Aihe: F-duurin sormituskaavio
1 2 3
jäykkis
07.01.2005 13:14:54
Olen treenaillut asteikkoja esim. C-duurissa niin, että (oikea käsi kyseessä) että

1: peukalo
2: etusormi
3: keskari
4: nimetön
5: rilli

c:stä lähdetään 1:sellä, sitten 2 ja 3 jonka jälkeen peukalo siirtyy keskisormen alta ja siitä sitten vuorotellen ylös niin, että lopuksi pikkurilli ottaa oktaavin.

Tällä menetelmällä löytyy aika monelle asteikolle aika luonnollinen kulku, mutta esim. F-duurin osalta tulee tenkkapoo kun tätä kaavaa kun b on alennettu ja jos noudattaa tuota yllä olevaa kaavaa niin se tulisi peukalolle. Ainakin mun peukalo on sen verran lyhyt että joutuu kääntämään koko käsivartta jotta se ylettyy sinne. Tai sitten pianon mustat koskettimet on mun anatomialle sopimattomat.

Miten pitäisi oikein menetellä. Voi pyrkiä soittamaan koskettimia "ylempää" niin, että painelen osan valkoisia koskeittimia sieltä ylhäältä kapealta osalta, mutta se ei tunnu oikein luonnikkaalta. Voidaan varmaan myös varioida tuota sormitusta niin, että peukalolle ei tule mustaakosketinta, ainakaan valkean jälkeen, mutta kun ei tiedä että miten pitäisi tehdä. Mulla on esim. Thompsonin pianokoulu, mutta siinäkään ei oikein ole mainintaa muuta kun malli (kai!) C-duurin osalta ja kehoitus tehdä samalla kaavalla myös muille sävellajeille.

Mahtaisiko joistain päin löytyä ihan rautalangasta sormituskaaviot, tai joku "yleinen malli"?
Haipuma
07.01.2005 13:18:49 (muokattu 07.01.2005 13:19:39)
Kokeile F-duuriin sormitusta: 1-2-3-4-1-2-3-4

Kannattaa pitää muistisääntönä, että ei koskaan peukaloa mustille koskettimille asteikkoja soitellessa. Et ole siis anatomisesti poikkeava :D
Kädet ovat täysin turhat.
oizo
07.01.2005 13:20:22 (muokattu 07.01.2005 13:22:29)
Oikea sormitus oikealle kädelle esim C-duuriin ylös-alas on: 123123454321321.

Eli ei koko ajan kolmosen jälkeen peukkua alta vaan joka toinen kerta soita myös nelonen ja sit peukku alta.

F-duurissa nelossormi eli nimetön tulee B:lle. Sormitus ylös alas: 123412343214321. Mutta jos mennään esim kaks oktaavia niin sitten toisen kolmosen jälkeen peukku alta ...

Edit. myöhästyin. Joo ei ikinä peukkua mustalle. Ja tästä johtuen monet asteikot eivät ala ykkösellä. Esim F#-duuri aloitetaan 2:lla.
Kun ei tee töitä ei tule virheitä.
jäykkis
07.01.2005 13:50:19
Siis nämä vastaukset tulikin sähäkästi!

Kiitoksia molemmille ja ei kun treenaamaan. Jotenkin lohdullisempi kun tietää ettei itse keksi ihan mahdottomia joita sitten saa jälestäpäin ihmetellä.
baron
07.01.2005 14:28:06

Kiitoksia molemmille ja ei kun treenaamaan. Jotenkin lohdullisempi kun tietää ettei itse keksi ihan mahdottomia joita sitten saa jälestäpäin ihmetellä.

Näitä varten opettajat on keksitty!
Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
jäykkis
07.01.2005 14:46:32
Näitä varten opettajat on keksitty!

Ei pidä paikkaansa, näitä firapeliSOITTIMIA varten on Muusikoiden.net keksitty. Kyllä tässä allekirjoittanutkin käy "pääsoittimien" osalta opettajien pakeilla.
mr.muzak
07.01.2005 15:08:04
..Edit. myöhästyin. Joo ei ikinä peukkua mustalle. Ja tästä johtuen monet asteikot eivät ala ykkösellä. Esim F#-duuri aloitetaan 2:lla.

