Aihe: Liikkuvaa studioaikaa halvalla - olisiko kysyntää?
1 2 3
strophe
09.01.2005 22:31:47
En tuosta käytännön toteutuksesta osaa yhtään sanoa, mutta tuollainen kuulostaa hyvältä idealta. Jos sen laadun ja hinnan saa balanssiin, niin kyllä itse lähtisin asiakkaaksi. Tuollaiselle pitää vaan saada suhteellisen paljon puskaradiomainontaa, jotta tilauksia alkaa saapua, mutta se kysyntä kulkee sen laadun kanssa käsi kädessä.
Volyymi korvaa puuttuvan taidon!
pitk
10.01.2005 13:56:18

Rahapuolikin on hankala kysymys. Sun pitäisi saada palkkaa 100 euroa päivässä, ja kaluston kuoletukseen, kuluihin ja korjaukseen menee ainakin 50e päivässä = 150 euroa/pvä eikä vielä olla edes kannattavuuden puolella.

Tuo sadan euron päiväpalkka on about minimi. Jos menee sen alle, ei hommaa yksinkertaisesti pysty tekemään vaikka haluaisikin. Äänityshommaan käytetty aika on kumminkin useimmiten palkkatyöstä pois.

Kyllä tollanen 150 päivässä on kohtuutonta hinnanpolkemista. Tietysti, jos äänittää Phillipsin monomankalla vuodelta 1972 mukana tulleella "laatu"mikrofonilla, jättää verot, sotut ja muut yhteiskunnalliset velvoitteet hoitamatta ja muutenkin vetää mattoa alan yrittäjien alta, niin mikäpä siinä. Ja nauhoituksen taso n luonnollisesti huippulaadukasta.
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Johnny Buzz
10.01.2005 14:23:24

muutenkin vetää mattoa alan yrittäjien alta

Jos bändillä ei ole varaa ammattimaiseen studioon, niin eihän se ole sen tason studioilta pois. Eiväthän ne bändit olisi edes tuon tasoluokan studion potentiaalisia asiakkaita. Tossa vois olla siis pieni (paino sanalla pieni) markkinarako.

Mielestäni 150 €:a päivässä on sekin melko paljon vaadittu aloittevalta bändiltä. Kyllä se tälläkin hetkellä omallekin bändille tuntuisi melko kallillta. Onneksi ollaan päästy tutun studioon tekemään halvalla hinnalla, mutta kunnon laitteilla.
www.soulstab.com
Soulstab live @ Turkoosi 14.1.2005 w/ the Booby Prize
kivi
10.01.2005 20:23:21
Kyllä tollanen 150 päivässä on kohtuutonta hinnanpolkemista. Tietysti, jos äänittää Phillipsin monomankalla vuodelta 1972 mukana tulleella "laatu"mikrofonilla, jättää verot, sotut ja muut yhteiskunnalliset velvoitteet hoitamatta ja muutenkin vetää mattoa alan yrittäjien alta, niin mikäpä siinä. Ja nauhoituksen taso n luonnollisesti huippulaadukasta.

Enhän mä sanonut, että 150 euroa olisi se tavoitehinta, vaan että sen alle ei voi pitkän päälle edes opiskelija harrastaa, vaikka tekis kaverihommina ja pimeästi.

Toisaalta taas, kuten todettiinkin, toi 150 euroa voi aloittelijoiden ekasta demosta olla kohtuuttoman kallista. Helppo tietysti sanoa, että "säästäkää rahaa kunnes on varaa", mutta kautta aikojen on ollut halpoja muutamankympin studioita, 70-luvulta lähtien, ja hyvin on silti oikeille studioille silloin riittänyt asiakkaita (nykyinen kriisi on toista juurta).

Mä näkisin näin, että jos bändi ottaa alusta alkaen hyväksi tavaksi sen, että oikeat levyt ja hyvät sessiot yleensäkin vaativat ulkopuoliset korvat, ollaan oikealla tiellä. Nykyisellään mua on alkanut hirvittää, kuinka yhden hengen makuuhuone-sooloprojektistudioita ja etenkin -työtapoja yritetään soveltaa bändiäänityksiin. Kun samalla keikkapaikat vähenevät ja keikkamahdollisuudet vaikeutuvat, häämöttää taivaanrannassa sellainen uhkakuva, että "bändi" tarkoittaakin kotiäänittäjäjoukkoa.

