajatellen että pari keikkaa kuukaudessa, levy parin vuoden välein ja silloin tällöin haastattelu jossakin lehdessä ja sillä sitten elättää itsensä?
En itse ehkä pidä sitä niin pahana että muusikoita (tai mitä tahansa suosittuja aloja) koulutetaan ehkä yli omienkin tarpeiden. Kyllä ne ruusunpunaiset lasit jossain vaiheessa tippuvat ja sieltä katoaa porukkaa ihan luonnonlakien (vahvempi syö heikomman) mukaan ja ne jotka jaksavat sinnikkäästi puurtaa ja tehdä asioidensa eteen jotain pärjäävät ainakin jotenkuten.
Asian toinen puolihan on siinä, että jos koulutusta vähennetään harvempi pääsee edes yrittämään. Toisaalta taas kun koulutusta on viljalti on saatavissa oleva tietomäärä isompi(yrittää sanoa että opettajien ja koulutusmateriaalin laatu on parempaa).

Saatan olla liian optimistinenkin, mihinkäs hippi karvoistaan pääsis
"D´Oh!" -H.Simpson
Jabbe
27.02.2003 12:01:06
Hyvä Jabbe! Pidä progemusiikki elossa.

Yritän kovasti. En siitä progesta tiedä, mutta taiteena yritän ainakin oman musiikkini (?) pitää. Tällä hetkellä kyllä taidan tuolta progen suunnasta lähteä sitä taidetta etsimään. Kenties joskus tulevaisuudessa uskallan myös "klassista" taidemusaa tehdä, saa nähdä.

Musiikinopettajille siis olis töitä? Ehkä sekin olis joskus hyvä ratkaisu, sillä siitä sais ainakin vakituisen paikan/palkan. Ja sit vois tehdä siinä sivussa muita hommia. Mutta aika näyttää, mitä tästä sitten tulee...
"Eiku..."
Diz
27.02.2003 12:18:36

Yritän kovasti. En siitä progesta tiedä, mutta taiteena yritän ainakin oman musiikkini (?) pitää. Tällä hetkellä kyllä taidan tuolta progen suunnasta lähteä sitä taidetta etsimään. Kenties joskus tulevaisuudessa uskallan myös "klassista" taidemusaa tehdä, saa nähdä.

Varsin lohduttavaa luettavaa tuo. Itse olen paljon miettinyt että jossain vaiheessa tuon valtavirtamusiikin ideat kuluvat loppuun ja porukka ehkä kenties alkaa kuuntelemaan musiikkia. Toisaalta vain hyvä että kaikki ei kuuntele näitä "korkeamman piirin" nautintoja.

Itse väsään sitä mistä saan ite kiksejä, en niinkään paljon mieti mitä muut siitä pitävät. Pitävät jos pitävät, mutta kunhan minä pidän! ;)
agegage
27.02.2003 16:38:47
EMINEM?!? koulutetaanko? kuka on eminemin koulutuksesta puhunut? ja miten voit edes laittaa samaan lauseeseen noiden muiden kanssa?

Ehkä poppamies tarkoitti, että kenestäkään ei voida kouluttaa sellaista muusikkoa kuin nuo, joita hän mainitsi, vaan että taide syntyy aivan toisenlaisista lähtökohdista. Eivätkö nuo kaikki mainitut muusikot luoneet oman tyylinsä ilman toisten neuvoja?
qfleax
27.02.2003 20:42:27

Ehkä poppamies tarkoitti, että kenestäkään ei voida kouluttaa sellaista muusikkoa kuin nuo, joita hän mainitsi, vaan että taide syntyy aivan toisenlaisista lähtökohdista. Eivätkö nuo kaikki mainitut muusikot luoneet oman tyylinsä ilman toisten neuvoja?

Juu ei pelkällä koulutuksella luoda kyllä tuollaisia rytmiikkaneroja kuten Eminem. Kyllä siinä vaaditaan sisäistä paloa, halua oppia ja ennen kaikkea vaivannäköä älyttömästi. Niin - omassa mielessäni muusikko ja artisti tai bändi ei ole sama asia. Muusikosta tulee itselle mieleen enemmän musa-alan perusammatilainen, "duunari" ja taas artisti on enemmän luova enemmän tai vähemmän häröilevä tyyppi (voi olla tietenkin myös mainittu muusikko).
Jabbe
27.02.2003 21:05:16
Niin ja anteeksi tuosta Eminem-jutusta. Äijä on oikeesti tehny töitä ja hyvää hiphoppia, mut nykyään alkaa tuo taso olemaan vähän mitä on... en ole MTV:tä kylläkään (jostain syystä) vähään aikaan seurannut. Eihän sitä neroja voi kouluissa tehdä, mutta niitäkin voi kouluttaa ja opettaa...
"Eiku..."
Notefix
27.02.2003 22:21:24

artisti on enemmän luova enemmän tai vähemmän häröilevä tyyppi (voi olla tietenkin myös mainittu muusikko).

Niin, artisti "tulkitsee"...luovuudesta en tiedä...
Blue Moon
01.03.2003 03:13:25

Ihmisten pitäisi oikeasti ruveta ymmärtämään taidetta. Sitähän musiikki on, vai?

Tämän voisi kääntää toisinkin päin: "Taiteilijoiden pitäisi alkaa ymmärtämään ihmisiä". Tekemään sellaista taidetta, joka ihmisiä kiinnostaa. No joo, mä lähden nyt nukkumaan. :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)