Aihe: Miten voi korvakuulolta virittää..
1
Seek And Destroy
01.01.2005 16:20:28
Nii eli miten voi korvakuulolta virittää esim. sävelaskeleen alemmas?
Kannattaako alottelijan virittää alemmas(kannattaisko eka oppia kuulemaan se oikea vire?)
Härski
01.01.2005 16:24:50 (muokattu 01.01.2005 16:27:19)
No kato. E-kieletähän sä virität A:n 5. nauhalta, eikö? Noh, nyt viritätkin sen A:n E- kielen 3. nauhalta. Kas, sullehan tuli A:sta G! Eli hyvä. Sitten, virität sen E:kielen siten, että painat E:n 5. nauhalta sävelen ja vertaat A- kieleen. Sitten virität sen perusteella sen E- kielen. Jees. Sitten A:sta eteenpäin normaalista ja se on siinä. Floikka tallalla hieman eritavalla, mutta pointti on sama.

Ja mitä toiseen kyssään tulee, niin eka kannattaa opetella se perinteinen vire (440) siten, että se menee selkäytimeen. Sitten on myöhemmin helppo virittää kitara vaikka Ö- vireeseen siten, että se ei kuulosta kämäselle.
zepeteus
01.01.2005 17:08:39
No kato. E-kieletähän sä virität A:n 5. nauhalta, eikö? Noh, nyt viritätkin sen A:n E- kielen 3. nauhalta. Kas, sullehan tuli A:sta G!

Muuten ihan hyvä selitys, mutta pitäisikö kuitenkin virittää just toisinpäin, jos alemmas haluaa? Eli se A haetaan niin monta nauhaa ylempää, kuin haluaa virettään laskea. Jos hakee vaikkapa "Eb" virettä, se A löytyy sitten 6. nauhavälistä jne.
Snowblind
01.01.2005 17:30:13

Sillein itse virittelen että ensin huiluääntä a-kielen 7-nauhalta ja sitten huiluääntä e-kielen 5-nauhalta, sitten vääntää sitä e:n viritystappia kunnes nuo huiluäänet kuulostaa samoilta. Sitten ylemmät samalla tavalla. A:lta 5 ja d:ltä 7 jne.. Sitten b ja ylä-e viritetään niin että..
b-kieli: otetaan ala e:ltä 7-nauhalta huiluääni ja sitten pikkaat vapaan b-kielen ja säätelet niin että b kuulostaa samalta kuin e. Ylä e viritetään samalla tavalla paitsi otetaankin huiluääni a-kielen 7-nauhalta.
"Many musicians have dreamed of compact technological boxes, inside which all audible sounds, including noise, would be ready to come forth at the command of the composer" - John Cage 1942
Härski
01.01.2005 17:42:38
Muuten ihan hyvä selitys, mutta pitäisikö kuitenkin virittää just toisinpäin, jos alemmas haluaa? Eli se A haetaan niin monta nauhaa ylempää, kuin haluaa virettään laskea. Jos hakee vaikkapa "Eb" virettä, se A löytyy sitten 6. nauhavälistä jne.

Muuten hyvä, mutta päin vittua. Tossa siitä A:sta tulee A#.
zepeteus
01.01.2005 17:46:05
Muuten hyvä, mutta päin vittua. Tossa siitä A:sta tulee A#.

Hmmm...ehkäpä ymmärsin aloituksen täysin väärin siis: "Nii eli miten voi korvakuulolta virittää esim. sävelaskeleen alemmas? "
Ostinaatio
01.01.2005 17:49:04

Niin siis nyt luit ihan väärin tuon alkuperäisen kirjoituksen. Siinä viritettiin matalemmalta kieleltä korkeampaa kieltä, paksulta e:lta a:ta, eikä toisinpäin niinkun siä tässä selostat. Jokatapauksessa suunta on alaspäin, kun viritetään alaspäin...

ihan vaan sekottaakseni vastasin;-)
"Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein
zepeteus
01.01.2005 17:52:58
Hoho, sekoilkaa ihan rauhassa...toivottavasti Seek And Destroy saa kuitenkin haluamansa vireen. ;)
ten
02.01.2005 17:50:28
offtopic:
viritin yks päivä kitaran korvakuulolta ihan oikeeseeen vireeseen. oli aika rentoa. eka kerta ever. :) ei mulla muuta!
Plussa on miinuksen negatiivinen puoli.
Juunas666
02.01.2005 18:23:28 (muokattu 02.01.2005 18:25:55)
offtopic:
viritin yks päivä kitaran korvakuulolta ihan oikeeseeen vireeseen. oli aika rentoa. eka kerta ever.

sama juttu tääl. Mun viritystsydeemi meni näin:

Siis mun piti saada Eb vire. Oon opetellu bodomin kappaleita ja niitten perusteella laittelin kielet tiettyyn vireeseen. Eli vähän väliä soitin jotain kappaletta ja kunnes se kuulostaa siltä miltä pitääkin niin siinäpä se.

Edit. Monimutkainen selitys mutta toivottavasti oli apua. :)
Playboy
02.01.2005 19:56:30
Bodomit käyttävät kyllä D-virettä muilla ja something wildilla C:tä
Haku on ystäväsi..Muista se.
Ze Kink
02.01.2005 20:02:40

Ja esimerkiksi Sixpounder menee dropped c:stä, ja tässä ei varmaan sitä kysytty, eikö?
StoRBa
02.01.2005 21:33:34

Eikö tämmöset kuulu aloittelijat-palstalle?
I want YOU to join the swedish army!
Playboy
10.01.2005 20:18:56
Ja esimerkiksi Sixpounder menee dropped c:stä, ja tässä ei varmaan sitä kysytty, eikö?

No ainakin minä ymmärsin niin, että aloittaja halusi virittää Eb-vireeseen jotta voi soittaa bodomia..oikaiskaa jos olen väärässä.
Haku on ystäväsi..Muista se.
zepeteus
10.01.2005 22:37:13
Eb-virettä kai haettiin tosiaan? Ostinaatio on kyllä oikeassa tuolla aiemmin, kun yritti selittää minulle kuinka Härskin systeemi toimii. Sitä en tajunnut, joten pyydän anteeksi vieraisiin pöytiin huutelua, itse sekoilin.

Joka tapauksessa, itse viritän Eb-vireeseen hakemalla E-kielen vireen yhtä nauhaväliä ylempää, eli A löytyy sitten 6. nauhavälistä. Loput kielet viritetään sitten normaaliin tapaan, ensin vertaamalla E-kieltä 5. nauhalta vapaseen A-kieleen jne.
Antti1997
11.01.2005 00:09:20
Ei soittimia kannata virittää. Kysykää vaikka KMTltä.
"Entäs Asus4#5add9/H tai Asus4#5add9/D?" -Kiipparipalstan keskustelua
Kapt. Bratislava
11.01.2005 17:25:34
Joka tapauksessa, itse viritän Eb-vireeseen hakemalla E-kielen vireen yhtä nauhaväliä ylempää, eli A löytyy sitten 6. nauhavälistä.

Hmmh. Näin se käy. Tosin mielestäni helpoimmin se menee kun ottaa essän neloskielen ykkösvälistä tai vitoskielen kutosvälistä. Kutoskieli sitten tähän essään ja muut kielet sen mukaan puolisävelaskel alaspäin. Ei se niin vaikeata ole.
Taiteilija ei harjoittele vaan kokee.
WildChild89
11.01.2005 19:38:54

Eipä kyllä käytä SW:llä C:tä... vaan C#
I was the one who survived lake Bodom.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)