Aihe: Kampi
1
samberry
10.01.2005 18:12:14

Olen miettinyt, kun kitarassani on tallassa ja kammessa kierteet. Niin uskaltaako kammen vääntää niin kireälle että se ei painu alas vaan pysyy sopivasti käden tuntumassa koko ajan samassa kohdassa?
Äiti on Kingi
Mrezzye
10.01.2005 18:19:50 (muokattu 10.01.2005 18:23:43)

Uskaltaa.

EDIT: Ei tietystikään kannata vääntää väkisin, jos se ei normaalisti kiertämällä kiristy tarpeeksi. Silloin voi laittaa jotain kierteiden väliin, joka pitää kammen sopivassa asennossa.
Se on KUULOSTAA, ei KUULLOSTAA !!! -terveisin nimim. Ei niin hoono soomi
Feggy
10.01.2005 18:39:09

Uskaltaa.

EDIT: Ei tietystikään kannata vääntää väkisin, jos se ei normaalisti kiertämällä kiristy tarpeeksi. Silloin voi laittaa jotain kierteiden väliin, joka pitää kammen sopivassa asennossa.

Mitäs muuten suosittelisitte? Olen vähän kokeillut eri matskuja, mutta ei kauhean hyvällä menestyksellä. Tosin Jazzmasterinin kammessa ei ole kierteitä, mutta kuitenkin...
Less is more.
Mrezzye
10.01.2005 18:56:46

Kävisikö alumiinifolio... muistelen joskus sitä käyttäneeni ihan hyvällä menestyksellä Stratossa.
Se on KUULOSTAA, ei KUULLOSTAA !!! -terveisin nimim. Ei niin hoono soomi
Hesrock
10.01.2005 20:37:31
Omassa stratossa (kopio) on mennyt vibrasta kierteet, onko kellään kokemusta/tietoa että voiko sen korjata mitenkään esim. että ottaa tallan kokonaan irti (jos nyt tarttee ollenkaan) ja tekee uudet kierteet?
Squierrel
11.01.2005 09:30:30

Omassa stratossa (kopio) on mennyt vibrasta kierteet, onko kellään kokemusta/tietoa

Itse tein niin, että otin tallan irti ja siitä irti sen kirjasinmetallisen blokin, jossa ne kierteet olivat olleet.

Porasin kampireikää sen verran isoksi, että sain pudotettua sinne sellaisen muovisella sisärenkaalla varustetun kitkalukkomutterin. Reikä ei saa olla liian syvä, koska mutterin pitää jäädä osittain näkyviin (mutteri/reikä on vinossa blokin yläpintaan nähden).

Sitten viilaamaan mutteria blokin yläpinnan mukaiseksi , ettei törrötä. Sitten blokki muttereineen löyhästi kiinni tallaan ja kampi pakoilleen. Koska mutteri on tässä vaiheessa vielä löysä, sen paikka (tallassa olevaan kammenreikään nähden) lukitaan juotostinalla tai Aralditilla tai jollain. Lukituksen jälkeen kiristetään blokin ruuvaus tallaan.

Näppärämpi kaveri osaa tehdä reiän juuri sopivan kokoiseksi, että mutteri kanittaa paikalleen ilman liimoja tai tinoja.

Kun mutterin muovirenkaat löystyvät, mutterin voi taas vaihtaa uuteen.
"Squier is the Epiphone of guitars."
Chemo
11.01.2005 12:52:19

Mitäs muuten suosittelisitte?

Mä olen Stratossa käyttänyt pientä jousta kammen alla reiässä. Ei tosin toimine JM:ssä tai Jaguarissa...

Toi Squierrelin kierteidenkorjaustapa oli todella kiinnostava. Mulla onkin juuri Stratossa kierteet aika huonossa kunnossa, joten taidanpa kokeilla tuota. Squierrel, onko sulla muistissa minkäkokoista poranterää tuohon tarvitsee?
...ja jos uskot tuon, uskot mitä vain!
Squierrel
11.01.2005 13:11:45

taidanpa kokeilla tuota. Squierrel, onko sulla muistissa minkäkokoista poranterää tuohon tarvitsee?

Riippuu mutterin ulkomitoista. Taisi olla M6 mutterille 8-millinen terä, jota käytin. Reikä kannattaa olla hieman pienempi kuin mutterin nurkasta-nurkkaan-mitta eli hieman isompi kuin mutterin jakoavainväli (mulla tais olla tasan jakoavainväli).

Ollaan sitten varovaisia siellä ulkona. Kaikkiin stratotalloihin, kuten mun, ei saa vaihtoblokkeja mistään, voi mennä koko talla uusiksi.

Mulla ainakin reikä tuli vaarallisen lähelle blokin reunaa, itse asiassa reikä repesi reunasta ja mutteri pilkistää sivulta ulos. Se pysyy kuitenkin paikoillaan, koska on blokin pitkittäissuunnassa kilautunut tiukasti ja myös blokin ja tallan välissä puristuksissa.

