Aihe: Rautalanka
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
clave
16.01.2005 18:56:03

Et kai tarkoita sellasta sooloa mikä vetästään hatusta ihan lonkalta vaan biisiin ku biisiin? Ei kai ne sellasia,virkkaavat ja runkkailevat kotonaan ne esityskuntoon ja yrittävät lavalla sitte näytää luovan kärsiviltä.

Siis nopsa ei kai alunperinkään tarkoita "muka" sooloa vaan just improa. 4 R määritteli tuon hauskasti, heh.
"Täytyy varoa, ettei turhaan tehty työ mene hukkaan"
Tankero
16.01.2005 19:40:36
Joo, mulla on taltioituna Joey DeFrancescon levy, missä on Danny Gatton kitarassa. Relentless on levyn nimi. Sen ansiosta kävin April Jazzissa Joeyn keikan katsomassa. Oli siihen mennessä DeFrancesco ollut vähän taka-alalla mun kuuntelussa.
Niin, siis Gatton on uskomattoman hyvä tuollakin levyllä.

Siinä on kyllä pölinää. Kuten oli jollain Dannyn soololevyllä, millä oli elvarisikermä solistina Delpert McClinton.
Esikuvansa ne tais olla Dannyllakin. Les Paul siellä pilkistelee ainakin taustalla.
Tankero
16.01.2005 19:44:09
aivan käsittämättömän kova luu soittamaan,ikävä kyllä poistui oman käden kautta 90-luvulla yläkerran orkesteriin.tästä päästäänkin aiheeseen,kuinka monen rautalankakitaristin olette kuulleet soittavan soolon(hyvän sellaisen),minä en...
Minä olen yhden. Tosin ei ollut rautalankasoolo. Pulliainen veti keran ylläksellä hienon soolon Gary Mooren Still got the bluesiin.
KoskPaavo
16.01.2005 20:15:23
"sviddu! taas tirahti tippa helmeilevää huomenvirtsaa housuihin."Hupa ilmaus!
Kyllä sillä Pulliaisellakin esikuvia on ollut , tuolta ne kuuskymmenluvun alusta löytynevät,ja siitä on syntynyt tuo niin ihmeellinen "Pulliaissoundi"
Soittaja selviää aina.
WanhaWetäjä
16.01.2005 22:04:20 (muokattu 16.01.2005 22:04:34)

Mä olen soittanut kitaristin kaa joka oli kopsannut varmaan joka ikisen Pulliaisen soolon ja veti ne samat jutut joka keikalla...se oli oikeaa piikkilankamusiikin juhlaa ;-)

Mitä järkee..........vaikka hyvin poika soitti,notta;-)

Oonkohan mä Suomen ainoo kitaristi joka ei ole ikinä soittanut Apachea,eikä tule soittaan...siinä se mitä mä aattelen rautalangasta,noin niinkun yleisesti ;-)
DJKaaos
16.01.2005 22:12:33

Oonkohan mä Suomen ainoo kitaristi joka ei ole ikinä soittanut Apachea,eikä tule soittaan...siinä se mitä mä aattelen rautalangasta,noin niinkun yleisesti ;-)

koita piruuttas joskus, ihan hieno kipale soittaa
Rock 'n roll on tie, totuus ja elämä.
baron
16.01.2005 22:15:21

Mäkin silloin 1960 ostin sinkun ja kitaran ja soittelin päälle!
Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
riff
16.01.2005 22:15:32
Niin. Soolohan on soolo. Jos soittaa toisen säveltämän soolon, onko se soolo. Tai yleensä jos se on sävelletty ja soitetaan aina samalla lailla? Improvisointi ei näköjään kuulu rautalankaan.
Gatton on kova!
Kiva, kiva, oukki doukki!
WanhaWetäjä
16.01.2005 22:25:58

koita piruuttas joskus, ihan hieno kipale soittaa

No niin...sattus oleen skitta tossa vieressä,kokeilin,en tykännyt,kovin tylsä biisi oli tuo,TOSIN mun Strato on kanissa eli ei ollut oikeen tyylinmukanen kitarakaan...ei,en mä halua soittaa piikkilankaa,siinä ei saa kaivertaa,ja kaiverrus on se mistä mä pidän ;-)
Riksteri
16.01.2005 23:47:35
Niin. Soolohan on soolo. Jos soittaa toisen säveltämän soolon, onko se soolo. Tai yleensä jos se on sävelletty ja soitetaan aina samalla lailla? Improvisointi ei näköjään kuulu rautalankaan.
Gatton on kova!

Googlasin teoriaa ja viisastelen:

In music, solo means to play alone. This does not necessarily mean that no one else is playing at that time, only that the soloist's part is the most prominent. In jazz it is common for each player to improvise a solo in turn, while others continue to play but more quietly.

