Aihe: Ei me olla mikään jukeboxi!..Vai ollaanks?
1 2
Meisseli
11.01.2005 15:45:27

Turakaiset laukkovat jatkuvasti esittämässä toiveitaan Jjätkän humpasta" tai "Paranodista" Vituttaahan se jos ei kyseenomainen orkka satu olemaan mikään jukeboxi, ja harvapa bändi pystyy joakisen toiveet toteuttamaan.

Juolahtikin mieleeni että mitäs jos perustais sellasen bändi nimeltänsä vaikkapa mielikuvituksellisesti "Jukebox"

Treenais kaikki kusenpolttamimmat Iskelmän, vanhan tanssimusa,Suomirokin,rockklassikoiden ja bilemusan puolelta. Ohjelmisto noi pari-kolmesataa biisiä.

Tekis niistä listat karaoke-tyyliin tai jopa "Jukebox-tyyliin"
panis hinnaksi biisille vaikkap 5 euroa toivojalta tai taksoja biisikohtaisesti, lisämaksusta kyseinen turakainen juopumustasosta riippuen saisi itse tulla laulamaan ko. kappaleen.

Koska esim. 5 euroa per kappale on pieni summa. niin soppariin kuuluisi että myös ravintola maksaisi jonkun pienehkön könttäsumman joka kattaisi esim. laitevuokrat, matkat ja soittajien yöpaikan ja/tai oluset.

Tämmönen idea. Voisi jopa toimia. Olenhan ikuinen optimisti!
Elämä on laiffia ja laiffi on shorttia. Osta levy! www.cdon.com
Neljä Ruuvia
11.01.2005 16:05:50 (muokattu 11.01.2005 16:06:46)
Turakaiset laukkovat jatkuvasti esittämässä toiveitaan Jjätkän humpasta" tai "Paranodista" Vituttaahan se jos ei kyseenomainen orkka satu olemaan mikään jukeboxi, ja harvapa bändi pystyy joakisen toiveet toteuttamaan.

Juolahtikin mieleeni että mitäs jos perustais sellasen bändi nimeltänsä vaikkapa mielikuvituksellisesti "Jukebox"

Treenais kaikki kusenpolttamimmat Iskelmän, vanhan tanssimusa,Suomirokin,rockklassikoiden ja bilemusan puolelta. Ohjelmisto noi pari-kolmesataa biisiä.

Tekis niistä listat karaoke-tyyliin tai jopa "Jukebox-tyyliin"
panis hinnaksi biisille vaikkap 5 euroa toivojalta tai taksoja biisikohtaisesti, lisämaksusta kyseinen turakainen juopumustasosta riippuen saisi itse tulla laulamaan ko. kappaleen.

Koska esim. 5 euroa per kappale on pieni summa. niin soppariin kuuluisi että myös ravintola maksaisi jonkun pienehkön könttäsumman joka kattaisi esim. laitevuokrat, matkat ja soittajien yöpaikan ja/tai oluset.

Tämmönen idea. Voisi jopa toimia. Olenhan ikuinen optimisti!

Tuon nimisiä bändejä on monta ollutkin. Yks joka oli vielä just tuon tapainen, oli Turussa,soitti 1957 -baarissa vai mikä sen yhen perkeleen riistäjän baarin nimi oli...Sieltä tuli biisejä isosta listasta seinältä.Taisin kännispäissään käydä jammailemassa niitten kanssa...
Sit Vantaalla on ollut yks tuon niminen pop-yhtye.En kyl enää muista ketä siin soitti,mut varmaan jotenkin musiikkialalle kaverit ovat pesiytyneet.
mack the knife
11.01.2005 16:11:15
Sit Vantaalla on ollut yks tuon niminen pop-yhtye.En kyl enää muista ketä siin soitti,mut varmaan jotenkin musiikkialalle kaverit ovat pesiytyneet.

Tuon mäkin muistan, joskus olin samalla keikalla Vantaan Elmun jossain tilaisuudessa. En muista minäkään, ketä siinä oli, mutta ihan jees bändi.
Ei se ole niin justhin.
half
11.01.2005 16:54:31
Tuon nimisiä bändejä on monta ollutkin. Yks joka oli vielä just tuon tapainen, oli Turussa,soitti 1957 -baarissa vai mikä sen yhen perkeleen riistäjän baarin nimi oli...Sieltä tuli biisejä isosta listasta seinältä.Taisin kännispäissään käydä jammailemassa niitten kanssa...

