Aihe: Miten vihelletään?
1
xmyx
11.12.2004 20:12:47
Olen aina ihaillut melodista viheltämistä, sellaista kuin osasi esmes Erkki Junkkarinen ja joku tuntematon Olavi Virran levyllä laulussa "Viiltää".
Mulla on melko hyvä sävelkorva, ja olen joskus saanut kiitosta vihellyksistäni laulun harrastajilta.
Mutta ainoastaan silloin, kun he ovat sattumalta kuullet minun viheltävän jonkin tunnetilan vallassa.

Jos minua sensijaan pyydetään viheltämään, niin se ei onnistu olllenkaan. Tuntuu kuin kasvolihaksia säädeltäisiin jostain aivan muualta kuin minusta käsin kun vain yritänkin käskystä.

Olisiko kellään kokeusperäistä tietoa tai muuta tietoa siitä, miten tuota voisi treenata?
Tommi S.
12.12.2004 11:46:25
Olisiko kellään kokeusperäistä tietoa tai muuta tietoa siitä, miten tuota voisi treenata?

Huulet laitetaan niin että huulten väliin jää pieni ympyränmuotoinen aukko. Sitten puhalletaan ilmaa ulos suun kautta ja samalla liikutetaan kieltä. Tietyillä kielen asennoilla alkaa kuulua vihellystä.
Sävelkorkeus muuttuu kielen- tai huulten asentoa muuttamalla.
Huulet voi pitää aika rentoina kun muuttaa sävelkorkeutta pelkästään kielen avulla, mutta ääniala on tällöin ehkä vain vähän yli kvintin laajuinen.
Huulia saattaa alkaa jännittämään aivan tiedostamatta kun yrittää leventää äänialaa.

Kannattaa ehkä aluksi opetella pitämään huulet rentoina ja vain yhdessä asennossa, ja viheltää melodioita pelkästään kieltä liikuttamalla. Huulten ja kielen suhteessa on ehkä sellainen logiikka että kielellä saavutettava kvintin laajuinen ääniala on se varsinainen liikkuma-alue, jota voi sitten virittää, tai siirtää, ylöspäin ja alaspäin huulten avulla.

Tässä joitain ajatuksia jotka tulivat mieleen ihan vain kokeilemalla ja kiinnittämällä huomiota huuliin ja kieleen.
Chii
12.12.2004 14:32:49

Huulet törölle, kieli alas ja ala puhallella. Niin minä opin - kahdessa vuodessa. xD
Come as you are.
Paijukainen
01.01.2005 02:12:13 (muokattu 01.01.2005 02:15:57)
itse en koskaan ole oppinut viheltämään muuta kun "sisäänpäin" vetämällä siis ilmaa sisään. Enkä usko koskaan "oikeasti" oppivanikaan viheltämään.

Olenko ainut?
soittaminen on ainakin tapa unohtaa kaikki muu
32788
01.01.2005 03:08:49
Olenko ainut?
Et ole. Kyllä mäkin vihellän yleensä "imemällä" ilmaa sisään... Se tuntuu jotenkin helpommalta kun puhaltaminen.
Dutteri
01.01.2005 15:42:48
Haa! nyt siis kunnon ohjeiden avulla viheltelemään jospa oppis.,
Joskus sitä saattaa herätä keskellä yötä ajattelemaan sitä hämmentynyttä onttouden tunnetta, joka on täynnä koloja, jotka eivät koskaan täyty..IMIK #13 Pastilli?
Kieppi
03.01.2005 22:48:50
Jotkuthan osaa viheltää myös tosi lujaa, siis "vislata", jotkut jopa tunkemalla erinäisen määrän sormia suuhun. Miten se oikeen tehdään?

Kyllähän mä melodioita viheltelen hissuksiin, mutta semmoinen tosi kova vihellys olis tosi nasta taito.

Opettakaas joku taitoniekka! ;)
"Kuuntele kontrabassoa. Siinä on puuta, siinä on jöpinää." (Jukka Tilsa)
Osta Sitikka!
author
03.01.2005 23:17:06
Jotkuthan osaa viheltää myös tosi lujaa, siis "vislata", jotkut jopa tunkemalla erinäisen määrän sormia suuhun. Miten se oikeen tehdään?

Kyllähän mä melodioita viheltelen hissuksiin, mutta semmoinen tosi kova vihellys olis tosi nasta taito.

Opettakaas joku taitoniekka! ;)

Laita sormet kolmion muotoiseen asentoon suuhun kielen kärkeen, ehkä vähän ala puolelle, niin, että ilma kulkee sormien muodostaman kolmion läpi puhallettaessa. Sitten jännität huulet kireäksi ja puhallat. Kokeilemalla löytää sormien oikean paikan.
If an animal control officer is in uniform, it signifies to the public that he is an animal control officer. -City Law in Alabama
Leper
05.01.2005 23:43:00
Jonkinlainen vihellys tulee,kun laitat kielen hampaiden väliin,ja puret ne yhteen(älä liian kovaa).Sen jälkeen huulista sellainen aukko,että pikkurilli mahtuu juuri ja juuri sisään siitä.
Jos tajuat nuo ohjeet,ja teet noin,miten käsketään,niin tuloksena pitäisi syntyä jonkinlainen vihellys.Luultavasti väärä tekniikka,mutta noin minä vihellän.
metallica89
08.01.2005 23:56:04
tavallisella tyylillä en osaa kunnolla viheltää, muuta kuin sisäänpäin. mutta pari kesää sitten opettelin monta päivää viheltämään sillein helvetin lujaa että toisilta menee korvat. sillä tyylillä on vain hakala viheltää melodioita koska se suhisee hiukan, tai tekee semmosta sivuääntä melodioita vihellettäessä.
Tuo vihellystyyli tapahtuu näin:
Ensin laitat huulet silleen sisäänpäin (niinkuin hampaattomissa eläimissä, jos joku tietää leikin) ja sitten laitat kielen kären silleen kourusti ylähuuleen kiinni niin että väliin jää pieni rako, tätä sitten harjoittelemalla ja kolosta säätelemällä, saa vihellettyä helvetin kovaa.
Itse harjoittelin varmaa viikon putkeen. :D
Mcpertti
11.01.2005 17:19:24
mÄ ainaskin oon osannu viheltää aina...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)