Aihe: Saman kitaran tuplaaminen viiveellä? | |
---|
|
Olen jostain kuullut että näin voisi tehdä. Jonkinmoinen tuplaus laittamalla muutaman ms viiveen samaan kitararaitaan. Onko kokemuksia kellään? Mikäköhän on tämä maaginen ms arvo suunnileen ja mitkä asiat vaikuttavat sen arvoon. http://www.lostintears.com
andy at lostintears dot com |
kivi 13.01.2005 09:02:38 (muokattu 13.01.2005 09:04:52) | |
|
Mikäköhän on tämä maaginen ms arvo suunnileen ja mitkä asiat vaikuttavat sen arvoon. Kokeilepa aloittaa jostain 8ms kieppeiltä. Siinä vaiheessa kun slapback alkaa kuulua (tai tulee aavistus kaiusta), viivettä on liikaa. Mitä kauempana kaapit toisistaan ovat, sitä suuremman viiveen korva antaa anteeksi, mutta silloin se on stereoefekti - tää on tarkoitus tehdä kahdella aivan vierekkäin olevalla vahvistimella, joista toiseen ajetaan suora, toiseen viivästetty signaali. Samaan raitaan viivettä ei ajeta, vaan viive nimenomaan käsitellään erikseen, joko eri vahvistimella tai toisessa kohden sterokuvaa, sen mukaan mitä halutaan. Pelkkä delaypedaali kitaran signaalitiessä (tai delayplugi raidassa) ei tuplaa mitään. |
|
Ok. Olen ajatellut tehdä näin. Minulla on kaksi kitararaitaa nauhoitettuna biisissä (sama soundi modelmmissa eli perus tuplaus). Soundi on hieman tunkkainen ja ehkä hieman ohut. Muistui mieleen että olen nähnyt jossain vihjeen tosta tuplaamisesta viiveellä. Ajattelin kopioida molemmat kitararaidat ja sitten: 1. Hakea hieman lisää kirkkautta saundiin ja varmaan postaa alapäätä kopioiduista raidoista. 2. Panaroida vastakkaiselle puolelle originaalista 3. Laittaa sopiva viive nälle uusille raidoille Voiko onnistua? Aina olisi parempi jos voisi nauhoittaa uudestaan mutta en tiedä onko se mahdollista. ( ei ole omaa tuotantoa... ). Mitä muuta voisi kokeilla? http://www.lostintears.com
andy at lostintears dot com |
|
Viivästä toista raitaa hippasen ja panoroi levälleen. Tai tee kopio raidasta 1 ja panoroi ne laitoihin ja viivästä raitaa 2 ja pidä se keskellä. |
lion 15.01.2005 14:13:29 | |
|
se on muuten about 40ms viive maksimissaan mitä korva ei erota eri puolilta tulevasta samasta signaalista että ne olisi eri äänilähde. Eli 1ms-40ms viiveitä kannattaa kokeilla. Itse tykkään aika usein sellasesta 25ms viiveestä. - Li'oN Musiikissa on joitakin asioita jotka eivät musiikkiteknologian kehittyessä muutu miksikään, kuten: Kun rahaa pistetään palamaan, niin paska alkaa haista. Rankasti. |
|
Isompikin viive voi olla kiva. Laitoin nakuttavan kitarakompin vasempaan laitaan ja oikeaan kopiodun raidan siirettynä 4-osalla eteenpäin (tai 2 tai 8-osalla toimii myös), toimii jopa paremmin kuin sama komppi tuplattuna. |
kurmo 16.01.2005 22:34:13 (muokattu 16.01.2005 22:35:34) | |
|
Tuommoinen temposynkattu viivästely on toki ihan kivaa, mutta mä kyllä kysyisin tuottajalta eka... :-) "En tiedä mikä täällä on menossa, mutta jatkakaa." -Gypsy |
jonsku1 11.04.2013 19:01:44 (muokattu 11.04.2013 19:02:23) | |
|
