Aihe: Ihan alusta aloitus
1 2
LosNalles
16.01.2005 03:05:32
Noniin, eli. Mitään soitinta en ole aikaisemmin soittanut, muuta kuin sen mitä koulussa pakottivat, ja vähän rumpuja kaverilla koittanut.
Tarkoitus olisi löytää harrastus. Mahdolliset harrastukset olen rajannut nyt sitten soittimiin. Eli idea on, että kerrotte mitä ja miksi minun kannattaisi aloittaa soittaa. Ja ei, en ole vain setä joka haluaa rokkitähdeksi, vaan tarkoitus on ihan oikeasti vain hankkia harrastus jottei elämä intin jälkeen mene ihan samanlaiseksi netissä roikkumiseksi kuin ennen inttiä.
Noniin, eli idean jo kerroinkin, hyviä ja huonoja puolia.
Mihinkään tunneille ei valitettavasti ole aikaa eikä rahaa, joten kaikki pitää opetella ihan itse, ja kuten sanoin, lähes from the scratch. Paikka soittelulle on, joten ainakaan kovaäänisyydestä ei tarvitse instrumentteja karsia. Mutta eiköhän siinä sitten tarpeeksi. Vastauksia odotellen. :)
Julmettu
16.01.2005 10:04:55 (muokattu 16.01.2005 10:06:19)
Lainaa kaverilta kitara, ja kirjastosta suuri kitarakirja ja testaa. Jos on liian vaikeaa, ala basistiksi, jos sormet ei taivu, ala rumpaliksi.

Kannatan kyllä sitä tunneille menoa. From the scratch on pikkusen paha alkaa soittamaan yhtään mitään, jos ei tiedä edes miten päin soitinta tulisi pitää kädessä.

E: Hyviä puolia soitossa; saat olla leuhka, pystyt viihdyttämään soitolla niin itseäsi kuin muitakin, apua kenties joissain ammateissa.

Huonoa; maksaahan se. Ja hermothan soitannassa menee.
Jooba
16.01.2005 10:08:22
Ne sormet kyllä venyy vielä ajan kuluessa. Ja basso on jopa vaikeampi soitin kuin kitara. Riippuu mitä soittaa.
Hohhoijaa
16.01.2005 10:39:31
Ala rumpaliksi.

Heistä on nykypäivinä pulaa.
>-)))>
"Harmi, pensselini taisivat jäädä kotiin. Minun on pakko maalata sinut elimelläni".
Jooba
16.01.2005 12:04:23
Nykyään on rumpaleista ja basisteista pulaa ku kaikki haluaa vaan mainetta kitara sankarina. Kitara on jo ihan vanhentunut soitin, tai siis ei vanhentunut mut... hmm... vaikea selittää. Se on liian kovassa maineessa. Basso ja rummut on unohdettu kokonaan. Ei sitä neljä kitaristia voi bändiä perustaa, ei mitenkään.
LosNalles
16.01.2005 13:19:55 (muokattu 16.01.2005 13:21:48)

Lainaa kaverilta kitara, ja kirjastosta suuri kitarakirja ja testaa

Ihme kyllä, mieleen ei tule yhtään kaveria jolla olis kitaraa. Ja kovin vierailta ei kehtaa kysyä, tuskin olisivat kovin innoikkaita lainaamaankaan.

Kannatan kyllä sitä tunneille menoa. From the scratch on pikkusen paha alkaa soittamaan yhtään mitään, jos ei tiedä edes miten päin soitinta tulisi pitää kädessä.

Mieluummin toki menisinkin tunneille, mutta ei vaan oikeasti ole aikaa. Juuri siksi mietinkin että joku instrumentti olisi ihanteellinen harrastus, sitä kun voi tehdä yksin silloinkun omasta mielestä on aikaa ja halua. Ja jopa jossain vaiheessa viihdyttämään muita niinkuin tuossa jo mainittiin.

Huonoa; maksaahan se. Ja hermothan soitannassa menee.

Maksaahan se, mutta luulisin että se on sen arvoista. Ja hermojen menetys kuuluu ilmeisesti lajiin kuin lajiin. Siihenkin on joka tapauksessa varauduttu.

Rummut kuulostaa hetken mietinnän jälkeen mainiolta vaihtoehdolta..ainakin näin kun hetken miettii niin ehkä helpoin soitin aloittaa? Ihan alkeet osaan, ja lisää voi opetella katselemalla ja kuuntelemalla toisin kuin esim. kitarassa, eikö? Korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä.
Ei mulla ole mitään fiksua sanottavaa.
baron
16.01.2005 13:37:27

Kun mullakin bändissä kaikenlaisia rumpaleita käynyt, niin kyllä se soittimen helppous on näennäistä, helppoa on vain se, että jokainen saa siitä äänen.
Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
LosNalles
16.01.2005 13:44:52
Tottakai, ei siinä hyväksi helpolla pääse. Mutta aloittaminen ehkä helpompaa?
Ostinaatio
16.01.2005 13:55:37
Kaipa nuo perussoittimet on hankalia kaikki. Kitarassa on tosiaan tuo, että kaikki soittaa sitä. Jos haluat bändiin kovasti niin kitara ei kenties ole hyvä vaihtoehto.

Jos rummut tosiaan kiinnostavat eniten, niin sitten kannattaa varmaan harkita niiden hommaamista. Voit tietysti käydä jossain nuorisotaloilla tms. kokeilemassa jos sieltä löytyisi rummut ja katsella vähän miten homma sujuu.

