Aihe: Aion hankkia edullisen mikserin. haluatko/voitko auttaa?
1 2
Xiauoko
11.01.2005 20:15:02
Olen käyttänyt hakua. Itselläni on koneessa M-Audio Delta 66 kortti ja rahaa rajoitettu määrä. Koska mikkejä ei tietenkään voi tunkea suoraan kiinni korttiin olen käyttänyt tähän asti Alton Aplha Mictubea. 2 kanavaa.

http://www.altoproaudio.com/html/details.php?ID=34&

Kaverilta olen lainannut toisen tuollaisen vehkeen = 4kanavaa. Alton laite on palvellut minua ihan hyvin mutta hetki sitten omastani kärähti toinen kanva. Eli nyt olisi aika ostaa ehkä mikseri tai etuaste hössökkä ihan omaksi. Ostettavan mikserin tärkein ominaisuus on se että se vahvistaa signaalin. Ei säätömahdollisuudet.

Kävin itseasiassa jo vuosi sitten tutustumassa miksereihin musiikkiliikkeissä. Ainoat vaatimukseni jotka esitin myyjälle oli että "Tarvitsen ulostulot jokaiselle kanavalle erikseen. Mieluiten niin että voin kuitenkin säätää EQ:ta jne." - myyjä totesi että nyt onkin kiperä tapaus. "Oletko miettinyt digitaalimiksereitä, ne ovat tosin vähän kalliimpia?"

Poistuin kaupasta. Siis Deltan sisäänmenot (4kpl) ja ulostulos (4kpl) ovat analogisia (kyllä, tiedän että siinä on S/PDIF)! En kai nyt mitään digitaalimikseria osta kun pitäisi ostaa vielä monitoritkin..niin ja mikrofoneja.

Joten tuo myyjälle esittämäni vaatimus on edelleen voimassa. Eli jos äänitän rumpuja esim. neljällä mikillä, olisi suotavaa että saisin kaikki eri raidoille. Missä mikserissä olisi tämä ominaisuus? saa ehdottaa malleja. Mackie, Behringer jne. Rahaa käytettävissä Alle 400€.

Pelkkä etuaste -vaihtoehto esimerkki:
Tämä vehje (mistä puhuttiin vähän alempana) SM PRO AUDIO SM PR 8 -etuaste ajaisi varmasti asian mutta on todennäköisesti ainakin hinnastaan päätellen huonompi kuin tämän hetkinen Altoni.

http://www.netzmarkt.de/thomann/tho … sn=844c836849a04aec76fe48d62ab93153

Mikseri vaihtoehto esimerkki:

Mikserissä saa olla enemmänkin mikrofonietuasteita kuin ne neljä. Sillä voinhan ottaa esim. tomit samalle raidalla tai vastaavaa. Minkälainen Mackie 1402 VLZ Pro? Onko siinä tarvitsemani ominaisuus. :)

http://www.mackie.com/products/1402vlzpro/index.html

http://www.netzmarkt.de/thomann/tho … sn=5094b835aba953270106e99e1ddaf522

Näin. Tässä vaiheessa kun kysymykseni on lopussa haluan kiittää kaikki lukeneita ja sanoa kiitokset vastauksista jo näin etukäteen. Kiitos!
www.dinomansik.tk
hoffe
11.01.2005 20:46:04
Itselläni on joku vanhempi mackien 16 kanavainen mikseri, en nyt muista mikä malli tarkalleen, mutta siinä on ainakin 8 insertiä, mistä saa ulos laittamalla plugin ensimmäiseen plugin "klikkiin", siis ettei työnnä kokonaan sisään. Muutenkin noissa mackien miksereissä on monipuoliset lähdöt (esim. itsellä 6auxia+muuta). Mackiessä on aika laadukkaat etuasteet vaikkeivat ihan kuuminta kärkeä ole. Tosin mackien hinnat taitavat mennä yli tuon 400e jos uutena ostaa.
"Musta on paras väri, kunnes löytyy jotain tummempaa."
kiiski
11.01.2005 20:49:03
Jos haluat päästä halvalla niin Phonicilta löytyy neljän mikkikanavan mikseri, jossa on jokaiselle kanavalle insert. Hintaa on Thomannilla 95 euroa ja Helsingin musiikki tarjoaa tuota 105 euron hintaan.
Mikael
11.01.2005 21:05:56

Minkälainen Mackie 1402 VLZ Pro? Onko siinä tarvitsemani ominaisuus.

