Aihe: Millainen on huono iskelmä?
1 2 3 4 5
Sertzo S
13.01.2005 16:03:30 (muokattu 13.01.2005 16:03:45)
"Toistan itseäni, mutta kun puhutaan huonosta iskelmästä, niin ensimmäisenä mieleen tulee "tapasin sut tallinnan laivalla". En muista onko se biisin nimi, mutta sitä kertosäkeessä ainakin hoetaan.
Sanoitus on niin korni, että koko ajan odottaa, missä säkeistössä aletaan vihdoin laulaa änkyräkännistä ja naimisesta vessassa.
Itseäni ei miellytä siinä edes sävelmä."

Artisti on Heidi Kyrö ja laulu muistaakseni nimeltään 'Minä ja Alex.' Tekijöitä en tiedä. Kyllä mäkin sitä vessakohtausta olisin odottanut tekstissä, mutta kaikkea ei voi saada.
Qsine
13.01.2005 23:18:17

Åijåi, mikä aihe. Hankalaa, hankalaa.

Itselleni huono iskelmä on yhtä kuin tosikkomainen ja teollinen iskelmä. Huonoon iskelmään veksi on faksannut sanat aamulla suoraan studioon. Huonon iskelmän lyriikat ovat munatointa sinäminää. Huonossa iskelmässä on huonoja syna-brassisaundeja. Huonossa iskelmässä laulaja yrittää liikaa. Huono iskelmä on usein turha cover. Huono iskelmä on tehty ennenkin miljoona kertaa. Huonossa iskelmässä kuultaa lävitte ProTools.

Ennen kaikkea huonosta iskelmästä puuttuu tietynlainen huumori, pilke silmäkulmasta. Miksi esim. Kari Tapion "Juna kulkee" on mielestäni hyvä iskelmä? Koska siinä on persoonallisia, mieleenjääpiä piirteitä, esmes eteenmixattu sutikonppi ja kolmannesta säkeistöstä mukaan tuleva ihanan muovinen synasaundike, joka tekee huonoudesta hyvää!

Kaikki ehkä osaavat tehdä iskelmää, mikäli kvinttikierto on hallussa, mutta harva osaa tehdä hyvää iskelmää!
"Laitetaan lapsi keskellä yötä pakkaseen hakemaan karannutta kanarialintua...joka tosiasiassa nukkuu tyytyväisenä huppunsa alla!"
Lapis
14.01.2005 00:11:22 (muokattu 14.01.2005 00:25:22)
Iki-inhokkini tulee aina olemaan "Souvari"-osaston "Kylmän kukkia"-valssi.
Tämä on oikeasti huono iskelmä.

On, mutta mitäs sanot Arja Havakan "Usko puolet mitä näet" -biisistä? Menee vielä Kylmän kukkien alapuolelle??? Vai yläpuolelle huonoudessa?
Voxauttaja
14.01.2005 09:08:49
Åijåi, mikä aihe. Hankalaa, hankalaa.

Itselleni huono iskelmä on yhtä kuin tosikkomainen ja teollinen iskelmä. Huonoon iskelmään veksi on faksannut sanat aamulla suoraan studioon. Huonon iskelmän lyriikat ovat munatointa sinäminää. Huonossa iskelmässä on huonoja syna-brassisaundeja. Huonossa iskelmässä laulaja yrittää liikaa. Huono iskelmä on usein turha cover. Huono iskelmä on tehty ennenkin miljoona kertaa. Huonossa iskelmässä kuultaa lävitte ProTools.

Ennen kaikkea huonosta iskelmästä puuttuu tietynlainen huumori, pilke silmäkulmasta. Miksi esim. Kari Tapion "Juna kulkee" on mielestäni hyvä iskelmä? Koska siinä on persoonallisia, mieleenjääpiä piirteitä, esmes eteenmixattu sutikonppi ja kolmannesta säkeistöstä mukaan tuleva ihanan muovinen synasaundike, joka tekee huonoudesta hyvää!

Kaikki ehkä osaavat tehdä iskelmää, mikäli kvinttikierto on hallussa, mutta harva osaa tehdä hyvää iskelmää!

Joutuupa mainitsemaan, että mun mielestä taas tuo Juna kulkee on jotenkin ahdistava biisi. Se kuulostaa jo heti alusta, niinkuin vedettäisiin lopputahteja.
Aina muusissa
Sertzo S
14.01.2005 09:14:57
On, mutta mitäs sanot Arja Havakan "Usko puolet mitä näet" -biisistä? Menee vielä Kylmän kukkien alapuolelle??? Vai yläpuolelle huonoudessa?