Sedu Koskisen baari oli Bar 57. EG:llä, niinikään Turussa toimikin karáoke elävänä. Duo säesti täysin karaokepohjalta jopa mainostivat sitä elävänä karaokena.
Väärin ? Kyllä tämmöinenkin biisi kai on.
half
11.01.2005 17:08:03
Täytyy olla tosi laaja repertuaari, jos homma toimii täysin kybällä ilman sevensserijuttuja ja välisävellajit hanskassa.
Miten on?

Duo:lla oli siis biisikansiot kuten Åke Karassakin. Sävellajit vaihteli. Usein monta kertaa samassa biisissä solistia vapaasti seuraillen. Soittavat opastivat " tähtiä " ja tarvittaessa biisi yhteislaulettiin läpi. Turhia sooloja yms. vältettiin. Istuin siellä yhden setin ihan uteliaisuutani ja kyllähän se siinä meni.
Sertzo S
11.01.2005 17:13:01
Duo:lla oli siis biisikansiot kuten Åke Karassakin. Sävellajit vaihteli. Usein monta kertaa samassa biisissä solistia vapaasti seuraillen. Soittavat opastivat " tähtiä " ja tarvittaessa biisi yhteislaulettiin läpi. Turhia sooloja yms. vältettiin. Istuin siellä yhden setin ihan uteliaisuutani ja kyllähän se siinä meni.

Olisiko kiipparissa sitten käytetty tarvitessa modulaationäppäintä? Huomasitko, oliko sellainen kone?
half
11.01.2005 17:17:04
Olisiko kiipparissa sitten käytetty tarvitessa modulaationäppäintä? Huomasitko, oliko sellainen kone?

Nimenomaan kyllä ja kitaristi myötäili mukana hoidellen solistien jeesaamista.
Sertzo S
11.01.2005 17:19:36
Nimenomaan kyllä ja kitaristi myötäili mukana hoidellen solistien jeesaamista.

Mikäs se se siinä sitten, antaa palaa.
Eddy
11.01.2005 17:24:03
Automaattiurku on hieno keksintö!Toimii tarvittaessa myös pattereilla!
Koskettelen soittimia...
Qsine
12.01.2005 22:27:34

Jukeboximeininki liittyy meneillään olevaan tanssimuusikon arvostusmurrokseen, jossa tanssi- ja ravintolamuusikot vaipuvat ennen pitkää vanhojen "kunnon" leikareiden tasolle. Keskiajalla leikareita, kierteleviä trubaduureja oli tapana kurmoottaa oikein kunnolla, syystä mistä ihmettelen suuresti, miksi kukaan ylipäätään rupesi moiseen ammattiin...

Tulevaisuudessa (ehkä jo nyt?) tanssimuusikon tulee tilaajan kanssa tehdä erittäin selväksi, mitä juhlaillan aikana soitetaan, ja ehkä ennemmin se, mitä EI soiteta. Jos kännisen vieraan puhkikulunutta "Soittakaa Paranoid!" -huutoa ei noteerata, se ei tarkoita, että humppaaja ei "palvele" asiakkaitaan, vaan ihan sitä, että hänellä on yhä tallella edes jonkinlainen ammattiylpeys. Pelleilemään ei saa eikä kannata ruveta. Asiallisuus yleensä auttaa, vittuilu on vasta äärimmäinen puolustus/hyökkäys, vähän niin poliisisedällä ase.

Kun monessa mediumissa vielä hehkutetaan vielä sitä, että joka paikassa koulutetaan miljoonia muusikoita ja että niistä on hirmuinen ylitarjonta ja että kaikille ei riitä töitä ja että niitä on 20 vuoden sisällä metrin mittainen kerros maan päällä ja että jokainen joka osaa puhua, osaa myös laulaa, ei ole ihme, että tanssimuusikko niputetaan samaan kastiin tarjoilijoiden, kokkien, siivoojien, talonmiesten ja huorrien kanssa.

Musiikista on tullut niin jokapäiväinen karaoke-ilmiö, metrilakua, että soittajan (ihmis)arvostus on tullut kohisten alas. Musiikki on turakaiselle tauotonta soittolista-ohjelmavirta-itsestäänselvyyttä, josta ei ihminen kuulla läpi. Ja sitten kun hän muistuttaa olemassaolostaan sanomalla poikkipuolisen sanan, jösses, niin peräti suututaan. Ei sen niin kuulu mennä.