Mulla no ollut joskus just tollanen Mackie äänityksissä ja käytin sitä nimenomaan vaan etuasteina, siten että otin kanavakohtaiset signaalin tulos insert-pisteistä jotka löytyvät laitteen takapanelista. Soundi oli varsin hyvä. Oon myös käyttänyt noita muita VLZ Pro -sarjalaisia ja eipä niistä oikein mitään huonoa sanottavaa ole löytynyt.

Aivan subjektiivisen käyttäjäkokemuksen perusteella voisin ennustaa tuollaiselle Mackelle selvästi pidempää elinikää kuin vastaaville Behringereille, Altoille, Phoniceille, Samsoneille....
Juzzu: "Vire on vain suositus, ei pakko."
Mikael
11.01.2005 21:07:49 (muokattu 11.01.2005 21:09:49)

Insertti on kuitenkin varmaan heti gainin perässä eikä EQ:n jälkeen niin kuin kysyjä haluaisi? Oman yamahani (MG16-6FX) lohkista katselin ja siinä oli insertti vasta EQ:n jälkeen, hinta jossain +400e uutena. Pienempiäkin malleja on esim MG12-4, jossa moinen ominaisuus tod. näk. löytyy myös.

Toi on totta, mutta ilman kunnollista tarkkaamoa (kuutelua) taitaa olla järkevämpääkin jättää ne EQ:t rauhaan äänitysvaiheessa ja sen sijaan hakea soundia ruuvaamalla äänilähdettä ja siirtämällä mikkiä (IMHO). Mä teen muuten yleensä näin vaikka sitten oliskin kuuntelut ja tarkaamot kohdillaan...
Xiauoko
11.01.2005 22:10:27 (muokattu 11.01.2005 22:10:58)
Mulla no ollut joskus just tollanen Mackie äänityksissä ja käytin sitä nimenomaan vaan etuasteina, siten että otin kanavakohtaiset signaalin tulos insert-pisteistä jotka löytyvät laitteen takapanelista. Soundi oli varsin hyvä.

Tuleeko se insertti ennen EQ:ta vai sen jälkeen. Siis kuuluuko säätöni jos teen. Pystynkö säätämään äänen voimaakkuuden deltalle sopivaksi? Sehän tässä on tärkeintä.

Toi on totta, mutta ilman kunnollista tarkkaamoa (kuutelua) taitaa olla järkevämpääkin jättää ne EQ:t rauhaan äänitysvaiheessa ja sen sijaan hakea soundia ruuvaamalla äänilähdettä ja siirtämällä mikkiä (IMHO).

Tilanne minulla tulee olemaan varmaankin aika sama kuin sinulla. Soittohuone sekä tarkkaamo ovat samassa huoneessa joten eipä siinä oikein pysty miksailemaan.
www.dinomansik.tk
Mikael
11.01.2005 22:18:58

Tuleeko se insertti ennen EQ:ta vai sen jälkeen. Siis kuuluuko säätöni jos teen. Pystynkö säätämään äänen voimaakkuuden deltalle sopivaksi? Sehän tässä on tärkeintä.

Heti gainin jälkeen, ennen EQ:ta käsittääkseni. Selvinnee manuaalista joka löytynee sieltä Mackien kotisivulta. Siispä äänen voimakkuuden tason säätö onnistuu, mutta taajuusvasteen rukkaus EQ:lla ei.

Tilanne minulla tulee olemaan varmaankin aika sama kuin sinulla. Soittohuone sekä tarkkaamo ovat samassa huoneessa joten eipä siinä oikein pysty miksailemaan.

Tätä mä just meinaan - eli on syytä jättää se EQ:lla pelailu sitten vasta äänitysten jälkeen.
Xiauoko
11.01.2005 22:28:11
Tätä mä just meinaan - eli on syytä jättää se EQ:lla pelailu sitten vasta äänitysten jälkeen.