Toki aina on saatu soppareita yhden hengen soolon perusteella, ja sitten koottu siihen bändi...
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Teijo K.
10.01.2005 21:49:30 (muokattu 10.01.2005 22:03:21)

Käytännössä tämä tarkoittaisi siis 8 digitaalista raitaa samanaikaisesti, mikä on siis huomattavasti paremmin jo kuin tavallisessa kotiäänityksessä.

No paremmin ja paremmin. 8 kanavainen äänikortti maksaa nykyään sen sata viiva kakssataa. Alkaa pikkuhiljaa olemaan enemmänkin sääntö kuin poikkeus.

Tätä oli käsitelty jo aiemmin ketjussa, mutta ei mielestäni tästä näkökulmasta. En tiedä olenko ollut jotenkin oudolla tavalla musiikkiinsa suhtautuvassa bändeissä, mutta aina on jonkinlaiset äänityslaitteet ollut käytössä. Nykyään ne on vain niin halpoja.

Ps. Yhden studiodemon hinnalla saa jo kotiäänityskamat, jos tietokone on valmiina. Tietysti niitä pitää sitten opetella käyttämään. Niillä tekee sitten useammankin demon.
Akateeminen hömppä!

Operaatio Live : Jyväskylä
Twinkle
10.01.2005 23:02:36
No paremmin ja paremmin. 8 kanavainen äänikortti maksaa nykyään sen sata viiva kakssataa. Alkaa pikkuhiljaa olemaan enemmänkin sääntö kuin poikkeus.

No kuitenkin puhutaan eri rahoista mitä minulla on menossa. On näilläkin vehkeillä jonkun verran eroja ja syyt siihen miksi tätä ylipäätänsä mietin johtuu siitä kun itse olen sitä vierestä todistanut että bändeillä ei ole varaa studioaikaan eikä laitteisiin.

Ja tuo raitojen määrä ei ole ainoa pointti koko touhussa, muihinkin laitteisiin palaa rahaa huomattavia määriä. Etuasteet, monitorit interfacet ja ennen kaikkea mikrofonit tulevat syömään rahaa ja tässä showssa yksittäisen raidan hinta on mitätön.

Olen tässä parin päivän aikana harkinnut jos saisin tuon raitamäärän jouhevasti nostettua vaikka 16 kappaleeseen tai jopa 24 kun ei tuo tunnu tässä konkurssissa enää missään.

Yhden studiodemon hinnalla saa jo kotiäänityskamat, jos tietokone on valmiina. Tietysti niitä pitää sitten opetella käyttämään. Niillä tekee sitten useammankin demon.

Riippuu mistä nyt puhutaan. Koska nämä kamat mitä olen harkinnut maksavat enemmän kuin useat viikonloput oikeassa studiossa.
Teijo K.
10.01.2005 23:21:31

No kuitenkin puhutaan eri rahoista mitä minulla on menossa. On näilläkin vehkeillä jonkun verran eroja ja syyt siihen miksi tätä ylipäätänsä mietin johtuu siitä kun itse olen sitä vierestä todistanut että bändeillä ei ole varaa studioaikaan eikä laitteisiin.

Ja tuo raitojen määrä ei ole ainoa pointti koko touhussa, muihinkin laitteisiin palaa rahaa huomattavia määriä. Etuasteet, monitorit interfacet ja ennen kaikkea mikrofonit tulevat syömään rahaa ja tässä showssa yksittäisen raidan hinta on mitätön.

Olen tässä parin päivän aikana harkinnut jos saisin tuon raitamäärän jouhevasti nostettua vaikka 16 kappaleeseen tai jopa 24 kun ei tuo tunnu tässä konkurssissa enää missään.

Riippuu mistä nyt puhutaan. Koska nämä kamat mitä olen harkinnut maksavat enemmän kuin useat viikonloput oikeassa studiossa.

Tuo 16 tai 24ch olisi jo lisäarvoa. Voisi tehdä jouhevasti liveäänityksiä keikoilta ja se ei oikein onnistu 8ch kanssa, munsta.

Sanotaan että olen saanut tuollaisella halvalla kattauksella senverran hyvää jälkeä aikaan, että jos sitä pitäisi parantaa, niin pelkät paremmat kamat ei riitä. Niillä pitää päästä hieromaan ajan ja ajatuksen kanssa myös. Okei, miun bändit voi olla erikoistapauksia, myönnän. Olen aina pyrkinyt siihen että kunnon PA on omasta takaa. Samaa kalustoa voi sitten käyttää äänityksiinkin.

