Aihe: Edulliset monitorit, aktiiviset vai passiiviset?
1 2 3 4
hörhö
07.01.2005 21:05:37

No sitähän se nykyään on.. Lue hi-fi lehtiä tai hae hi-fi kauppojen esiteittä ni harvemmin siellä studiomonitoreja tarjotaan vaan nimenomaan sellasia kaiuttimia millä paskakin kuulostaa hyvältä.

Mm. Genelecit ovat ihan suosittuja hifi-harrastajien keskuudessa. Oikeastaan asia on päinvastoin, kuin väittämäsi. Nämä "kunnon" vermeet, joita hifi-lehti on pullollaan nimenomaan kuulostavat huomattavasti paremmilta vähemmän kompressoiduilla ja joka kotisettiin tuottamattomilla levyillä. Sen huomaa, onko klasarilevy tehty jotain halpaa kotisettiä- vai vähän laadukkaampaa varten.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara
kurmo
08.01.2005 03:32:15
Mä olen käsittäny että aika usein kolmitie koti hi-fi kaiuttimissa on jakosuotimet juuri niissä kohtiin missä ne haittaa miksausta.

-

Oikeasti, ei millään pahalla, kannattais ehkä ottaa selvää näistä hommista.

Kuten edellä jo tuli ilmi, jakosuotimella ei ole mitään tekemistä tuommoisen kanssa.

Olen muuten duunannut tämmöistä "perushuoltoa" kymmenille, ellen sadoille, kotikäyttöön tarkoitetuille kolmitiekaiuttimille. Jakotaajuudet valitaan elementtien mukaan, ei sen että "haittaavat miksausta". Joku roti tuohon spekulointiin.
"En tiedä mikä täällä on menossa, mutta jatkakaa." -Gypsy
TmuKoo
08.01.2005 10:26:53

Mä olen käsittäny että aika usein kolmitie koti hi-fi kaiuttimissa on jakosuotimet juuri niissä kohtiin missä ne haittaa miksausta.

-

Oikeasti, ei millään pahalla, kannattais ehkä ottaa selvää näistä hommista.

Kuten edellä jo tuli ilmi, jakosuotimella ei ole mitään tekemistä tuommoisen kanssa.

Olen muuten duunannut tämmöistä "perushuoltoa" kymmenille, ellen sadoille, kotikäyttöön tarkoitetuille kolmitiekaiuttimille. Jakotaajuudet valitaan elementtien mukaan, ei sen että "haittaavat miksausta". Joku roti tuohon spekulointiin.

Lion varmaankin tarkoitti sitä että kolmitiessä kun on se yks jako enemmän kuin kaksitiessä ja kun se jako sattuu vielä aika tärkeälle keskarialueelle niin huonosti suunnitellussa kolmitiessä se voikin miksausta hankaloittaa jos ne jakarit ovat vaan tehty sinnepäin. Esim. tekevät jakoalueelle buustia/kuoppaa, vaihevirhettä tms...

Hyvin toteutetulla jakarilla ja hyvillä elementeillä kolmitie on kuitenkin aivan yhtä hyvä vaihtoehto. Mutta mitä enempi osia, niin sitä helpommin sen kajarin saa tehtyä ?ituilleen...ja mitä enempi niitä osia on, sitä enempi se maksaa.
"...if you could only live my life, you could see the difference..."
TmuKoo
09.01.2005 14:31:55

Houu katos teemu puoltaa.. Juu, siis koulussa opittua vaan yritin kertailla päässäni ja mä ainakin käsitin tän jutun kans jotenki näin, että halvemmissa kolmitie kajareissa on huonommat jakosuotimet ja ne sattuu kriittisille alueille jne. No, ei tää ny niin vakavaa tää keskustelu oo, että toivottavasti tästä nyt ei tuu ihan kinausta..