Mutta oishan se silti kiva jos se olisi toiminut niin. Jos vaikka myöhemmin saisi paremman tilat ja tarkkaamon. Pakko kysyä, miksi sellainen Official Output -jokaiselle kanavalle Pre/Post Everything -kytkimellä on pitänyt jättää pois? Mikä siinä on niin vaikeaa.
www.dinomansik.tk
Mikael
11.01.2005 23:39:28 (muokattu 11.01.2005 23:40:10)

Mutta oishan se silti kiva jos se olisi toiminut niin. Jos vaikka myöhemmin saisi paremman tilat ja tarkkaamon. Pakko kysyä, miksi sellainen Official Output -jokaiselle kanavalle Pre/Post Everything -kytkimellä on pitänyt jättää pois? Mikä siinä on niin vaikeaa.

Jos saa vaan yhden kerran arvata niin mun arvaus on: kustannukset. Vaan ällös huoli, siinä vaiheessa kun sulla on paremmat tilat, tarkkaamo ja kunnon kuuntelu ni toi Mackie tuskin on enää käytössä...

Aini: se Official Output on nimeltään yleensä Direct Out.
Xiauoko
12.01.2005 21:24:06
Kysymys Mackie 1402 VLZ PRO:sta kannattaisi maksaa käytettynä? Tai kannattaako ostaa ollenkaan käytettynä. esim. ebaysta voisi saada. Uutenahan se on thomannilla 398€. Täytyy kysyä vielä St. Paulilta.
www.dinomansik.tk
djtremolo
12.01.2005 22:23:08

ominaisuus? saa ehdottaa malleja. Mackie, Behringer jne. Rahaa käytettävissä Alle 400€.

Mulla on juurikin tuossa käytössä Behringer MX2642A, mutta niitä ei taida löytyä enää kuin käytettyinä.

Vastaava, tosin 10 mikkikanavalla:
http://www.netzmarkt.de/thomann/tho … _ub2442fxpro_eurorack_prodinfo.html
(ja hinta oli 299e)

Tuossa on siis sekä insertit (ennen eq:ta sun muita) ja direct outit (säätöjen jälkeen). Tuollasen mä ostasin, jos tarvetta olis.

Samaa sarjaa löytyy toki pienempää ja halvempaakin. Noista UB-sarjan miksereistä on joku tainnut sanoa, että etuasteet on ihan hyvät, mutta toki muissa säädöissä olisi varaa parantaa (eq:t kai lähinnä?) En tiedä tarkemmin, kun en oo kokeilllut.
Minä en siguista perusta.
Xiauoko
12.01.2005 23:29:11
Rupesin tuon Behringer ehdotuksen luettuani miettimään että mihin oikeastaan tarvitsen Mackie -mikseriä kun kerran ongelmani kohdistuu pelkästään tuohon "4:lle eri raidalle" -asiaan. Tarvitsen siis neljä raitaa että saisin rummut paremmin talteen. Ja se 4 sisäänmenoakin on ehkä liian vähän rummuille. Kahdeksan sisäänmenoa äänikortissa olisi jo huomattavasti parempi.

Toiseksi, joka on ehkä tärkeämpi seikka on se että rumpuni ovat ihan p_skat. Thunder -merkkinen moposetti. Naurakaa pois. Kannattaako sellaisen takia ostaa Mackien mikseri. "Kyllähän voit joskus ostaa uuden rumpusetin." - Ei ole rahaa. Niin ja huonekin on huono.

Kolmanneksi. Olen rakentamassa studiota ihan vain omiin tarpeisiin. Tarvitsenko todella Mackien. Juu, ja toinen vaihtoehto on juuri se behringer.

Neljänneksi olisi hyvä jos mikseriä pystyisi käyttämään myös keikalla. No Mackietä pystyy tietysti, mutta tuossa mallissa mitä ajattelin on vain 6 mikkietuastetta. Mitä teen keikkatilanteessa jossa kaikki kanavat on käytetty ja rumpali tulee kolmen XLR-johdon kanssa "Mihinkäs mä nää tökkään?" -ilmeellä kysymään samaa asiaa mikä hänen ilmeensä on. Vastaan tietysti että "Tässähän on loistavat mikkietuasteet. Paremmat, paljon paremmat kuin Behringereissä itseasiassa." Ehei. Voih.

Taidan masentua koko hommaan, kaikki maksaa liikaa. Ei opiskelijalla ole rahaa. Taidan mennä töihin.

