Aihe: D-vire kohdalleen
1 2 3 4
paavi
07.12.2004 08:07:03

Vireen laskeminen E:stä D:hen kestää bassolla n. 2 sekuntia kun sen opettelee.

Mä oon myös sitä mieltä, että mitä ihmettä jollain d-tunereilla tekee? Ehkä oon turhan skeptinen ja enhän ole sellaista koskaan kokeillutkaan. Kielen laskee tosiaan sen sävelaskeleen alaspäin noin 2 sekunnissa. Itse tarkistan vireen nopeasti vertaamalla tämän paksun kielen huiluääntä 12. fretiltä siihen vapaaseen ohuempaan D-kieleen.
Wau! onpa syvällistä... Eikun siis syvältä.
pardy
07.12.2004 08:22:01

Mä oon myös sitä mieltä, että mitä ihmettä jollain d-tunereilla tekee? Ehkä oon turhan skeptinen ja enhän ole sellaista koskaan kokeillutkaan. Kielen laskee tosiaan sen sävelaskeleen alaspäin noin 2 sekunnissa. Itse tarkistan vireen nopeasti vertaamalla tämän paksun kielen huiluääntä 12. fretiltä siihen vapaaseen ohuempaan D-kieleen.

Mutta entäs jos tämä pitää tehdä kesken nopeatempoisen biisin? Sen kahden sekuntin aikana kerkee aika paljon jäädä soittamatta, eikä siihen välttämättä ole varaa. Itsekin tuota huiluäänikikkaa käytin siihen asti kun nuo tunerit hommasin, ja kyllä ne mulla ainakin ovat olleet joka sentin arvoiset vaikkei se virittäminen montaa sekuntia veisikään.
"Muna on mukava asia!" -Yläasteen kotitalouden opetusvideo
Musiikki on mukava asia! -Minä
Herra A
07.12.2004 11:21:00
Mutta entäs jos tämä pitää tehdä kesken nopeatempoisen biisin? Sen kahden sekuntin aikana kerkee aika paljon jäädä soittamatta, eikä siihen välttämättä ole varaa. Itsekin tuota huiluäänikikkaa käytin siihen asti kun nuo tunerit hommasin, ja kyllä ne mulla ainakin ovat olleet joka sentin arvoiset vaikkei se virittäminen montaa sekuntia veisikään.

Eipä ole tullut tuonkaltaista tilannetta vastaan. Varmaan nuo biisit voisi soittaa kokonaan d:stä ettei tartte alkaa kesken biisin säätämään. Olen kuullut, että d-tuner on hyvä ja pitää vireenkin ihan hyvin, mutta ei kai sitä nyt kesken biisin ... ;)
Mist ripples round your thin white neck And draws me a line Cold fingers mark this dying wreck This moment is mine
paavi
07.12.2004 13:51:08
Eipä ole tullut tuonkaltaista tilannetta vastaan. Varmaan nuo biisit voisi soittaa kokonaan d:stä ettei tartte alkaa kesken biisin säätämään. Olen kuullut, että d-tuner on hyvä ja pitää vireenkin ihan hyvin, mutta ei kai sitä nyt kesken biisin ... ;)

Tässä oon herra A:n kanssa samaa mieltä. Johonkin se raja on vedettävä. Neljä tai viis kieltä jossain tietyssä vireessä saa kyllä luvan riittää mulle. Jos ei jotain kuviota pysty niin soittamaan, sitten soitan jotain muuta.
absqua
07.12.2004 15:48:23

Saattaa kuulostaa sun korvaan kummalta spedeilyltä, mutta aika ajoin tulee vastaan biisejä joissa D-tunerilla on käyttöä. Esimerkiksi vaikkapa tilanne jossa biisin A-osan riffi on parasta vetää normaalivireessä siksi ettei sitä järkevästi saa sormitettua drop-D -vireessä ja B-osassa taas tarvitaan matalaa D:tä. Tilanteen mukaan.

...mutta mieluiten miten vaan, meitä on moneen junaan yhä edelleen. Mulle D-tuneri on hyvä työkalu.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
pardy
07.12.2004 19:00:44

Saattaa kuulostaa sun korvaan kummalta spedeilyltä, mutta aika ajoin tulee vastaan biisejä joissa D-tunerilla on käyttöä. Esimerkiksi vaikkapa tilanne jossa biisin A-osan riffi on parasta vetää normaalivireessä siksi ettei sitä järkevästi saa sormitettua drop-D -vireessä ja B-osassa taas tarvitaan matalaa D:tä. Tilanteen mukaan.

Tätä samaa. Jotku meijän bändin (siis rankemman) biisien riffit on semmosia missä pitäs heittä ihan hervottomia venytyksiä tyyliin e-kielen ekalta nauhalta 6. ta 7. nauhalle jollekki muulle kielelle nopeessa tempossa, ja tämä on käytännössä liki mahdotonta ellei sitten napsauta tuota d-tuneria ja soita sitä e-kielelle tulevaa juttua näin kaks nauhaa ylempää. Joissain kohdissa menee taas siten, että biisi vaatii dropattua d:tä sen ala-d:n takia, mutta jos koko biisin pitäisi e:tä siinä D.ssä niin jo menisi sitten taas jossain toisessa vaiheessa biisiä soitto vaikeeks. Tajusko tästä mitää?