No ei ne jakarit huonommat välttämättä ole...mutta jos sattuu olemaan samanhintaset 2tie & 3tie pöntöt, niin ei ne 3tien osat ole kenties niin laadukkaita kuin kakstien kun niitä osia on kuitenkin aika paljon enempi kolmitiessä. Mutta eipä noita halpoja kolmitiemonitoreita taida edes kovin olla?
"...if you could only live my life, you could see the difference..."
lion
12.01.2005 08:45:07
No ei ne jakarit huonommat välttämättä ole...mutta jos sattuu olemaan samanhintaset 2tie & 3tie pöntöt, niin ei ne 3tien osat ole kenties niin laadukkaita kuin kakstien kun niitä osia on kuitenkin aika paljon enempi kolmitiessä. Mutta eipä noita halpoja kolmitiemonitoreita taida edes kovin olla?

ei kun siis siitä puhuin että kolmitie KOTIHIFI kaiuttimet ei sovellu miksaukseen.

Otetaas alusta... Eli jengi puhui siitä, että hifi kaiuttimissa pyritään suoraan taajuusvasteeseen ja siis kyse ei ollut monitorin nimellä kulkevista kaiuttimista. Sittten jostain syystä tuli puhetta siitä, että jos olis kolmitie kaiuttimet, niin siis mä oon ymmärtäny jotenki, että siitä on haittaa mitä enemmän niitä jakoja on (kolmitiessä kaksi jakoa), ellei tietty oo hirveesti massia ostaa niitä kajareita missä on törkeen hyvät osat. Kolmitie monitoreita ei todellakaan taida mistään halvalla saada, mutta siis kolmitie hifipönttöjä saa, mutta mä en todellakaan usko, että kalliitkaan hifi-kaupasta ostetut kaiuttimet edes pyrkii siihen suoraan taajuusvasteeseen.

Joo, eli tiedän, että kolmitie monitoreissa ei yleensä pitäis olla mitään vikaa, päinvastoin, ne on helkkarin hyviä ja kalliita, mutta kolmitie hifi-kaiuttimissa voi olla ongelmana jakosuotimien laatu (vai...?), sekä se että niissä ei pyritä edes suoraan taajuusvasteeseen (vai?).

Eli kotihifillä tarkoitan nyt sellaisia hyvinkin laadukkaita musiikin kuunteluun joko kotiteatterissa tai ihan stereoissa tarkoitettuja kaiuttimia, EN monitorointiin tarkoitettuja genelecejä tai muita vastaavia.

Kertokaas ny mikä tässä mun ajattelussa on pielessä, ni mä pääsen valistumaan ihan kunnolla... tai sitte kitisen lisää :D

- Li'oN
Musiikissa on joitakin asioita jotka eivät musiikkiteknologian kehittyessä muutu miksikään, kuten: Kun rahaa pistetään palamaan, niin paska alkaa haista. Rankasti.
Zammy
12.01.2005 09:07:36 (muokattu 12.01.2005 09:13:54)
Joo, eli tiedän, että kolmitie monitoreissa ei yleensä pitäis olla mitään vikaa, päinvastoin, ne on helkkarin hyviä ja kalliita, mutta kolmitie hifi-kaiuttimissa voi olla ongelmana jakosuotimien laatu (vai...?)

Voihan niissä olla, mutta silloin niitä ei pitäisikään nimittää hifi-kaiuttimiksi vaan huonoiksi kaiuttimiksi.

sekä se että niissä ei pyritä edes suoraan taajuusvasteeseen (vai?).

Kyllä niissä pyritään. Valitettavasti taitaa kuitenkin olla niin, että kaikissa hintaluokissa löytyy lähes laaduttomia kaiuttimia jolloin tuntuu, että suunnittelijalla on ollut ihan ihmeelliset pyrkimykset (kenties vaikka design, joka tuntuu tärkeämmältä kuin hyvä sointi). Mutta kyllä kunnon hifi-toistossa nimenomaan pyritään varsin neutraaliin taajuusvaasteeseen.

Eli kotihifillä tarkoitan nyt sellaisia hyvinkin laadukkaita musiikin kuunteluun joko kotiteatterissa tai ihan stereoissa tarkoitettuja kaiuttimia, EN monitorointiin tarkoitettuja genelecejä tai muita vastaavia.