Suosittelen askartelua vain sellaiselle, joka on jo valmiiksi henkisesti orientoitunut koko tallan vaihtoon tai on varmistanut sopivan vaihtoblokin saatavuuden.
"Squier is the Epiphone of guitars."
Chemo
11.01.2005 14:23:20

Ollaan sitten varovaisia siellä ulkona.

Oukkidoukki, kiitoksia varoituksesta. Taidan vähän aikaa katsella ja funtsia hommaa läpi ennenkuin päätän alanko ottaa lastua :-)
Kossu
11.01.2005 15:04:44 (muokattu 11.01.2005 15:14:54)
Ruuvikaupoissa myydään ruuveja joiden nimi on pidätinruuvi niissä on yleensä kuusikolo-kanta. Minulla on tällainen ruuvi (DIN 913 M 6 x6 ) ruuvattuna floikkarin blokkiin täysin upoksiin niin että kampi roikkuu oikeassa asennossa ilman että sitä tarvitsee kiristää naama irvessä.

Toinen kikka on tehdä kierrepakalla kampeen ylimääräistä kierrettä sen verran että kampeen saa kierrettyä mutterin, jonka avulla kammen asennon voi säätää - näitä sormiruuvejahan on valmiinakin joissakin kammissa.

Käytännössä Suomesta löytyy ruuveja vain millisiin mittoihin.

Edellä mainittu Teflon-teippi kierteissä on oikein hyvä kikka, se ei vaadi työkaluja eikä siinä ole vaaraa kitaran pilaamisesta - jos kierteet ovat kuluneet väljiksi kokeilkaa ensin teippiä.

PS: jos blokista on mennyt kierteet kannattaa varmistaa kuinka pitkä matkalta ne ovat menneet, kierteitä voi kokeilla korjata kierretapilla - ennen sitä on tiedettävä mikä kierre kitarassa on. Kierteitä voidaan korjata myös Helicoil-systeemillä, joka on eräänlainen irtokierre.
ChuckJimiJeffThundersJohnyBoHooker
Chemo
11.01.2005 15:23:41

Käytännössä Suomesta löytyy ruuveja vain millisiin mittoihin.

Mun Strato on japanilainen (vm. 84-87), käsittääkseni näissä olisi just milliset kierteet. En kuitenkaan oo tsekannut tätä.

Kierteitä voidaan korjata myös Helicoil-systeemillä, joka on eräänlainen irtokierre.

Hmm. Onko tää ihan rautakauppatavaraa?
Hesrock
11.01.2005 21:21:06
Itse tein niin, että otin tallan irti ja siitä irti sen kirjasinmetallisen blokin, jossa ne kierteet olivat olleet.

Porasin kampireikää sen verran isoksi, että sain pudotettua sinne sellaisen muovisella sisärenkaalla varustetun kitkalukkomutterin. Reikä ei saa olla liian syvä, koska mutterin pitää jäädä osittain näkyviin (mutteri/reikä on vinossa blokin yläpintaan nähden).

Sitten viilaamaan mutteria blokin yläpinnan mukaiseksi , ettei törrötä. Sitten blokki muttereineen löyhästi kiinni tallaan ja kampi pakoilleen. Koska mutteri on tässä vaiheessa vielä löysä, sen paikka (tallassa olevaan kammenreikään nähden) lukitaan juotostinalla tai Aralditilla tai jollain. Lukituksen jälkeen kiristetään blokin ruuvaus tallaan.

Näppärämpi kaveri osaa tehdä reiän juuri sopivan kokoiseksi, että mutteri kanittaa paikalleen ilman liimoja tai tinoja.

Kun mutterin muovirenkaat löystyvät, mutterin voi taas vaihtaa uuteen.

Kiitän ja kumarran, koitan väkertää jonkinlaisen patentin
Kossu
12.01.2005 08:15:03 (muokattu 12.01.2005 12:08:30)
Mun Strato on japanilainen (vm. 84-87), käsittääkseni näissä olisi just milliset kierteet. En kuitenkaan oo tsekannut tätä.
Hmm. Onko tää ihan rautakauppatavaraa?

Helicoilit ovat varsin tavallista tavaraa työkaluliikkeeissä ja varaosaliikkeissä.

Tuo mutteri-kikka voidaan tehdä myös seuraavalla tavalla. osta tai etsi jostain pätkä pyörötankoa (alumiinia, messinkiä tai terästä) jonka mitta on hieman suurempi kuin alkuperäinen kierre n: 8 mm, osta rautakaupasta M6 kierretappi ja siihen sopiva pora ( 5 mm ) (tappeja niihin sopivia poria myydään yhdessä) sekä pora jonka mitta on sama kuin pyörtangon:

Poraa blokkiin pyörätangon kanssa saman kokoinen reikä.

Sahaa pyörötanko saman pituiseksi kuin porauksesi syvys - muista että porauksen pohja ei ole tasainen.
Tankoon tehtävä kierteen pituuden pitäsi olla vähintään 10 mm tai pidempi eli porauksen suoran osan tule olla vähintään saman mittainen

Puhdista poraus huolellisesti.

