Aihe: Fender Hot Rod Deluxe (putkicombo) Vika? Putket vaihtoon?
1
Wäiski
09.01.2005 23:13:13
Hei,

Vaikuttaisi ihan siltä, että pääteputket ovat viimeisillään ja tämä ei tarkoita uusien pikkuputkien maailmaan tuloa... Siis kannattaa hankkia uuden pääteputket. Asiantunteva ja edullinen hankintapaikka on esimerkiksi Uraltone (http://www.uraltone.com/), toki Turustakin löytyy käsittääkseni hyviä musiikkiliikkeitä joista putkia saa.
HRDL:n alkuperäisputket eivät liene niitä kaikkein kestävimpiä eivätkä myöskään muuten parhaita. Etuasteputket kestävät pitkään, mutta ainakin minulla soundi parani oleellisesti kun vaihdoin tilalle JJ:t.
Pääteputket vaihtaessa olisi syytä säätää myös biasointijännite uusien putkien mukaan (ohjeet esimerkiksi http://studentweb.eku.edu/justin_holton/bias.html). Homma ei ole läheskään niin hankala kuin miltä näyttää!
Xiauoko
09.01.2005 23:45:47
Kiitoksia. Tönin vähän noita putkia muovitikulla ja kyllähän erityisesti toinen pääteputkista surisi tökättessä. Etuasteet eivät sanoneet mitään.

Haen lämmintä, puhdasta, pyöreää mutta ei kuitenkaan tunkkaista soundia. Olen tosiaankin kuullu hyvää noista JJ:n putkista, minkälaisia "ominaisuuksia" niissä on?
www.dinomansik.tk
jäykkis
10.01.2005 08:32:22
Putket sanoo paraikaa että Tööt. Uusiksi menee, tämä on selvä tapaus.

Ittellä on muuten myös juuri sama oire...
Pitkavirta
10.01.2005 09:28:35
mulla oli kans sama vika, tosin jo aika nopeesti vahvistimen oston jälkeen. Saattanu vaikuttaa se että sitä käytettiin aika kovalla, volumen asettaminen johonkin asteikolla 5-12 oli tuttua.

Kankaanpään Mikolla Uraltonessa vaihdatin, ja tyytyväisyys kymppi. Suosittelen.
Velven kuunnelmat [Jos Voisin] [Siteet]
Jungleman
10.01.2005 14:44:46
mulla oli kans sama vika, tosin jo aika nopeesti vahvistimen oston jälkeen. Saattanu vaikuttaa se että sitä käytettiin aika kovalla, volumen asettaminen johonkin asteikolla 5-12 oli tuttua.

Eipä kyllä pitäisi ihan hetkessä uusien putkien tiltata, edes luukuttaessa... Oliko tuo vahvari uusi vai käytetty? Käytetystä moisen ymmärtäisi helpommin, tai sitten putket eli niiden säädöt olivat jo tehtaalta lähtiessä huonoina.

Minulla oli myös taannoin HR Deluxe, onneksi sain sen myytyä pois ennen kuin se levisi, kestii kuulemma n. puoli vuotta kohtuullisen rankassa kiertuekäytössä. Äkkiseltään tulee mieleen toinenkin kaveri jonka HRD toimii yöpöytänä.

No, hävitettyäni ko. onnettoman vahvaimen hankin tilalle käytetyn Fender Champ 12 -combon. Siinä oli sisällä vanha RCA 6L6 -pääteputki, joka melkein neljän vuoden rääkkäyksen jälkeenkin jaksaa edelleen puhkua ja puhista. Vahvari on juuri sen kokoinen että sitä voi luukuttaa kybällä kohtuullisen tuskattomasti, ja se on kestänyt kymmeniä keikkoja sekä satoja treenitunteja. Hyvää tuuria varmaankin...
Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
mikasoi
10.01.2005 20:35:43
Mulla samantyyppistä vikakokemusta ja ei tarvinnut vaihtaa putkia. Maadoitukset tarkistettiin ja putken kannat voideltiin/putsattiin.
Go Billy, Go and drink some jarruneste.
Xiauoko
10.01.2005 20:47:06
Oliko tuo vahvari uusi vai käytetty? Käytetystä moisen ymmärtäisi helpommin, tai sitten putket eli niiden säädöt olivat jo tehtaalta lähtiessä huonoina.

Uutena ostin. Täytyy myös mainita se asia että vahvistin on ollut n. 10 keikalla tähän mennessä käytössä kitaristillamme ja yhdellä keikalla joku "iloinen" (ei bändin jäsen) vahingossa tönäisi vahvistinta ja se tippui n. metrin korkeudesta maahan. Kuului kauhia rysähdys mutta ääni jatkui, itse kitaristi ei edes huomannut mitään. Lavamiksaaja sitten ystävällisesti nosti vahvistimen oikeaan asentoonsa sellasella "Voi vi*tu?!" -ilmeellä.

Muistaakseni rätinää oli kuulunut jo ennen tuota tapahtumaa. Mutta tuskimpa tuo tippuminen on rätinää ainakaan parantanut. Muistojeni mukaan rätinää on kuulunut jo aika kauan ja se on pysynyt samanlaisena/samantyyppisenä koko ajan.
www.dinomansik.tk
Lynx
11.01.2005 18:17:09
vahingossa tönäisi vahvistinta ja se tippui n. metrin korkeudesta maahan. Kuului kauhia rysähdys mutta ääni jatkui, itse kitaristi ei edes huomannut mitään. Lavamiksaaja sitten ystävällisesti nosti vahvistimen oikeaan asentoonsa sellasella "Voi vi*tu?!" -ilmeellä.

