Aihe: käykö kenelläkään ikinä..
1 2
pehko
08.01.2005 20:25:45
..niin, että väsäät biisin, mutta siitä tuleekin semmonen, ettei sitä osaa hullukaan soittaa?

myönnän..tyhmä kysymys..
Anders Fridéniä lainaten, "Jos et tykkää, älä kuuntele"
R.Syke
08.01.2005 21:40:43
..niin, että väsäät biisin, mutta siitä tuleekin semmonen, ettei sitä osaa hullukaan soittaa?

myönnän..tyhmä kysymys..

-Yhelle hullulle kävi oikeasti niin. En osannut sitä itsekään.
hörhö
08.01.2005 22:36:01

Nojoono...Kerran oli turhan lyhyt treeniaika, vaikkakin soittajat olisivat siitä suoriutuneet. Parinkymmenen klasarin voimin mm. 11/8 kompin osia jaettu eri soittimille ja kapu ei voi huitoa mitään kuviota häiritsemättä jotakin. Itse esitys kusi hiukan, mutta onneksi en itse ollut katsomassa, vaan Lontoossa. Ainoa helpotus, mikä tehtiin oli kaikkien viulujen yhtäaikaiset aksentit satunnaisille kvartolien iskuille siirrettiin yhdelle viululle.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara
Deg
11.01.2005 01:22:32

Nojoono...Kerran oli turhan lyhyt treeniaika, vaikkakin soittajat olisivat siitä suoriutuneet. Parinkymmenen klasarin voimin mm. 11/8 kompin osia jaettu eri soittimille ja kapu ei voi huitoa mitään kuviota häiritsemättä jotakin. Itse esitys kusi hiukan, mutta onneksi en itse ollut katsomassa, vaan Lontoossa. Ainoa helpotus, mikä tehtiin oli kaikkien viulujen yhtäaikaiset aksentit satunnaisille kvartolien iskuille siirrettiin yhdelle viululle.

Eksyin vahingossa tälle osastolle, luin tämän tekstin ja päätin olla tulematta uudestaan. Anteeksi häiriö, jatkakaa.
Sexual Chocolate, Baby!! IHKK #11
jonnevaltonen
11.01.2005 07:36:39 (muokattu 11.01.2005 07:37:27)

HEY!. That sample is 360 degrees out of phase!
baron
11.01.2005 09:03:08 (muokattu 11.01.2005 09:04:12)

virhe
Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
baron
11.01.2005 09:03:51

Heh.. :)

http://www.bmic.co.uk/collection/pdfs/6620w.pdf

No nyt löytyi!
Mä jonkun aikaisemman säikeen innoittamana yritin joskus etsiskellä netistä tahtilajeja, joissa olisi käytetty poikkeavia iskujen kestoja, enkä löytänyt, löysin silloin vain kakkosen potensseja (2,4,8 etc...) vaikka iskujen määrä saattoi olla mitä tahansa.

Tässä piisissä näyttää löytyvän tahtilajeja 2/10, 5/12 ja 9/24 ainakin.
Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
Dr Dominant
11.01.2005 09:24:28

No nyt löytyi!
Mä jonkun aikaisemman säikeen innoittamana yritin joskus etsiskellä netistä tahtilajeja, joissa olisi käytetty poikkeavia iskujen kestoja, enkä löytänyt, löysin silloin vain kakkosen potensseja (2,4,8 etc...) vaikka iskujen määrä saattoi olla mitä tahansa.

Tässä piisissä näyttää löytyvän tahtilajeja 2/10, 5/12 ja 9/24 ainakin.

Tuossa esimerkissä on mielenkiintoista se, että siinä on toimiva tapa kirjoittaa notaatio sellaisesta rytmiikasta jossa saadaan pulssin nopeutta muutettua ilman tempomerkintää. Esim. toi 4/10-tahti. 10-osanuotti tulkitaan kokonuotin kymmenesosaksi, eli silloin täysi 4/4-tahti sisältäisi kaksi kahdeksasosakvintolia = 10 nuottia. 4/10-tahti on siis tahti jossa syke on suhteessa edelliseen pulssiin kahdeksasosakvintolin mittainen, ja sykkeitä on neljä kappaletta. Mahtavaa!!! Kiitos Jonne - tuli taas opittua jotain uutta!! :)
"Dr Dominant, I Presume?!"
baron
11.01.2005 11:36:26 (muokattu 11.01.2005 11:43:09)

Kun joskus aikoinaan keskusteltiin tällä samalla palstalla kummallisista tahtilajeista, joku väitti, että joku viime vuosisadan alkupuolen kokeilija olisi käyttänyt tahtilajia 5/7. Yritin etsiä sitä netistä ja muitakin kummallisia, mutta en löytänyt.

Mun mielestä ei ole mitään kummallista esim 17/32 tai mikä tahansa sykemäärä, jos sykkeen kesto saadaan jakamalla tahdin kestoa kakkosella vaikka kuinka monta kertaa.