Karhenna pyötankoa hiomapaperilla, levitä blokin poraukseen ja pyörötankoon hieman Loctite 641 tai 638 laakerilukitetta.

Paina pyörötanko poraukseen, käytä puristinta tai muovivasaraa ja tuurnaa. Jos pyörötanko ei mene poraukseen hio sitä hieman älä suurenna porausta.

Jos lämmität blokkia ja pidät kierretangon kylmänä uppoaa tanko poraukseen parhaiten - sovituksen sopiva tiukkuus on tärkeää.

Kun pyörötanko on upotettu blokkiin anna Loctiten kuivua vuorokausi tai käytä aktivaattoria ja anna kuivua 2-3 tuntia.

Viilaa pinnat tasaiseksi.

Poraa blokkiin upotettun pyörötangon päähän kierretapin ohjeiden mukainen reikä - varmistu että reikä on oikeassa paikassa ja suora. Käytä pistepuikkoa ja voit tehdä pienen 2-3 mm alkuporauksen.

Väännä kierretapilla poraukseen kierteet.

Puhdista kierre huollellisesti.

Kasaa kitara, väännä M6 kierteinen kampi paikoilleen ja aloita soittaminen.

Jos et ole metallimies niin harjoittele kierteiden tekoa ennen kuin ryhdyt korjaamaa blokkia.

Työkalut:
-Porakone - jos käytössä on pylväsporakone niin homma on helpompaa.
-8 mm terä
-5 mm terä
-M6 konekierretappi (ns: kakkostappi)
-Kierretapin väännin, tiukan paikan tulle jakoavainkin käy
-Muovivasara ja rekyylitön leka
-Pätkä 8 mm pyörötankoa
-Hiomapaperia
-Viila
-rautasaha
-Loctite laakerilukitetta
Kossu
12.01.2005 12:19:23 (muokattu 12.01.2005 12:29:56)
Tuosta Helicoilista olin minäkin tietoinen, mutta se olisi kai vaatinut joidenkin erikoistyökalujen ja kilon laatikollisen irtokierteitä ostamista, joten se ei kannattanut yhden kierteen kanssa.

Jos taas on konepaja helicoileineen käytettävissä, niin samantien sitä jyrsäisee vaikka uuden blokin teräksestä.

En osaa pitää kierretappia erikoistyökaluna - niitä saa kaikista työkaluliikkeistä ja ne maksavat muutaman Euron - (Biltema/Wurth linjalla - mutta niiden laatu riittää).

Blokin tekemiseen tarvitaan jyrsinkone ja ne taas maksavat uutena 60 000 Eurosta ylöspäin joten kyllä siinä vähä eroa on kumman aikoo tehdä uuden kierteen vai koko blokin.

Mutta on totta ett Helicoil harrastaa vastenmielistä kytkykaupaa - jos tarvii yhden kierteen on ostettava koko rasia ja erikoistyökalut joita kaikkia ei tarvitse - siksi tuo sinun keinosi on parempi ja vielä parempi jos ei käytä mutteria vaan tapittaa blokin ja tekee siihen uuden kierteen.
Quu
12.01.2005 14:02:47

Omassa stratossa (kopio) on mennyt vibrasta kierteet, onko kellään kokemusta/tietoa että voiko sen korjata mitenkään esim. että ottaa tallan kokonaan irti (jos nyt tarttee ollenkaan) ja tekee uudet kierteet?

Itselläni ei ollut kierteitä Ibanezissani kun siihen kammen hankin joten otin vain yksinkertaisesti siihen kammen reikään nähden sopivankokoisen välineen (miksikä niitä kierteidentekovälineitä kutsutaan?) ja tein ne kierteet.
En irroittanut tallaa tai mitään muutakaan ihmeellistä tehnyt.
Hyvin meni kampi sen jälkeen paikoilleen.
http://hevijammu.cjb.net Hinta: 420e/En tingi.
Hannu H.
12.01.2005 14:54:23

Itse pistin kammen reiässä olevan osan yläreunaan ilmastointiteippiä siivut ja nyt ei enää ole klappia. Strato siis kyseessä.

Tiedä sitten mimmoset liimajäljet jää...
"May the tone be with you" IHKK #19
Explorer
12.01.2005 15:41:07
Itselläni ei ollut kierteitä Ibanezissani kun siihen kammen hankin joten otin vain yksinkertaisesti siihen kammen reikään nähden sopivankokoisen välineen (miksikä niitä kierteidentekovälineitä kutsutaan?) ja tein ne kierteet.
En irroittanut tallaa tai mitään muutakaan ihmeellistä tehnyt.
Hyvin meni kampi sen jälkeen paikoilleen.

Olisit vaihtoehtoisesti voinut ostaa Ibanezin tallaan sopivan kammen, niissä (Edge-varianteissa) kun ei ole kierteitä vaan kampi laitetaan paikoilleen painamalla.
This fractal illusion burning away all structure toward the obscene.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)