Aihe: paljon puhuttu hengitys
1 2
tanjuli
29.12.2004 16:07:31
tuohon lisään vielä sen että tenori äänellä laulettaessa tuen merkitys ja samalla voima on ihan toinen mitä kevyen musiikin laulamisessa...kevyessä musiikissa hyvän rintatuen merkitys on sitä vastoin ehkäpä vielä isommassa asemassa kuin oopperassa
Tästä hyvänä esimerkkinä Tangon kuningas Olavi Virta ;)

hengitystekniikka itse on sama joka ikisessä laulutyylissä, se, miten ne eroavat toisistaan on äänen sijoittaminen, resonanssitilojen säätely, äänihuulten venymisen suunta, rekisterien ja niiden vaihtojen käyttö, artikulointi ym.

fakta.
[i hear voices but at least they're on tune]
Nalle Puh
29.12.2004 20:55:48
"hengitystekniikka itse on sama joka ikisessä laulutyylissä, se, miten ne eroavat toisistaan on äänen sijoittaminen, resonanssitilojen säätely, äänihuulten venymisen suunta, rekisterien ja niiden vaihtojen käyttö, artikulointi ym"

Olenko väittänyt muuta?? ;)
tanjuli
30.12.2004 16:32:01 (muokattu 30.12.2004 16:33:17)
"hengitystekniikka itse on sama joka ikisessä laulutyylissä, se, miten ne eroavat toisistaan on äänen sijoittaminen, resonanssitilojen säätely, äänihuulten venymisen suunta, rekisterien ja niiden vaihtojen käyttö, artikulointi ym"

Olenko väittänyt muuta?? ;)

ei ole sellaista käsitettä kuin rintatuki, sitä lähdin oikomaan. se on resonanssitilojen säätelyä :)

"tuki" on hengitysyhteys.

mielestäni kirjoittamasi tenori äänellä laulettaessa tuen merkitys ja samalla voima on ihan toinen mitä kevyen musiikin laulamisessa... ei pidä paikkansa tuen = hengitysyhteyden osalta.
Nalle Puh
30.12.2004 17:52:11
Tulee mieleen opiskeluajat kun anatomiankirjoja pänttäsin ja parin vuoden jälkeen luulin tietäväni kaikesta kaiken...Ah! kuinka väärässä olinkaan!

"Rintatuki" muodostetaan apuhengityslihaksilla jotka ovat mukana tehostetussa sisään hengityksessä, jos et tiedä mitä nämä lihakset ovat niin hae lainastosta anatomian kirja ja opiskele insertio ja origo kohdat ja sano sitten että rintatukea ei ole ;) tämä voi muodostaa samanlaisen "tuen" mitä käytetään varsinaisen "tuen" muodostamisessa alavatsalle , voit kutsua sitä millä nimellä haluat ;)
HUOM! nämä tuet ovat anatomisesti ajateltuna vain tiettyjen lihassyiden supistumia ja mitä parempi yhteys mielelläsi on kehoosi sitä paremmin pystyt eri lihaksiasi kontroloimaan ja tätä kautta säätelemään uloshengityksen virtausta ja painetta joka luonnollisesti vaikuttaa ääneesi ;) PALLEA EI SUINKAAN OLE AINOA HENGITYKSEEN OSALLISTUVA LIHAS

Jos jossain oppikirjassa sanotaan että "tuki" on sama kuin hengitysyhteys niin kirjan kirjoittaja ei tiedä mistä puhuu?! tai sinä itse et ole omaksunut tietoa oikein?

En ihmettele yhtään miksi suurin osa Suomessa olevista laulajat ovat vain toisiaan toistavia "uikuttajia" jos noilla opein etiä päin mennään...tosin ovathan he nykyaikana tajunneet hakea enemmissä määrin oppia ulkomailta...

Tuo aiemman perustin sille että oletan että olet saanut "oppisi" koulussa kun maisteriksi asti aiot valmistua ;)

Kaikkea mitä kouluissa opetetaan ei kannata aina uskoa vaan se pitää kyseenalaistaa...oppikuntia on paljon varsinkin laulun puolella ;)

Onnea opintoihisi ;)
tanjuli
30.12.2004 18:41:54
Tulee mieleen opiskeluajat kun anatomiankirjoja pänttäsin ja parin vuoden jälkeen luulin tietäväni kaikesta kaiken...Ah! kuinka väärässä olinkaan!
...Jos jossain oppikirjassa sanotaan että "tuki" on sama kuin hengitysyhteys niin kirjan kirjoittaja ei tiedä mistä puhuu?! tai sinä itse et ole omaksunut tietoa oikein?
...Tuo aiemman perustin sille että oletan että olet saanut "oppisi" koulussa kun maisteriksi asti aiot valmistua ;)

Kaikkea mitä kouluissa opetetaan ei kannata aina uskoa vaan se pitää kyseenalaistaa...oppikuntia on paljon varsinkin laulun puolella ;)