Itselläni kellahti kuukausi sitten FRD selälleen ja pamauksesta päätellen keikka loppui sillä vehkeellä siihen. Mutta eipä sittenkään, laite pystyyn ja pelit soimaan. Joten silloin tällöin putkikoneetkin kestävät kovaa kättä.
Asiasta toiseen, perehdyin tuon aikasemmin kerrotun sivuston kautta tuohon Deluxen biassointiin ja kysymys kuuluukin onko homma noin simppeli mitä annetaan ymmärtää. Pelkällä yleismittarilla pärjää???
Niq
11.01.2005 18:31:47

Joten silloin tällöin putkikoneetkin kestävät kovaa kättä.

Käyttiväthän nuo rakkaat naapurimme putkia MIG-hävittäjissäkin, joten eiköhän ne putket vahvistimen putoamisenkin kestä. ;)

he MIG-25 fighter was equipped with thousands of miniature vacuum tubes, and most
of them are still available, since the russians literally made millions of...
Pitkavirta
12.01.2005 08:42:38
Oliko tuo vahvari uusi vai käytetty? Käytetystä moisen ymmärtäisi helpommin, tai sitten putket eli niiden säädöt olivat jo tehtaalta lähtiessä huonoina.

Uutena ostin, ja oon aika varma että säädöt oli vituillaan. Uraltonessa tosiaan hoidatin biasoinnin ja uudet päättäriputket.
Mikko Kankaanpää
12.01.2005 10:36:06

Asiasta toiseen, perehdyin tuon aikasemmin kerrotun sivuston kautta tuohon Deluxen biassointiin ja kysymys kuuluukin onko homma noin simppeli mitä annetaan ymmärtää. Pelkällä yleismittarilla pärjää???

En katsonut linkkiä, mutta homma on todella simppeli. Pitää vaan muistaa olla varovainen ettei tapa itseään. Kannattaa opetella biasoimaan vahvistimensa itse niin ei tarvitse aina kiikuttaa laitetta huoltoon ja vielä maksaa tästä huvista.

Mikko
http://www.uraltone.com
Lynx
12.01.2005 13:08:37
No, nyt kun tässä aletaan näemmä putkia vaihtamaan niin suositelkaapas omia valintojanne. Itsellä on edessä sekä etusen, että pääteputkien vaihto, joten molemmat kiinnostaa. Tavoitteena saada soundiin dynamiikkaa ja lämminhenkistä fendermäisyyttä. Särot taidan hoitaa edelleenkin polkimilla.
Wäiski
12.01.2005 23:43:10
No, nyt kun tässä aletaan näemmä putkia vaihtamaan niin suositelkaapas omia valintojanne. Itsellä on edessä sekä etusen, että pääteputkien vaihto, joten molemmat kiinnostaa. Tavoitteena saada soundiin dynamiikkaa ja lämminhenkistä fendermäisyyttä. Särot taidan hoitaa edelleenkin polkimilla.

Vaihdoin omaani JJ:n etuasteputket ja vaikutus soundiin oli todella merkitävä. Siitä tuli lämpimämpi ja jotenkin tasaisempi. Säröpuoli muuttui vieläkin enemmän, nyt aikaisemman pärinän sijaan tulee ihan hieno paksu tervehenkinen särö. Sen korvaavaa en ole vielä polkimista löytänyt vaikka niitä on tullut kierrätettyä kymmeniä. Sen sijaan vahvistimen oma särö jonkun polkimen särön perässä tuottaa hyviä tuloksia ja näin saa melkoisen monipuolisen kokonaisuuden.
jäykkis
18.01.2005 22:16:00
Jeppistä, elikkä omistan tuollaisen Fender Hot Rod Deluxe putkivahvistimen josta on täällä kyllä jo moneen kertaan

Ai niin, tuli vielä mieleen, että joskus tuossa sun tapauksessa pieni hätäapu voi olla myös pääteputkien järjestyksen vaihto. Siis styrkkarissa on esim. kaksi pääteputkea, ne suuret mötikät siis, niin paikkaa vaihda.

Muistaakseni oli niin, että ketjun viimeinen putki joutuu kovimmalle rääkille ja myös kuluu siis nopeimmin ja joskus hetken helpotuksen voi saada vaihtamalla ketjun edellisen putken viimeiseksi.

Katso tietenkin että vaihtelet oikeita putkia, siis samat merkinnät ja luonnollisesti ulkokoko jne.

Kannattaa myös ottaa virtajohto seinästä ja antaa vahvistimen olla jonkinmoinen tovi ilman sähköä. Putket on nimittäin pirun kuumat käytön jälkeen ja varsinkin kondensaattoreihin voi jäädä vaarallisen voimakas jäännösjännite jonka purkautuminen voi kestää kauankin. Riippunee konkan kunnosta ja kapasitanssista.

Ole varovainen ja omalla vastuulla. Ennen kaikka virrattomalla (johto irti) sykellä kokeilemaan.
Xiauoko
19.01.2005 12:15:41 (muokattu 19.01.2005 12:16:39)
Kiitos kaikille avusta. Tilasin Mikko Kankaanpäältä noita JJ:n putkia (JJ 6L6GC ja JJ ECC83S). Eli kaikki putket vaihtoon. Vein vahvistimen täällä turun päässä huoltoon kun en itse uskaltanut laittaa. Mutta hommahan on selvä että kannattaa opetella itse. Sillä eihän köyhällä rahaa ole. No kuitenkin, vahvistin on nyt loistavassa kunnossa. Ei rahise. Soundikin mielestäni parantui mikä on hyvä asia. Hienoa! Nyt on yksi asia taas kunnossa.
www.dinomansik.tk
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)