Varmaan löytyy jotain "opeta itsesi soittamaan kirjoja", mutta suosittelisin kyllä kovasti edes muutaman tunnin ottamista, että saisi perusotteet ja asiat haltuun. (Jos on aikaa treenata, pitäisi olla myös aikaa käydä niillä tunneilla sen tarvittavan kerran viikossa) Jos opettaja homma ei natsaa, niin toinen vaihtoehto on joku kaveri joka osaa jo kyseistä soitinta.

Kyllä korvakuulolta soittelemiseen tarvii rummuissakin, aivan kuten muissakin, ensin oppia ne peruskompit ja tekniikat että hommia tunnistaa /oppii soittamaan.
"Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein
baron
16.01.2005 14:27:21

Jos et bändiä suunnittele, niin kiipparit on yksinäänkin jotain.
Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
LosNalles
16.01.2005 14:44:06 (muokattu 16.01.2005 14:45:17)
Ehkä, mutta ihmiset, ei mua oikeastaan auta että mulle kerrotaan soittimien nimiä. Kaipaisin vähän perusteluja kanssa. Pahoittelen jos vaikutan liiankin vaativalta :)
Kusse
16.01.2005 15:29:01
No jos et aio bändissä soittaa, niin rummut ja basson voi vetää yli. Niitä tuskin hirveen paljoa yksin jaksaa soittaa.
Saithan sä selvää? Älä valita!
Kusse
16.01.2005 15:47:42
Kyl mä ehkä kallistuisin kitaran puoleen. Kuitenkin suht helppo opetella ite, netistäkin löytää vaik kuin paljon materiaalia, esim. tabulatuurit on helppo lukea. Kitara on kans aika halpa soitin, jos vaikka akustisen ostaa ekana. Ja kulkee näppärästi mukana, vaikka mökille. Sosiaalinen soitin, en oo ikinä nähny kiippareita tai rumpuja soitettavan nuotion äärellä ;)
Pahoittelen jos on vähän sekavaa tekstiä.
Saithan sä selvää? Älä valita!
LosNalles
16.01.2005 15:58:22
Ei se bändissä soittaminen ole ollenkaan poissuljettu, mutta ei se syy miksi soittamisen aloittaisin :)
Ostinaatio
16.01.2005 16:56:16
Ei se bändissä soittaminen ole ollenkaan poissuljettu, mutta ei se syy miksi soittamisen aloittaisin :)

Tässä on siis nyt tullut nämä perusbändisoittimiet:

Kitara
Rummut
Kiipparit
Basso

Heitetään jottain lussia ja miinuskai

Kitara:
+Akustiset ovat halpoja, ja niillä voi opetella suhteellisen helposti jotain yksinään soitettavia lurituksia
-Älyttömän suosittu soitin, bändisoitantaan vaikea päästä

Rummut
+Perusteet aika suoraviivaisia tajuta, yksinkin jonkinasteinen kehittyminen mahdollista
+Näitä on vähän ja bändit kaipailevat tällaisia
-Ilman bändiä soittaminen voi käydä puuduttavaksi pitemmän päälle

Basso
+Erittäin helpot perusteet, pienellä neuvomisella pääsee alkuun ja jos soittaa suoraviivaisempaa jytyysty bändin kitaristikin voi neuvoa asioissa
+Bändimarkkinoilla riittää vientiä basisteillekkin
-Vahvasti bändisoitin tämäkin

Koskettimet
+Mahdollista opetella komppaamaan ja soittamaan melodiaa yksinään, eli siis helppo viihdytellä ja haastaa itseään soittamaan
+Kun on opetellut nuotit, voi opetta itselleen aika kattavaa repertuaaria
-jos musiikkimieltymykset ovat kovasti rumpukitarabasso-kokoonpanoja päin, niin ei välttämättä niin innostava soitin.
+Jos taas idolisi käyttävät viittoja, niin koskettimet ovat oikea valinta

--
Mutta kannattaisi varmaan vaan miettiä, mikä soitin on omasta mielestä kaikista kiinnostavin, ettei sitten into lopu kesken.
"Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein
konehes
16.01.2005 16:58:34
Kitaran perusjutut on helppo oppia ja levyjen mukana on hauska soittaa. Akustisen saa jo muutamalla kympillä. Ja kun osaat soittaa kitaraa, niin ymmärrät vähän myös basson päälle. Jos omista kappaleista haaveilet, niin kitaran avulla niitä voi ehkä helpommin tehdä kuin esim. rummuilla.
LosNalles
16.01.2005 17:06:56

Heitetään jottain lussia ja miinuskai

Tuollaista postia juuri hain, helpottaa kummasti. Ja ei, ei ole kyllä oikeastaan edes mielessä käynyt omien biisien väsäily. Jätän sen niille ketkä osaa.
Robert
16.01.2005 18:07:56
Lainaa kaverilta kitara, ja kirjastosta suuri kitarakirja

Mielummin joku Hal Leonardin kitarakoulu... Aika teoriapainotteinen kirja heti alkuun...
kokarek: tyttöjä voisi maalata sukuelimellään. kalamies#4 >-)))>
Order
16.01.2005 19:33:12
Mielummin joku Hal Leonardin kitarakoulu... Aika teoriapainotteinen kirja heti alkuun...

Mulla on vissiin juurikin tuo kirja. En ole ihan varma enkä voi tarkistaa kun lainassa kaverilla. Ihan hyvä kirja, soitin paria viimeistä harjoitusta lukuunottamatta alusta loppuun ja sen jälkeen siirryin sähkikseen (opettelin akustisella). Olisipa opetellut ne nuotit kunnolla heti alkuun :/
We oil the jaws of the war machine and feed it with our babies. Pastilli?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)