Aihe: Fenderin jazz basson mikit vaihtoon?
1
hollstro
11.01.2005 00:37:59

onko kokemuksia mikkien vaihdosta fenderin jazz bassoon. omassa jazzarissa v.79 alkuperäset kiertää helposti ja singnaali tuntuu D ja G kielillä heikolle. lukisin mielikseni eri mikki vaihtoehdoista kuin myös oisko alkuperäsille tehtävissä jotain.

Tuo kierto on 70-luvun Fenderin mikkien yleisongelma. CBS:sän ostajapojat kun ostivat halvalla ison erän käämilänkaa jossa eriste ei oikein kestä eikä silloin käämittyjä mikkejäkään oikein kunnolla vahattu. Vahan puute aiheuttaa kiertoa ja mikrofonisuutta, eli koputukset ja muut hälyäänet kuuluvat helposti läpi. Huono käämilangan eristys aiheuttaa osittaista oikosulkua käämissä. Tämän kuulee normaalia ohuempana saundina ja sen voi mitata vastusmittarilla. Oikea vastus on muistaakseni 7.3 - 7.5 kOhm. Jos se on reilusti vähemmän niin käämi on osittain oikarissa.

Suosittelen mikkien uudelleen käämintää esim. Kitarapajassa. En muista hintaa mutta on se halvempi kuin uudet hyvät mikit. Tekivät mulle n. vuosi sitten '70 Jatsin mikit ja niistä tuli hyvät.

Jos et halua nyt käämiä niin laita ne talteen vastaisuuden varalle. Itse aikanaan hukkasin oikarissa olleen '73 Jatsin mikin ja se kadutti myöhemmin.

Hyvä vaihtoehto on se ihan tavallinen Fenderin Vintage Jazz Bass-mikki. Seymour Duncanin Vintage-mikki on myös jees. Muista ei ole kokemuksia.
poppamies
11.01.2005 09:15:17

...Hyvä vaihtoehto on se ihan tavallinen Fenderin Vintage Jazz Bass-mikki. Seymour Duncanin Vintage-mikki on myös jees. Muista ei ole kokemuksia.

No mulla oli 8 vuotta Fender Vintage mikit mutta vaihdoin muutama kuukausi sitten Seymour Duncanin Vintaget tilalle.
Kyllä itse pidän enemmän Duncaneista. Paljon enemmän botnea ja kaiken kaikkiaan tukevampi soundi.
Tasapainoiset mikit. Voin käyttää molempia tai vain etu, tai takamikkiä ja jopa pelkällä takamikillä saa tukevan soundin.
"G-strings are for strippers"
JK
11.01.2005 12:35:02
Tuo kierto on 70-luvun Fenderin mikkien yleisongelma. CBS:sän ostajapojat kun ostivat halvalla ison erän käämilänkaa .....

Plussaa paukahti. Tässä oli asiatietoa oikein rutkasti.
Nyt valkeni itsellenikin miksi -78 Jazzarini rupes kiertämään tosi helposti ja siinä oli myös hiukan havaittavissa että yläkielten signaali oli heikompi.

Nykyisessä Nevalaisen tekemässä Telecasterbassossa on vain yksi mikki, mutta siinä on tuplakela ja toimii hyvin. Ei kierrä, ei anna häiriöitä ja botneakin löytyy. Siltä pohjalta voin kyllä suositella Nevalaisen tekemiä mikkejä.
"Ei pitäisi nikkelikielien haittaa jos on nikkeliallergikko. Niissä on sen verran vähän nikkeliä."- Niskamies
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)