losli 14.01.2005 11:48:49 | |
---|
Onko kellään kokemusta tuollaisen perus Marshall-combon modifioinnista suljetuksi laatikoksi? Eli saiskos tuolla yhtään tiukkuutta marsun muuten "löysään" sointiin? |
superfly 14.01.2005 12:41:45 | |
---|
Tuolla sulkemisella voit myös epähuomiossa estää combon jäähdytyksen. Kannattaa katsoa missä päin jäähdytysritilät sijaitsevat ennen kuin suljet sitä. Muuten saattaa ylikuumentua ja posahtaa. Lisäkaapilla tuon löysyyden karkoitat helpoiten. Saundi paranee melkoisesti. "Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent |
losli 14.01.2005 12:56:41 | |
---|
Combon rakenne olisi sinäänsä sopiva että jäähdytys sijaitsee vahvistin osassa eikä sillä ole mitään tekemistä elementtitilan kanssa. Takana on jopa tavallaan rimat levyn kiinnitystä varten. Nyt rimoissa on tosin marsun standardi kokoinen takalevy joka peittää siis vajaa puolet avoimesta aukosta. Mitenkä on elementtien lämpenemisen laita? Käsittääkseni noita celestionini 12":a käytetään ainakin 4x12" suljetuissa kaapeissa. |
JuniperThree 14.01.2005 13:10:29 | |
---|
Combon rakenne olisi sinäänsä sopiva että jäähdytys sijaitsee vahvistin osassa eikä sillä ole mitään tekemistä elementtitilan kanssa. Takana on jopa tavallaan rimat levyn kiinnitystä varten. Nyt rimoissa on tosin marsun standardi kokoinen takalevy joka peittää siis vajaa puolet avoimesta aukosta. Mitenkä on elementtien lämpenemisen laita? Käsittääkseni noita celestionini 12":a käytetään ainakin 4x12" suljetuissa kaapeissa. Mä suljin pikkusen Peaveyni takaa vanerilla ja kyllä tuli jytyä paljon enemmän... Jouduin vaan ottamaan nyt sen pois kun alkoi resonoimaan niin pahasti... |
superfly 14.01.2005 13:36:07 | |
---|
Mä suljin pikkusen Peaveyni takaa vanerilla ja kyllä tuli jytyä paljon enemmän... Jouduin vaan ottamaan nyt sen pois kun alkoi resonoimaan niin pahasti... Mulla on Classic 30 ja se käy niin kuumana jo muutenkin että en ole uskaltanut edes ajatella moista :) Kyllä siinä kananmunat paistaisi. "Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent |
JuniperThree 14.01.2005 15:49:37 | |
---|
Mulla on Classic 30 ja se käy niin kuumana jo muutenkin että en ole uskaltanut edes ajatella moista :) Kyllä siinä kananmunat paistaisi. =) Juu no tollanen 15wattinen trankku pyörii aika hissukseen, joten ei lämpöongelmia... Paitsi ehkä pientä äänen puuroutumista, joka hävis kyllä kun poistin sen takakannen... hmm...interesting... |
spacemonkeyevolution 14.01.2005 15:58:51 | |
---|
Aiheeseen liittyen oon kuullu jotain hurjia juttuja/lukenu jostain et jos täyttäs combon jollain aineella (vaahtomuovi tms. (?!?) ei muista tarkalleen mitä täytettä se oli) ja sen jälkeen sulkis sen niin seinän niin soundit paranis huomattavasti. Siis jotenkin et se ääni liikkus hitaammin siel kaapissa jolloin se kuulostas "isommalta". Kertokaas nyt onko täs mitään perää vai onko miulle syötetty ihan lööperiä? Don't worry, be heavy |
Aiheeseen liittyen oon kuullu jotain hurjia juttuja/lukenu jostain et jos täyttäs combon jollain aineella (vaahtomuovi tms. (?!?) ei muista tarkalleen mitä täytettä se oli) ja sen jälkeen sulkis sen niin seinän niin soundit paranis huomattavasti. Siis jotenkin et se ääni liikkus hitaammin siel kaapissa jolloin se kuulostas "isommalta". Kertokaas nyt onko täs mitään perää vai onko miulle syötetty ihan lööperiä? Tuo laatikon hötöllä täyttäminen on hifipuolella käytetty juttu, mutta joidenkin mielestä se ei toimi kitaravermeissä. Kaappi täytetään eristeellä ensisijaisesti seisovien aaltojen eliminomiseksi. Seisovat aallot syntyvät laatikon mitoista riippuville taajuuksille ja aiheuttavat tiettyjen taajuuksien voimistumista ja tiettyjen taajuuksien vaimentumista. Älä kysy miten tuo eriste niitä s. aaltoja eliminoi... Toinen vaikutus on juurikin tuo laatikon "tilan" kasvaminen ääniaaltojen liikkuessa hitaammin. Riippumatta laatikon koosta, sen laskennallinen tilavuuden kasvu on kymmenen prosentin luokkaa, kun se on täynnä eristettä. Mun täytyy todeta, että olen innokkaasti soveltanut nuita hifistelyjuttuja myös kitarapuolelle ja tuloksiin olen ollut tyytyväinen. Tuo seisovien aaltojen eliminoiminen parantaa mielestäni kaapin saundia huomattavasti. Jos haluaa pitää kiinni boksin "laatikkomaisesta" saundista, eikä halua eristeitä sitä pehmentämään, niin voi rakentaa kaapin, jossa ei ole vastakkaisia seiniä. Toimii sekin... Jo takalevyn viistoaminen muuttaa mielestäni saundia hivenen tasaisemmaksi... |