Aihe: Ongelmia FR:n kanssa
1
makoskela
14.01.2005 09:04:31
Ostin Schallerin floikan vanhaan ESPiini. Asennus meni muuten ihan ok mutta tämä ns. 'sustainblock' on liian pitkä.
Ts. en voi laittaa jousistolle kantta päälle kun jousen päät ja tämä blokki (mikälie) törröttävät kitaran pohjan yli. Mitäköhän valurautaa tämä osa oikein on? ja voisikohan sitä jotenkin katkaista / lyhentää?
GAS ei ole sairaus - se on elämäntapa =)
makoskela
14.01.2005 11:25:56
Mulla oli sama ongelma. Lyhensin blokkia rautasahalla. Reikiä, joihin jouset tungetaan, täytyy kuitenkin syventää poraamalla niitä. Pitää myös ottaa huomioon, että reiät ovat vinossa.

Ok. Itse ajattelin kokeilla Dremeliä tuohon katkaisuun. Ainakin tämä Schaller on vain niin lujan näköistä tekoa, että saas nährä kuin äijän käy! Ne reiätkään eivät kovin suuria ole, alle millisiä? Ja syvyyttä ehkä puol senttiä?
zepeteus
14.01.2005 17:23:59
Nuo kovuudet ja reiän syvyydet riippuvat varmaan eri malleista. Yhteen kitaroistani upotettiin alunperin pinta-asennettu Floyd Rose, jolloin tuli juuri tuo sama ongelma. Sahasin rautasahalla pois n. 4 mm ja pistin takaisin paikoilleen, jousien reikiäkään ei tarvinnut syventää. Tosin itse jouset menevät nyt niin läheltä kitaran runkoa, että siitä oli tulla uusi ongelma.
Safaweb
14.01.2005 17:37:07
Ne reiätkään eivät kovin suuria ole, alle millisiä? Ja syvyyttä ehkä puol senttiä?

Syvyyttä on varmaan sentti. Jos rei'istä tekee liian isot tai ne ovat suorassa blokkiin nähden, jouset ei välttämättä pysy kiinni kunnolla.
"miestä ei satu vaikka hakattaisiin kuinka, mutta kun nainen puhdistaa hänen haavojaan, hän irvistelee tuskasta" -elokuvatotuuksia
NoCo
15.01.2005 10:05:24
Jos on vanah sopiva floikkari tallella niin eikös niistä voisi vaihtaa blokit keskenään, ruuvien reijät voivat tietty olla erikohdissa, joten ei sitten. Selviää testaamalla.
N.C.
Puavali
15.01.2005 10:23:55
Ok. Itse ajattelin kokeilla Dremeliä tuohon katkaisuun. Ainakin tämä Schaller on vain niin lujan näköistä tekoa, että saas nährä kuin äijän käy! Ne reiätkään eivät kovin suuria ole, alle millisiä? Ja syvyyttä ehkä puol senttiä?

En ole koskaan floikkaa purkanut, mutta saako sen blokin irti ja lyhennettyä "sisäpäästä"? Voisi olla siistimpi silleen.

Ja paljonko pitää lyhentää?
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
NoCo
15.01.2005 10:36:30
Jos lyhentää sisäpäästä niin blockinruuvien kierteet voivat loppua ja sitten ollan yleensä pulassa. Selviää siitäkin jos omistaa pylväsporakoneen ja hyvän kierrepakan(kierteentekoruuvin/poran).

Sekin selviää kokeilemalla kierteen pituuden. Olisihan tuo siistimpi tapa juu, mutta pitää sitten sahata tasainen jälki ja onnistuukohan se.
N.C.
makoskela
15.01.2005 19:50:30
Se ongelma ratkesi helposti! Tuoreella rautasahalla katkaisin melkein sentin levyisen palan pois. Sitä ennen porasin vanhoja reikiä 1,5 mm terällä syvemmäksi. Hyvä tuli. Ja tuo blokki olikin kohtuullisen pehmeää tekoa, sahaus meni nopeasti. Aika paljon piti ottaa pois, mutta toisaalta olihan tuo palakin melkein kahden tavallisen kokoinen. Kansikin mahtui päälle. Reiät on tosiaan syytä jättää 'vinoon' jotteivat
jouset pääse pomppimaan pois paikoiltaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)