Ehkä meillä sittenkin on paljon opittavaa Tapani Kansalta! Mitä siitä, jos johonkin paikkaan, jossa ei homma suju, tulee porttikielto? Mitä siitä, jos joku ääliösulhanen tahi ravintoloitsija katkaisee välit? Eiköhän noita paikkoja ja tilaajia riitä.
"Laitetaan lapsi keskellä yötä pakkaseen hakemaan karannutta kanarialintua...joka tosiasiassa nukkuu tyytyväisenä huppunsa alla!"
Rantsu
12.01.2005 22:39:38
Ehkä meillä sittenkin on paljon opittavaa Tapani Kansalta!

Kaiken kaikkiaan hieno puheenvuoro sulta; en sitä turhaan tähän kokonaisuudessaan lainaa.

Tapsasta on taidettu puhua aikaisemminkin... :) Ja Tapsassa on hyvää nimenomaan halu tehdä tinkimättömästi juuri niin kuin sillä hetkellä sydän sanoo ja hyvältä tuntuu; meiningillä: mä teen nyt näin ja joko tykkäätte tai sitten ette. Ja pääpaino on koko ajan laulamisessa ja musan tekemisessä, eikä jossain yleisön kosiskelemiseksi tehtävässä tyhjänpuhumisessa, tai sen miettimisessä, pitäisikö tänään pistää punainen vai violetti puku, mistähän jengi tykkäisi.
"Ehke parempi mine kotona."
Justiina.
12.01.2005 22:58:26 (muokattu 12.01.2005 22:59:37)
Kaiken kaikkiaan hieno puheenvuoro sulta; en sitä turhaan tähän kokonaisuudessaan lainaa.

Tapsasta on taidettu puhua aikaisemminkin... :) Ja Tapsassa on hyvää nimenomaan halu tehdä tinkimättömästi juuri niin kuin sillä hetkellä sydän sanoo ja hyvältä tuntuu; meiningillä: mä teen nyt näin ja joko tykkäätte tai sitten ette. Ja pääpaino on koko ajan laulamisessa ja musan tekemisessä, eikä jossain yleisön kosiskelemiseksi tehtävässä tyhjänpuhumisessa, tai sen miettimisessä, pitäisikö tänään pistää punainen vai violetti puku, mistähän jengi tykkäisi.

ASIAA ! Oikein hyvä puheenvuoro tuokin .

Kun olen täältä lukenut juttuja, miten ala-arvoisesti monilla tanssipaikoilla muusikoita kohdellaan, niin se olisi kyllä ihan paikallaan , ettei muusikot/artistit mukisematta aina suostuisi kaikenmaailman turakaisten ja tanssipaikanpitäjien pompoteltavaksi ja hyppimään näiden pillin mukaan. Itsekunnioitusta ja omanarvontuntoa pitää olla. Teette hienoa työtä.
baron
12.01.2005 23:16:32 (muokattu 12.01.2005 23:42:31)

Kun mä aloitin tämän arvostetun urani harrastelijahumppamuusikkona, mulla oli (virheellinen) kuvitelma, että mä palvelisin turakaisia parhaiten pystymällä toimimaan jukeboxina, että olisin varautunut soittamaan mitä tahansa keksittäisiinkiin pyytää.
1. Tämä osoittautui mahdottomaksi, mulla oli 400-500 piisin laput mukana ja aina ne keksi pyytää sellaisia, jota en osannut, tuntenut
2. Soittamalla huonosti treenattu toivekappale huonosti, me tehdään ehkä toivoja onnelliseksi ja koko muulle yleisölle annetaan itsestämme huonon bändin kuva.

Olen tullut järkiini.
Yleisö saa toivoa mitä haluaa ja me soitamme mitä haluamme/osaamme.

Olen sen sijaan kehittänyt sosiaalista taitoani toivojien kanssa:
"Sepäs oli hyvä ehdotus. Kumma ettei ole tullut mieleemme. Olet selvästi hyvä musiikin tuntija. Varmasti harjoittelemme näin hyvän kappale-ehdotuksen seuraavalle keikalle"
ja kaikki ovat tyytyväisiä!
Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
Rantsu
12.01.2005 23:34:08
Olen sen sijaan kehittänyt sosiaalista taitoani toivojien kanssa:
"Sepäs oli hyvä ehdotus. Kumma ettei ole tullut mieleemme. Olet selvästi hyvä musiikin tuntija. Varmasti harjoittelemme näin hyvän kappale-ehdotuksen seuraavalle keikalle"
ja kaikki ovat tyytyväisiä"