Jep, mutta oivallinen treenauskonsti on soittaa _kaikki_ asteikot c-duurin sormituksilla. Hankalaa, kyllä, mutta tehokasta. Ja pointti ei ole nopeudessa, vaan että sormiin vahvistuu käsitys siitä miten ne koskettimet siellä on, eli treenissä pitäis edetä hitaasti. Ja tiettyhän tätä kannattaa tehdä vasta kun nuo perussormitukset ovat hallussa. Tämän jälkeen se f-duurikin tuntuu lasten leikiltä.

Ja onhan noita miljaardi muutakin hyvää tapaa vahvistaa tekniikkaa asteikoiden avulla..päivän offtopicointi tarve tuli täytettyä:)
R.Syke
07.01.2005 15:23:10 (muokattu 07.01.2005 15:24:03)

-Aaron II:n lopussa on kaikkien sävellajien sormitukset!
-Keuhksprh! Ota kirjastossa kopiot. Sillä selevä.
-Menestystä sivulajiin.
jäykkis
07.01.2005 16:05:57
-Menestystä sivulajiin.

Tuo Aaron II on ilmeisesti kosketinopas, Thomssonin (en ole varma kirjoitusasusta) tapaan.

Kiitos, pitää käydä tsekkaamassa.
baron
07.01.2005 20:36:00

-Menestystä sivulajiin.

Sielläkö ne olisivat olleet. Lopetin Aaron ykköseen, kun kertoivat, että kakkonen olisi vaikea.

Nyt joutunut soittamaan vain H-duurissa, kun siinä helpoimmat sormitukset.
Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
Rantsu
07.01.2005 22:09:42

Tuon olet kuullut multa, tunnusta vain!! :)

Mutta Stevie Wonderillakin "Sir Duke" menee H (tai siis B) -duurissa, siksi, että se ei C-duurissa Stevieltä taittunut.

No ei vais, se on B-duurissa siksi, että Stevien piti lähteä soittamaan sitä C-duurissa, mutta kädet eivät sitten osuneetkaan ihan oikeaan kohtaan... (no okei, tää oli tosi huono...) :) :) :)
"Ehke parempi mine kotona."
R.Syke
07.01.2005 22:36:49

-HooHoo!
baron
08.01.2005 02:49:46

Tuon olet kuullut multa, tunnusta vain!! :):)

Mulla on pieni epäily, että se olisi ollut pikkuisen sua tunnetumpi pianisti, luokkaa Richter, Chopin, Liberace, Horowich (älä korjaa, mä huomenna tsekkaan) Rubinstein, Jerry Lee Lewis, mutta ehkä mä erehdyin??
baron
08.01.2005 02:52:20

-HooHoo!

No onhan se helpompaa, kun sormet 2-5 käy mustilla ja peukalolla hoitaa valkoiset.

Ymmärrätsä pianonsoitosta yhtikäs mitään??
M.i.k.key
08.01.2005 04:26:43
Oikeesti jos puhutaan vaan ylös-alaspäin menosta niin H ja F#-duurit on kyllä helpoimmat. Käsi taipuu niihin luonnollisesti, C vaatii jo HIRVEITÄ ponnisteluita!
Mä lopetan nää hommat!
Rantsu
08.01.2005 06:55:39
Mulla on pieni epäily, että se olisi ollut pikkuisen sua tunnetumpi pianisti, luokkaa Richter, Chopin, Liberace, Horowich (älä korjaa, mä huomenna tsekkaan) Rubinstein, Jerry Lee Lewis, mutta ehkä mä erehdyin??

Niin, en väittänytkään, että se mun KEKSIMÄ juttu olisi. Katsotaan nyt sitten, mistä löydät tämän tiedon... :)
baron
08.01.2005 07:45:38

Oikeesti jos puhutaan vaan ylös-alaspäin menosta niin H ja F#-duurit on kyllä helpoimmat. Käsi taipuu niihin luonnollisesti, C vaatii jo HIRVEITÄ ponnisteluita!

Mitäs muuta se tiluttaminen on kuin ylös-alas menoa?
baron
08.01.2005 07:55:04

Vladimir Horowitz

http://web.telia.com/~u85420275/
Rantsu
08.01.2005 08:05:30
Vladimir Horowitz

http://web.telia.com/~u85420275/

Ja tuolta se löytyy mistä? Laita lainaus niin ei tarvi koko saittia selata...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)