PIM 13.01.2005 15:37:27 | |
---|
Ja nyt kun kotiäänittäminen rynnii vauhdilla, niin sana monitor on saamassa samaa leimaa kuin hifi - sillä myydään ihan mitä tahansa soopaa. Tavarat tavaroina, käsitteet käsitteinä. Äläpä sitten sotke niitä käsitteitä itsekään. Monitor sanalla ei ole koskaan ollut mitään tekemistä laadun (vrt. hifi) vaan nimenomaan käyttötarkoituksen kanssa. Vastaavasti tavalla ei kannata sekoittaa varsinaisia studiomonitoreja lähikenttämonitoreihin. Autokuume iski, kamat myyntiin. Klikkaa nimimerkkiä ja tsekkaa kuvauksesta mitä on tarjolla. Jos joku tavara kiinnostaa niin tee tarjous tai kysy päivän hintaa. |
kompelonnora 13.01.2005 15:44:36 | |
---|
Joup, siis myönnän että mulla on jotain harhakäsityksiä ollut ja sillees, mutta mutta.. jää silti nyt vielä hämäräksi, että mitä eroa on hyvällä hifi/high-end-kaiuttimella ja monitorilla? Onko monitori siis jonkinlainen post-high-end kaiutin? Suuntakuvio (heijastusten minimoiseksi). Mahdolliset suojaukset (ettei elementit kärähdä). Balansoidut liittimet, Lähikenttäkuunteluun optimoidut jakosuotimet, miksauspöydän heijastusten kompensointi, taajusvaste optimoitu läheltä kuunteluun (vaimennettu diskantti). Mahdolliset säädöt, jotka helpottaa sijoittelua huonossa huoneessa. Roudauskestävyys. Onko muuten missään studioissa kaiuttimia joita ei myydä monitorin nimellä, vaan nimenomaan hifi tai high-end kaiuttimina? Sovelluksissa, joissa neutraalius on tärkeämpää kuin aiemmin luettelemani asiat, ainakin masterointistudioissa ja klassisen puolellä käytetään hifikaiuttimia, esim. Paradigm, B&W, KEF... t. Marko |
lion 13.01.2005 19:31:22 | |
---|
Ja nyt kun kotiäänittäminen rynnii vauhdilla, niin sana monitor on saamassa samaa leimaa kuin hifi - sillä myydään ihan mitä tahansa soopaa. Tavarat tavaroina, käsitteet käsitteinä. Milläs sitä sitten havainnollistetaan niitä tavaroita jos ei käsitteillä? Musiikissa on joitakin asioita jotka eivät musiikkiteknologian kehittyessä muutu miksikään, kuten: Kun rahaa pistetään palamaan, niin paska alkaa haista. Rankasti. |
Zammy 13.01.2005 21:11:30 | |
---|
Milläs sitä sitten havainnollistetaan niitä tavaroita jos ei käsitteillä? No voihan niitä käsitteitä sinänsä käyttää, mutta siihen mitä mainosmies sanoo ei sinänsä kannata luottaa.. Esitteessä luvatulle tekstille en henk. koht. anna kovin suurta painoarvoa, mutta hyviksi toteamilleni alan julkaisuille voi jo antaa painoarvoa ja lopullisen päätöksen sitten tehdä itse käytännössä toteamalla. Mulla on pappatunturi. Sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään - sen sorttinen. |
askomiko 14.01.2005 00:04:31 (muokattu 14.01.2005 01:28:56) | |
---|
Äläpä sitten sotke niitä käsitteitä itsekään. Monitor sanalla ei ole koskaan ollut mitään tekemistä laadun (vrt. hifi) vaan nimenomaan käyttötarkoituksen kanssa. Ärr. Meinaan, että monitori-leima lyödään kylkeen ja verme käy paremmin kaupaksi, kun se on "monitori". No okei, JPW mini monitor maksaa satasen ja toimii, perun puheeni. |
hoffe 14.01.2005 13:22:25 | |
---|
No voihan niitä käsitteitä sinänsä käyttää, mutta siihen mitä mainosmies sanoo ei sinänsä kannata luottaa.. Esitteessä luvatulle tekstille en henk. koht. anna kovin suurta painoarvoa... Sama juttu. Speksien arvot ja muut "toiminnot" on vain suuntaa antavia. Välillä ärsyttää valmistajien pro-etuliitteen lyöminen joka paikkaan. Kun on nähnyt pari 'prolaitetta', jotka kusee miltei joka paikassa, niin ei edes halua ajatella, millanen laite mahtaa olla non-pro-laite. Siinä missä hi-fi, niin myöskin pro-leima on kärsinyt pahan inflaation. Enemmän luotan itsekin esim. tämän foorumin käyttäjien mielipiteisiin ja lehtien artikkeleihin. "Musta on paras väri, kunnes löytyy jotain tummempaa." |
kurmo 15.01.2005 09:50:09 | |
---|
Ärr. Meinaan, että monitori-leima lyödään kylkeen ja verme käy paremmin kaupaksi, kun se on "monitori". No okei, JPW mini monitor maksaa satasen ja toimii, perun puheeni. On muuten mahtava ämyri se, kokoonsa ja hintaansa nähden. Onko se vielä tuotannossa, saaksitä jostain? "En tiedä mikä täällä on menossa, mutta jatkakaa." -Gypsy |
lion 15.01.2005 13:40:53 | |
---|