Huom! Olet kirjoittamassa yli 3006 päivää vanhaan aiheeseen! Niin olen, mutta aihe kiinnostaa. Kokeilin tuota yhden skeban tuplaus tekniikkaa laittamalla kopioituun raitaan viiveen ja panoroimalla raidat eri laitoihin. Sinällään tuo toimii ihan OK, mutta mono kuuntelussa tuossahan on vaihevirhe? Eli siis kitaroissa on se semmoinen "metallinen tynnyri" efekti. Normi stereo kuuntelussahan tuo ei haittaa ja tuolla kikalla pystyy hyvin emuloimaan oikeasti tuplautta kitaraa. Olen kuitenkin aina ollut jotenkin sellaisessa käsityksessä, että kun kuunnellaan biisin valmista miksausta monona, niin kaiken pitäisi kuulostaa suht fiksulta? |
|
Vaihevirhe vaanii noissa tuplauksissa. Kannattaa kokeilla eripituisia viiveitä, säätää toisen puolen soundia hiuksenhienosti erilaiseksi yms. Miksauksen tarkistaminen monona on aika tärkeä tekijä, ettei tule korneja yllätyksiä. On kuitenkin yllättävän paljon tilanteita, joissa musaa kuunnellaan monona. Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän. |
|
Kalmo: Vaihevirhe vaanii noissa tuplauksissa. Kannattaa kokeilla eripituisia viiveitä, säätää toisen puolen soundia hiuksenhienosti erilaiseksi yms. Juu. Joku micropitch-shifteri tai muu muljutin auttaa tohon hommaan kummasti. ... http://www.soundreel.com |
|
Niin. Tossa viivetuplaushommassa tuppaa tosiaan aina olemaan (enemmän tai vähemmän), vähän vinkeä monosummaus. Itse olen käyttänyt referensseinä Kingston Wallin levyjä (käytännössä koko diskografia on viivetuplausta); jos kitaroiden monosummaus on jotakuinkin yhtä hyvä (tai peräti parempi), kuin kinkkareilla, niin sit ollaan jo plussan puolella. Oma logiikka sanoo, että viiveen kannattaa olla mahdollisimman suuri sen tilanteen sisällä (eli mahd iso, ennen kuin rupeaa oikeasti kuulostamaan eri signaalilta). Tällöin on mahdollista että se summauksen kampasuoto jää mahdollisimman iisiksi, "vähiten rankimmaksi". Se pari kertaa, kun on tullut laitettua tuollainen särökitaraan, viive on mennyt n. 25-35 ms:n kohille. Mitä perkussivisempaa, sitä lyhyempäähän sen sit tarttee olla. miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1 |
|
Kiitoksia vinkeistä. Täytynee testailla noita.... Voipi tosin olla, että samalla vaivalla soittaisin myös toisen raidan. :D |
kivi 12.04.2013 17:58:59 | |
|
jonsku1: Kiitoksia vinkeistä. Täytynee testailla noita.... Voipi tosin olla, että samalla vaivalla soittaisin myös toisen raidan. :D Mutta se on taas ihan eri soundi. Noita viivejuttuja kannattaa tosiaan tehdä jo soittovaiheessa ennen vahvistinta, varsinkin jos komppeja ja riffejä leventää. Ja siis käyttää kahta ihan eri vahvistinta samaan aikaan. Silloin ei oo kampasuodatuksen kanssa ongelmaa. Roberton suosittelema viivästys+panorointi miksauksessa on toinen efekti, ja sopii vaikka sooloille joissa kampasuodatus ei haittaa kun soundi saa muutenkin olla oudompi. |
L.Ruoska 14.04.2013 00:25:41 (muokattu 14.04.2013 00:32:22) | |
|