Kansa päättää mikä on huono tai hyvä, iskelmä, muusikkonäkökulmat edustavat toista ääripäätä määrätyistä syistä.
Jos joku muusikoiden huonoksi haukkuma ralli, perustelluin syin, on kansan mieleen ja myy olosuhteisamme paljon, sen täytyy olla samalla myös "hyvä." Mulle ei merkitsisi paskan häivääkään, jos jollekin omalle teokselleni saisin kollegojen jyrkän tuomion sen silti soidessa radioissa ja myydessä hyvin.
half
14.01.2005 09:21:38
Kansa päättää mikä on huono tai hyvä, iskelmä, muusikkonäkökulmat edustavat toista ääripäätä määrätyistä syistä.
Jos joku muusikoiden huonoksi haukkuma ralli, perustelluin syin, on kansan mieleen ja myy olosuhteisamme paljon, sen täytyy olla samalla myös "hyvä." Mulle ei merkitsisi paskan häivääkään, jos jollekin omalle teokselleni saisin kollegojen jyrkän tuomion sen silti soidessa radioissa ja myydessä hyvin.

Nimenommaan. Keikat ovat ovat hyvä koelabotorio uusille " teoksille ", jos lattia on täynnä ja jengi yrittää tapailla sanoja biisi on tekijän kannalta hyvä. Jos ei tapahdu mitn, biisi siirtyy muutaman yrityksen jälkeen reserviin.
Väärin ? Kyllä tämmöinenkin biisi kai on.
Lapis
14.01.2005 10:18:39 (muokattu 14.01.2005 10:19:44)

Näin se on! Tietenkin! Siksi kaikki gallupit tai mielipiteisiin liittyvät jutut pitäisi kieltää Muusikoiden.netissä. Tai ei nyt ehkä kieltää mutta mitään järkeä niissä ei ole. Kyllä mä sen tiedän että "Usko puolet mitä näet" soi radiossa paljon. Silloin se on kansan syvien rivien mielestä hyvä iskelmä vaikka se ei sitä jonkin kitaristilaulajan mielestä ei olisikaan. Kansa sen päättää! Tanssimusiikkialueelle näistä mielipiteistä pystytään vielä järkevästi juttelemaan mutta kun seuraan aktiivisesti myös tuota "Keskustelua raskaammasta musiikista" -aluetta niin siellä sitä kirveet ja kirosanat lentää ja joka toinen threadi lukitaan. :)
Martso
14.01.2005 10:23:22
Näin se on! Tietenkin! Siksi kaikki gallupit tai mielipiteisiin liittyvät jutut pitäisi kieltää Muusikoiden.netissä. Tai ei nyt ehkä kieltää mutta mitään järkeä niissä ei ole. Kyllä mä sen tiedän että "Usko puolet mitä näet" soi radiossa paljon. Silloin se on kansan syvien rivien mielestä hyvä iskelmä vaikka se ei sitä jonkin kitaristilaulajan mielestä ei olisikaan. Kansa sen päättää!

Näinhän se on, mutta niin kuin tuossa toisessa threadissa ja mainittiin: ilman paskaa musaa ei olisi paskan musan kuuntelijoita! Tanssimusan/iskelmän puoleltaki kuitenki löytyy tod. hienoja biisejä... Onhan tämä toki aikamoista hurskastelua, myönnetään :) ,mutta kuitenkin...
Hullu mikä hullu!
Lapis
14.01.2005 10:32:55
Myönnän, että yleisön kannalta olen esiintyjänä siis huono, koska en ajattele mitä yleisö haluaa, vaan ajattelin mitä minä haluan esittää yleisölle.

Ei se tee esiintyjästä huonoa. Sillä tavalla ajatellen jaksaa huomattavasti paremmin. Esität mitä tahansa, olet aina jonkun mielestä huono mutta toinen diggaa aivan homona. Kyllä meiltäkin humppaa ja jenkkaa huudetaan mutta koska ollaan iskelmäorkesteri niin ei tipu. Humppaorkesterit soittaa humppaa. Kaikki kunnia myös heille. Vaikka yleisössä joku itkee ja vaatii perinteistä ja viimeisiä valsseja, ei niitä tule. Enkä pidä itseäni huonona esiintyjänä vaan hyvänä! Sovitaan että tänään on itsekehun päivä! :)
U.Honey
14.01.2005 10:51:05 (muokattu 14.01.2005 10:55:47)

Ketakäyttöiskelmille pitäisi säätää haittavero!
My name is Baron, U.Honey Baron.
mack the knife
14.01.2005 11:18:08
Iki-inhokkini tulee aina olemaan "Souvari"-osaston "Kylmän kukkia"-valssi.
Tämä on oikeasti huono iskelmä.

Nyt on pakko. Pahalta tuntuu, kun on isäukon ja äidin tekemä biisi. Vaikka olis kuinka huono, niin on vanhojen ihmisten tekemä ja Souvarit on sen ystävyyspohjalta levyttäneet. Ei se mikään mestariteos tietenkään ole, en minä sillä.
Ei se ole niin justhin.
mack the knife
14.01.2005 11:22:11
Tai oikeastaan, kyllä minä sillä. Ei tuota ole perkele iskelmäksi ikinä tarkoitettukaan. Arvostelkaa niitä, joita tekee rahanahneet paskahousut. Tuo valssi tehtiin 70- luvulla ihan muuhun tarkoitukseen kuin iskelmäksi.
Ei se ole niin justhin.
R.Syke
14.01.2005 15:22:45 (muokattu 14.01.2005 15:24:44)
Sävelsin eilen iskelmän 'Juna muuttuu'. Huono.

