Riksteri 06.01.2005 11:49:50 | |
---|
Tästä luulis, että sun mielestä tuplatempo=rubato. Ei ole. Rubato: A practice common in Romantic compositions of taking part of the duration from one note and giving it to another. It involves the performer tastefully stretching, slowing, or hurrying the tempo as she/he sees fit, thus imparting flexibility and emotion to the performance. Tuplatempoon tanssiminen on ehkä helpoin tapa sovittaa musiikkia nopeammaksi niin halutessaan. Mutta eihän se toki ainoa vaihtoehto ole. Tanssijat tarkoittavat rubatolla yleensä vain askelten nopeutusta. Huhhuh. Instrumenttien tempoja muutetaan vain soittajan päässä. Ainoa mahdollisuus elektronisesti muokata on antaa sähköshokki vaikka basistille. Kyllä tempo muuttuu. Vaikea uskoa, ettei tuohon olisi jotain aparaattia jo keksitty? Olen muuten nähnyt noita tanssijoiden kikkailuja. Ei siihen tarvinnut elektronista temponmuutosta. Pyydettiin tietysti jotain masurkkaa, kun sitä ei heti tullut, niin pari tanssi seuraavan foksin, cha chan ja beatin masurkkana. Ja oikein mielenosoituksellisesti lavan edessä niin paljon kuin pystyy. Näin ne soittajat ja tanssijat ovat hyviä ystäviä keskenään. Olen minä tähän ilmiöön myös tutustunut. Suuressa joukossa ihmisiä on aina joitain mielenosoituksellisesti käyttäytyviä individualisteja. Mutta kyllä usein taustalla voi olla myös vain halu tulkita musiikkia omalla tavallaan, ilman kettuilua. Tuo tempokysymys ja eri askelikkojen käyttäminen on aika venyvä asia. Minulla on tapana ottaa tempo tanssiini usein tahdeista ja tahtipareista, jolloin askellus ei mitenkään noudata musiikin iskuja. Joskus tanssilattian puolelta havaitsee orkesterin sisäistä skismaa, kun soittajat alkavat hermostuksissaan soittaa toisiaan tai laulajaa vastaan. Harvinaista se kyllä onneksi on. Don't shoot the pianist: he's doing his best.
But he only has fifteen months. |
mack the knife 06.01.2005 12:12:02 | |
---|
Vaikea uskoa, ettei tuohon olisi jotain aparaattia jo keksitty? No ei soittimen temponmuutokseen ole olemassa muuta aparaattia kuin soittajan pää. Ei soitin itsestään muuta tempoa. Johan se olis pelottavaa, kun yhtäkkiä rupeais piano heittämään puolet nopeammin kuin itse soitan. Sitten on olemassa ne Vikingarna/Charlies- tyyppiset bändit, joilla on sekvensserit käytössä koko ajan. Niillähän on mahdollista elektronisesti muuttaa tempoa kesken biisin. En minä tiedä, onko tästä nyt mitään hyötyä, mutta eipä ole muutakaan tekemistä. Mie se vain nuotit tiiän kaikki! (Tauno Lukkarinen, hanuristi) |
WanhaWetäjä 06.01.2005 14:04:27 | |
---|
Tavallaan olisi hauskaa, jos musiikissa tapahtuisi enemmän yllättäviä asioita. Esimerkiksi kappaleen täydellinen pysäyttäminen yhden tahdin ajaksi, taitava tempon kuminauhamainen venyttäminen yms. kikkailu voisi joskus olla aivan paikallaan. Varovasti ja vähitellen näitä jippoja pitäisi tietysti sovittaa, kokonaistilanne aina huomioiden, mutta kuitenkin. Kyllä näitä on sattunut...haitaristi lentää selälleen kesken "Tango virtuoson"...tempot huojuu ja heittää kun rumpali on vähän "väsynyt"...solisti mokeltaa puoli tahtia jäljessä...