Sori vaan mut sä kyllä mussutat nyt ihan mutua ja väärää tietoa. Älä puhu yhtäaikaa mistäsattuu kotipöntöistä ja hifikaiuttimista. Hifi-kaiuttimissa on pyrkimyksenä suora taajuusvaaste ja kyllä niissä jakosuotimissakin käytetään kunnon osia.
Mitään "kotihifiä" ei ole olemassakaan, se on vaan näitä kauppamiesten luomia termejä. Hifi eli High Fidelity siis tosiaan tarkoittaa laatua ja se, että jonkun pöntön kylkeen on kirjoitettu hifi ei taas merkkaa, että se kuuluu automaattisesti tohon kunnon kaiuttimien kategoriaan. Eli kun lakkaat sotkemasta perus kodinkonekaupan pöntöt, kunnolliset hifi-kaiuttimet ja monitorit niin voidaan alkaa taas puhua asiaa.
Mulla on pappatunturi. Sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään - sen sorttinen.
Zammy
12.01.2005 09:35:50 (muokattu 12.01.2005 09:36:31)
Tätä koko koti-, hifi- ja monitorikaiutinkuviota selventää hyvin yksinkertainen logiikka: Tietenkin kotona pyritään vastaavaan toistoon kuin studiossa (siis silloin kun kunnon äänentoistosta jotain ymmäretään ja välitetään), koska siellä studiossahan ne levyt on (ainakin periaatteessa ja optimitilanteessa) hinkattu kuulostamaan mahdollisimman hyvältä. Joten silloinhan ne kuulostaa kotonakin mahdollisimman hyvältä jos sointi on samaa luokkaa.
Mulla on pappatunturi. Sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään - sen sorttinen.
PIM
12.01.2005 13:08:09
Tätä koko koti-, hifi- ja monitorikaiutinkuviota selventää hyvin yksinkertainen logiikka: Tietenkin kotona pyritään vastaavaan toistoon kuin studiossa (siis silloin kun kunnon äänentoistosta jotain ymmäretään ja välitetään), koska siellä studiossahan ne levyt on (ainakin periaatteessa ja optimitilanteessa) hinkattu kuulostamaan mahdollisimman hyvältä. Joten silloinhan ne kuulostaa kotonakin mahdollisimman hyvältä jos sointi on samaa luokkaa.

Ongelmana kotistudion monitoroinnissa on se että käytettävissä oleva tila ei yleensä ole mitenkään erityisesti akustoitu kuuntelutilaksi, jolloin em. skenaariossa huoneen akustiset ominaisuudet vaikuttaa lopputulokseen suuresti. Tämän ongelman vähentämiseksi käytetään yleensä lähikenttämonitoreja, joita on tarkoitus kuunnella huomattavasti lähempää kuin normaaleja (hifi) kaiuttimia, jolloin huoneen aiheuttamat heijastukset jäävät vähäisemmiksi suoraan kaiuttimesta tulevaan ääneen verrattuna. Tavallisia kaiuttimia ei ole tarkoitettu kuunneltavaksi lähietäisuudeltä jolloin mm. kaiutinelementtien etäisyyserot kuuntelijan korvasta synnyttävät vaihevirheitä. Vaihevirhettä voi käsittääkseni syntyä myös jakosuotimessa jolloin lisäämällä kaiuttimien elementtien määrää myös mahdolliset/todennäköiset em. syistä syntyvät vaihevirheet vain pahenevat.

Otetaanpa laskutikku käteen ja tarkastellaan hypoteettista kolmitiekaiutinta, jossa on 10" basso-, 5" middle- ja 1" diskanttieelementit ja niiden keskipisteiden etäisyydet on 30cm (b->m) ja 15 (m->d) ja alempi jakosuotimen jakotaajuus on hatusta vedetty 2000Hz ja kaiutinta kuunnellaan metrin päästä.

