Aihe: Ammatin jatkonäkymät
1 2 3
toyopet
08.01.2005 19:28:35
Viitaten tuohon väitöskirja aiheeseen ravintolamuusikon tuhosta..
Saattaisiko tällä kaikkien muusikoiden kaverilla, Teosto ry:llä, olla mitään tekemistä keikkojen vähenemisen kanssa?
Taksat nousee koko ajan vaikka ravintoloiden kokonaistulos ei välttämättä parane. Yritä siinä sitten palkata bändiä.

Tietysti tekijänoikeudet on ihan kiva juttu varsinkin jos on sävellyksiä kuten vaikka K.Litmasella tms. mutta minun mielestä alkaa jo pikkuhiljaa mennä liiallisuuksiin noiden maksujen kanssa. Ylehän on jo vähentänyt musiikkitarjontaa radiossa ja monta tanssipaikkaa on hiljennyt. Tanssipaikat ei ehken pelkästään teostomaksujen takia mutta jos niitä ei olisi live-esiintymisissä, todennäköisesti muusikoilla olisi enempi paikkoja soitella ja toimeentulo parempi.

Mitäs mieltä olette? Tuleeko kiivasta keskustelua?
Työtön osa-aikamuusikko
KoskPaavo
08.01.2005 21:21:42
Ei näköjään tule...
Soittaja selviää aina.
R.Syke
08.01.2005 21:26:53 (muokattu 08.01.2005 21:28:13)
-Taitaa olla hieman kuten ammattilaisurheilussa: Estradi on vapaa, yrittäjiä piisaa ja kaikki konstit sallitaan.

Mitäpäs Teoston tilalle?
M.i.k.key
08.01.2005 21:33:13
En mä lähtis Teostoa syyttämään oikein mistään...
Asikaskunta ja yleiset trendit on muuttuneet
Mä lopetan nää hommat!
Saimou
08.01.2005 21:36:40

No eihän ne teostot nyt oikeesti minkään ravintolan budjettia heiluta yhtään mihinkään. Paskapuhetta jos joku teostoa syyttää ravintolan surmaksi.
Sertzo S
08.01.2005 21:36:48

Aivan.
Notefix
08.01.2005 22:02:25 (muokattu 08.01.2005 22:06:53)

Jep. maailma muuttuu, samoin musiikki ja yleisö. Ja hyvä niin!

On paljon musiikkiallalla työskenteleviä ihmisiä, joilla ei ole mitään valittamista. Elävät parasta aikaa ja duunia on tarpeeksi! Kyse on asenteesta, ja kyvystä muuntautua.
Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta"
uruttaja
08.01.2005 23:18:00

Ei ole Teoston tai Gramexin syy. Syyt löytyvät muualta, varmaan näissä topiceissa ne syyt on mainittu.
aisa
08.01.2005 23:21:46
Ei ole Teoston tai Gramexin syy. Syyt löytyvät muualta, varmaan näissä topiceissa ne syyt on mainittu.

juuri näin.
iso syy on just esim. starbojen tähtitieteelliset laskut.
ja notefixin repliikille voisin tarjota komppausta.
...kai sä tajuut että mä sanon vaan BLAA...
Neljä Ruuvia
08.01.2005 23:57:40 (muokattu 09.01.2005 09:20:13)
Yleensähän yritystoiminassa hyväksytään myös vähennyksiä,eikö vaan? No eikös nuo sit menis just vähennyksiin.
Kiva kuitenkin kun taas "herätettiin" keskustelua. Jos meidän muusikkojen kannattaa joistain asioista olla yhtä mieltä ,on ne asiat ehdottomasti Teosto ja Gramex.
Edit:lisäsin i kirjaimen!
Sertzo S
09.01.2005 09:14:05

Kiva kutenkin kun taas "herätettiin" keskustelua. Jos meidän muusikkojen kannattaa joistain asioista olla yhtä mieltä ,on ne asiat ehdottomasti Teosto ja Gramex.

Teoston jäsenenä ja Gramex-asiakkaana kannatan tietenkin ajatusta.
magnetman 004
09.01.2005 13:29:42 (muokattu 09.01.2005 13:30:19)

Teosto ry:llä, olla mitään tekemistä keikkojen vähenemisen kanssa?
Taksat nousee koko ajan vaikka ravintoloiden kokonaistulos ei välttämättä parane. Yritä siinä sitten palkata bändiä.

Joo, paskaa väkeä nuo musiikin tekijät, kun eivät anna rallatella viisujaan ilmaiseksi, jotta baarit tienaisivat. Eiköhän ne muutkin taksat nouse koko ajan (paitsi soittajien).
Amerikkalaiset ne onkin ihmeväkeä, mutta venäläiset...!
nopsa
09.01.2005 13:44:59
Viitaten tuohon väitöskirja aiheeseen ravintolamuusikon tuhosta..
Saattaisiko tällä kaikkien muusikoiden kaverilla, Teosto ry:llä, olla mitään tekemistä keikkojen vähenemisen kanssa?