A related term is soli, which means that a whole section of a musical ensemble is playing the same thing.

Elikä soolo ei aina ole omasta hatusta prima vista improvisoitu juttu? Mutta koskaan en muista koko bändin soittaneen solia, vaikka yhteislaulua joskus kuulee.
Mama always said life was like a box of chocolates, never know what you're gonna get.
Neljä Ruuvia
17.01.2005 00:12:29
Googlasin teoriaa ja viisastelen:

g.

Elikä soolo ei aina ole omasta hatusta prima vista improvisoitu juttu?
Ei missään tapauksessa!
Monissa pop-kappaleissa on esim sävelettyjä kitarasooloja,vaikkapa loisteliaalla Queen-yhtyeellä.

Eräs hienoimpia sävellettyjä kitarasooloja ikinä on Jay Graydonin soolo Manhattan Transferin kipaleessa Twilight Zone.
Klasaripuolella on juuri näin kuin tossa sanottiin. Toi mitä tossa sanottiin jazz-musiikista on täyttä potaskaa.

Mutta koskaan en muista koko bändin soittaneen solia, vaikka yhteislaulua joskus kuulee.

Yhteislaulua kuulee usein aivan liian kanssa.
Riksteri
17.01.2005 00:52:45
Monissa pop-kappaleissa on esim sävelettyjä kitarasooloja,vaikkapa loisteliaalla Queen-yhtyeellä.

Queenin "Tie Your Mother Down" -biisistä on valmistettu vieläpä oma 'Air Guitar Edit' -versionsa The Best Air Guitar -ilmakitarakokoelmalevyllä. Apache, Paranoid yms. biisit on samalla kokoelmalla :)

Kitara taitaa olla yleisin soolosoitin, mutta rokkibändeilta tuttua räväkkää eri instrumenttien soolovuorottelua olisi kiva kuulla enemmän lavoillakin. Teknisesti soolo taitaa olla paljon vaikeampi toteuttaa livenä kuin levyllä?
Mama always said life was like a box of chocolates, never know what you're gonna get.
Neljä Ruuvia
17.01.2005 09:31:38

Ja taas toisaalta voisi ajatella, että se, joka blokkaa ääni ääneltä vaikkapa Albert Leen soolon kappaleesta "Country boy", omaa itse kohtuullisen soittotaidon, sekä taidon kuunnella toisten soittoa.

Sekä kaikulaitteen.
KoskPaavo
17.01.2005 11:48:01
Tuli mieleen tuosta Shadows -osastosta biisi nimeltään FBI. Siinä on mielestäni ns. "jujua". komppi triolipohjainen ,tempo n, 200 ja ihan oikea soolokin välissä.
Soittaja selviää aina.
baron
17.01.2005 11:50:51

Tuli mieleen tuosta Shadows -osastosta biisi nimeltään FBI. Siinä on mielestäni ns. "jujua". komppi triolipohjainen ,tempo n, 200 ja ihan oikea soolokin välissä.

Se OK, lisäksi tuli mieleen Geronimo.
Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
pekkajau
17.01.2005 15:27:11
Shadows on keikalla Suomessa kevättalvella! Näkyy vielä saavan lippuja lippupalvelusta ja harkinnassa on että joutuuko lähtemään? No ehkä Mark Knopfler kiinnostaa enemmän toukokuussa... vaikka onhan tuota tullut soitettua rautalankabändissäkin aikoinaan ja ihan asiaankuuluvalla pieteetillä!
There`s no bisnes in showbisnes!
nopsa
17.01.2005 19:54:53
Shadows on keikalla Suomessa kevättalvella! Näkyy vielä saavan lippuja lippupalvelusta ja harkinnassa on että joutuuko lähtemään? No ehkä Mark Knopfler kiinnostaa enemmän toukokuussa... vaikka onhan tuota tullut soitettua rautalankabändissäkin aikoinaan ja ihan asiaankuuluvalla pieteetillä!

John C Fogerty stadissa maaliskuun alussa,sinne!!!näin muutama vuos sit turussa,kolme tuntia pelkkää asiaa alusta loppuun,ei danny-svoota vaan pelkkää musaa,great!
Heikki L.
18.01.2005 02:42:30

kolme tuntia pelkkää asiaa alusta loppuun,ei danny-svoota vaan pelkkää musaa,great!

Mä haluisin nähä kolmen tunnin Danny-svoon :)
Shack!
R.Syke
18.01.2005 21:37:25 (muokattu 18.01.2005 21:40:35)

-Rautalanka on rautalankaa. Progetilutukset ovat oma lukunsa.

-Yksinkertainen, karu melodia ja sitten yksinkertainen kansaan menevä impro. Köh. Siinä se. Köh.

-Soita Caravan.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)