Koska diskanttielementit on suuntaavampia kuin matalammille taajuuksille tarkoitetut niin tästä seuraa että diskanttielementin pitää olla suunnattuna kuuntelijan korvaa kohti ettei diskantit vaimennu, jolloin kaiutinelementtien etäisyydet (tai yksinkertaistamisen vuoksi niiden keskipisteiden etäisyydet) kuuntelijan korvasta mitattuna ovat 1,00m diskantti, 1,011m middle ja 1,096m basso.

Jos tarkastellaan alemman jakotaajuuden ympäristöä eli otetaan esimerkiksi 2000Hz ääni, joka kuuluu siis sekä basso- että keskiäänielementistä. 2000Hz:n äänen aallonpituus on n. 17cm ja koska elementtien etäisyyksien ero kuuntelijan korvasta on 8,5cm eli puolet aallonpituudesta niin teoriassa eri elementeistä tulevat äänet kumoavat toisensa ja käytännössäkin syntyvä vaihevirhe aiheuttaa huomattavia epätasaisuuksia taajuusvasteeseen jakotaajuuden ympäristössä. Kaksitiekaiuttimessa näitä ongelmallisia jakotaajuuksia on tietysti vain yksi ja elementtien etäisyyserot kuuntelijan korvasta on paljon pienemmät joten tältä pohjalta tarkasteltuna kaksitierakenne antaa paremman edellytykset tavallisellekin kaiuttimelle toimia lähikenttämonitorina.
Autokuume iski, kamat myyntiin. Klikkaa nimimerkkiä ja tsekkaa kuvauksesta mitä on tarjolla. Jos joku tavara kiinnostaa niin tee tarjous tai kysy päivän hintaa.
Zammy
12.01.2005 13:37:00
Niin kyllä minä tiedän sen, että kolmitien suunnittelemisessa on paljon vaikeuksia. Mutta se sinänsä ei suoraan tee kaiuttimesta epähifiä tai monitorikäyttöön sopimatonta, että se on kolmitie tai vaikka nelitie. Noita elementtien etäisyysongelmiahan taas saa kompensoitua nimenmaan kuunteluetäisyyttä kasvattamalla, ja kolmitiekaiuttimet harvoin lieneekään suunniteltu kuunneltavaksi missään pikkuhuoneessa. Eli kaiuttimet tietysti pitää osata ostaa myös tilaan sopivaksi. Nykyäänhän on kovin yleistä, että hyväksi havaitusta kaksitie-kaiuttimesta tehdään kolmitie lisäämällä siihen subbari.. Jakotaajuus voi tällöin olla kuitenkin reilusti alle 100 Hz, joten kaiuttimen alkuperäinen sointi pysyy mahdollisimman tasaisena, ainoastaan basso saadaan toistumaan selkeämmin ja alemmas, tuo alle 100 Hz äänihän kuitenkin sellaista, että sen suuntaa ei juuri taida kuulla, joten se ei sinänsä tule sotkemaan.

Sanoin tuossa, että hifi-kaiuttimissa on aina pyrkimyksenä suora taajuustoisto. Tähänkin on tietysti poikkeuksia ja tämähän ei tarkoita välttämättä aina sitä, että kaiuttimen taajuustoisto on kaiuttomassa tilassa viivasuora, vaan monesti suunnitteluperiaatteena voi olla vaikka, että taajuustoisto saadaan keskimäärin ja suunnilleen suoraksi vaikkapa pienessä kerrostalohuoneessa.. Jolloin esim. bassopäätä on oletusarvoisesti hieman pudotettu.
PIM
12.01.2005 14:13:32
Mutta se sinänsä ei suoraan tee kaiuttimesta epähifiä tai monitorikäyttöön sopimatonta, että se on kolmitie tai vaikka nelitie.