Tietysti tekijänoikeudet on ihan kiva juttu varsinkin jos on sävellyksiä kuten vaikka K.Litmasella tms. mutta minun mielestä alkaa jo pikkuhiljaa mennä liiallisuuksiin noiden maksujen kanssa. Ylehän on jo vähentänyt musiikkitarjontaa radiossa ja monta tanssipaikkaa on hiljennyt. Tanssipaikat ei ehken pelkästään teostomaksujen takia mutta jos niitä ei olisi live-esiintymisissä, todennäköisesti muusikoilla olisi enempi paikkoja soitella ja toimeentulo parempi.
Siis ymmärrätkö,että kysymys on joidenkin toimeentulosta jotka eivät käy keikoilla.fyrkka niille joille se kuuluu.jos ihmettelet ettei rafloissa käy jengii joraamassa,niin yks aika iso syy on tämä nykyiskelmän tila.artistit joilla ei ole minkäänlaista näkemystä kun mennään studioon,lauletaan mitä käsketään viiden euron pohjien päälle ja lauletaan miten sattuu.pääasia on näköjään jossain muualla kuin musiikissa.sitten ihmetellään miks levyt ei myy ja miks kansaa ei käy keikoilla.siis turakaiset on turakaisia,mutta ei ne mitään tyhmiä ole.Ugh!
Mitäs mieltä olette? Tuleeko kiivasta keskustelua?
Tankero
09.01.2005 16:57:51
Jep. maailma muuttuu, samoin musiikki ja yleisö. Ja hyvä niin!

On paljon musiikkiallalla työskenteleviä ihmisiä, joilla ei ole mitään valittamista. Elävät parasta aikaa ja duunia on tarpeeksi! Kyse on asenteesta, ja kyvystä muuntautua.

Muuntautumiskykyä todella tarvitaan. Tämä vuosi on nimittäin tuonut muutoksia myös ravintoloiden käytäntöihin. Muutamassa paikassa on otettu uusi käytäntö, jonka mukaan soittajat majoitetaan yhteen huoneeseen, kun aiemmin tahtoi saada joskus jopa omat huoneet. Useamman huoneen kuitenkin. Seuraava uudistus on varmaan, että soittajia käydään ruokkimassa pari kertaa päivässä ja ulkoilutetaan kerran. Ei olis arvannut, että esim Kemin cumuluksella ja Hotelli Kuusamollakin menee niin huonosti, että täytyy lähteä tällaiselle säästölinjalle. Liekö muualla ollut havaittavissa samanlaista kehitystä?
toyopet
09.01.2005 20:38:52
No joo, vilkaisin Teoston sivulta hinnastoja. Ravintolan osalta sehän ei ole juuri mitään, OK.
Mutta noilla muilla tanssinjärjestäjillä, joihin esim. lavat laskisin, niin 4.6% tuloista. Ja saattanee tehdä jo jonkunmoisen loven. Onko se sitten tasa-arvoista, en ota kantaa.
Mutta tässäpä itse kumosin rivien väliin piilottamani väitteen joten se siitä.
timwee
10.01.2005 23:59:20

Mutta tässäpä itse kumosin rivien väliin piilottamani väitteen joten se siitä.

Vielä kun alat tekemään biisejä niin kumoat sen lopullisesti...
Sertzo S
11.01.2005 08:55:04 (muokattu 11.01.2005 09:22:17)
Vielä kun alat tekemään biisejä niin kumoat sen lopullisesti...

... ja saat niitä joidenkin tunnettujen artistien äänitteille, sekä soimaan radioissa ja tv-kanavilla niin...
M.i.k.key
11.01.2005 14:55:07
... ja saat niitä joidenkin tunnettujen artistien äänitteille, sekä soimaan radioissa ja tv-kanavilla niin...

..eikun mersuja ostelemaan...
Mä lopetan nää hommat!
Dr Dominant
11.01.2005 17:30:06

Tässä oli joku aika sitten yleistä-osastolla teostoaiheinen thread. Kun kukaan ei ole toistaiseksi tätä ääneen kirjoittanut (en ole ainakaan itse viimeaikaisista postauksistä nähnyt) niin minä kirjoitan nyt:

Olen teoston ja gramexin asiakas. Kyseiset organisaatiot valvovat minun etujani, eivät jonkun kasvottoman organisaation. Jos jollain on jotain sanomista siitä että tekijänoikeusmaksuja maksetaan, argumentit pitäisi osoittaa suoraan meille kaikille jotka musiikkia teemme!! Tietysti kritiikki on helpompi suunnata kasvottoman teoston suuntaan, mutta ymmärtääkseni olen itse yksi niistä ahneista jotka teoksistaan rahastavat?!?

Tekijän näkökulmasta onneksi on teosto. Muussa tapauksessa voisi olla aika huonot neuvotteluasemat minkään suhteen kun maailman meininki muuttuu ja isot viihdejätit jakaa tekijät eläviin ja kuolleisiin.
"Dr Dominant, I Presume?!"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)