Yhteenvetona koko hommaan: Mackiessä on liian vähän kanavia kaikkeen (studiokäyttöön, keikkakäyttöön). Olisi sitten edes 8 mikkietuastetta. Sitten vois vaan päivittää äänikortin (esim. ostaa Delta 44 ton 66:n kaveriksi) ja se ois siinä. ! Paljastin äsken että olen vähän ajatellut lisätä sisääntulojen määrää. Mutta jos ostan Delta 44:n tuohon viereen on minulla sitten 8-kanavaa ja 6-mikkietusta (siis jos omistan Mackie 1402-VLZ Pron) eli sitten on 2sisään menoa ihan turhaan (no ei nyt ihan mutta tätäkin on ajateltava).

Loppusanat: No niin. Tuo meni nyt tuollaiseksi ajatteluksi ääneen. Mahtaako tuosta saada selvääkään enää. Edelleen otetaan vastaan ajatuksia sekä vaihtoehtoja. Thänks!
www.dinomansik.tk
PIM
13.01.2005 10:18:14
Ihan hyvä välillä pysähtyä ja ottaa järki käteen, itseltäni ainakin välillä tämä kyky tuntuu puuttuva tyystin.

Jos tarvitset pelkästään useampia erillisiä inputeja koneelle rumpujen äänitystä varten niin halpa ADAT-väyläinen äänikortti (Terratec EWS88D, Marian Marc A) ja Behringerin ADA8000 on löymätön yhdistelmä hinta/laatusuhteella mitattuna. Ko. yhdistelmän saa 400 eurolla eli 50e/kanava mihin sisältyy phantomvirralla varustettu mikkietuaste ja balansoitu linjatulo eli mitään ylimääräista sälää ei välttämättä tarvita vaan se on plug-and-play. Lyömätön puoli tässä simpplissä systeemissä on että näitä yhdistelmiä voi latoa koneeseen lisää tarpeen vaatiessa ja/tai rahavarojen salliessa aina 32 inputiin asti, minkä luulisi riittävän vaativampiinkin äänitystarpeisiin.
Autokuume iski, kamat myyntiin. Klikkaa nimimerkkiä ja tsekkaa kuvauksesta mitä on tarjolla. Jos joku tavara kiinnostaa niin tee tarjous tai kysy päivän hintaa.
Xiauoko
13.01.2005 14:21:24
Kiitos vinkistä PeteH. Voitteko muuten pistää jotain linkkejä Mackie VS. Behringer mixer -aiheesta. Tai kertoa omia kokemuksia. Kuuleeko eron selvästi? Jes.
www.dinomansik.tk
Mikael
13.01.2005 15:04:43

Kiitos vinkistä PeteH. Voitteko muuten pistää jotain linkkejä Mackie VS. Behringer mixer -aiheesta. Tai kertoa omia kokemuksia. Kuuleeko eron selvästi? Jes.

Mun kokemusten mukaan kaikki käyttämäni Mackien tiskit ovat toimineet moitteetta ja soundanneetkin hyvältä. Behringerin tiskeistä kaikki ovat olleet kovia suhisemaan, soundanneet paskalta ja suurimmassa osassa on ollut jotain vikaa (mm. rohisevat potikat, napsuvat kytkimet, gainit mitä sattuu keskenään vierekkäisillä kanavilla, kanavia pimeenä...). Näistä UB-sarjalaisista ei oo kokemusta.
Xiauoko
15.01.2005 11:10:59
Muuten onko tuolla vanhemman mallin eli VLZ:llä merkittävää eroa uuteen VLZ-Pro mallistoon? Ajattelin että jos käytettynä ostaa.
www.dinomansik.tk
Xiauoko
19.01.2005 00:14:17
Eikö kukaan tiedän ylläolevan kysymykseni vastausta. No jatkan kuitenkin paahtoa tähän vähäisen, olen todennäköisesti päätynyt ostaa Alto -merkkisen mikserin.

Iso boonus tulee edullisen hinnan takia. En vaan aio tuhlata rahaani prkleesti mikseriin koska 1. tila jossa äänittelen ei ole hyvä. 2. rumpusettini on surkea (eikä sen soundia mikserillä paranneta).

Alton mallit L-12 (6 mikrofoni etuastetta), L-16 (10 mikrofoni etuastetta), S-12 (4+1 mikrofoni etusta) ja S-16 (8 mikrofoni etusta) kiinnostavat.

