Aihe: HiGain-vahvistimen buustaus
1
Jormaz
06.01.2005 21:12:49
Terse. Olen täältä lukenut että monet buustaavat korkeagainisia vahvistimia overdrive-pedaaleilla. Ben_D boostaa Powerballia tubescreamerilla jne. Voisitte muutkin kertoa jos kokemuksia on, eli miten soundi eroaa jos väännetään gain pienelle ja buustataankin pedaalilla?

Entäs etuasteelle menevän signaalin buustaaminen EQ:lla? Olen harkinnut semmoista että buustaisi keskialueen ennen etuastetta ja sitten ronkkisi EQ:ta etuasteesta, tai etusen jälkeen vielä erillisellä EQ:lla. "Puhdistuuko" se signaali kun siitä leikataan ala- ja yläpäätä ennen etuastetta ja buustataan keskialuetta (kuten jostain HC:sta olen lukenut)?

Onko siitä Danelectron halvasta EQ:sta mihinkään? Sitä ei varmaan tulisi lainkaan poljettua joten huono nappi ei haittaisi. Entäs mikä olisi hyvä OD, kun käytössä on Englin E530-etunen (ja Carvinin TS100-pääte)? Tack.
Dragonheros - Autumn in the Temporary Labyrinth
Miikathebest
06.01.2005 21:21:22 (muokattu 06.01.2005 21:27:52)

Jos boostaat matalagainista(clean) etuastetta äänenvoimakkuus kasvaa reilusti särön lisääntyessä.
Yleisimmin overdrive pedaalit särkevät keskialueen taajuuksia. Korkeat taajuudet tuovat särkyessään sirinää ja matalat vetävät soundin ruvelle = fuzz.
Esim. Jytysoundin saa pitämällä matalat taajuudet aika puhtaina ja nostamalla niitä särön jälkeen.

Akai G-drive :P
http://www.akaipro.com/int/effects/images/G-Drive.jpg
Tuo pedaali havainnollistaa hyvin säröytyvän sekä puhtaan soundin taajuuskorjailua.

EQ ennen säröä ja särön jälkeen mahdollistaa soundin mielivaltaisen muokkauksen.

Eihän high-gain soundia periaatteessa "tarvitse" boostata, siinä vaan korjaillaan signaalia.
Ota se mikä on paras, äläkä valita!
Miika Rocks It
Ben_D
06.01.2005 23:19:39

Niin mähän en ole tähän asti käyttänyt ollenkaan Powerballin Lead kanavia, vaan Crunch kanavaa Tubescreamerin kanssa. TS-9 tuo soundiin pehmeyttä ja munaa. Jotenkin tukevoittaa sitä. Sitten vielä sellanen juttu, että mä en pelkästään boostaa (drive=0, level=kaakossa). En nyt muista, mutta mulla on Tubescreamerissa myös drivea jonkun verran.

Vähän tuntuu, että menee niinkin monipuolinen vahvistin kun ENGL Powerball meikäläisen käsissä täysin hukkaan. Laitteessa olis neljä kanavaa, mutta kun sain yhden soundin säädettyä kohdilleen niin en ole koskenut laitteeseen muuten kun laittamalla virrat päälle ja pois. Tosin toi Crunch kanava+TS-9 on ihan järjettömän hyvä soundi ja soi hyvin yhteen meidän toisen kitarstin JCM-800+SD-1 yhdistelmän kanssa. Summasummarum; parempaa soundia en ole oikeastaan löytänyt mistään muusta vahvistimesta kun yksikanavaisesta JCM-800:sta, joka olis ehkä meikäläisen käyttöön kaikista paras vaihtoehto. Mä kun en tarvin kun sen yhden soundin ja kanavan..
gator
07.01.2005 01:37:56 (muokattu 07.01.2005 01:40:19)
Mulla sama juttu. Nuppina mulla on Laneyn lh50r. Siinä on hyvät puhtaat ja itsessäänkin hyvät säröt. Menin sit sd-1:n ostamaan soolobuustiksi. Nykyään sd-1 on kokoajan päällä. Vaffarin omaa säröä on niukasti ja spedussa myös. Levelit täpöllä. Sikahyvältä soundaa. On se elo kummallista.
Niin siis sama juttu siinä mielessä et mulla on kans tasan yks soundi mitä ainoastaan käytän. Mäkin voisin huolia tollasen vanhan ykskanava marsun bändikäyttöön.
Elektroakustinen Landola myytävänä. Osta pois!
gator
07.01.2005 01:39:43 (muokattu 07.01.2005 01:40:34)
Sekoilua:)
Elektroakustinen Landola myytävänä. Osta pois!
tunkki
07.01.2005 08:48:35

Kyllä tuo Danelectro on aika pirun hyvä tuollaiseksi muovinpalaseksi. Itse käyttelen sitä myös. Nappi on tosiaan ihan p-seestä mutta muuten laite ei kohise ja hoitaa hommansa hyvin. Itse käytän sitä ennen vahvistinta juuri boostina. Duotonesta perussoundina sellainen hyvä komppijyrinä ja eq:lla reipas keskiäänipiikki niin nousee palm-mutet uusiin ulottuvuuksiin.
Tuhannen megawatin totuus!
Kapane
07.01.2005 12:04:55

Itse nousee 5150ssa 1 kanava joskus Tsllä. LÄhinnä volumen nostoon käytän. Gainia lisätessä pedaalista tulee vain helvetin kone efektiä.
Ben_D
07.01.2005 12:09:18

Itse nousee 5150ssa 1 kanava joskus Tsllä. LÄhinnä volumen nostoon käytän. Gainia lisätessä pedaalista tulee vain helvetin kone efektiä.

5150 ns. puhdas kanava + TS-9 = muree soundi.
Mrezzye
07.01.2005 17:37:55

Soundi on jotenkin laulavampi ja sustainia tulee roimasti lisää. Myös pinch harmonicit lähtee helpommin naukumaan. Putkivermeessä kivana lisäominaisuutena on tietysti se, että polkaisemalla boostin pois päältä ja vähentämällä kitarasta volumea saa jopa puhtaan soundin, vaikka onkin särökanava käytössä (mulla on vain yksi kanava). Äänen rosoisuutta voi siis muuttaa täysin portaattomasti.
Se on KUULOSTAA, ei KUULLOSTAA !!! -terveisin nimim. Ei niin hoono soomi
kimple87
07.01.2005 20:44:51
5150 ns. puhdas kanava + TS-9 = muree soundi.

mä käytän puhtaasta kanavasta crunshia ja sitä boostaan SD-2 ja kuulostaa ihan hyvältä mun mielestä :)
Ristillä päähän, jengi nurin ja parannukseen
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)