Aihe: ("jazz") asteikot
1 2
freeze
10.01.2005 15:30:51
joo eli iha jotai asteikoit sointuje pohjalt tai tavallisesti alotettaan vaiika täst helpoimmast (duuri asteikko) c,d,e,f,g,a,b,(c)
sit vaiks vie se toine helppo (seiska asteikko) c,d,e,f,g,a,Bb,(c)
mr.muzak
10.01.2005 15:56:53
joo eli iha jotai asteikoit sointuje pohjalt tai tavallisesti alotettaan vaiika täst helpoimmast (duuri asteikko) c,d,e,f,g,a,b,(c)

Eikös näistä "helpoimmista" ole FAQ:iakin tuolla teoriapalstalla...
Fuzzy Boner
10.01.2005 17:02:00

Ja sit perus symmetrinen domdim. (13b9 vaiks) Puol-koko from perusääni.
Tiedän mitä teen ensi kesänä ehkä
baron
10.01.2005 17:07:42

Fryygian dominant ja bebop dominant.
Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
freeze
10.01.2005 17:48:31
Eikös näistä "helpoimmista" ole FAQ:iakin tuolla teoriapalstalla...
eiköhän mut se oli "lämmittelyy"
Clef
10.01.2005 18:45:18
Ota Mark Levinen 'Jazz Theory Book' tai Kaj Backlundin 'Improvisointi Pop- ja Jazz-musiikissa' kätöseesi ja omaksu.
Dr Dominant
10.01.2005 20:21:51

eiköhän mut se oli "lämmittelyy"

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … c=39&t=68229&o=80&co=30

Tuonne listasin Backlundin ja Levinenkin kirjasta löytyvistä skaaloista keskeiset.
"Dr Dominant, I Presume?!"
freeze
10.01.2005 21:01:18
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … c=39&t=68229&o=80&co=30

Tuonne listasin Backlundin ja Levinenkin kirjasta löytyvistä skaaloista keskeiset.

no onhan jamey aebersold kirjas lähes kaikki mut löytyskö jotain "uuden jazzin" asteikoit
Dr Dominant
10.01.2005 21:15:22

no onhan jamey aebersold kirjas lähes kaikki mut löytyskö jotain "uuden jazzin" asteikoit

Nyt tarttis kuulla hieman lisäinfoa siitä mitä tarkoitat uudella jazzilla? Periaatteessa itse asteikoista ei ole ollut uutta "keksittävää" aika pitkään aikaan. Jos ymmärrän mitä ajat takaa, uudempi jazz pelaa sointujen ja skaalojen puolesta enemmän yksittäisillä peräkkäisillä sointu/skaalaväreillä ilman perinteistä duuri-mollisävellajien ympäristöä. Ne yksittäiset värit (siis asteikot) ovat aikalailla samat, niitä vain käytetään hieman eri näkökulmasta.

Esimerkiksi kun etäännytään duuri-molli-bluesmaastosta tai "soitetaan ulos", käytetään vain senhetkiselle soinnulle tai sävellajille kaukaista toista sävellajia tai sointua luomaan jännitettä. Yksinkertaisena esimerkkinä vaikkapa soittaa Cm7 (C-doorinen) päälle vaikkapa Db-doorista tuntuvan verran ennenkuin palaa takaisin C-dooriseen. Samat skaalat kuin aina ennekin mutta "modernimpi" estetiikka minkä puitteissa toimitaan.

Noilla noin 19 skaalalla millä operoidaan tonaalis-modaalis-bluesympyröissä pärjää kyllä melkoisen pitkälle.

Intiaosasto tietysti kannattaa tsekata, siellä skaala-ajattelu on hieman erilainen. Jos alkaa tasavireinen länsimainen konservatiivisuus tökkimään niin eikun syna omaan vireeseen ja lähi-itämeininki kehiin.
Fuzzy Boner
10.01.2005 21:45:16 (muokattu 10.01.2005 21:49:19)
Yksinkertaisena esimerkkinä vaikkapa soittaa Cm7 (C-doorinen) päälle vaikkapa Db-doorista tuntuvan verran ennenkuin palaa takaisin C-dooriseen..

Tos ylhääl tarkotetaan: "PUAL YLÖÖS"

(toimii aina ku tupakki pikkupojalle)

Jos on vaik mollijatsikappale niin kokeile joskus laskeutua ekalle asteella puol ylhäältä eli siis..