...mutta mieluiten miten vaan, meitä on moneen junaan yhä edelleen. Mulle D-tuneri on hyvä työkalu.

Tässä yhdyn täysin. Mulle se on erittäinki tarpeellinen, eikä pelkästään sen takia että voi biisien välissä pari sekuntia säästää virittämisessä. Jos tarvitsisin sitä vain siihen, niin enpä olisi ostanut.
"Muna on mukava asia!" -Yläasteen kotitalouden opetusvideo
Musiikki on mukava asia! -Minä
Qs8
09.01.2005 23:25:55 (muokattu 13.01.2005 02:51:04)
http://muusikoiden.net/tori/haku.php -> Hipshot
Myytävänä Hipshot D-tuner, malli GB-7 (Gotoh).

http://koti.mbnet.fi/kuuskasi/hipshot

EDIT: MYYTY!
Dropped C
09.01.2005 23:35:39
Ensimmäinen kerta kun tuli tälläinen vehje vastaan, miten se tarkalleen ottaen toimii? Ei sillä että itse hommaisin moisia kikkailulaitteita ikinä, kiinnostaa vaan.
jariku
10.01.2005 00:20:13 (muokattu 10.01.2005 00:27:07)

Ensimmäinen kerta kun tuli tälläinen vehje vastaan, miten se tarkalleen ottaen toimii? Ei sillä että itse hommaisin moisia kikkailulaitteita ikinä, kiinnostaa vaan.

http://www.hipshotproducts.com/imag … /my%20photos/hip%20ultra%20gif1.gif

Kato tuo kuva, esmes viritys E:stä D:hen: vipu yläasennossa vire on E ja ala-asennossa D, siitä pikkuruuvista säädetään haluttu vire, siis sillon ku ala-asennossa

Tässä hyvä ja yksinkertanen ohje: http://www.hipshotproducts.com/installation.htm
R.I.P Dimebag Darrell 1966 - 2004
Qs8
10.01.2005 01:36:38 (muokattu 10.01.2005 20:49:57)
http://www.hipshotproducts.com/imag … /my%20photos/hip%20ultra%20gif1.gif

Kato tuo kuva, esmes viritys E:stä D:hen: vipu yläasennossa vire on E ja ala-asennossa D, siitä pikkuruuvista säädetään haluttu vire, siis sillon ku ala-asennossa

Tarkennuksena vielä, joka tuosta animaatiosta ei käy kunnolla selville: kun vipu on ala-asennossa (D), niin koko viritystappi liikkuu vinoon (kuvassa vasemmalle) ja löystyttää kieltä sen verran, mitä säätöruuvi antaa myöten. Eli säätöruuvilla, vipu ala-asennossa, viritetään D kohdalleen ja vipu yläasennossa luonnollisesti E itse viritystapilla.

EDIT: "yksi kuva kertoo enemmän kuin....."
http://koti.mbnet.fi/kuuskasi/hipshot/hipshot_e2d.jpg
jariku
10.01.2005 02:12:50

Tarkennuksena vielä, joka tuosta animaatiosta ei käy kunnolla selville: kun vipu on ala-asennossa (D), niin koko viritystappi liikkuu vinoon (kuvassa vasemmalle) ja löystyttää kieltä sen verran, mitä säätöruuvi antaa myöten. Eli säätöruuvilla, vipu ala-asennossa, viritetään D kohdalleen ja vipu yläasennossa luonnollisesti E itse viritystapilla.

Thanks, bro! :P
R.I.P Dimebag Darrell 1966 - 2004
paavi
10.01.2005 11:58:35
Tätä samaa. Jotku meijän bändin (siis rankemman) biisien riffit on semmosia missä pitäs heittä ihan hervottomia venytyksiä tyyliin e-kielen ekalta nauhalta 6. ta 7. nauhalle jollekki muulle kielelle nopeessa tempossa, ja tämä on käytännössä liki mahdotonta ellei sitten napsauta tuota d-tuneria ja soita sitä e-kielelle tulevaa juttua näin kaks nauhaa ylempää.

Tää on vaan mun mielestä jotain täysin turhaa. Kysymyshän on siitä, mihin raja asetetaan. Jos haluaa soittaa 3 oktaavin hyppyjä silmänräpäyksessä, voi sitten teettää hypersuperseittemänkielisen basson, jossa voi napinpainalluksella vaihtaa vireen fryygialaisesta donitsista joonilaiseen ornamenttiin.

Kun mietin, mitä eräät legendaariset basistit ovat saaneet aikaan ihan normaalilla bassolla ja normaalilla vireelläkin, siinä on mulle ihan tarpeeksi haastetta. Keskityn mieluummin esiintyessä hyvään meininkiin ja grooveen kuin siihen, että koska väännän jostain nupista voidakseni soittaa jonkun jutun eri asemasta.

