jotoka 07.01.2005 13:02:09 | |
---|
Täällä naisihminen, joka kaipaa kovasti apua ja neuvoja akustisen kitaran ostossa! Olen lueskellu kirjoja ja netistä imeny itseeni tietoa, ja käyny jopa koettamassa kitaroita liikkeissä. Mutta mitäpä tuo rämpytys mulle paljastais. Ei sit yhtään mitään! Paitsi sen, et haluaisin mieluummin teräskielisen kitaran, sillä se kyllä kuulosti paremmalta. Voi kyllä olla raskaampaa aloittelijalle, mut sillä riskillä mennään =) Budjettina 250-300 euroa ja sillä pitäis toimiva kitara saada. Te kaikki ihanat, oppineet, kokeneet kitaristit, olisin kiitollinen kovasti jos jotain neuvoja/kokemuksia antaisitte. Hyvät ja huonot kokemukset eri merkkisistä kitaroista auttais paljon. Tämä kipinä kun on iskenyt, en haluais sammuttaa sitä huonolla kitara valinnalla. Niin ja vielä sellanen juttu. Valmistaako Sony akustisia kitaroita? (mistä lie tämäkin päähän pudonnu ajatus =) Kiitokset vaan kaikille, jotka viitsitte vastata jälleen kerran tällaseen aloittelijan kysymykseen. Kiitän Hymyillen! |
Keppis 07.01.2005 13:08:19 | |
---|
Niin ja vielä sellanen juttu. Valmistaako Sony akustisia kitaroita? (mistä lie tämäkin päähän pudonnu ajatus =)
Luulen, että ei valmista, tai jos valmistaa, niin tuskin kovin hyviä.
Huonomuistisilla on vähemmän stressiä. |
Mrezzye 07.01.2005 14:11:33 | |
---|
Luulisin, että sinun kannattaa ostaa joku metallikielinen akustinen. Jos lähipiirissäsi ei ole ketään joka valinnassa voisi auttaa, niin kannattaa ihan mennä rohkeasti musiikkiliikkeeseen ja kysyä mitä tuohon hintaluokkaan löytyy. Jos et tarvitse vahvistusta (eli kitarassa ei tarvitse olla mikkiä), niin tuohon haarukkaan varmaan mahtuu ihan useampiakin kelvollisia vaihtoehtoja. Sitten vaan rohkeasti kokeilet, mikä tuntuu miellyttävältä käteen. Esim. Yamaha tekee ihan hyviä perusakustisia. Se on KUULOSTAA, ei KUULLOSTAA !!! -terveisin nimim. Ei niin hoono soomi |
Lord of the strings 07.01.2005 14:20:46 (muokattu 07.01.2005 14:21:03) | |
---|
Yamahan akustiset kannattaa katsastaa. Hinta/laatu-suhteeltaan loistokamaa. "Who are you? How did you get in?" "Well, i'm the locksmith and.. I'm the locksmith."|IHKK #14| Pastilli? |
l@ho 07.01.2005 15:25:29 (muokattu 07.01.2005 15:27:42) | |
---|
Juups. Eli tolla sun budjetillas saa jo erittäin hyvän akustisen, itselläni maksoi 850mk ostaessa ja todellakin on hyvä kitara, ei mitään valittamista. Menet vain asiantunetevaan musiikkiliikkeseen, selität että oot aloittelija jne. ne kyllä neuvoo.Jos teräskielinen miellyttää enemmän niin osta ihmeessä. Sormenpäät saattaa alussa kärsiä vähän enemmän mutta se on pientä ja sittenpähän ne tottuu nopeammin. Teräskielistä, toisin kuin nylonkielistä voi myös soittaa plektralla jos innostut siitä jossain vaiheessa. Eli kunnon musiikkiliikkeeseen vaan, anttilan postimyynnistä ei kitaroita pahemmin kannata ostella. Edit: Niin ja jokaisen kitaran ostossa kannattaa opetella sellainen rutiini tekemään että "tähtää" sitä kaulaa pitkin eteenpäin ja katsoo ettei se kaula ole vino. - Olin muuten tuskassa..AIJAA!! SIELLÄ OLI SELLANEN RUMP..
