Aihe: Elixir kielet
1 2 3 4
Karlsson
17.06.2004 08:48:30
Oottekos BTW saanu ikinä asiantuntevaa palvelua Bass Centerissä? Aina kun mä olen siellä visiteerannut on myyjänä ollut keski-ikäinen naishenkilö joka on ilmoittanut ettei tiedä soittimista mitään... :/

Juu, oikein mukavaa jutusteluseuraa. Antaa myös naisellisen näkökulman basson soundiin ja ulkonäköön.

Paljon paree ku joku kesäteinihevariharjoittelija, joka ei tiedä bassoista mitään.
Mersukuski.
absqua
17.06.2004 08:50:34
no mutta onhan se tosi mukava sentään :) sekin on jo paljon.

Joo niin on.
Ja näiden vuosien aikana minkä tuo Pupen rouva (olikos hän Tuula nimeltään?) on BassCenteriä emännöinyt on hänenkin bassotietämyksensä noussut kyllä kohisten. Tosin varmaankin aika pitkälti asiakkaiden myötävaikutuksella eikä toisinpäin kuten yleensä. :-)
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
HarrieR
17.06.2004 09:01:01
Juu, kyllä sympaattisempaa soitinmyyjää saa hakemalla hakea.

Ammattitaidon/taidottomuuden suhteenkin on kyllä niin ja näin. Soittelin tuossa erääseenkin liikkeeseen ja kyselin vahvainta. Nuorehko(?) miespuolinen myyjä oli niin pihalla, ettei mitään rajaa. Hänellä ei sitten ollut mitään hajua myynnissä olevasta tavarasta - eikä kyllä liiemmin halua ottaa selvääkään saati myydä.
Back once again, Ken, with the ill behaviour. Myy talla ja virityskoneistot bassoon.
Karlsson
17.06.2004 09:07:05 (muokattu 17.06.2004 09:09:45)
Juu, kyllä sympaattisempaa soitinmyyjää saa hakemalla hakea.

Ammattitaidon/taidottomuuden suhteenkin on kyllä niin ja näin. Soittelin tuossa erääseenkin liikkeeseen ja kyselin vahvainta. Nuorehko(?) miespuolinen myyjä oli niin pihalla, ettei mitään rajaa. Hänellä ei sitten ollut mitään hajua myynnissä olevasta tavarasta - eikä kyllä liiemmin halua ottaa selvääkään saati myydä.

Yleensä musakaupoissa on kohtuu paska palvelu, mutta Bass Centerissä ei sentään kohdella kuin koiraa.

Useinhan tämä menee niin, että ensin asiakasta kohdellaan vain "renkaan potkijana" ja syötetään vähän pajunköyttä vermeen tärkeistä ominaisuuksista ja kun asiakas tietääkin jutusta jotain, niin sitten ei enää tiedetä yhtään mitään.

Ei päde kaikkiin paikkoihin, mutta harvemmin tulee musaliikkeestä lähdettyä onnelisna hyvästä palvelusta.
Mersukuski.
Ylläri
17.06.2004 13:31:03
Juu, oikein mukavaa jutusteluseuraa. Antaa myös naisellisen näkökulman basson soundiin ja ulkonäköön.

Paljon paree ku joku kesäteinihevariharjoittelija, joka ei tiedä bassoista mitään.

Kyllä näin. Ja sitä paitsi näin internetin (ja mnetin!) aikakaudella minulla ei oikeastaan ole edes mitään käyttöä "asiantuntevalle" myyjälle. Kaikki tarpeelliset faktat löytyvät kyberavaruudesta helposti.
Montako basistia tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu? Ei yhtään, koska kosketinsoittaja hoitaa sen vasemmalla kädellä.
MarkusLaukkanen
19.06.2004 09:55:57
Kävin katsomassa paikallisessa musiikkiliikkeessä, ja 6-kielisen setti on siellä 110 e, joten vaihtoa saa venailla vähän aikaa jo rahatilanteen puolesta...en mennyt ostamaan, koska olin itse lähdössä lomalle, enkä löytänyt T-kaupasta 6-kielisen settiä....:(
Kaikki muu on paskaa, paitsi kusilammikko..
Johannes_t
12.07.2004 14:58:43