Tässä ketjussa on kai ollut kyse nimenomaan lähikenttämonitoreista, tai näin ainakin olen käsittänyt, ja kautta rantain myös ei-lähikenttämonitorikaiutinten käytöstä lähikenttämonitorien korvikkeena ja tässä nimenomaisessa tapauksessa kaksitierakenne on vähemmän ongelmallinen kuin kolmi- tai nelitierakenne, mistä kyllä seuraa se että todennäköisyys sille että umpimähkään valittu kaiutin toimii lähikenttämonitorina on suurempi kaksi- kuin kolmi- tai useampitiekaiuttimille.
Autokuume iski, kamat myyntiin. Klikkaa nimimerkkiä ja tsekkaa kuvauksesta mitä on tarjolla. Jos joku tavara kiinnostaa niin tee tarjous tai kysy päivän hintaa.
Zammy
12.01.2005 14:26:45
Tässä ketjussa on kai ollut kyse nimenomaan lähikenttämonitoreista, tai näin ainakin olen käsittänyt, ja kautta rantain myös ei-lähikenttämonitorikaiutinten käytöstä lähikenttämonitorien korvikkeena ja tässä nimenomaisessa tapauksessa kaksitierakenne on vähemmän ongelmallinen kuin kolmi- tai nelitierakenne, mistä kyllä seuraa se että todennäköisyys sille että umpimähkään valittu kaiutin toimii lähikenttämonitorina on suurempi kaksi- kuin kolmi- tai useampitiekaiuttimille.

Kyl kyl.. Mä tiedän että sä tiedät :) Olen tässä lähinnä oikonut lionin höpöjuttuja, ja siinä samassa vähän ohi aiheen on ajauduttu.
Leikari
12.01.2005 14:56:56
Noita elementtien etäisyysongelmiahan taas saa kompensoitua nimenmaan kuunteluetäisyyttä kasvattamalla,

... jolloin sitten mukaan tulevat huoneheijastukset, jotka vähentävät esim. stereokuvassa tarkkuutta & aiheuttavat kampasuodinilmiöitä jne.. - noista ongelmistahan pääsee tietysti hyvällä akustoinnilla tarkkaamohuoneessa & on vara laittaa isommatkin monitorit
Zammy
12.01.2005 15:12:43
... jolloin sitten mukaan tulevat huoneheijastukset, jotka vähentävät esim. stereokuvassa tarkkuutta & aiheuttavat kampasuodinilmiöitä jne.. - noista ongelmistahan pääsee tietysti hyvällä akustoinnilla tarkkaamohuoneessa & on vara laittaa isommatkin monitorit

Joo, tämänkin tiedän. Kaikki vain ongelmia joihin on myös onneksi korjausta olemassa. Mä oon yrittäny tässä vaan puhua siitä, että ei sen hyvän äänen määritelmä ole kotona erilainen kuin studiossa (kuten lionin puheista ymmärsi). Pyrkimykset on molemmissa hyvin samansuuntaisia, toteutus sitten saattaa vaihdella koska noita muuttujia ja vaikuttavia asioita on paljon.
kompelonnora
12.01.2005 16:41:17
siis mä oon ymmärtäny jotenki, että siitä on haittaa mitä enemmän niitä jakoja on (kolmitiessä kaksi jakoa),

Siitä on myös hyötyä, kaiuttimien sunnittelussa pitää aina tehdä kompromisseja, juju on valita ne kompromissit, joiden kanssa voi elää ja ne joiden kanssa ei. Tämä on hyvin henkilökohtainen juttu ja jokaisen pitää tehdä se itse.

mä en todellakaan usko, että kalliitkaan hifi-kaupasta ostetut kaiuttimet edes pyrkii siihen suoraan taajuusvasteeseen.

Miksi jäädä uskon varaan? Mä suosittelen retkeä hifi-kauppaan, voit yllättyä. Ei ole mitään sellaista sääntöä, että lähikenttämonitorit olisi sinänsä neutraalimpia kuin vastaavanhintaiset hifipöntöt. Molemmilla puolilla aitaa tehdään kaiuttimia, jotka yritetään saada neutraalin kuuloisiksi, kuten myös kaiuttimia, joista tehdään tahallaan värittyneitä.