- Sori ruoka jäähtyy.. |
author 07.01.2005 15:46:43 | |
---|
Minä annan myös ääneni Yamahalle. If an animal control officer is in uniform, it signifies to the public that he is an animal control officer. -City Law in Alabama |
weelie 07.01.2005 15:51:51 (muokattu 07.01.2005 15:53:44) | |
---|
Yamahaa minäkin suosittelisin, Yamaha on sellainen hyvä perusvehje. Vaikka onhan noita paljon muitakin kelvollisia ja edullisia, esim Landolaa en tosin ostaisi, vaikka suomalaisia ovatkin. Käytettyjäkään ei kannata pelätä. Muista tarkistaa että kaulan muoto on käteen sopiva eikä kaula esimerkiksi liian tukeva tai leveä (voi vaikeuttaa lähempää kaulan tyveä soittamista). Toiseksi yritä kokeilla eri kokoisia/muotoisia akustisia (teräskielisiä). Jotkut pitävät pienistä, toiset taas suuremmista. Suurempia (dreadnought, jumbo) kaupoissa yleensä on enemmän, mutta minä esimerkiksi yleensä pidän pienemmistä, niissä on kauniimpi/heleämpi saundi korvaani. Mutta sen mistä sinä pidät tiedät vasta lopulta sinä itse. Ja muista että kitara voi kuulostaa erilaiselta soittajasta kuin kuulijasta (tämä siis jos laitat jonkun muun soittamaan ja itse vain kuulostelet). Niin äläkä osta sitä mitä myyjä eniten tuputtaa, vaan se mistä itse pidät. Sekin on hyvä kriteeri että pitää punaisesta enemmän kuin mustasta, jos se oikeasti vaikuttaa siihen että onko kitaraa 100% tyytyväinen. Jos on tyytyväinen itse, niin silloin varmasti myös soittointoa löytyy enemmän. Ns. soololovella ja mikityksillä ei varmasti ole tässä vaiheessa mitään merkitystä. EDIT: Korjaan ylempää kirjoittajaa. Nylonkielistäkin voi hyvin soittaa plektralla (vaikka kovat äijät soittaakin yleensä kynnellä) jos siltä tuntuu. Jokatapauksessa kannattaa kokeilla soittaa kitaraa sekä sormin että plektralla, jotta kuulee kummatkin saundit. Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa. |
magnetman 004 08.01.2005 00:05:59 | |
---|
Suosi suomalaista; kun on rakennettu täällä suomalaisesta puusta, kestää kylmät kesäkelitkin. Mulla on useita Landoloita ja pelkästään positiivisia kokemuksia. Oon hankkinu oppilaille joskus Landolan valmistamaa halvempaa Peders-merkkistä kitaraa, ja todella kelvollinen ensikitara, menis aivan ammattikäytössä. Jos jotain joskus hajoaa vaikka kaatuessa tms., soittaa vaan tehtaalle ja itkee miten on käyny... Amerikkalaiset ne onkin ihmeväkeä, mutta venäläiset...! |
lapio 08.01.2005 17:46:54 | |
---|
Vaikka onhan noita paljon muitakin kelvollisia ja edullisia, esim Landolaa en tosin ostaisi, vaikka suomalaisia ovatkin. Landola on minustakin ihan varteen otettava vaihtoehto. Uudemmissa teräskielisissä on hinta/laatu suhteeltaan varsin mainioita soittimia. Jos sopivan hintainen, hyvä soittoinen ja hyvä soundinen peli löytyy niin ei kannata jättä väliin vain siksi, että se on Landola. Vertailin itse saman hintaluokan Yamahoita, Fendereitä ja Ibanezeja Landoloiden kanssa hankkiessani teräskielistä akustista. Päädyin Landolaan. |
jotoka 08.01.2005 18:41:07 | |
---|
Kiitokset kaikille, jotka on viitsineet vastata mulle. Kun tilanne on juuri se, ettei ole ketään asiantuntevaa kaveria tai tuttua, joka voisi kanssani lähteä kitarakauppoja hieromaan. Nyt osaan vähän hakea kitaraa merkin perusteella. Kun yksikseni kävin kiertelemässä, minulle kävi täysin niin, että parhaalta kuulosti aina se, mitä myyjä mulle soitti. Ja yhdessä kaupassa tarjottiin jotain merkkiä, jota en edes tuntenu tai siis en ollu kuullu siitä ikinä. Ja sitähän se myyjä tietenkin parhaiten soitti... ja kovasti tyrkytti. Siinäpä syy miks käännyin teidän puoleen =) Aattelin, et jos jotkut merkit tulee esille monesti, niin en sit kovin pahasti mene metsään jos samanlaisista kokeilen itselleni parhaiten sopivan. Kohta rasitan teitä sit uusilla kysymyksillä, kunhan ensin saan sen kitaran ja pääsen vauhtiin. Mut kivaa, kun on keneltä kysyä =) Halaukset kiitokseksi!!!! |