Onko kellään ollut Elixirejä nauhattomassa?
balzary
12.07.2004 15:00:22

Onko kellään ollut Elixirejä nauhattomassa?

levytukussa on gary willis-fretlesissä. mä tykkäsin. ja nyt kun oon esim soundatalla testaillu elixir-kielillä varustettuja bassoja tuntuu siltä että täytyy ko. setti laittaa tilaukseen. ja varmaan testin vuoksi myös toomastikin flätit.
Myy minulle Hoontech DSP24!!
Joht. nervo
13.07.2004 11:39:33
Itselläni on ollut samat Elixirit nauhattomassani muutamaman kuukauden. Täytyy kyllä sanoa, et en luultavasti muita kieliä tule käyttämään tästedes. Soundi on kirkas vieläkin ja todella "rouhea". Ainut, mikä vaivaa, niin alkaa pinnoitteet pikkuhiljaa irtoilemaan tallan läheltä(mistä soitan), mut ei mitään merkittävää vaikutusta soittamiseen tai soundiin... Irtoaminen saattaa myös johtua mun käsien erittäin voimakkaasta hikoamisesta.

Suosittelen satsaamaan elixiriin!
absqua
15.07.2004 10:51:02
Yllättävän nopeasti se Elixirin pinnoite alkaa "kesimään". Soundiin sillä ei tunnu olevan mitään vaikutusta tosiaan, mutta vähän karulta se kyllä näyttää. Yllättäen kovaotteinen plektralla huitominenkaan ei ole muodostunut kielille/pinnoitteelle ongelmaksi, vaan pinnoitteen kesiminen tapahtuu alanauhoilla, eli siellä missä vasuri noin keskimäärin eniten liikkuu.
Vaikka eipä siinä mitään, kyllä elixirejä voin itsekin suositella. Jatsbassossani on olleet kiinni jo vuoden ja edelleen ne soundaavat viikon verran soitetuilta perus-roundwoundeilta vaikka kilometrejä/soittotunteja on takana paljon enemmän.
zorro
23.12.2004 18:46:47 (muokattu 23.12.2004 18:47:10)
Kävin katsomassa paikallisessa musiikkiliikkeessä, ja 6-kielisen setti on siellä 110 e, joten vaihtoa saa venailla vähän aikaa jo rahatilanteen puolesta...en mennyt ostamaan, koska olin itse lähdössä lomalle, enkä löytänyt T-kaupasta 6-kielisen settiä....:(
.
ostetaan:danelectro tuna melt tremolo, lace sensor Red myydään: WhammyII
Lapari
23.12.2004 19:45:15

Mulla ei kokemusta,mutta viimesimmäs Riffissä oli ko.kielistä artikkeli.
turson
06.01.2005 00:21:25
Kyl elixirit vaa o parhaat! Tänää vedin uusil EBS kielil ja kyl tuntu paskalta. Karheet ja tahmaset.
Keny
06.01.2005 10:55:24
Kyl elixirit vaa o parhaat! Tänää vedin uusil EBS kielil ja kyl tuntu paskalta. Karheet ja tahmaset.

Kyllä siihen tatsiin tottuu...soita nillä pari viikko niin huomaat.

Ajattelin ite kyllä kokeilla noita elixir kieliä toisessa bassossa...muissa kyllä pidän EBS kielet kiinni.Veikkaan ettei toimi peukuttelussa noi ellit.
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
SaBer
06.01.2005 10:57:33

Yllättäen kovaotteinen plektralla huitominenkaan ei ole muodostunut kielille/pinnoitteelle ongelmaksi, vaan pinnoitteen kesiminen tapahtuu alanauhoilla, eli siellä missä vasuri noin keskimäärin eniten liikkuu.

Anteeksi pieni aiheesta poikkeaminen, mutta olen aina ihmetellyt miksi ihmiset ajattelevat näin. Muovihan on paljon liukkaampaa kuin nahka. Miksi plektran pitäisi olla niin rankka kaiken maailman pinnotteille? Ei ymmärrä...