En lähde tuomitsemaan. Jokaisen oma juttu.
Wil-J
10.01.2005 14:52:14
Tää on vaan mun mielestä jotain täysin turhaa. Kysymyshän on siitä, mihin raja asetetaan. Jos haluaa soittaa 3 oktaavin hyppyjä silmänräpäyksessä, voi sitten teettää hypersuperseittemänkielisen basson, jossa voi napinpainalluksella vaihtaa vireen fryygialaisesta donitsista joonilaiseen ornamenttiin.

Tää oli niin huvittava toteamus että ahdasmielisyydessäänkin sai hymyilemään :)
Wil-J
10.01.2005 14:58:07
no mä oon kyllä samaa mieltä siitä villakoiran ytimestä herra Paavin kommentissa, että biisin kesken on turha lähtee heittään eri vireeseen.

No en mäkään sitä tarpeelliseksi koe, mutta sanamuoto oli hauska. Ja siihen sisältyi vielä useampi kielisten bassojen kritiikkiä, mistä en ole samaa mieltä.
paavi
10.01.2005 16:27:37
No en mäkään sitä tarpeelliseksi koe, mutta sanamuoto oli hauska. Ja siihen sisältyi vielä useampi kielisten bassojen kritiikkiä, mistä en ole samaa mieltä.

Heh. No, itseasiassa en sitä pahemmin kritisoi. Enkä edes noita härveleitäkään. Mulle ne härvelit menee vaan jo vähän yli. Järkeä saa käyttää. Onhan synatkin keksitty, niistä saa vaikka mitä ääniä.

Kaikki musiikin ehdoilla. Jos perusbassoa lähtee kauheasti muuttamaan, se harvemmin minusta enää palvelee musiikkia vaan negatiiviset puolet alkavat jo painaa toisella puolella vaakaa enemmän.
pardy
10.01.2005 16:49:23

Heh. No, itseasiassa en sitä pahemmin kritisoi. Enkä edes noita härveleitäkään. Mulle ne härvelit menee vaan jo vähän yli. Järkeä saa käyttää. Onhan synatkin keksitty, niistä saa vaikka mitä ääniä.

Kaikki musiikin ehdoilla. Jos perusbassoa lähtee kauheasti muuttamaan, se harvemmin minusta enää palvelee musiikkia vaan negatiiviset puolet alkavat jo painaa toisella puolella vaakaa enemmän.

No juu, enpä nyt tiedä mitä mieltä pitäisi olla tästä. Sanon vain että jokainen tyylillään, mikä on toiselle turhaa on toiselle erittäinkin tarpeellista. Koko asian ydin piilee nimenomaan siinä että tykkään enempi nelikielisten tuntumasta kuin esim. 5-kielisten, ja tuota D:tä nimeomaan aina silloin tällöin tarviin. Joskun kuitenkin jos basso on koko biisin ajan siinä dropatussa D:ssä niin menee jotkut jutut silloin turhan hankalaksi. Joten soitan milloin D:stä, milloin E:stä, tilanteen mukaan. Ei kai tää nyt mene vielä mitenkään perusbassottelun ulkopuolelle?
paavi
10.01.2005 17:31:56
Ei kai tää nyt mene vielä mitenkään perusbassottelun ulkopuolelle?

No, mä en oo sanomaan, mihin se menee. Itse en vaan ymmärrä tuota motivaatiota "jos menee liian vaikeaksi, vaihdetaan virettä". :) Siis nimenomaan kesken biisin. Mutta mutta...kannatan kyllä aina kaikenlaisia experimenttejä, joten gou on!
pardy
10.01.2005 20:42:28

No, mä en oo sanomaan, mihin se menee. Itse en vaan ymmärrä tuota motivaatiota "jos menee liian vaikeaksi, vaihdetaan virettä". :) Siis nimenomaan kesken biisin. Mutta mutta...kannatan kyllä aina kaikenlaisia experimenttejä, joten gou on!

Jeps, mitäpäs tämmösistä kiistelemään. Sanon vielä, että aika vaikea ruveta yleensäkin väittelemään tämmösistä tässä muodossa kun ei voi kuitenkaan täysin toisen tarkoitusperiä tietää. Ja sen verran vielä, että tarkoitus ei todellakaan ole se että yritän päästä helpolla kun ei muuten osaaminen riitä. Siin on paljon muutakin. Mutta eiköhän tämä juttu ole nyt melko puitu :)
absqua
10.01.2005 20:55:28
Tää on nyt varmaan sitten sitä fryygialaista donitsia tai sitten ihan vaan Taka-Töölöläistä muniinpuhaltelua, mutta yksi ihan käyttis studio-kikka hyvää bassosoundia hakiessa on esim pudottaa koko basson virettää vaikkapa 1 1/2 säv askelta, mutta soittaa se biisi sisään kuitenkin oikeasta, soivasta sävellajista. Soundaa vanha tuttu bassokin aivan eriltä. Ei välttämättä paremmalta, mutta eriltä. (kielten korkeutta joutuu tosin vähän säätämään, mutta se ei ole iso homma).
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)