Äläpä sitten sotke niitä käsitteitä itsekään. Monitor sanalla ei ole koskaan ollut mitään tekemistä laadun (vrt. hifi) vaan nimenomaan käyttötarkoituksen kanssa. Vastaavasti tavalla ei kannata sekoittaa varsinaisia studiomonitoreja lähikenttämonitoreihin. Minkälainen on varsinainen studiomonitori? Kaikissa studioissa mitä oon nähny, on kuuntelu ollut lähikentässä eikä missään metrien päässä, mutta juu, ihan mielenkiinnosta haluan tietää mikä tällanen on? Ilmesesti mulla on jääny jotain kokonaan huomaamatta. - Li'oN Musiikissa on joitakin asioita jotka eivät musiikkiteknologian kehittyessä muutu miksikään, kuten: Kun rahaa pistetään palamaan, niin paska alkaa haista. Rankasti. |
Rantsu 15.01.2005 13:51:26 | |
---|
Minkälainen on varsinainen studiomonitori? Kaikissa studioissa mitä oon nähny, on kuuntelu ollut lähikentässä eikä missään metrien päässä, mutta juu, ihan mielenkiinnosta haluan tietää mikä tällanen on? Ilmesesti mulla on jääny jotain kokonaan huomaamatta. No niin on... :) Kyllä isommissa pajoissa on lähimonitorien lisäksi usein isot monitorit, yleensä seinään upotettuina. "Ehke parempi mine kotona." |
No niin on... :) Kyllä isommissa pajoissa on lähimonitorien lisäksi usein isot monitorit, yleensä seinään upotettuina. nii siis on kyllä, mutta lähikentästä niitäkin kuunnellaan...? Onko tällaset pienet monitorit sitte jotenki vähemmän studiomonitorit ku ne isot? Onhan niissä isoissa pöntöissä komia saundi... :D mut mut. Eli ei vissiin missään oo tehty kuuntelua kovin kaukaa? - Li'oN Musiikissa on joitakin asioita jotka eivät musiikkiteknologian kehittyessä muutu miksikään, kuten: Kun rahaa pistetään palamaan, niin paska alkaa haista. Rankasti. |
Rantsu 15.01.2005 14:36:04 | |
---|
nii siis on kyllä, mutta lähikentästä niitäkin kuunnellaan...? Onko tällaset pienet monitorit sitte jotenki vähemmän studiomonitorit ku ne isot? Onhan niissä isoissa pöntöissä komia saundi... :D mut mut. Eli ei vissiin missään oo tehty kuuntelua kovin kaukaa? No tuleehan sitä etäisyyttä muutama metri tarkkaamon koosta riippuen. Eikä ne isot kaiuttimet siinä mielessä ole lähikenttäkaiuttimet, että niiden sointiin kyllä vaikuttaa koko huone mitä suurimmassa määrin. Voihan niiden viereen/alle halutessaan kävellä, mutta eihän se tee niistä lähikenttämonitoreita, vai mitä? :) "Ehke parempi mine kotona." |
Roberto 15.01.2005 17:49:29 | |
---|
Eli ei vissiin missään oo tehty kuuntelua kovin kaukaa? Ei kovin kaukaa, leffastudioissa jotain 8 metriä.. eihän se ole kun vähän yli yks fudisbyyri. |
lurkki 10.02.2005 10:19:18 | |
---|
TM 3/05 Aktiivitesti Yamaha MSP5A Behringer B2031A Fostex NF01A Profel Pro Studio 30 Tannoy Reveal Active Phonic P8A Roland DS5A M-AUdio BX8 Alesis M1 Active Tapco S5 ex-Rumpu, Kitara ja Kukka |
re infecta 09.07.2005 10:38:20 | |
---|
[Kuutamo, Kaiho ja Katkeruus] |
mhelin 09.07.2005 12:17:35 | |
---|
|
Leikari 09.07.2005 16:21:44 | |
---|
(koko juttu luettavissa maksullisessa www.soundonsound.com sivustossa) ja Akateemisen kirjakaupan lehtipisteessä - lehden voi myös ostaa 11,50 minuakin alkoi luettuani jutun ko. kaiutin kiinnostamaan - - kuulla kyllä pitäisi itse ensin |
tuluppa 10.07.2005 14:19:56 | |
---|
Mullon B2031A:t ja oon tykkäilyt, mitä nyt jouduin odottelemaan tarkalleen puoli vuotta takuuvaihdokkeja saksanmaalta Soundatan kautta kun ekoissa resonoi toinen yläpää. Saksan päässä viivyttelivät uuden erän lähettämisen kanssa. Homma olisi siis mahdollisesti toiminut nopeampaa jos oisin ostanu pönttöni thomannilta ja saanut sieltä myöskin toiset yksilöt ripeämmin. :( Eli eipä se oo aina itsestäänselvyys, että takuuasiat toimisivat omassa kotimaassa paremmin, sitä kun tunnutaan pidettävän yhtenä ostokriteerinä. Kerranki näin päin, höhö. No, kävipä vaan huono tuuri noiden kanssa. A-malliston Trutheja, toisin kun ekoja Trutheja, tulee takaisin takuuseen kuulemma saman verran kuin Geneleccejä ja muita "laatumerkkejä". Mutta soundista oon tykkäillyt, näiden kanssa tuntuu saavan jo oikeesti asiallista vastinetta rahoille. Nämä on ihan päivittäisessä musankuuntelukäytössä ns. vakavampien tilanteiden rinnalla ja en oo moittinut. |
duane 13.07.2005 22:06:11 | |
---|
Mulla soi parhaillaan tuoreet B2031A:t ja hyvältä vaikuttaa... Pienen miksaustestinkin tein ja uskoisin noiden menevän kotinysväyksessä & demomiksauksissa vallan mainiosti... dfloreno: "kun musasta poistetaan rytmi, melodia ja harmonia, niin mielestäni jäljelle ei jää kuin rock-lehdistö" |