Mutta tästä miun näkökulmasta katsottuna, voisin hyvinkin jossain vaiheessa näitä olemassaolevia projekteja maksaakin siitä, että saisi tehtyä kohtuutasoisen keikkalive-cd pläjäyksen.

Mutta demo on kuitenkin aina demo. Jos tästä tasosta haluaisin parempaa, mitä tiedän omilla laiteilla saatavan, niin se olisi sitten jo omakustanteen paikka.
Akateeminen hömppä!

Twinkle
11.01.2005 17:23:10
Mutta tästä miun näkökulmasta katsottuna, voisin hyvinkin jossain vaiheessa näitä olemassaolevia projekteja maksaakin siitä, että saisi tehtyä kohtuutasoisen keikkalive-cd pläjäyksen.

Tätä mahdollisuutta minäkin olen harkinnut että laitteistoa voisi käyttää myös liven äänittämiseen. Tällöin perittyä maksuakin voisi viilata johonkin suuntaan koska oletusarvoisesti liveä ei joudu overdubbaamaan vaan se on narulla sellaisena kuin se tulee.

Liven äänittämisestä tosin minulla ei ole mitään kokemuksia, joten sen vaatimuksista minun täytyy ottaa selvää.
trih
11.01.2005 20:07:52 (muokattu 11.01.2005 20:10:02)
Tätä mahdollisuutta minäkin olen harkinnut että laitteistoa voisi käyttää myös liven äänittämiseen. Tällöin perittyä maksuakin voisi viilata johonkin suuntaan koska oletusarvoisesti liveä ei joudu overdubbaamaan vaan se on narulla sellaisena kuin se tulee.

Liven äänittämisestä tosin minulla ei ole mitään kokemuksia, joten sen vaatimuksista minun täytyy ottaa selvää.

Kyllä se livekin pitää tallennetta varten miksata erikseen. Se soundihan on suunniteltu pa:lle mitä sieltä mikseristä pukkaa. Ja kaikki efektointi tietty mikä menee pelkästään pa:han.

Ja vielä ite asiasta. Jos kerran meinaat hankkia romppeet niin tottakai kannattaa kokeilla miten hommat menee ja saako jopa pätäkkää. Jonkinlaista mainostahan pitää sitten itsestään tehdä.
Twinkle
11.01.2005 21:59:48
Kyllä se livekin pitää tallennetta varten miksata erikseen. Se soundihan on suunniteltu pa:lle mitä sieltä mikseristä pukkaa. Ja kaikki efektointi tietty mikä menee pelkästään pa:han.

Niin pitää toki, mutta se miksataan oletusarvoisesti siitä, mitä yhdellä kertaa saadaan purkkiin. Eli voidaan ohittaa kokonaan se aikaavievä "Otto 1! *soittoa* Vittu! ... Otto 1! *soittoa* Äh! ... etc ... Otto 456! *soitto* Jess!" -vaihe. ;)

Ja vielä ite asiasta. Jos kerran meinaat hankkia romppeet niin tottakai kannattaa kokeilla miten hommat menee ja saako jopa pätäkkää. Jonkinlaista mainostahan pitää sitten itsestään tehdä.

ensiarvoisen oleellista olisi että siitä pitäisi päällimmäisenä saada rahaa ainakin sen verran että osan omistaan saisi pois.
kivi
14.01.2005 03:04:50
mr. b:
Yksi sana: esituotanto.

Asiaa. Noinhan homma käytännössä kunnianhimoisemmilla bändeillä menee järjestään; ennen varsinaista levyä tehdään levydemo, joka saattaa hyvin olla aivan yhtä pro-jälkeä kuin lopullinenkin, mutta mukana on sellainen "nuorten keksijöiden ja kokeilijoiden" meininki. Erilaisia versioita ja yllättäviä ratkaisuja.

Kun kotiäänityskalusto on levytasoista, on aivan mahdollista tuoda demoversiosta raitoja lopullisellekin äänitteelle.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Twinkle
14.01.2005 09:15:21
Eli voisiko tälläisellä jutulla olla kysyntää myös eräänlaisena esituotanto/demoilu hommana myös vakavammin otettaville bändeille? Luonnollisesti jos näin on, niin sitten täytyy sijoittaa kalustoon jonkin verran enemmän rahaa, toisaalta potentiaalisten asiakaiden määräkin kasvaisi siinä sivussa.