|
Have 06.01.2005 17:04:16 | |
---|
Mikä siinä nyt sitten on tanssipaikalla esteenä ja vikana. Taidat olla tanssija, kun en taas ymmärrä mistä on kysymys. Tuohan kuulostaa yhtä vakavalta kuin että ei haitarimusa sovi kirkkoon. Eikö se ole ihan sama jos tempo pysyy samana? Vai meneekö sitä heti nurin, jos sanat ja melodia muuttuu? Ami menee |
Fred Riksberg 06.01.2005 17:06:24 | |
---|
Kiilaava rumpali ja sleeppaava basisti?? Hyvät naiset ja herrat: Sleeppy Sleeppers! |
half 06.01.2005 17:41:08 | |
---|
Hyvät naiset ja herrat: Sleeppy Sleeppers! Hurriganes Väärin ? Kyllä tämmöinenkin biisi kai on. |
hatussa vika 08.01.2005 19:07:05 | |
---|
Soitin aikanaan M&T Ruohosen bändissä ja ainoot biisit näiden herrojen ohjelmistossa jotka edes jollainlailla kiinnosti olivat juur sikermät joita oli pari kolme. Ihan hyvin tehtyjä. |
Tankoprinssi 09.01.2005 02:26:23 (muokattu 09.01.2005 02:27:14) | |
---|
Hurriganes Älä turhaan lausu suomen musiikin JUMALAN nimeä täällä tanssimusiikkipalstalla. Potpureista puheen ollen tänään taas keikalla "puri" rock-potpuri, jossa kertosäe on metsämökin tontusta se mun mummuni muni mun mammani jne... sekä säkeistöjä seuraavista biiseistä: metsämökin tonttu, Einarin polkupyörä, Tarzanin kalsarit, Napoleonin mopo, kuka mitä häh, jumankauta juu nääs päivää, Saaran Jawa, Urpon pallo, Johnny B Goode, Get on sekä vähän vielä omaa "mexikon murretta": ebbabbababbaazubbaabbabbabaläbbääbbubaabba baby ,baby rockenroll yms vierasperäisiä sanoja sekä jumalaton räminä ja komppi päällä. Unohtamatta sitä lavakoreografiaa. Ja jendi tykkää niinkuin hullu perunavoista. Kandeeko enää olla hyvä, kun voi olla kaikkein paras |
WanhaWetäjä 09.01.2005 18:31:21 | |
---|
Älä turhaan lausu suomen musiikin JUMALAN nimeä täällä tanssimusiikkipalstalla. No mä taidan olla sitten ateisti...kuunteleppas sinäkin se "I will stay"...siitä on jumaluus kaukana(ja vire) ;-)) |
Tankoprinssi 09.01.2005 18:40:49 | |
---|
No mä taidan olla sitten ateisti...kuunteleppas sinäkin se "I will stay"...siitä on jumaluus kaukana(ja vire) ;-)) Olen kuunnellut aikoinani ja kuolannut puhki parikin Roadrunner levyä. Ja ne 1974-1976 ganeskeikat oli elämää suurempaa. I will stay:kin kolahtaa edelleen. Toki paremmin ja puhtaammin soitettuja levyjä ja bändejä on maailma täynnä mutta fiilis on tärkein. Ihan sama pätee tässä tanssimusankin puolella. Ps. Jokin aika sitten tuli tv:stä jokin Leningrad Cowboys konsertti, jossa soitettiin ganesia ja se oli todella alaarvoista pyhäinhäväistystä. Ml. Remunkin "esitys" Kandeeko enää olla hyvä, kun voi olla kaikkein paras |
Tuntomerkit täytty. Kiilaava rumpali ja sleepaava basisti. Lisäksi molemmat vielä jopa tiedotusvälineissä ylpeilleet tällä. Väärin ? Kyllä tämmöinenkin biisi kai on. |