magnetman 004 08.01.2005 23:47:19 | |
---|
Noissa myyjissä on vähän sitä vikaa, että ne myy vaikka äitinsä, ja senki ylihintaan, jos vaan on liikkeen edustamaa merkkiä. Hyvä sinänsä, että Suomessa on vielä liikkeitä, joissa saa kokeilla, ja joku palvelee... Kyllä ne loppujen lopuks saa varmaan valkattua aloittelijalle mailan, ei missään voi olla enää niin soittokelvottomia vehkeitä. Ostin yhdelle oppilaalle, kun se halus, Motonetistä aivan vaan piruuttaan kokeillakseni 30:n euron naikkarin, ja kaipa se pelittää kun ei oo mitään kuulunu. Selailin eilen noita Landolan sivuja tyyliin tuon voisin ottaa, ja tuon... ovat muuten ulkonäöltäänkin muuttuneet aika edukseen. Amerikkalaiset ne onkin ihmeväkeä, mutta venäläiset...! |
kivi 09.01.2005 01:11:55 | |
---|
Oletko huomannut, että täällä on tällainenkin: http://muusikoiden.net/keskustelu/p … p?c=11&t=35140&o=0&co=0 Uskoisin, että parempi näinkin, kuin ostaa kauppiaan "demonstraation" perusteella. Itse asiassa luulen, että voisi olla parempi kokeilla itse vaikka ilman alkeellisintakaan tietoa tai taitoa, kuin jättäytyä kauppiaan soittoesityksen varaan. |
Strutsi 09.01.2005 10:51:34 | |
---|
yamahaa ibanezia landolaa. Huonosta kitarasta vääntyy kaula. kaverille kävi näin "I've gone where the hand of man has never set foot." |
Robert 09.01.2005 11:15:37 | |
---|
Teräskielistä, toisin kuin nylonkielistä voi myös soittaa plektralla Kyllähän nylonkielistäkin voi plekulla soittaa... Allekirjoitus:Allekirjoitus:Allekirjoitus: |
l@ho 10.01.2005 14:04:25 | |
---|
Kyllähän nylonkielistäkin voi plekulla soittaa... Kaipa sitä sitten voi (ei kyllä läheskään yhtä hyvin kun teräskielistä) mutta mulle vaan neuvottiin alkuaikoina että jos ostat akustisen, osta teräskielinen että voit soittaa plekulla. Ja neuvo tuli ihan ammattitason hepulta joten ei ole tullut sitä sitten kyseenalaistettua. - Olin muuten tuskassa..AIJAA!! SIELLÄ OLI SELLANEN RUMP..
- Sori ruoka jäähtyy.. |
Nappaa joku asiallisen tuntuinen myyjä ja pyydä sitä neuvomaan.. Yamaha voisi olla hyvinkin sopiva. Ai että muuten on kivaa kun on uusi naisihminen joka ei ole tasoa "xD" =) Tervetuloa vaan. Aina ei voi voittaa, mutta aina voi hävitä! |
weelie 11.01.2005 14:24:22 | |
---|
Mutta muista: Oma mielipiteesi on ainoa oikea. Itselle ei voi valehdella, mutta myyjälle voi. Jos ostaa maailman parhaan kitaran ja ei oikein itse pidä siitä, niin ostos on ollut väärä. Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa. |
Hesrock 12.01.2005 14:13:34 (muokattu 12.01.2005 14:13:44) | |
---|
Eiköhäs alottelijalle riittäis joku n.100€ strato-kopio tms? |
Nikke 12.01.2005 18:17:37 | |
---|
Tietääkseni Akustista haettiin. No voihan peijoona ja perin erinomasta, niinpä onkin |
saha 12.01.2005 19:28:47 (muokattu 12.01.2005 19:29:13) | |
---|
Niin ja jokaisen kitaran ostossa kannattaa opetella sellainen rutiini tekemään että "tähtää" sitä kaulaa pitkin eteenpäin ja katsoo ettei se kaula ole vino. Antaa muuten asiasta tietämättömille hyvän kuvan sinusta. edit. järkeä Sahalla silmään joka väärin soittaa. kalamies#2 >-)))> |