Tässä aikani ratoksi olen kirjoitellut tälle väkästykselle liikesuunnitelmaa ja kartoittanut siihen koituvia kuluja. Mitä enemmän mietin sitä enemmän tällaiselle jutulle löytyy käyttötarkoituksia myös demo-musiikin ulkopuolelta. Jos tämän isomman artistin demottamisen saisi vielä mukaan niin käyttökohteita olisi jo vakuuttava määrä.

Mitä käytännössä siis tuollaisen toimivan esidemon tekeminen vaatisi laitteistolta, noin niinkuin karkeasti ottaen?
PIM
14.01.2005 09:49:01
Eli voisiko tälläisellä jutulla olla kysyntää myös eräänlaisena esituotanto/demoilu hommana myös vakavammin otettaville bändeille? Luonnollisesti jos näin on, niin sitten täytyy sijoittaa kalustoon jonkin verran enemmän rahaa, toisaalta potentiaalisten asiakaiden määräkin kasvaisi siinä sivussa.

Kyllä sinun on helppo keksiä vaikka mitä käyttöä laitteillesi, mutta potentiaalisen asiakaskunnan löytäminen ja idean myyminen heille on se hankala homma. Jos sulla on henkilökohtaiset kontaktit jo olemassa mahdolliseen asiakaskuntaan ja pirusti ylimääräistä aikaa ja energiaa tuhlattavaksi niin jonkinlaiset edellytykset homman eteenpäinviemiseksi on olemassa, mutta jos kuvittelet polkaisevasi koko homman pystyy tyhjältä pöydältä ilman kontakteja, ilman referenssejä ja harrastuspohjalta niin asia voi jäädä ikuiseksi haaveeksi. Terv, nimim. Been there, done that.
Autokuume iski, kamat myyntiin. Klikkaa nimimerkkiä ja tsekkaa kuvauksesta mitä on tarjolla. Jos joku tavara kiinnostaa niin tee tarjous tai kysy päivän hintaa.
Twinkle
15.01.2005 05:51:56
Kellään ei ollut referenssejä, kontakteja tai yhtään mitään alussa. Referenssit ja kontaktit ja kaikki muu paska luodaan ja kartoitetaan. Tehdään suunnitelmat, lasketaan ja mainostetaan. Ei tätä tosiaankaan olla potkaisemassa pystyy ihan zero-tilanteesta vaan taustalla jo tällä hetkellä on kilokaupalla paperia sekä tietysti lausuntoja, näkemyksiä ja vastaavaa, ideoita ja kehitystä.

Liikesuunnitelma on jo hyvällä mallilla, joten kyllä tämä tästä. Kun se on valmis minä tiedän ainakin että otanko riskin vai en.
kivi
15.01.2005 12:35:33
Eli voisiko tälläisellä jutulla olla kysyntää myös eräänlaisena esituotanto/demoilu hommana myös vakavammin otettaville bändeille? Luonnollisesti jos näin on, niin sitten täytyy sijoittaa kalustoon jonkin verran enemmän rahaa,

Miksi? mitä vaatimuksia pidemmälle ehtineillä bändeillä on, joita amatööreillä ei olisi? Mä en ainakaan tiedä. Eiköhän se lopputuloksessa kuuluva ero oo ihan sitä, että oppirahat on maksettu, oli kalusto mitä hyvänsä.

Mitä käytännössä siis tuollaisen toimivan esidemon tekeminen vaatisi laitteistolta, noin niinkuin karkeasti ottaen?

Mahdollisuuden äänittää kaikki soittimet kerralla = vähintään 16 samanaikaista sisääntuloa. Mahdollisuuden työskennellä sopimuksen mukaan kellonajoista välittämättä. Mahdollisuuden toimivaan lähikenttäkuunteluun neutraaliksi akustoidussa tilassa (sitten leikkaus-, editti- ja miksausvaiheessa). Kaikki muu on järkättävissä paikalle, sun ei tarvitse ostaa sitä vintage-Neumannia (vaikka se kiva oliskin) eikä Steinwayn flyygeliä ja virittäjää päivittäin. Jokaisella on kuitenkin omat mieltymyksensä, ja yleensä myös tieto, miten ne saa toteen.
(Handsome Dick Manitoba)    
Twinkle
15.01.2005 12:54:18
Jees, tällä hetkellä on raitamäärä on nostettu 24:ään raitaan, kattelin vaihtoehtoja ja pienellä lisärahalla ja -panostuksella saadaan näppärästi tuon verran kasaan. Sitten alkaa mennä hankalaksi jos liikuteltavuutta ajateltiin säilyttää.