Elixir-kieliä olen monesti harkinnut kokeilevan, mutta hinta on aina viime hetkellä kääntänyt ajatukset pois. Joskus pitäisi vaan mennä ostamaan sellaset, eikä ajatella hintaa.
"En ainakaan kokeilematta testaisi." ..."Tarkoitin tietysti että en ostamatta testaisi." -Niskamies
absqua
07.01.2005 09:59:35
Anteeksi pieni aiheesta poikkeaminen, mutta olen aina ihmetellyt miksi ihmiset ajattelevat näin. Muovihan on paljon liukkaampaa kuin nahka. Miksi plektran pitäisi olla niin rankka kaiken maailman pinnotteille? Ei ymmärrä..

Sormenpäät ovat kieliin nähden pinta-alaltaan laajahkot ja pinnaltaan pehmeät. Plektran kulmalla saa sormiin verrattuna saman tai suuremman (koska sormissa on tuntoaisti joka rajoittaa voimankäyttöä) voiman siirtymään huomattavasti pienemmälle alueelle kielessä.

Plektranreunan voi väkivalloin työntää ihon läpi mutta sormenpäätä ei ihan helpolla työnnä plektran läpi. Näin niinku rautalangasta vääntäen.
sirdickyj
07.01.2005 10:47:21
Jopa on keskustelut!

Toki jos plektralla (eli soittolehdellä) ruhjoo kieliä kuin viimeistä päivää niin kyllähän ne silloin kuluu enemmän kuin sormilla soitettaessa, sehän nyt on päivänselvää. Jos taas soitetaan sillä mm. Carol Kayen lanseeraamalla (ja yllättävän monen aika rankankin basistin käyttänällä, mm. Roger Glover ja Europen basisti) "nypyttelytatsilla", niin eihän se sitä kieltä pitäis radikaalisti enempää kuluttaa. Tai pinnoitetta. Siinähän pelataan aika minimaalisin kädenliikkein.

Tässä pätee varmaan samanlaiset "oikeaoppisuusssäännöt" (huomatakaa lainausmerkit) kuin rumpaleiden peltiinlyömisasioissa, eli jos soittaa niinkuin pitää, niin voi lyödä Kenny Aronoffmaisella voimalla, eikä silti metalli halkea. Jos taas soittaa katuporarin herkkyydellä ja suurionpiirtein k.o. ammattikunnan rumpujensoittotaitoa vastaavalla taidolla, saatataa metallikin taipua.

Mutta ainakaan meitsillä ei myöskään ne Elixirit ole kesineet kuin sieltä otelaudan päästä, ei sieltä oikeankäden luota. Ja plektrallakin olen soittanut kyllä. Kielet olleet reilut pari vuotta kiinni ja soittoa on päivittäin puolesta tunnista neljään tuntiin osapuilleen.
WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED
Keny
18.01.2005 08:49:07
Testasin Elixiirejä eilen ja aika liukkailta tuntuivat aluks mutta kai niihin vois jopa tottua.Soundi oli yllättävän hyvä ja kirkas mitä kyllä vähän epäilin.Jos se soundi pysyy auki ja kirkkaana pitkään niinkun luvataan niin voisin jopa ostaa testiin sellaset.

Mietin vaan sitä et jos on sitte eri bassoissa eri settejä niin se tatsi vaihtelee aika rajusti.EBS rosterit on aika rouheet ja karkeet kun taas elixir tuntu täys vastakohdalta.
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
sirdickyj
18.01.2005 13:36:18
Mietin vaan sitä et jos on sitte eri bassoissa eri settejä niin se tatsi vaihtelee aika rajusti.EBS rosterit on aika rouheet ja karkeet kun taas elixir tuntu täys vastakohdalta.

Katsantokannasta riippuen tuota voisi moni (mm. minä) pitää hyvänäkin asiana, miinuksenA tietty se että pitää hetki totutella toisenlaiseen tatsiin. Muutoin hyvä homma, yks peli humppaan ja toinen tangoon.
WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)