Jos vaik kappaleen eka sointu ja samalla eka aste on Cm nii ku rundi vaihtuu taas nii linja laskeutuuki rundin alussa hetkellisesti C#-molli-tyyppiseen judduun ja sit takas nopeest C-molliin.. Toimii myös :)
baron
10.01.2005 22:01:09

Siis "So What"?

Vielä tehokkaampaa nousta ja laskea kromaattisesti kuten erään säveltäjän "Well, You Needn't"

Ja sitten kun oot "huijannut" kompin tekemään sen, niin itse et teekkään.
Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
baron
10.01.2005 22:16:20

Hei,hei,herrat.Musateoriapalsta on toisaalla!!!
Mode vois siirtää nää teorioihin

Täähän on jazz-pianistien säie.

Mä oon luullut, että jazz on iloista hauskaa musiikkia, jossa soitetaan mitä mieleen tulee, mutta nyt mulle on valjennut, että joku (?) on tehnyt sille tiukat säännöt, joita täytyy ryppyotsaisesti noudattaa.
Fuzzy Boner
10.01.2005 22:24:53
Täs on jatsinsäveliä:)

http://koti.mbnet.fi/~j_cool/mp3/fuz.mp3
baron
10.01.2005 22:40:32 (muokattu 11.01.2005 09:16:15)

Täs on jatsinsäveliä:)

http://koti.mbnet.fi/~j_cool/mp3/fuz.mp3

Pitää paikkansa, kun aikasi tilutat, löydät sen jatsisävelen ja sitten varmuuden vuoksi soitat sen monta kertaa.

Edit Oliko siinä lopussa lainaus Hatsaturjanin miekka/sapelitanssin lopusta?
Fuzzy Boner
10.01.2005 22:46:18
Pitää paikkansa, kun aikasi tilutat, löydät sen jatsisävelen ja sitten varmuuden vuoksi soitat sen monta kertaa.

You got it! :)
Neljä Ruuvia
11.01.2005 08:56:09
Täähän on jazz-pianistien säie.

Mä oon luullut, että jazz on iloista hauskaa musiikkia, jossa soitetaan mitä mieleen tulee, mutta nyt mulle on valjennut, että joku (?) on tehnyt sille tiukat säännöt, joita täytyy ryppyotsaisesti noudattaa.

No mut Baron! Sitähän se ei o koskaan ollutkaan. Ei Morton,Garner eikä Tatumkaan soita mitä tahansa mitä mieleen tulee. Mut Monk kyllä.
Dr Dominant
11.01.2005 09:37:25

Voit rauhoittaa mielesi parahin Baron - ei noi ylläolevat ole sääntöjä, ne ovat vain reseptejä joilla saa aikaiseksi erilaisia makuelämyksiä. Ja kaikki ruoan ystävät varmaankin tietävät sen, että vaikka kaksi kokkia kokkaisi täysin samoilla raaka-aineilla (Baronin sähköpiano) ja samalla reseptillä (puoli ylös!!!), lopputulos maistuu kuitenkin hieman erilaiselta. (Notefixin musanäyte).

Vaikka kokkaisi reseptin kanssa (teoriaa tuntien siis), ei se tarkoita sitä että keitoksesta puuttuisi luovuutta tai tilaa tehdä omia viritelmiä. ;)

P.S. Tämä loistava ruokavertaus mahdollistaa upeasti myös selityksen sille, miksi makaroonilaatikostakin on olemassa vaikka kuinka monta erilaista reseptiä. Nimittäin se että samasta ruoasta on olemassa useita reseptejä (Cm7-5, C-7b5, Cø7) ei tarkoita sitä että itse gastronominen ilmiö (perusääni, pieni terssi, vähennetty kvintti ja pieni septimi) ei olisi olemassa, vaan itse asiassa osoittaa että ilmiö on sitäkin todempi ja tärkeämpi, koska sitä voi lähestyä niin monesta suunnasta ja monella tavalla. 8P
baron
11.01.2005 10:44:27 (muokattu 11.01.2005 10:44:48)

Cm7-5, C-7b5, Cø7

Puolidimi!!!!
freeze
11.01.2005 15:34:50 (muokattu 11.01.2005 15:36:33)
Cm7-5, C-7b5, Cø7

sopisko toho (Cm7-5, C-7b5, Cø7) vie pari
lisäyst...C-7#4 tai Cm7+4...;)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)