Aihe: Tascam DP-01FX
1 2
StJerky
13.01.2005 11:20:28
Onko kukaan käyttänyt tuota 8-raituria?

http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-175679.html

Vaikuttaisi sopivan simppeliltä ja silti riittävän monipuoliselta demojen tekemiseen. Hintakin (499 €) vaikuttaa sopivalta.

Tuolla ainakin erittäin positiivinen arvostelu laitteesta: http://www.guitarmusician.com/blog/index.php?id=123
PIM
13.01.2005 11:47:01
Riippuu varmaan siitä minkälaisia demoja olet ajatellut tehdä. Bändidemojen tekoon, varsinkin jos takoituksena olisi saada äänitettyä rummut kunnolla, tuo näyttää aika onnettomalta mutta mies-kitara-rumpukone-demojen väkerrykseen vois toimiakin.

Miksiköhän yleensäkin ajatus 8 raiturista jolla voisi äänittää 8 raitaa kerrallaan tuntuu olevan valmistajille niin mahdoton hanskata. Jos ajattelee tätäkin laitetta niin tuohon kun olis laittanut 8 mikki-inputia 2 sijasta niin laitteen käyttöarvo olis noussut kolmanteen potenssiin ja moni olisi ollut valmis maksamaan siitä muutaman satasen lisääkin. Ei luulisi olevan vaikea myydä tuollaista helposti mukana kulkevaa laitetta, jolla sais ne 8 raitaa äänitettyä helposti ja laadukkaasti ja siirrettyä sitten USB2-väylää pitkin helposti ja nopeasti tietokoneelle. Ainakaan itse en kaipaisi tälläiseen puhtaasti tallennuslaitteeseen sen kummempia editointi- tai efektointiominaisuuksia vaan mulle riittäis että sillä on helppo äänittää tarpeeksi monta raitaa kerrallaan ja että ne sais sitten helposti siirrettyä tietokoneelle miksattavaksi.
Autokuume iski, kamat myyntiin. Klikkaa nimimerkkiä ja tsekkaa kuvauksesta mitä on tarjolla. Jos joku tavara kiinnostaa niin tee tarjous tai kysy päivän hintaa.
PL
13.01.2005 11:56:21
Todennäköisesti syy tuohon rajoitettuun inputmäärään on kustannukset. jos laitteeseen lisätään 6kpl mikkietuasteita ja AD-muuntimia, ei hintaa ja kokoakaan saada enää tuolle tasolle.
Zammy
13.01.2005 12:02:41 (muokattu 13.01.2005 12:03:16)
Todennäköisesti syy tuohon rajoitettuun inputmäärään on kustannukset. jos laitteeseen lisätään 6kpl mikkietuasteita ja AD-muuntimia, ei hintaa ja kokoakaan saada enää tuolle tasolle.

Mä en kyllä usko tähän.. Jos 8 kanavaisen mikkietuaste AD/DA-muuntimen saa kaupasta n. 200 eurolla niin tuossa tuotantovaiheessa vastaavan lisääminen tuohon laitteeseen ei välttämättä hintaa paljoa nostaisi. Kokokaan tuskin tuottaisi varsinaisia ongelmia.

Mutta mä uskon, että noita rajoittuneita laitteita myydään ihan sen takia vaan, että niitä menee kaupaksi. Kuten huomaan täällä muusikoiden.netissakin niin noita kysellään aika paljon ja moni noita taitaa ostaa ja vasta myöhemmin valkenee, ettei niistä ainakaan kunnon bändinauhoituksiin ole.
Mulla on pappatunturi. Sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään - sen sorttinen.
StJerky
13.01.2005 12:21:10
Tuo 2 inputtia ei mielestäni ole ongelma. Meidän tilassa ei kuitenkaan voi vuoto-ongelmien takia kaikkia soittimia ottaa sisään kerralla. Tarkoitus olisi soittaa ensin sisään rummut kahdelle raidalle (muu bändi soittaa kuulokkeiden kautta).

Sitten muu bändi soittaa omat instrumenttinsa päällekkäisäänityksinä. Mitään ihmeellisyyksiä emme tarvitse. Kunhan perusasiat ovat kunnossa. CD laatu riittää meidän tarkoituksiin, kunhan sen äänen saa laadukkaana sisään. Ts. mikkietuasteet ym ovat riittävän hyvät.