Malleista lisää tietoa täällä:
http://www.noretron.fi/index.php?si … d=9&mgroup_id=14&group_id=2

Olisin kiinnostunut myöskin kuuntelemaan kokemuksia malleista. Erityisesti S ja L mallien erot kiinnostavat.
www.dinomansik.tk
Woodoo
19.01.2005 04:30:29 (muokattu 19.01.2005 04:38:59)
Itse asiassa olen todella kauan miettinyt samaiseen kysymykseen vastausta... Tai siis käynyt itse tätä samaa ihmetysrumbaa läpi vailla vastausta :/

Muuta noista Alton jutuista en osaa sanoa. Puhuin myyjän kanssa (meillä on aika hyvä asiakas/myyjä suhde) Hän kyllä kehui Alton mikkietusia oikein helkkaristi paremmiksi kuin Behringerissä ja mellia en muista mitä vertailin Yammun saman hintaluokan vehkeeseen. Altossa oli 2 mikkireikää enemmän, soveltuis lähtöjen ansiosta nauhoitukseen paremmin ja kohinataso oli siedettävä. Mutta siis vielä ei ole käytännön kokemuksia vehkeestä, niitä olen itsekkin koittanut kysellä :) Kyse oli tarkistettuani luultavasti L16 mallista...
Mutta lisää merkkejä kehiin :) millainen sitten mahtaa olla Phonic merkkinen alla oleva laite? Olen kuullut kehuttavan, mutta en minä ikinä muista mitään oikein...
http://www.soitinlaine.fi/index.cfm … mp;pid=5731&mgid=9&sgid=109

Niin en päästä teitä vielä kyllä näin helpolla... Löyty vielä tällainen
http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-173122.html
Mitä tässä tarkoittaa "tape in/out, S/PDIF koaxial @44,1kHz out for digital recording out, USB interface, " Pystyykö koaxialin avulla nauhoittamaan raidat erilleen? ja mitä ihmettä tuo USB interface tarkoittaa?

Voi kun joku laupias valaisisi pulmassa olevia :)
Työpäivän pelastus -muusikoiden.net-
varakeef
19.01.2005 10:06:55
Muuta noista Alton jutuista en osaa sanoa. Puhuin myyjän kanssa (meillä on aika hyvä asiakas/myyjä suhde) Hän kyllä kehui Alton mikkietusia oikein helkkaristi paremmiksi kuin Behringerissä

Tämähän on ihan myyjien perustekniikkaa: kerrotaan siitä, mistä asiakas haluaa kuulla.
"No tää Altohan on aika lailla samassa hintaluokassa kuin Behringer, no maksaa se pari kymppiä enemmän. Onkos tässä paremmat etuset?"
"No just nimenomaan etuset on kyllä huomattavasti paremmat Altossa"

Keskustelu 2.
"Nyt tarvittaisiin halpa miksauspöytä"
"Kuinka halpa?"
"Halvin mahdollinen"
"No ehdottomasti edullisin on tää Behringer"
"Toimiiiko se?"
"Joo se on ihan hyvä pöytä, et maksa turhasta"

Sama meininki kuin autokaupassa - jos pyydät järkiautoa, sinulle myydään järkiauto, jos haluat elvistelyauton, sinulle myydään elvistelyauto. Pääasia, että myydään.

Kyllä merkkeinä asettaisn Alton ja Behkun samaan kategoriaan - tekevät tehtävänsä molemmat yleensä ottaen kuten kuuluukin. Minulla on molempia merkkejä, mutta kumpaakaan en kaipaa lisää.

Mutta jos nyt olettaa etusissa (tai laitteissa muutenkin) olevan olennaista eroa, niin kehotan kyllä testaamaan laitteita vierekkäin. Esimerkiksi St Paul Sound ainakin kehuu mahdollisuudella tähän, ja epäilemättä monessa muussakin kaupassa voi merkkejä rinnakkain testata. Näin internetin aikakaudella käsitykset laitteiden ominaissoundeista ja äänenlaadusta kun saavat nopeasti myyttisiä piirteitä: joku on ehkä kokeillutkin laitetta, mutta varsin nopeasti keskustelupalstat ovat täynnänsä suosituksia, jotka perustuvat siihen, että "laitetta pidetään yleisesti hintaansa nähden erinomaisena".
"Jos demo kuulostaa paremmalta kuin varsinainen äänitys, julkaistaan demo" - Rick Rubin
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)