Edit: Lähti siitä, kun itse olin erehdyksessä kirjoittanut 10/12 kun tarkoitin 10/8.
Dr Dominant
11.01.2005 17:13:20

Kun joskus aikoinaan keskusteltiin tällä samalla palstalla kummallisista tahtilajeista, joku väitti, että joku viime vuosisadan alkupuolen kokeilija olisi käyttänyt tahtilajia 5/7. Yritin etsiä sitä netistä ja muitakin kummallisia, mutta en löytänyt.

Tossa ois kiva tietää onko ollut oikeasti kyseessä 5/7 vai esim. tällainen:

5 7
8 8

Mun mielestä ei ole mitään kummallista esim 17/32 tai mikä tahansa sykemäärä, jos sykkeen kesto saadaan jakamalla tahdin kestoa kakkosella vaikka kuinka monta kertaa.

Niin, noi muut kuin kakkosen potenssit tuolla alempana numerona ovat tietysti sillä tavalla omituisia ettei niitä kyllä paljoa käytetä, koska ne eivät suoranaisesti viittaa nuotin kestoihin sykkeen pituutena. Tuo juuri jonnen ilmituoma tapaus valaisi ainakin minua siten, että tajusin miten tiettyjä rytmisiä ilmiöitä voisi nuotintaa, joissa syke tai tahdin suhteellinen kesto ei ole perinteisesti ilmaistavissa.
"Dr Dominant, I Presume?!"
Naama-amis
25.03.2005 22:04:40
Kyllä käy! Tosin opettelen kyllä ne keksimäni (minulle) vaikeat kuviot soittamaan niin, että ulkopuolinenkin saa käsityksen siitä miltä sen kuuluisi kuulostaa osaavan ihmisen esittämänä. Erästäkin riffinhäntää opetellessa meni kokonainen viikko, mutta kyllä kannatti.
Imago tekee orkesterin.
Torniojaws
31.03.2005 14:10:49

Vaikeampi tehdä mahdottomia kun omat biisit sävellän lennosta pohjarumpujen päälle.
So sweet the hour, so calm the time, I feel it more than half a crime, When Nature sleeps and stars are mute, To mar the silence ev'n with lute.
Kapane
02.04.2005 22:00:40

Käy liian usein. Varsinkin kun demotan muillekkin. Hittolainen puoli vuotta sitten tein biisin, missä on 16 osa tappingiä kahdelle kädelle ja kädet pitäisi vetäistä ristiin koko ajan. Ei se vain helvetti mene.
Archetype H.D
In Goth We Trust! The 666 Club #555
Jormaz
03.04.2005 04:28:07
Eksyin vahingossa tälle osastolle, luin tämän tekstin ja päätin olla tulematta uudestaan. Anteeksi häiriö, jatkakaa.

Lainaan tekstiäsi ja päätän olla selaamatta sivua loppuun. Takaisin en tule.
In Goth We Trust!
The 666 Club #4 Mactep - Love Metalia Neuvostoliitosta
etnopoju
04.04.2005 10:12:42

jos joku ei näitä minun biisejä osaa soittaa, niin ei kyllä kannata mennä lähellekään mitään soitinta ikinä.
konehes
04.04.2005 15:09:03
Joskus saattaa unohtua yksi kappaleen kolmesta soinnusta.
Musiikki on parhaimmillaankin paskaa.
mastermikko
19.04.2005 00:57:20
Niin se täytyykin tehä! Ei voi olettaa että on hyvä soittaja jos musiikin visiot on suuremmat kuin tekniikka... tällä tarkoitan että olen itse tehnyt sairaan vaikeita kappaleita, mutta ne täytyy vaan harjotella ja siihen täytyy tottua niin tulee pro! (en tosin ite oo pro ;( mutta kaiken voi oppia jos on vaan intoa)
Kitarat: -Gibson Les Paul Standard (unelma) -OLP Petrucci Signature (hyvä) -Fender Stratocaster (Mexico) (stratot on surkeita) -Landola (akustinen) Rummut: Tama Swingstar (USA) Ziljian Rock HiHat (jees) Paiste 16' Crash (paska) Paiste 12' Spl
pehko
03.05.2005 20:46:25
Niin se täytyykin tehä! Ei voi olettaa että on hyvä soittaja jos musiikin visiot on suuremmat kuin tekniikka... tällä tarkoitan että olen itse tehnyt sairaan vaikeita kappaleita, mutta ne täytyy vaan harjotella ja siihen täytyy tottua niin tulee pro! (en tosin ite oo pro ;( mutta kaiken voi oppia jos on vaan intoa)

Näin on...millonkohan sitä ite oppii noita omia bassolinjoja soittelemaan. Saatikaan sitten, että joku vetäis vielä kitarat ja rummut...
Anders Fridéniä lainaten, "Jos et tykkää, älä kuuntele"
baron
03.05.2005 22:41:38

Mun maikka pistää mut joskus kirjoittamaan harjoitusmielessä sooloja ja kun mä kirjoitan ne nuotinkirjoitusohjelmalla, joka soittaa ne saman tien, mä oon tehnyt hyvän kuuloisia sooloja, jotka osoittautuu sitten mulle mahdottomaksi soittaa.

Sen jälkeen täytyy turvautua temppuun, jolla mahdoton tehdään helpoksi eli harjoitteluun.
VAROITUS: Oheinen kirjoitus ärsyttää E C:tä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)