8 raitaa olisi Beatlesille aikanaan ollut luxusta...
PIM
13.01.2005 12:31:59
Jos Behringerkin pystyy myymään 8 hyvälaatuista mikkietuastetta ja ad/da-muuntimet ja adat-väylän 250 eurolla niin ei kuuden mikkietuasteen ja AD muuntimen lisääminen montaa sataa hintaa pitäisi nostaa, varsinkin kun samalla voisi tinkiä noista tarpeettomista miksaus- ja efektiominaisuuksista.

Itse asiassa tarkemmin ajateltuna Behringerin ADA8000 lisättynä kovalevyllä, USB2 liitännällä ja pienellä LCD-näytöllä olis aika lähellä sitä mitä ajan takaa ja jos hinta jäisi tuonne 500-600 euron paikkeille niin menestystä ei pitäisi puuttuman.

Todellinen unelmalaite tuosta syntyisi jos sitä voisi käyttää 1)erillisenä tallentimena 2)etuasteena sekä 3)monikanavaisena USB2 äänikorttina. Bonuksena tallennusominaisuudesta voisi tehdä jopa 16 raitaisen jos toisi adat-väylän kautta 8 lisäraitaa. Jos vertaa siihen miten paljon tavaraa tarvitaan nykyään bändin livetaltiointiin 16 raidalle ja siihen mitä tuollainen systeemi maksaa niin tälläinen tallennin + ADA8000 paketti alle 1000 eurolla ja n. 5kiloisena olisi halpa ja kevyt roudattava.
Autokuume iski, kamat myyntiin. Klikkaa nimimerkkiä ja tsekkaa kuvauksesta mitä on tarjolla. Jos joku tavara kiinnostaa niin tee tarjous tai kysy päivän hintaa.
StJerky
13.01.2005 13:30:38
PIM
13.01.2005 13:59:03
Pikkasen kyllä sinuna vielä miettisin että kannattaako tuota teidänkään käyttöön hommata. Rumpujen äänitys kahdella inputilla merkitsee jo sen tason kompromissien tekemistä että ainakaan minä en viitsisi moiseen aikaa ja mielenterveyttäni tuhlata ja toisaalta 8 raitaa käy melko pian ahtaaksi.

Onko muuten kenellekään muulle tullut sellaista tunnetta että Tascam ei ole koko digiraituriaikaudella päässyt oiken jyvälle tästä hommasta. Jos vertaa sitä kasettiraituriaikauden kovimpaan kilpailijaansa Fostexiin niin Tascam on kyllä luonut vuosien varrella montakin erilaista yritelmää aiheesta, mutta mikään niistä ei ole osoittautunut samanlaiseksi hitiksi kuin Fostexin VF-16 ja sitä seurannut face-lift malli VF-160(ex). Tämäkin uutuusmalli, joka ominaisuuksiltaan vastaa lähinnä viime vuosituhannen puolella esiteltyä Fostexin VF08:ia USB-liitännällä lisättynä,on ominaisuuksiltaan monta vuotta jäljessä sitä vaatimustasoa jota odottaisin tämän hetken uutuuslaittelta.
Ukko
13.01.2005 17:37:50

Miksiköhän yleensäkin ajatus 8 raiturista jolla voisi äänittää 8 raitaa kerrallaan tuntuu olevan valmistajille niin mahdoton hanskata. .
Yamaha md8:lla äänittää kaikki kahdeksan raitaa kerralla sisään. Ei tosin myydä enään.
varakeef
13.01.2005 18:43:27
Yamaha md8:lla äänittää kaikki kahdeksan raitaa kerralla sisään. Ei tosin myydä enään.

Sieltä saa myös kaikki kahdeksan raitaa erikseen analogisesti ulos, mikä on niinikään erittäin harvinainen ja äärettömän hyödyllinen ominaisuus.
"Jos demo kuulostaa paremmalta kuin varsinainen äänitys, julkaistaan demo" - Rick Rubin
PIM
14.01.2005 09:04:11
Sieltä saa myös kaikki kahdeksan raitaa erikseen analogisesti ulos, mikä on niinikään erittäin harvinainen ja äärettömän hyödyllinen ominaisuus.

Itse en kyllä tuolle ominaisuudelle ole koskaa mitään erityisempää käytöä keksinyt. Nykypäivänä kun on niin paljon helpompaa ja laadukkaampaa siirtää moniraitadataa digitaalisesti ADAT-väylää pitkin laitteesta toiseen kuin muuttaa sitä välillä analogiseksi ja takaisin digiksi.
StJerky
14.01.2005 09:34:09 (muokattu 14.01.2005 09:36:25)
Jospa asettelisin kysymyksen hieman toisin. Saako alle 500 eurolla parempaa ja helppokäyttöisempää vehjettä kuin tuo Tascam. Tuokin hinta aiheuttaa jo sen, että katumusharjoituksia pitää tehdä pitemmän aikaa.