Tästä tuli mieleeni luotettavalta taholta kuulemani tositarina bändin basistista, jolta "turakainen" oli tullut toivomaan kappaletta. Tämän ilmoitettua, ettei toivetta toteutettaisi, alkoi turakainen sättimään: "Ettekö te nyt sitä kappaletta osaa?! Minkälainen bändi te oikein..." Tähän väliin basisti salamannopeasti ja vakavalla ilmeellä: "Huono. Helevetin huono." Oli kuulemma turakainen poistunut nopeasti ja vähin äänin... :)
"Ehke parempi mine kotona."
Riksteri
12.01.2005 23:42:34
Tästä tuli mieleeni luotettavalta taholta kuulemani tositarina bändin basistista, jolta "turakainen" oli tullut toivomaan kappaletta. Tämän ilmoitettua, ettei toivetta toteutettaisi, alkoi turakainen sättimään: "Ettekö te nyt sitä kappaletta osaa?! Minkälainen bändi te oikein..." Tähän väliin basisti salamannopeasti ja vakavalla ilmeellä: "Huono. Helevetin huono." Oli kuulemma turakainen poistunut nopeasti ja vähin äänin... :)

Joskus lavalla tanssittaessa nainen sattaa pyytää minua tekemään taivutuksen tuohon kohtaan tai pyöräytyksen johonkin muuhun paikkaan. Forrest Gump -tekniikka on toistaiseksi auttanut :)
Mama always said life was like a box a chocolates, never know what you're gonna get.
ronkeli
12.01.2005 23:48:11

Tuosta tuli mieleeni viimekesältä eräs T.Kansan keikka, jossa joku mies pyysi twistiä.
Tapsa lausahti siihen , että: " Jaa twistiäkö ? Siinä menee polvet."
Mies kuitenkin vaan itsepäisesti intti , että hän haluaa tanssia twistiä. Tapsa tokaisi : " Tanssi sinä twistiä vaan kaikessa rauhassa, mutta minä laulun nyt tangoa ."
baron
12.01.2005 23:51:21

Tuosta tuli mieleeni viimekesältä eräs T.Kansan keikka, jossa joku mies pyysi twistiä.
Tapsa lausahti siihen , että: " Jaa twistiäkö ? Siinä menee polvet."
Mies kuitenkin vaan itsepäisesti intti , että hän haluaa tanssia twistiä. Tapsa tokaisi : " Tanssi sinä twistiä vaan kaikessa rauhassa, mutta minä laulun nyt tangoa ."

Kiitti, tän mä kyllä kopsaan Tapsalta!!!
Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
Sertzo S
13.01.2005 08:34:47 (muokattu 13.01.2005 08:35:57)
Just, homma on tilaajan kanssa selvitettävä siten, että mitä hän haluaa ja mitä ei. Niitä hyvin harvoja keikkoja, joita teen esim.harmonikalla tiedustelen aina etukäteen vaatimukset.
Totean myös, ettei sitten tule sitä Säkkijärven polkkaa tai Iltaa Välimerellä ja jos se keikka jää siitä auki niin jääköön.

Yleensä nuo harvat keikkani ovat olleetkin pääasiassa yhteislaulusäestyksiä, jotka ovatkin omimpiani harmonikansoittotaitoni huomioon ottaen. Toki pystyn muuhunkin, mutta tarkan itsekontrollin ja rajoitukseni huomioon ottaen.
Martso
13.01.2005 09:01:21
Meiltä tultiin tuossa pari viikkoa sitte pyytämään Love Me Tender:iä. Jonkin juhlan kunniaksi, totta kai. tauolla sitte tuumattiin, että mitäs asian suhteen tehdään. Sanoja ei muistanu kukaan ja soinnut/melodia olis pitäny vedellä korvatuntumalla. Päädyttiin, että ei vedetä. Meillä on läpisovitettu ohjelmisto, kaksi tai kolme torvea soi koko ajan. Jos sitte yksi biisi vedetään aiemmin mainituilla eväillä, bändin taso laskee huimasti verrattuna muuhun ohjelmistoon. Keikan jälkeen biisiä toivonut rouva valitti närkästyneenä av-teknikolle ja risteily-henkilölle, että vaikka hän kävi toivomassa, niin ei soitettu, mitä se tämä tämmönen peli on??!!
Hullu mikä hullu!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)