Onnea opintoihisi ;)

kylläpäs nyt naurattaa ;)

ei vais, asiateksti. en perusta käsitystäni yhteen ainoaan oppikirjaan enkä yhteen ainoaan koulukuntaan. tiedostan varsin hyvin, että pallea ei ole ainoa hengitykseen osallistuva lihas. tiedän myös, että kaikkitietävä en tule koskaan olemaan. ja sen tiedän varsin hyvin, etten tiedä läheskään niin paljon kuin moni muu tällä palstalla kirjoitteleva. olen pahoillani, jos annoin sen kuvan, mutta hyvilläni, jos sait päivän naurut :)

pointtini edelleen tuossa kirjoituksessa, jota kommentoit, on seuraava: jos määritellään käsitteen "tuki" alle hengityslihaksisto ja sen käyttö kaikkineen, tämä tuki on sama kaikissa laulutyyleissä. sekaisin menee nimenomaan rintakehän alue, jossa tapahtuu sekä resonointia että hengitystapahtumaa. erottaisin kuitenkin selvyyden vuoksi termit tuki, resonanssi ja rekisteri. näiden kaikkien eteen kun voi laittaa sanan rinta, mutta nämä kaikki tarkoittavat eri asiaa.

ongelma nimenomaan laulamisessa on se, että termistö on hyvin vahvasti värittynyt ja jopa virheellinen. johtuen nähdäkseni siitä, että kyseessä on suullisen perimän kautta opeteltu taito käyttää koneistoa jota ei voi nähdä. kestää vielä kauan, että jokainen laulupedagogi osaa nimetä jokaisen hengitystapahtumaan osallistuvan lihaksen. valitettavaa. siitä tuskin pääsee mihinkään, etteikö hengitys olisi pohja kaikentyyliselle laulamiselle. siitä sentään lienemme samaa mieltä ;)

tästä lähin taidan liittää jokaisen kirjoitukseni alle viestin

"kirjoittajan henkilökohtainen, tähän astisella elämänkokemuksella perusteltu mielipide, johon hän on oikeutettu." ;)
tsalakka
04.01.2005 21:22:19
Herkullinen aihe - ollaan jo tukkanuottasilla! Hyvä - lisää tällaista.
No eihän se pallea ole edes säädeltävissä, kyllä se on alavatsan ja alaselän lihakset jotka oikeassa hengityksessä ovat toiminnassa. Mutta kyllä hengitykseen liikaa tuijottaminen voi tehdä haittaa.
Käy niinkuin tuhatjalkaiselle, jolta kateellinen koppakuoriainen kysyi jalkojen liikuttamisesta (kuinka sä pärjäät viidensadan parin kanssa, kun mä kaadun välillä kuudelta jalalta). Tuhatjalkainen aloitti: No kato mä siirrän ensin tota jalkaa...eiku mä otan ensin tuon toiselta puolelta...eiku se onkin tuo ensimmäinen jota mä...tai siis... ja siihen jäi 1000-jalkainen ihmettelemään kun koppakuoriainen köpitti kolmella jalkaparilla tiehensä.
Asioita mahdollisimman luontevasti - se se lienee koko juju.
paavi
05.01.2005 11:09:13
Nopeasti lukasin tän aiheen läpi. Sitä mieltä oon, että hyvä hengitys on ensiarvoisen tärkeää ja lähtee samalta pohjalta kyllä kaikissa laulutyyleissä. Yksi vaara saattaa olla "ylihengittäminen", jossa lihakset jännittyvät ja etenkin kaulanseudun lihakset tukkivat "äänilaitteiston".

Tärkeintä laulamisessa on RENTOUS. Siltä pohjalta lähtee myös hyvä hengitys.
Wau! onpa syvällistä... Eikun siis syvältä.
insight
13.01.2005 13:07:28
Laulutekniikan liika teorisointi ei uskoakseni ole hyväksi niille, jotka laulavat luonnostaan oikein. Toisaalta kaikki oppi pitää itse oivaltaa, myös laulaminen. Mä uskon, että ihmisen luonne vaikuttaa paljon siihen, miten oppii laulamaan. Aito ja avoin elämänasenne myötävaikuttavat. Mun mielestä laulamisen alkeissa on 3 askelta. Ekana on alatuki, sitten resonointi nenä ja poskionteloissa, sitten maltti, jota tarvitaan kurkunpään säätelyssä. Tän lisäksi kaikki ääntämiseen liittyvä ja biisin myötäeläminen, jota monet nimittävät tulkinnaksi. Etäisyydentaju merkkaa myös. Äänihuulet ovat lihasryhmä, jotka vaativat kuntotreeniä oikeaoppisesti. Mä en ole kenenkään kuullut vielä tätä sanovan, mutta mun mielestä ääni avautuu oikein laulettaessa ainakin kaksi kertaa siten, että sen itse ainakin itse huomaa. Se ensimmäinen on melko helppo hyvien laulajien saavuttaa, mutta se toinen äänen avautuminen on jotain uskomatonta ja upeaa. Se toinen kerta vaatii toki joidenkin vuosien treenin, ainakin yleensä luulisin. Paljon on toki niitä, joilla ei ole mitään tietoa, mistä edes puhun.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)