Asiaa: Mielestäni kehnoa iskelmää pukkaa silloin, kun saman artistin levyllä on vaikkapa 16 biisiä. Levy on soimassa enkä tiedä, mikä kappale on kysymyksessä. En edes sanoista.
Mike Stand
14.01.2005 16:16:49
Jaahas... tässäkin asiassa kappaleen huonous/hyvyys on usein kuulijan korvissa.

Mielestäni kuitenkin huonossa iskelmässä ei ole mitään kiinnostusta herättävää, vaan se on melodialtaan yllätyksetön, ehkä yksitoikkoinen ja etenee ikäänkuin epäloogisesti, eli melodia on ns. "väkisin tehty".

Tekstipuolella kappaleen huonous perustuu pitkälti myös samoihin argumentteihin, eli tekstillä ei ole mitään sanottavaa, ei minkäänlaista tarinaa, vaan se pohjautuu johonkin hokemaan, mitä sitten toistetaan alusta loppuun x-kertaa. Tällaiset kappaleet eivät juurikaan kestä kulutusta, eli uudelleenkuuntelua, ainakaan meikäläisen korvilla.

Esimerkkejä huonoista, edellämainitut kriteerit täyttävistä kappaleista voisi luetella todella paljon, mutta on muistettava, että juuri se kappale joka minun mielestäni on huono iskelmä, voi jollekin toiselle olla se "muistoja herättävä toivebiisi". Kun oikein ponnistan, niin ehkäpä valssisävelmä "Niittykukkia" voisi saada minulta leiman otsaansa, kaikella kunnioituksella tekijöitä kohtaan kuitenkin.
Kusta tulee, kuhun menee, sitä tietää en voi.
KoskPaavo
14.01.2005 21:37:37
Tai oikeastaan, kyllä minä sillä. Ei tuota ole perkele iskelmäksi ikinä tarkoitettukaan. Arvostelkaa niitä, joita tekee rahanahneet paskahousut. Tuo valssi tehtiin 70- luvulla ihan muuhun tarkoitukseen kuin iskelmäksi.

Pyydän anteeksi jos loukkasin . Tuolla valssilla Souvarit ovat tehneet rahaa , miksi vanhempasi antoivat levyttää sen jos sitä ei ollut iskelmäksi tarkoitettukaan?
Soittaja selviää aina.
mack the knife
14.01.2005 22:12:18
Pyydän anteeksi jos loukkasin . Tuolla valssilla Souvarit ovat tehneet rahaa , miksi vanhempasi antoivat levyttää sen jos sitä ei ollut iskelmäksi tarkoitettukaan?

Eipä siinä mitään, tulin just kankkusessa laivalta kotiin ja varmaan ylireagoin. Jos ei tykkää niin ei tykkää, eihän sille mitään voi. Se meni niin, että tuo oli tehty pelimannibändille ja kuorolle, sitten Souvarit halus sen levylle. Vanhemmat tietysti olivat otettuja ja lupasivat. Mun mielestä ei olis kannattanut, mutta onhan sieltä niille teostoja tullut. Sanoituskin siinä on tehty juuri sitä varten, että ihmiset kuuntelevat eivätkä tanssi. Onhan ne levyttäneet sen jälkeen monta muutakin vanhempien biisejä, joissa on ollut jo tämä iskelmätarkoitus.
Ei se ole niin justhin.
KoskPaavo
14.01.2005 22:52:07
No jos juuri tulit laivalta ja olet kankkusessa ja olet soittaja niin kaljat tarjoon lohdutukseksi jos törmätään.Souvarit tekee keikkaa kun niille sitä tarjotaan, ei siinä mitään.
Meinaan vaan sitä että soinnuttamalla ehkä vähän lisää kvinttikiertoa tuosta "Kylmänkukkia"-jutusta olis saanut sellaisen ....ääh..sorryyyy...
Soittaja selviää aina.
mack the knife
14.01.2005 23:09:52
No jos juuri tulit laivalta ja olet kankkusessa ja olet soittaja niin kaljat tarjoon lohdutukseksi jos törmätään.Souvarit tekee keikkaa kun niille sitä tarjotaan, ei siinä mitään.
Meinaan vaan sitä että soinnuttamalla ehkä vähän lisää kvinttikiertoa tuosta "Kylmänkukkia"-jutusta olis saanut sellaisen ....ääh..sorryyyy...

Joo, se on kyllä soinnutettu niin monella tavalla, että välillä oikein ihmettelee. Kaustisilla soitti yksi bändi kolmella soinnulla, sitten on taas toistakin ääripäätä.
Ei se ole niin justhin.
Voxauttaja
15.01.2005 05:12:48

Kuulin sen biisin tänään karaokessa, ja minun mielestäni se oli valssi toisten joukossa. Ei erottunut edukseen eikä pahakseen. Ihan kelpo kappale minun mielestäni.
Aina muusissa
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)