Olemme saaneet kohtuullisen hyviä tuloksia rumpujen nauhoittamisesta kahdella mikillä, mutta haemmekin hieman vanhanaikaista soundia.

Perhekin pitää elättää ja talon remontti on vaiheessa...
varakeef
14.01.2005 09:35:58
Itse en kyllä tuolle ominaisuudelle ole koskaa mitään erityisempää käytöä keksinyt. Nykypäivänä kun on niin paljon helpompaa ja laadukkaampaa siirtää moniraitadataa digitaalisesti ADAT-väylää pitkin laitteesta toiseen kuin muuttaa sitä välillä analogiseksi ja takaisin digiksi.

Jep, eri aika, eri väylät, eri käyttötavat, eri tarpeet. Minä olen lainaamani md8:n raitakohtaisia ulostuloja käyttänyt esimerkiksi seuraavasti:

- siirtänyt tavaraa kasiraitakelanauhurille
- kytkenyt md8:n miksauspöytääni käyttääkseni kanavakohtaisia inserttejä, riittävästi auxeja ja efektipurkkeja
- siirtänyt biisejä tietokoneelle

Tämä verraton "raidat erikseen ulos" -ominaisuus oli aikoinaan myös Tascamin laadukkaammissa neliraita kasettimankoissa. Samoja metodeja käyttelin myös silloin - onnistunut biisiaihio saattoi siirtyä vaikka oikean studiotyöskentelyn pohjaksi.

Se on kuitenkin tiedostettava, että moniraitaminidisk alkaa olla menneen talven lumia - eihän noita datalevykkeitäkään ole aiemminkaan saanut järkevään hintaan muualta kuin Thomannilta.

Tapaako nykyisissä alapään budjetin raiturisukupolvessa (nämä BR8:t mitä liet) sitten olla adat-väyliä?
"Jos demo kuulostaa paremmalta kuin varsinainen äänitys, julkaistaan demo" - Rick Rubin
StJerky
14.01.2005 09:48:02
Tascamin ja Fostexin laadusta yleensä minulla on jäänyt sellainen kuva, että Tascamilta ainakin neliraitakasettinauhuri aikana sai enemmän vastetta rahalle.

Itselläni on Fostex josta jo lähes kaikki painonappulat sökönä ja kaikenlaista ongelmaa ollut. Kaverilla on saman hintaluokan Tascam joka on paljon jämäkämpää tekoa ja äänenlaatukin oli mielestäni parempi. Tascam muuten pyöritti kasettia paljon normaalia nopeammin, kun taas Fostex käytti normaalinopeutta.

Arvostan yksinkertaisuutta ja kestävyyttä. "Lentokoneenohjaamo näkymä" taas ei houkuttele.
FastEddie
14.01.2005 10:53:54

Vaikuttaisi sopivan simppeliltä ja silti riittävän monipuoliselta demojen tekemiseen. Hintakin (499 €) vaikuttaa sopivalta.

Minusta vastaat itse jo kysymykseesi.
Jos laitteen rajoitukset eivät haittaa, sillä varmasti saa aikaan kelpo demoja. Varmasti parempia kuin kasettivehkeillä.

Hiukan päälle kaksinkertaisella hinnalla saat 8 sisääntuloa ja 16 raitaa, joka on suunnilleen sama hinta, jolla aikoinaan sai jonkinmoisen toimivan kasettineliraiturin.

Mitä vielä odottelet?
Born to lose, live to win
StJerky
14.01.2005 11:05:02
Mitä vielä odottelet?

Saattaahan laitteessa olla jokin huono puoli, jota en ole itse hoksannut. Siksi kyselen käyttäjäkokemuksia. Tähän asti ei sellaisia ole vielä ilmennyt.
FastEddie
14.01.2005 11:47:18

Saattaahan laitteessa olla jokin huono puoli, jota en ole itse hoksannut. Siksi kyselen käyttäjäkokemuksia. Tähän asti ei sellaisia ole vielä ilmennyt.

Malli on uusi. Ehkä käyttäjäkokemuksia ei vielä ole oikein kellään.

Mutta hinta ei ole paha. En usko, että pahasti metsään laitteen kanssa voi mennä.
Born to lose, live to win
StJerky
14.01.2005 12:27:20
Vehje tilattu. Saa nähdä tuleeko...
StJerky
17.01.2005 10:05:09
Thomann on lähettänyt laitteen...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)