jonsku1: Kiitoksia vinkeistä. Täytynee testailla noita.... Voipi tosin olla, että samalla vaivalla soittaisin myös toisen raidan. :D Jos ihan jostain riffeistä vaan on kyse ja sulla on samaa riffiä soitettuna esim vaikka 8 kertaa putkeen niin splittaa itemi kahtia keskeltä ja heitä puolikkaat toisinpäin kakkosraidalle. Visualisoidaanpa, | on splitti: Kitara 1: AAAAAAAAAAAAAAAAAAA|BBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBB Kitara 2: BBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBB|AAAAAAAAAAAAAAAAAAA (edit: fuck..nuo ei nyt osu ihan kohdilleen, no tajuat kyllä:) Tadaa, toinen otto tyhjästä :) Vacuumsoundin ADT on ilmainen plugari joka "tuplaa" sulle raidan myös jos et pysty tuolla tavalla pilkkomaan: http://www.vacuumsound.de/plugins.html Pistät vaan raidan vikaksi plugariksi tuon jos kaikissa muissa ei ole stereoon mahdollisuutta. Do you want your possessions identified? (y/n) |
|
gatehill: Mikäköhän on tämä maaginen ms arvo John Petruccin mielestä se on 7ms. Ainakin livenä. |
JAV 14.04.2013 01:45:26 (muokattu 14.04.2013 01:48:25) | |
|
mda stereo on ilmainen loistava apu tuohon tuplaukseen. Comb filtering mode on hyvin mono ystävällinen! Haash mode taas on tuota perus viiveellä pelaamista. Efektin leveyden voi kokeilla ja säätää helposti kohdilleen. Konemusassa aika moni käyttää tuota myös rumpu soundien leventämiseen (mm laidback luke). |
Mikael 14.04.2013 12:49:52 (muokattu 14.04.2013 12:51:39) | |
|
Mä teen tämän yleensä ProToolsin ihan perus delay-plugarilla. Yksi toisto 5-30ms ja sit lähes aina käytän sitä plugarin modulaatiota aika reippaastikin - perään yleensä vielä joku snadi särö/saturaatio (LoFi/Tapehead) ja ehkä EQ:lla vähän kevennystä ja kaistan rajoitusta. Toinen mitä tuli aikanaan analogiaikoina käytettyä paljon on Yamahan E1010 minimiviiveellä ja -toistolla, sekä sen omalla modulaatio-osiolla ja se toimi aina hienosti. Ennen ei ollut mitään - nyt on. |
|
En tiedä miten tuo mda stereo toimii kampasuodintilassa mutta koska viivästetty (sopivasti, eli muutamissa millisekunneissa liikutaan) ja alkuperäinen ääni summattuna aiheuttaa kampasuodatuksen niin jos panoroisi toiseen laitaan tuota kampasuodatettua ja toiseen laitaan sille käänteistä eli alkuperäisen ja viivästetyn erotussignaalia ne summautuisivat monona alkuperäiseksi (tuplatasolla). Efekti ei kyllä silti kuulostaisi kuin stereoksi levitetyltä monokitaralta, jonkinlaista satunnaisuutta luonnollisen kuuloiseen tuplaukseen tarvitaan joka tapauksessa, kai se tuplaus kannattaisi tehdä soittamalla tai vähintäänkin editoimalla. |
|
Miksi ei sitä tuplausta voi soittaa? Kauemmin teillä menee kun tappelette jonkin delayn kanssa ja lopputuloksena on epämääräinen ja vaihevirheinen stereokuva. |
varakeef 15.04.2013 12:23:46 (muokattu 15.04.2013 12:27:33) | |
|
studio: Miksi ei sitä tuplausta voi soittaa? Kauemmin teillä menee kun tappelette jonkin delayn kanssa ja lopputuloksena on epämääräinen ja vaihevirheinen stereokuva. Ja tänne pojot! Tosin, jos kyseessä on esimerkiksi hetken huumassa improvisoitu kitarasoolo, on aivan pirullista ryhtyä opettelemaan nuotti nuotilta mitä on tullut tehtyä. Itse "tuplaisin" reamppaamalla eri styrkkarilla, välissä nauhakaiku tahi muu miellyttävä viivelaite. En mittaa tai katso lukuarvoja, siin on potikka josta ruuvataan. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|