Kertokaas ny mikä tässä mun ajattelussa on pielessä, ni mä pääsen valistumaan ihan kunnolla...

Musta sä teoretisoit liikaa. Ei monitoreita kannata ostaa sen teoreettisen tiedon perusteella, mitä on kuullu tai lukenu, tai mihin uskoo tai mitä niiden kyljessä lukee. Niitä pitää KUUNNELLA, oikotietä ei ole.

t. Marko
PIM
13.01.2005 10:39:17
Noita elementtien etäisyysasiota pohtiessa tuli mieleen että olisikohan tälläisestä koaksiaalielementillä toteutetusta kaksitiekaiuttimesta ainesta lähikenttämonitorin korvikkeeksi. Itsetehtynä ei tulisi edes kohtuuttoman kalliiksi ja ainakin jos noihin testimenestyksiin on luottamista niin normaalii musiikin kuunteluun kaiuttimen pitäisi olla varsin pätevä ja laadukas laitos.

http://www.hifitalo.fi/rak/aw10coax.htm
PL
13.01.2005 10:54:14
Noita elementtien etäisyysasiota pohtiessa tuli mieleen että olisikohan tälläisestä koaksiaalielementillä toteutetusta kaksitiekaiuttimesta ainesta lähikenttämonitorin korvikkeeksi.

Tannoy on käyttänyt koaksiaalielementtejä ties kuinka kauan miltei kaikissa tuotteissaan.

http://www.tannoy.com/
lion
13.01.2005 14:26:23
Joup, siis myönnän että mulla on jotain harhakäsityksiä ollut ja sillees, mutta mutta.. jää silti nyt vielä hämäräksi, että mitä eroa on hyvällä hifi/high-end-kaiuttimella ja monitorilla? Onko monitori siis jonkinlainen post-high-end kaiutin?

Onko muuten missään studioissa kaiuttimia joita ei myydä monitorin nimellä, vaan nimenomaan hifi tai high-end kaiuttimina?

- Li'oN
Musiikissa on joitakin asioita jotka eivät musiikkiteknologian kehittyessä muutu miksikään, kuten: Kun rahaa pistetään palamaan, niin paska alkaa haista. Rankasti.
Zammy
13.01.2005 14:30:34
Joup, siis myönnän että mulla on jotain harhakäsityksiä ollut ja sillees, mutta mutta.. jää silti nyt vielä hämäräksi, että mitä eroa on hyvällä hifi/high-end-kaiuttimella ja monitorilla? Onko monitori siis jonkinlainen post-high-end kaiutin?

Onko muuten missään studioissa kaiuttimia joita ei myydä monitorin nimellä, vaan nimenomaan hifi tai high-end kaiuttimina?

-

No ei niitten suunniteluperiaatteissa sinänsä muuta eroa ole kuin, että oletetut käyttöolosuhteet ehkä hieman poikkeavat juuri vaikkapa akustiikan ja kuunteluetäisyyksien osalta ja näitä muuttujia huomioiden eroja sitten löytyy.
askomiko
13.01.2005 15:02:50 (muokattu 13.01.2005 15:08:27)
Ja nyt kun kotiäänittäminen rynnii vauhdilla, niin sana monitor on saamassa samaa leimaa kuin hifi - sillä myydään ihan mitä tahansa soopaa. Tavarat tavaroina, käsitteet käsitteinä.

(Melkein kirjoitin että High-end kajari on se jossa on sisäkorvan muotoinen hyperdiskanttipallo ripustettuna hämähäkinseitillä roikkumaan suprajohteen päälle ja typpijäähdytetty bassoelementti, kytkettynä miljardin euron ja tuhannen kilon päätevahvistimeen piuhoilla, joka maksaa kuusisataa euroa per sentti, mutta onneksi en sitä kirjoittanut.) Ja mua ärmystää kun hifilehdet sun muut ei testaa ainakaan vertailutestinä ikinä vaikkapa Genelekin vs. Adamin vs. muut - ammattipönttöjä. Liian arkisen näköisiäkö ne on jotta kelpaisi?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)