Kuuntelutilat on jo klaarattu, sellainen löytyy jo valmiiksi. Se täytyy vielä mitata oikein viimeisen päälle ja vähän säätää, mutta muuten se on tarpeet täyttävä.

Mikrofoneja on tällä hetkellä iso nivaska listalla, vaihtelevan tasoisia ja niillä luulisi pärjäävän. Periaate oli että kaikkiin raitoihin saadaan ainakin jotakin jonkinverran valinnanvaraa säilyttäen.

Rahoitukseen liittyy tällä hetkellä joitakin yksityiskohtia ulkoisten tahojen osalta, näitä varten tällä hetkellä kirjoittelen suunnitelmaa.

Kiitän threadiin tulleista mielipiteistä ja ajatuksista, lisää saa vielä laittaa kun kirjoitusurakka on yhä vaiheessa.
kivi
17.01.2005 14:34:42
Kiitän threadiin tulleista mielipiteistä ja ajatuksista, lisää saa vielä laittaa kun kirjoitusurakka on yhä vaiheessa.

Juteltiin soittajakollegoiden kanssa tuosta suunnitelmastasi, ja muutamaa juttua pitää korostaa:

1) Pro-bändit eivät tarvitse enemmän ja parempaa kuin aloittelijat, helposti päinvastoin, koska ero on lähinnä työtavoissa ja rutiineissa. Sensijaan...

2) Aloittelijoiden kanssa joudut varaamaan sellaista tavaraa, jota et varmaan ajatellutkaan, varapiuhat, hihnat, erilaisia kielisettejä, plektroja, rumpukapuloita, rumpukalvoja, ylimääräistä viritysaikaa ja kunnon mittarin - ja aina monin verroin enemmän aikaa kuin bändi luulee tarvitsevansa. On aivan mahdollista, että saadaksesi alottelevan bändin kitaran taltioiduksi, sun on itse hommattava jostain kitara, piuha, plektra ja vahvistin, vaikkei kitaristi itse tietäisi mitään puuttuvan.
(Handsome Dick Manitoba)    
PIM
20.01.2005 10:22:02
On aivan mahdollista, että saadaksesi alottelevan bändin kitaran taltioiduksi, sun on itse hommattava jostain kitara, piuha, plektra ja vahvistin, vaikkei kitaristi itse tietäisi mitään puuttuvan.

Variaxia ehdottaisin, sillä siitä löytyy uskottavat mallinnukset monentyyppisistä kitaroista ja studiokäytössä se on aivan loistava kun ei tarvi kärsiä suhinoista eikä rätinöistä. Myös vahvistimen sijasta äänittäisin tälläisessä tapauksessa kitaran suoraan linjaan ja tuottaisin vahvistinsoundit plugineilla, jolloin lopulliset kitarasoundit voisi säätää kohdalleen vasta miksausvaiheessa.
Autokuume iski, kamat myyntiin. Klikkaa nimimerkkiä ja tsekkaa kuvauksesta mitä on tarjolla. Jos joku tavara kiinnostaa niin tee tarjous tai kysy päivän hintaa.
Teijo K.
20.01.2005 23:45:17

Variaxia ehdottaisin, sillä siitä löytyy uskottavat mallinnukset monentyyppisistä kitaroista ja studiokäytössä se on aivan loistava kun ei tarvi kärsiä suhinoista eikä rätinöistä. Myös vahvistimen sijasta äänittäisin tälläisessä tapauksessa kitaran suoraan linjaan ja tuottaisin vahvistinsoundit plugineilla, jolloin lopulliset kitarasoundit voisi säätää kohdalleen vasta miksausvaiheessa.

Variax on varsinkin silloin kätevä kun skitaristi ei osaa soittaa. Mikä tietysti on oletuksenakin silloin kun omia laitteita ei ole paikalle tuonut tai ne ovat erittäin surkeassa kunnossa.
Akateeminen hömppä!

Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)